Reklama

Reklama

Pošetilost mocných

  • Francie La Folie des grandeurs (více)
Trailer

Ó, jak malá postava a jak velké intriky! Don Salluste, ministr policie a financí, postavou nejmenší z grandů na dvoře španělského krále, je nenáviděn i obáván pro svou lakotu, s níž necitelně vymáhá daně a bezohledně je strká víc do vlastní kapsy než do královské pokladnice. Jeho sluha Blaze je natolik chytrý, aby pána prokoukl, jenže jíst se chce a sloužit je nutno... Když si k Donu Sallustovi dosadíme za jméno Blaze – Blas, nebo chcete-li Ruy Blas, ihned se nám vybaví slavné drama Victora Huga. Tentokrát ovšem v trochu jiném podání. Onoho lehce připosraženého granda totiž hraje Louis de Funes a jeho poněkud vyššího sluhu Yves Montand. Oba je v nádherných španělských exteriérech režíroval Gérard Oury a vznikla tak excelentní komedie na téma velká láska a ještě větší intriky. Jeden za všechny – všichni za sebe! (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (322)

Paity 

všechny recenze uživatele

Tohle je tak skvělé, že člověk ani nevím, co by napsal a odkud by začal. Určitě jedna z nejleších pěti (ne-li vůbec nejlepší) komedie krále komiků Louise Funese. Spousta hlášek, gagů, excelentní hudba, výprava, scénář. To vše se snoubí do takové dokonalosti, že tohle budete chtít vidět znovu a znovu, protože smíchu není nikdy dost. Na závěr obří poklona do nebe směrem k Františku Filipovskému a jeho "němčině". ()

classic 

všechny recenze uživatele

Úlohu [ne]verného sluhu Blazea, myslím, mal najprv pôvodne stvárniť [predčasne zosnulý] francúzsky komik Bourvil, ktorú po ňom následne prevzal jeho herecký kolega: 186 cm vysoký Yves Montand, čo bol vskutku i naprosto geniálny ťah [na bránu, a to teda konkrétne aj s niekoľkými, a k tomu i fantasticky vsietenými góóólmi, ako povedzme s bonusom - extra naviac], kedy sa tým pádom automaticky vytvorila i akási, mimoriadne »anarchistická komédia«, resp. K-R-Á-Ľ-O-V-S-K-Á   H-R-A s dobovými prvkami, ktorej jednoznačne kraľoval šľachtic: Don Salluste de Bazan v podaní šľachtického, komediálneho, hereckého výkonu: 164 cm vysokým Louisom de Funèsom, kedy práve tento nižší zrastom filmový zabávač, pôsobil vedľa vyššieho spoluhráča veľmi nadštandardným spôsobom; skrátka, dopĺňali sa medzi sebou v niekoľkých «kráľovských leveloch», a to i v nadštandardnej kompozícii obrazu samotným Decaëom, vrátane akejsi obzvlášť bohatej výpravy, na ktorej sa vôbec nešetrilo, podobne ako i na daniach daňových poplatníkov, postupne [od]prezentovaných v danom titule, keďže "Fufu" stvárňoval akéhosi chamtivého výbercu daní od španielskeho, kráľovského dvora. • Classicky šikovná "ouryovka" ako priam stvorená pre ústredného protagonistu/hlavného kapitána, keď vzápätí tento autor/tréner; v podstate iba tohto kľúčového ťahúňa nasadzoval do príliš intenzívneho zápasu, počas ktorého vlastne poskytoval i veľké množstvo užitočných prihrávok, s ktorými na scéne/ihrisku; náramne krásne »dribloval«, proste kľučkovaním prechádzal s replikami/loptou po danej ploche, pričom sa o ne medzitým podelil aj so svojimi spoluhráčmi, najmä so silným útočníkom, alebo poprípade sa niekoľkí obrancovia niekedy ubránili i pred dobiedzajúcim súperom [pomáhali si faulmi!], no miestami ich statočnému brankárovi i napriek tomu z rovnej jedenástky vsietili parádny góóól, až sa celou bránou len tak zatriaslo! • [Veselo]hra sa väčšinou krásne presúvala zo strany na stranu. Veru sa bolo i na čo pozerať, pretože sa menilo dané skóre s nepredvídateľným výsledkom. • Apropo, a hudobný doprovod občasne býval, ako doslova vystrihnutým zo spaghetti-westernov od Sergia Leoneho s následnou štylizáciou do jeho krajana Ennioa Morriconeho, kedy by sa dalo podotknúť, že sa jednalo o akýsi mix historického westernu a komédie. ()

Reklama

spiritus 

všechny recenze uživatele

Zcela určitě se jedná o jeden z nejlepších de Funesových filmů, který oplývá nejen kvalitním humorem, ale i skvělou ranně novověkou atmosférou Španělského dvora. V neposlední řadě je to taky snímek o ponaučení, kam až může člověka přivést lidská chamtivost a moci chtivost a plně vystihuje přísloví, že kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá, že pane Salluste :-)) ()

Lionheart 

všechny recenze uživatele

Tak to je podle mě Funésův vrchol - tak snobský, zlý a vtipný snad ještě nebyl. Montand byl sice na Blase trochu postarší, ale to mi nevadí, hlavně, že jim to spolu sedí. Nádherné obrazy doplňuje strhující hudba Michela Polnareffa. Člověk by ani nevěřil, že to je volná parodie na Hugova Ruy Blas. Už musím končit - BABA JDE!:-) ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Můj nejoblíbenější Funés. Mám tyhle šmejdovské postavy prostě rád a intrikánem Sallustova ražení jsem si vždycky přál být. Louis je v Pošetilosti mocných na vrcholu svých tvůrčích sil a je to znát. V Montandovi navíc našel dokonalého partnera, a tak je třeba se připravit na hodně, hodně crazy humor, který se řítí rychlostí sto sedmdesáti fórů za hodinu. Navíc se Pošetilost mocných může chlubit i skvělou výpravou a dokonalou, chvílemi téměř westernovou hudbou. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (20)

  • V úvodní scéně projíždí kočár kolem zámku La Calahorra v provincii Granada. Zámek lze vidět napravo od cesty na kopci. (Aelita)
  • Po smrti Bourvila, původně zvažovaného pro roli sluhy Blazeho, bylo rozhodnuto o angažování Yvese Montanda, dosud známého spíše z dramatických rolí. O této volbě nebyl zcela přesvědčen Louis de Funès (Don Salluste de Bazan), ale vzhledem k vynaloženým prostředkům v přípravném procesu nakonec k natáčení s Montandem svolil. Další problém bylo Montandovo levicové přesvědčení a nenávisti k autoritářskému režimu generála Franca, které ohrožovalo natáčení ve španělských exteriérech. I to se podařilo překonat a natáčení nakonec začalo v dubnu 1971. (argenson)
  • Do role dvorní dámy Dony Juany byla vybrána režisérova spolužačka z konzervatoře Alice Sapritch. Ta se krátce předtím objevila po boku Funèse (Don Salluste de Bazan) v roli jeho manželky ve filmu Na stromě (1971). (argenson)

Reklama

Reklama