• Jenni
    *****

    Motto: "Být židem není dobré. Horší je být starým, nemocným židem. Ale nejhorší je být starým, nemocným židem, který se musí postarat o dvě stě dětí." Sociolog Zygmunt Bauman nazývá Korczaka "nejlidštějším filmem Andrzeje Wajdy o nejlidštějším filmovém hrdinovi". Snímek byl natočen podle scénáře Agnieszky Holland a měl premiéru 6. května 1990 (vybrán do hlavní soutěže filmového festivalu v Cannes). Jde oprvadu o mimořádnou poctu osobnosti Janusze Korczaka, polsko-židovského lékaře, pedagoga, ředitele varšavského sirotčince a autora literatury pro děti, který je však pro nás naprosto neznámý. Snad stejně logicky je málo znám i Wajdův film, což je veliká škoda, neboť jde o jeden z nejlepších životopisných filmů (Korczakův filmový představitel Wojciech Pszoniak si už střihl menší roličku chasida Josele v dalším nespravedlivě opomíjeném filmu na židovské téma - Austeria). Taky mě napadlo, kolik takových zapomenutých a pohřbených skvostů na světě ještě existuje. Nejhorší na tom je, že světoznámý Schindlerův seznam by ve srovnání s Korczakem vůbec neobstál. Zygmunt Bauman v knize Tekutá láska (2003) píše: "Když se hrozba deportací do plynových komor začala měnit v realitu, Korczak se prý postavil proti tomu, aby se sirotčinec zrušil a dětem se umožnilo odejít, aby se každé na vlastní pěst pokusilo (a zlomku z nich by se to možná i podařilo) uprchnout. Snad věřil tomu, že tato příležitost za to nestojí: jakmile se ocitnou mimo své útočiště, na vlastní kůži zakusí strach, ponížení a nenávist. Přijdou o to nejcennější, co mají - o svou důstojnost. Jakmile o ni budou okradeny, bude mít nějaký smysl, že zůstanou naživu? To nejpodstatnější, nejcennější pro lidstvo (...) je důstojný život; nikoli přežití za každou cenu." A dodává: "Spielberg by se od Korczaka mohl něco naučit - jak z lidského, tak z filmového hlediska. Něco, co nevěděl, nebo vědět nechtěl, anebo to věděl, ale odmítal si to přiznat; něco o lidském životě a o hodnotách, kvůli kterým stojí za to žít." Jak totiž ve filmu řekne Janusz Korczak: "Válka přináší mnoho utrpení a tragédií. Ale také odklízí některé věci, které se v budoucnu nezopakují. Polák už nikdy nebude pronásledovat svého bratra jen proto, že je žid. To si opravdu myslím. Jsem rád, že jsem se toho mohl dožít."(23.7.2015)

  • DanRichter
    *****

    Myslel jsem si,že Schindlerův seznam nebude překonán, ale opak je pravdou. Tento film nabídnul totiž silný příběh, který sice nesází na efekt a emoce (možná i laciné), ale spíš na vyváženost a autenticitu. Tak nějak "věcně a mimochodem" se vypráví vše, co se zhruba dělo (mě nejvíc zaujaly citlivě vsunuté "real-prvky" z dobových kamer). Nic se zde neglorifikuje, nic se zde nepřehání, ničemu se nic nepřidává, a tak člověk tak nějak krok za krokem polyká tehdejší realitu a sune se k závěru, jehož emoce dopadnou na diváka až s titulky na konci. Během filmu jsou tam sice nějaké na první pohled nic neříkající scénky kolem dětí a chodu v sirotčinci - ale podle mě to byl záměr. Filmaři chtěli vyjádřit onen rozdíl mezi tou zrůdností mimo sirotčinec, a tou "idylkou" uvnitř, která uklidňovala děti před tím, co se dělo, a zároveň děti připravovala na posl.cestu. Jinak musím pochválit pana Pszoniaka, jako kdyby se to něj vtělil pravý Korczak - a ted to nemyslím jen po vzhledové stránce, ale celkově, hotová one-man show. Mě osobně film velmi zaujal. Skvělé dílo od pana Wajdy!(30.6.2015)

  • MissJ
    *****

    "The Nazis are ruthless, but surely they will spare the children." Přehlížený film, dle mého lepší než tématicky podobné snímky, včetně Schindlerova seznamu. Wojciech Pszoniak v hlavní roli je k nerozeznání od skutečného Korczaka a řekla bych, že nejen vzhledově. I když víte, jak to celé dopadne, až do samotného závěru nemáte moc příležitostí se dojmout, celé to na vás dolehne až následně. Scénář: Agnieszka Holland(18.11.2011)

  • Sandiego
    ****

    Velice solidní film o Holocaustu, který skutečně neprávem zapadl. V tomto případě se spojily dvě silné osobnosti - režisérský matador Andrzej Wajda a výborná vypravěčka silných příběhů Agnieszka Holland. Toto spojení nemohlo dopadnout špatně. Nabízí se srovnání s filmem K. Kachyni Poslední motýl, jenž vznikal téměř současně a rovněž se zabýval tématem holocaust/ghetto a děti. Zatímco Kachyňa se vydal osobitější cestou sugestivního vyprávění, přičemž se nevyhnul se jisté efektnosti a emoční přímočarosti, Wajda je nenápadnější a syrovější - drží se fakt, klade důraz na každodennost a přitom pomalu graduje příběh, čímž vytváří přirozenou a silnou emoci, jež přichází až v samotném závěru. Navíc, tak jak již bylo v Polsku zvykem, se snaží problematizovat minulost, nahlížet ji morálně nejednoznačně a komplexně - v tomto je hlavní deviza snímku. I když tedy jde o pomník velikého člověka, jenž ze všech situací vychází s čistým štítem (a snad tomu tak opravdu bylo), polský národ samotný přichází trochu zkrátka - je nahlédnut se zdravou dávkou skepse a kriticky. Právě tato cesta skutečně vede k tomu, že nevznikla nová obdoba socrealistických biografií, ale snímek, v němž neochvějné hrdinství člověka nevyznívá nepřirozeně či jako umělá ideologie. Wajda historické filmy skutečně umí, jak dokázal i Katyní, jež vznikla ještě řadu let po Korczakovi - žádný chladný akademismus, žádná přehnaná pietnost, prostě dobře vyvážené filmy, nutící k přemýšlení beze strachu z možných střetů zájmů.(19.10.2012)

  • mira007
    ***

    Film nejlepších polských tvůrců o jedné z největší polských osobností pedagogovi Korczakovi, který se staral o sirotky ve Vašavském ghettu. Spíše komorní psychologický film, který se snaží vykreslit povahové vlastnosti pana Korczaka na úkor výpravnosti ( ghetto není vůbec zobrazeno přesvědčivě). Silný film na silné téma, ale mne to úplně nesedlo - také se na tom podepsal zub času, kdy některé věci jsou celkem zastaralé z filmařského hlediska a pro mne byl trochu lépe vyobrazen Korczak v americkém Uprising a z určitého úhlu přežití i v Pianistovi, kde na o měl jednu scénu. Míň hvězd určitě nedám už kvůli respektu k této osobnosti.(29.11.2017)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace