Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V rodinném domě na předměstí Kodaně žije skupinka intelektuálů, které spojuje zvláštní zábava – hrají si na idioty a záměrně tak provokují své okolí. Na procházce, v restauraci, v bazénu, na exkurzi v továrně… Dílo s podtitulem „Idiotský film o idiotech a pro idioty“ už ode dne své premiéry v soutěži festivalu Cannes rozděluje publikum a dráždí svou explicitností i zobrazením lidí s postižením. Druhý film z “trilogie zlatého srdce”, první Trierův snímek kompletně natočený na digitální kameru. Režisér zde v praxi zpracoval vlivný manifest z roku 1995, který sepsal spolu s kolegou Thomasem Vinterbergem a v němž žádal „očistu“ filmu od produkčních úprav, návrat k jednoduchosti a soustředění na příběh a postavy. (Aerofilms)

(více)

Recenze (208)

Janek 

všechny recenze uživatele

Nic proti formě, nic proti výkonům, nic ani proti samotnému námětu. Film je opravdu silné kafe, a když silné myslím tím SILNÉ. Snímek je to sám o sobě kvalitní, má naturální herecké výkony a originální námět. Trier je géniální režisér, ale jako člověk je mi neuvěřitelně nesympatický (bude to hovado, chcete-li upřímnost). Ale tím je na druhou stranu neuvěřitelně zajímavý, on opravdu zvedne lidi ze židle, rozčílí je, vyprovokuje. Ať už zcela otevřenými záběry, jako je ztopořený penis jednoho z hrdinů, regulérní soulož (a myslím tím REGULÉRNÍ), nebo scéna, kdy motorkář drží penis chlapci, který je "jakože" postižený. Sama o sobě myšlenka, že si parta lidí hraje na postižené je velmi "přes". Ale to bych zase snímek moc odsuzoval, protože on není pouze o tom, že si parta hraje na idioty - to ne - to by byl pouze povrchní názor. Idioti sahají dál. Ovšem forma, jakou jsou natočeny, je velmi "histerická" (i když to taky není to správné přirovnání). Idioti jsou pro mě letos nejtěžším filmem, který jsem viděl. Opravdu jsem ze začátku nevěděl, co si o nich mám myslet. Mám-li být spokojený, nebo naštvaný...samotné hodnocení je moc těžké. Film, který rozděluje diváky na dva tábory - buď je geniální, nebo samoúčelný. Já jsem nějak mezi, ale spíše se přikláním k té druhé možnosti. ()

Amarcord_1 

všechny recenze uživatele

85% - Provokace, u které se zasmějete, pak se za to stydíte, a pak se zase nestydíte, a vlastně vůbec nevíte. Divný film bez hudby, podbarvený jen čas od času Saint - Saensovou Labutí z Karnevalu zvířat, hranou ale na akordeon, a bez harmonického doprovodu. To působí skutečně retardovaně, a člověku to napovídá, čí že se tu možná ozývá labutí píseň. ()

Reklama

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Několik velmi silných až mrazivých scén vyčnívajících z mírně rozmělňovaného, leč provokativně přitažlivého a rozhodně ne povrchně efektivního tématu. Trier zde dokazuje sílu dogmatického filmu a ve zničujícím závěru, který geniálně osciluje mezi happy endem a depresivní tragickou tečkou, divákovi teprve nabízí zadostiučinění a velmi osobitý druh katarze. ()

Katullka 

všechny recenze uživatele

Brutální a nevídaný snímek opět od geniálního Larse. Natočit opravdu idiotský snímek, pro neidioty o neidiotech, co si hrají na idioty, tak to chce mít velký talent. Ten talent ale úžasnému Trierovi prostě nechybí. Tento film si člověk musí oblíbit. Je tak přímý a nebere si servítky. Ještě že ho tu máme.. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Tak jsem se rozhodl, že tomu Trierovi ještě šanci dám, i když už mě dvakrát strašně zklamal. Asi jsem měl sáhnout po něčem jiném, než po Idiotech, každopádně mě z těch mnou neviděných Trierových filmů zaujal nejvíc, už jenom kvůli tomu, že jsem doufal v to, že celé to předstírání idiotů zde bude mít nějakou hlubší myšlenku. Že se na plátně bude zdánlivě dít prd, ale to prd ve skutečnosti bude ve skutečnosti říkat hlubokou myšlenku, která vám úplně změní pohled na ten film (jako se mi stalo u Spring Breakers). Bál jsem se zbytečně, mělo to myšlenku, která bohužel byla naprosto stupidní. Ta je zhruba taková, že skupinka intelektuálů si tu hraje na idioty a díky tomu žijí neomezeně a absolutně svobodně, naprosto odříznutý od svých blízkých, ale žijí si taky naprosto šťastně (což už samo o sobě zní hloupě - to opustíte všechny svoje nejbližší jenom proto, abyste žili úplně svobodně? ten film to tak sám říká). Jenže povinnosti a tlak světa okolo nich jim nedovolí být idioty na věky a tak se musí vrátit do šedé reality. Všichni. Ende. Nezlobte se na mě, ale je to strašně hloupé. Ano, člověk nemůže být úplně svobodný, protože kdyby byl, choval by se, jako ty hovada v tomhle filmu. A že bych je označil za nějaké kladné hrdiny, to fakt ne, naopak, lezli mi strašně na nervy a nenašel jsem si k nim žádné sympatie. Sice je na tom filmu vidět, že Trier ho má promyšleny a že věděl, co chce říct, podle toho taky vedl celý film a kdyby mi myšlenka toho filmu nepřipadala blbá, asi bych byl i spokojený. Ale takhle prostě jinak nemůžu. Nějaký kus filmařiny tam sice byl, i když mě Dogma 95 nikdy neoslovila, tady se na to celkem i dívat dalo, ale ten film je opravdu strašně hloupý a strašně asociální. Triera mi asi nikdy nesedne, asi něčemu ještě šanci dám, ale zatím to je jedno horší jak druhý. Nebo má jenom smůlu při výběru. Slaboulinké 2* a to neslibuju, že to časem neshodím na 1*. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (5)

  • Příběh filmu byl sepsán za čtyři dny. (D3VIL)
  • Lars von Trier trval na tom, aby herci v milostných scénach skutočne súložili. (morgos)

Související novinky

Normální festival

Normální festival

18.11.2006

Od 21. do 24. listopadu 2006 se v pražském kině Aero uskuteční přehlídka hraných a dokumentárních filmů, jejichž společným tématem jsou lidé, kteří se v běžném životě orientují trochu pomaleji,… (více)

Reklama

Reklama