• biletarka
    ****

    Výtečný životopisný film o výrazné osobnosti francouzského divadla, ovlivňující svým dílem francouzskou historii a politiku. Nestor francouzské režie Edouard Molinaro ve svém posledním filmu (další devět let už pouze televizní tvorba) zachytil období pestrého Beaumarchaisova života zhruba od uvedení Lazebníka sevillského po premiéru Figarovy svatby, jejímž důsledkem bylo autorovo uvěznění na osobní králův příkaz a zároveň se stala uměleckou předehrou Velké francouzské revoluce. Výborný je Fabrice Luchini jako Beaumarchaise, V menších a malých rolích se objevují významné osobnosti francouzského filmu, druhdy i hvězdy Molinarových filmů - Michel Piccoli,Jean-Claude Brialy, Michel Aumont aj. V televizním uvedení (CT2) je třeba pochválit český dabing.(4.7.2011)

  • carl.oesch
    ****

    Sice ne absolutní špička, ale rozhodně velice dobře udělaný film. Má spád a pozoruhodně odpovídá skutečnosti a společně s románem Liona Feuchtwangera Lišky na vinici ukazuje proč k revoluci ve Francii nakonec dojít muselo. Podobně jako Feuchtwanger i zde tvůrci dokonale postihli tu fascinující směs idealismu, smyslu pro "kšeft", odporu až nenávisti k stávajícímu řádu postavenému na privilegiích a na druhé straně snahu do establishmentu proniknout a být jeho součástí.....Právě tohle ukazuje Francii a hlavně Francouze jací opravdu jsou a jak to s tou rovností, volností a bratrstvím myslí doopravdy. Hlavní hrdina skutečně rošťák byl a do role seděl dobře, kdyby takhle někdo natočil mnou tak milované Lišky na vinici, vůbec bych se nezlobil. Takže slušných 80%.....(22.6.2012)

  • pakobylka
    ***

    ----- "Oba milujeme stejného muže. A ten muž není ..." ----- Netroufám si posuzovat, zdali byl víc rošťákem, buřičem nebo prospěchářem. Myslím, že měl v sobě od všeho trochu ... dost možná se jeho činy odvíjely od toho, v jaké situaci ho zrovna zastihla neklidná doba. V každém případě měl dost odvahy - a možná i ztřeštěnosti či furianství na to, aby znovu a znovu pokoušel osud ... jak mu velela jeho dobrodružná, nestálá povaha. Přesto jsem měla neurčitý pocit, že snímek ve své roztržitosti zachytil jen nejasný odraz skutečného Pierre-Augustina Carona de Beaumarchais ... jako když se za větrného dne díváte na zčeřenou vodní hladinu. P.S.: ----- "Autorská práva ? Kam ten svět spěje ?!?" -----(9.10.2015)

  • majo25
    **

    Neviem, kto bol Beaumarchais, ale jedno je isté, že ho tento film nedokázal divákovi predstaviť. Typický francúzsky film. Prílišná nadľahčenosť až komedionálnosť a nehomogénny dej, ktorý často skáče sem a tam a nič poriadne nedotiahne do konca. Iba priemerné herecké výkony a kopa zbytočných postáv tomu tiež nenahrávajú. Prvej polke aspoň nemožno vyčítať nudu, o tej druhej to už ale povedať nejde. Jedna myšlienka zaujala - Autorské práva? Kam ten svet speje? ...a platí to dodnes.(19.6.2018)

  • JARDAHONDA
    ***

    Velkolepé příběhy slavného autora a dobrodruha, který se nebál před králem, ale třásl se, jak publikum přijme jeho figara.. Pierre Augustin Caron de Beaumarchais (Fabrice Luchini) je otcem Figara, jedné z nejslavnějších divadelních a operních postav. Syn hodináře byl renesanční člověk, zvládl být rovněž hodinářem hudebníkem, politikem, tajným agentem, nakladatelelem, obchodníkem se zbraněmi, ale také revolucionářem. Ve společnosti kvasí velké myšlenky a hodinář Baumrchais spolu s Voltairem soudí, že hodiny se spoždují a potřebovali by seřídit..(4.7.2011)