• dopitak
    ****

    Vida, jak lze původně šlechetnou myšlenku jít pracovat za lepším ideologicky obrátit - soudruzi si se vší věděli rady. Franta Němec a light motiv rodinných vztahů je fajn, stejně jako mordparta Zahajský, Vlach, Bruder Moc mě potěšila malá rolička Ladislava Lakomého, kterého coby herce vůbec neznám, a poznal jsem ho jedině po hlase (nejlepší Alain Delon navždy). Cupák poněkud stranou a ve velmi nepříjemné roli. Somr už před 38 lety vypadal skoro jako dnes. Neválel jsem se blahem, ani jsem neusínal nudou, trochu víc akce by to chtělo. Soudruh kapitán jezdil volhou?(11.6.2017)

  • Peabody
    ***

    Dodnes považuji sérii detektivek s Michalem Exnerem za jednu z nejlepších, která v české literatuře vůbec vznikla. Filmový osud je docela zvláštní, ačkoli to volá po sérii, nikdo nikdy nehrál Exnera dvakrát. Celkem vím o pěti zpracování s pěti herci ani v TV nevznikl seriál Exner. Jiří Vala to začal docela slušně v Pokladu byzantského kupce (1966, režie Ivo Novák), sice mu trochu podle mne schází Exnerova elegance, ale jinak jde a Gabi Vránová tam střihla rozkošnou blběnku a mezi ní a Exnerem to jiskří slušně, to se v šedesátých smělo. Následovala televizní Bláznova smrt, kde Exnera hraje typově podle mne také dobře Petr Kostka, elegance by být mohla, ale pan režiisér Zdeněk Kubeček z toho udělal neuvěřitelně utahanou záležitost, která navíc v roce 1973, velmi tuhé normalizace, nemohla mít žádné sexuální náznaky (ostatně nápadně elegantní oblečení taky ne), že by soudruh kapitán vyjížděl po Táně Fischerové nepřipadalo v úvahu a Regina Rázlová taky nic nezachránila. Navíc obsazení nejtužšího stranického jádra Prokoš Vicena Švorc poněkud sráží atmosféru. Pak je opět filmový Čas pracuje pro vraha, 1979, kde herecky skvěle i typově slušně (jenom mu chybí exnerovská chuť po hezkých dívkách) Exnera zahrál František Němec, ovšem jednak režíroval Jiří Hanibal, což nedává mnoho šanci, ale zejména Exner se ze zcela nepochopitelných důvodů jmenuje Marha (také kapitán). Navíc je ženatý a zjevně pod pantoflem, což jke znásilnění předlohy jako prase. Asi by to chtělo nějakého pamětníka, protože to je zjevný produkt schvalovacích barrandovských šibřinek té doby. Zřejmě se Exner nehodil (ostatně on nikdy nebyl dost socialisticko kriminalistický jako hoši příslušníci ze seriálů nebo jako Slávek Jandák. Jiří Kodet ve Vraždě talentovajnho ševce mi osobně sedí jako Exner nejlépe (zejména elegance, tak ty dívenky, to se obojí v roce 1982 už mohlo), ale režijně je to utahané až běda a hlavně kolem Kodeta chybí herci partneři. Jan Schmidt obsadil sice stranicky ukázněnou partu (Zounar, Čáp, Mareš, Hardt), jenže oni šmrnc nemají. Karel Augusta už to nezachrání, Poslední mně známý Exner pak je Karel Heřmánek v režii Jana Prokopa, 1985, ale to je zatím někde v TV archivech, moc sháním Dialogy pro klarinet, cimbál a bicí (BOhužel už jsem sehnal a je to neuvěřitelně špatné, i když sám Heřmánek by Exner taky mohl být). František Němec je podle mne docela dobrý Exner, herecky jeden z nejlepších, ale nemá - myslím v doznívající normalizaci - šanci být elegantní, nemá tak po ženách. Opravdu nechápu, proč se nesměl jmenovat Exner. Takže není to tak šedivé a špatné jako televizní Bláznova smrt, ale žádná sláva to taky není.(29.1.2014)

  • D.Moore
    ***

    Škoda nedopovězení příběhu soukromého života kapitána Marhy, postavy Františka Němce. Jinak je tenhle film vcelku sympatická kriminálka se skvělým obsazením, velice dobrou hudbou (ústřední motiv!) a svižnou režií (scény s identifikací těla, sledováním jednoho z podezřelých nebo ta "předpožárová" se obzvlášť vyvedly).(4.12.2011)

  • Nerajohn
    **

    Průměrná česká detektivka. Pozitivem je snad onen pojem času častokrát reálně na vteřiny ve filmu ubíhající a některé postavy (O. Vlach, roztržitý vrátný). Záporů bychom našli mnoho, od načrtnutého, ale nic neříkajícího rodinného zázemí hlavního vyšetřovatele až po dost trapně vypadající změnu hlasu v telefonu.(15.11.2005)

  • Radek99
    **

    Čas pracuje proti tomuhle filmu...tendenční a dosti ideologicky motivované detektivce z hluchého bezčasí normalizačních 70. let. Hraje tu sice skvadra hereckých es, ale to se dá vysvětlit tím, že jiná práce na Barrandově v té době nebyla...anebo možná hvězdy hrát v takovýhle detektivkách musely, aby pak mohly hrát i jinde... Asi nejhodnotnějším prvkem je pak bonmot pronesený v dobrém rozmaru kapitánem Marhou, který vypovídá se znalostí kontextu o dané době a práci socialistické Veřejné bezpečnosti nejvíce: ,,Dobré jitro, je tu vnitro!"(2.9.2011)

  • - V čase 0:45:30, když kapitán Marha (František Němec) vyšel z porodnice za sledovacím kolegou, se sejdou u plakátovací stěny, kde jsou vidět plakáty na sovětský film Zpětná vazba (1979), anglický film Harry a Tonto (1974) a československý film Deváté srdce (1978). (mistel)

  • - V úvodu filmu jede Volha řízená Karlíčkem (Jiří Zahajský) po estakádě z Vysočan na Prosek. V té době měla svítící zábradlí. (jis)

  • - Když tým vyšetřovatelů čeká před kinem na podezřelého, lze spatřit plakát k právě promítanému filmu, kterým je snímek Křidýlko nebo stehýnko (1976). (korbitch22)