Režie:
Jiří HanibalScénář:
Jiří HanibalKamera:
Josef PávekHudba:
Jan HrábekHrají:
František Němec, Luděk Munzar, Eduard Cupák, Josef Somr, Oldřich Vlach, Jiří Pleskot, Jaroslav Drbohlav, Alena Procházková, Jiří Zahajský, Adolf Filip (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V kině je objevena mrtvola zavražděné ženy. Případu se ujme kapitán Marha, který zjistí, že neznámá nepatřila ani k divákům, ani k zaměstnancům kina. Stopy vedou do sousední tiskové agentury IDOC (Informace a dokumentace). Zaměstnankyně slečna Mouchová pozná v zavražděné svou kolegyni Věru Šimandlovou. Protože oběť měla u sebe mít značnou finanční částku, zahrne Marha mezi první podezřelé ty lidi, kteří o penězích věděli. Vzápětí se však dostane k novému možnému motivu vraždy – k seznamu čtyř vědců, kteří emigrovali na západ… Film Jiřího Hanibala je zdánlivě banální detektivní příběh, který se během vyšetřování rozroste v nevšední zločin organizování útěku vědeckých pracovníků do ciziny. Jeho předlohou byla kniha Václava Erbena "Efektivně mrtvá žena". Známý kapitán Exner, který je hrdinou literární verze, se však ve filmu změnil v kapitána Marhu. (Česká televize)
(více)Recenze (91)
Ten obsah mě fakt dostal. To nemohl psát nikdo svépravnej... Jinak vesměs průměrná detektivka která kromě vyšetřování případu samotného ukazuje, že kriminalista opravdu nemá lehký život, obzvlášť když jeho manželka je krapet hysterka a navíc se tu dokonce vrah v rámci zahlazení stop pokusí zlikvidovat i samotného vyšetřovatele! Ale Franta Němec je kabrňák a všechno to nakonec rozlouskne. Na ideologii seru je to poplatné době vzniku, ale to bych musel vyodpadovat všechno z té doby. Dobré jitro, tady vnitro!!! 55% ()
Knihu jsem dočtl poměrně nedávno, takže múžu říci, že se liší především atmosférou. (Odhlédne-li se od změny detektiva.) Zatímco kniha moc nehodnotí a odehrává se v podivném letním bezčasí, kde se věci vznáší v oparu socialistického života, ve filmu na diváka dopadá tíživá realita 70. let s plnou vahou. ()
Vražda Věry Šimandlové mladé ženy, kterou naleznou s rozbitou hlavou v zákulisí kina. Slibný začátek, očekával jsem žárlivost, uchyláka, omyl, ale nakonec se z toho vyklube vydírání a hlavním námětem zločinu se mimo tuto vraždu stává "únik mozků" na západ. Po té, co přišel Luděk Munzar co by soudruh redaktor "vyklopit" svůj názor, bylo vše úplně jasné. Jak to, ale dopadlo soudruhu poručíkovi v rodinném životě jsme se už nedozvěděli. Odhalení vraha a protisocialistického živla mělo přednost. ()
Další potvrzení faktu, že slušné detektivky se u nás před revolucí točily naposledy v šedesátých letech (Petr Schulhoff!), zatímco později už to byla až na výjimky bída a utrpení, plná ideologického balastu a zásadních prohřešků proti žánru. Pomalé tempo a vyloženě nudné pasáže jsou u nich běžné. Většinou to pak - stejně jako tady - zachraňují herci. Tento případ sice není z rodu těch už vyloženě komických svou nereálností či okatou podporou režimu, ale i tak je to typický důkaz toho, že pokud někdo tvrdí, že se tu před revolucí točily lepší filmy, buď podobné filmy neviděl a nebo trpí ztrátou paměti... ()
Teď jsem to viděl po letech a 1 přidávám za tu hudbu ukradenou z Profíků a Francouzské spojky. Režiser Hanibal byl rutinér a řemeslník , žádné zázraky se od něj čekat nedaly , ale tohle jakýsi punc pokleslé zábavy mělo , prostě 1 z tehdejších pokusů o kriminálku . A pplk. Žitný ehm kpt. Martha mi tady taky úplně neštval. Ideologická stránka z toho teda smrdí víc jak dost , ale kdo by taky co chtěl v roce 79. ()
Galerie (11)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jaroslav Trousil
Zajímavosti (6)
- Natáčelo se i v porodnici u Apolináře. (Winster)
- Když tým vyšetřovatelů čeká před kinem na podezřelého, lze spatřit plakát k právě promítanému filmu, kterým je snímek Křidýlko nebo stehýnko (1976). (korbitch22)
- V čase 0:45:30, když kapitán Marha (František Němec) vyšel z porodnice za sledovacím kolegou, se sejdou u plakátovací stěny, kde jsou vidět plakáty na sovětský film Zpětná vazba (1979), anglický film Harry a Tonto (1974) a československý film Deváté srdce (1978). (mistel)
Reklama