Reklama

Reklama

Temná stránka lodní dopravy

  • Česko Zděšení pro svět aneb Skutečná cena lodní dopravy (více)
Španělsko / Francie, 2016, 90 min (Alternativní 52 min)

Obsahy(1)

Lodní doprava má také svou stinnou stránku a negativní dopad na naši planetu. Kvůli snižování nákladů lodě používají nekvalitní palivo a staré motory způsobují svým hlukem akustické znečištění... Tento dokument zachycuje vzrušující vyšetřování, které probíhá po celém světě a nahlíží do zákulisí ohromujícího byznysu, jakým je námořní přeprava. 90 % všeho, co dnes konzumujeme, přichází ze zámoří. Oceány denně křižují nákladní lodě mnohonásobně větší než Titanik, které v kontejnerech přepravují desetitisíce tun nákladu. Než se jeden kus oděvu dostane na pult vašeho obchodu, může až čtyřikrát obeplout zeměkouli! Na jeho ceně se to přesto nijak nepodepíše. Kdo ve skutečnosti platí skryté náklady spojené s pohybem zboží? Kdo nese odpovědnost za ekologické katastrofy v důsledku častých havárií a kdo umožňuje zneužívání levné pracovní síly? Zákonitosti, rizika a tajemství neregulovaného průmyslového odvětví, které je klíčem k celosvětovému hospodářství, životnímu prostředí i samotné podobě naší civilizace většinu z nás nepříjemně překvapí. Skutečná cena lodní dopravy je výjimečný thriller, který provokuje k zamyšlení. (TV Prima)

(více)

Recenze (46)

Autogram 

všechny recenze uživatele

Film nie je len o znečisťovaní morí a vzduchu lodnou dopravou, ale berie to viac zoširoka. V prvom rade si všíma vlastnícku štruktúru najväčších prepravnych spoločností, keď majitelia nie sú verejne známi, hoci prepravcovia majú bežne obrat na úrovni Microsoftu. Druhou vecou je vlajka, pod ktorou lode plávajú, a nebýva to žiadna vyspelá veľmoc, ale najčastejšie Panama, Libéria, Marshallove Ostrovy alebo Mongolsko(!). Samozrejme kvôli ušetreniu na najrôznejších poplatkoch a hlavne na pracovnej sile, ktorá požíva zákonné podmienky tejto krajiny. Byť námorníkom nie je nič moc, poväčšine bez telefónu, bez internetu, teda aj bez čsfd. Nič pre mňa. Znečisťovanie vôd a vzduchu je asi dobre známa vec. Z dokumentu jedna perlička: Len 20 najväčších lodí vypustí do ovzdušia toľko síry, ako všetky autá na planéte. Ale lodí je na moriach a oceánoch asi 60000. Napriek všetkému je lodná doprava najlepšou možnosťou prepravy tovaru na veľké vzdialenosti. Pri použití lietadiel by všetko bolo oveľa horšie alebo priam nemožné. Jediným riešením na obmedzenie lodnej dopravy je tak menej prepravy celkovo, menej tovaru z druhej strany Zeme v obchodoch. Ja som k tomu prispel aspoň tak, že som si dnes ráno nekúpil jablká z Chile. Slovenské jablká sa veľmi neurodili, takže v rámci obmedzenia lodnej dopravy budem pár dní bez jabĺk, kým nájdem nejaké z blizkej krajiny. ()

Harry_ 

všechny recenze uživatele

Skutečně komplexní dokument, který poukazuje na dopravu, o které se zatím málo mluvilo. Globalizace přinesla levnější dopravu (nebo spíš naopak?) a tedy i zboží , jenže jde o příklad typických externalit, které nikdo doce ny výrobků nezapočítává. Film tak sleduje kupčení s vlajkami (tedy vlastně jurisdikcí, podle které se loď musí chovat), lidmi, ekologické škody směrem do vzduchu i oceánu a zdravotní dopady přětížených přístavů. Řešení je naznačeno, ale je velmi složité a zdlouhavé. V tomto ohledu je vize pro Zemi a tedy i lidstvo neradostná. ()

Reklama

Everyone 

všechny recenze uživatele

1 lod 3-3500 ppm oxidu siry, 1 auto v EU (euro V5) cca 10 ppm, 1 lod = 50 000 000 aut, 20 nejvetsich lod = 1 000 000 000 aut, ale na planete je 60 000 nakladnich lodi ... saze - astma, rakovina ... topi se vetsinou topnym olejem, ktery by jinak skoncil nekde na skladce v Bangladesi, je to levne palivo, ktere si schvalila organizace pro namorni dopravu IMO (International Maritime Organization)... ___ akusticke znecisteni - mrtvi keporkaci - sebevrazdy na plazi, nemuzou komunikovat - 90% jejich slysitelneho rozsahu (infrazvuk) je prehluseno lodnim motorem atd. ___ nikdo nevi, co je v kontejnerech - jen 2% kontejneru se kontroluje, dohoda je na 100% nedodrzuje se ___ lode pluji pod tzv. vyhodnou vlajkou - lode vlastnici napr. Nemecko, Japonsko, Norsko ... pluji pod vlajkou jnych statu - Panama, Liberie, Marshalovy ostrovy (3 nejvetsi flotily na svete - financuji IMO, ktera schvaluje predpisy - a oni si nebudou podrezavat vetev pod sebou, takze zmeny se prosazuji tezko - tyto staty haji zajmy svych neznamych majitelu - tim se nici priroda, zdravi vsech, podporuji se danove uniky, vykoristovani namorniku, globalni oteplovani, atd.), dale Mongolsko, Bolivie, Bahamy, Dominika - vetsinou danove raje ci neexistence minimalni mzdy, 40% namorniku pochazi z indonezie ___ lodni doprava je 2. nejnebezpecnejsi povolani na svete, po rybareni, rocne se utopi jednotky tisic namorniku ___ kazde 3 dny jedna namorni nehoda, vetsinou diky tomu, ze majitele neivestuji do udrzby ___ nejvetsi spolecnosti jako - Maersk - maji casto vetsi obrat nez softwarovi giganti - jako Apple nebo Microsoft, jmena vlastniku nejsou znama ___ pres to vsechno je lodni doprava nejefektivnejsi zpusob prepravy zbozi (ve srovnani s jinymi druhy dopravy) ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Ve světě, kde se řeší emisní limity sekačky na trávu, zatímco mořská monstra nerušeně dští tisícovky tun oxidu síry, je tak snadné být pokrytcem.. Můžete se rozčilovat, můžete lomit rukama, můžete vést řeči, jak je to hrozné, můžete protestovat, stěžovat si, vyzývat k bojkotu, ale tohle všechno je vždycky hravě přehlušeno něčím jiným. Slyšíte to..? Money Talks.. ()

choze 

všechny recenze uživatele

Kvalitní dokument, kde zazní řada důležitých, zajímavých a vesměs nemilých informací a souvislostí ohledně zbytečného masivního znečišťování oceánu i ovzduší bandou nenažraných a nezodpovědných velkopodnikatelů, kteří si pro sebe vesele ohýbají pravidla a doplácíme na to všichni. Jestli někdo hlásá, že za to jako konzumenti můžeme sami, nesouhlasím. A nemíním si na oblečení v obchodech číst štítky na tričkách, aby se ujistil, že zboží desetkrát neobjelo zeměkouli a eventuelně ho mohl s dobrým pocitem bojkotovat - na to nemám čas ani chuť a takové zboží by tam vůbec nemělo být. Tohle se snad má regulovat shora, ne zespoda, proboha. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno