Tvůrci:
Phoebe Waller-BridgeScénář:
Phoebe Waller-BridgeHudba:
Isobel Waller-BridgeHrají:
Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Olivia Colman, Hugh Skinner, Bill Paterson, Jenny Rainsford, Brett Gelman, Ben Aldridge, Hugh Dennis, Kevin McNally (více)VOD (1)
Série(2) / Epizody(12)
Obsahy(1)
Ta holka je fakt na zabití. Komediální seriál Potvora byl po svém premiérovém uvedení na kanálu BBC Three často srovnáván s Mirandou, která rozčeřila britské televizní vody v roce 2009. A je zcela nepochybné, že v jeho autorce získala britská komedie nový a výrazný ženský hlas. Potvora je autorským projektem herečky, stand-up komičky a scenáristky Phoebe Waller-Bridgeové (1985), jehož televizní podobě předcházela stejnojmenná divadelní hra, uvedená v roce 2013 na proslulém festivalu Fringe ve skotském Edinburghu, kde získala prestižní cenu Fringe First Award. Hrdinkou seriálu, který britský Guardian charakterizoval jako syrovější Mirandu pro dospělé, je bezejmenná, sotva třicetiletá majitelka krachující stylové kavárny v centru Londýna, potýkající se s komplikovanými osobními i rodinnými vztahy, jež neváhá často přímo do kamery břitce komentovat. S postupujícím časem však její cynický nadhled a zdánlivá suverenita získávají první trhliny a komedie se stále častěji láme do překvapivě naléhavého dramatu. Vedle řady dalších cen získala Phoebe Waller-Bridgeová za první sérii cenu BAFTA v kategorii nejlepší ženský herecký výkon v komediálním programu. V roli hrdinčiny pomyslné protihráčky a skutečné potvory v seriálu exceluje ostřílená Olivia Colmanová. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (100)
Pamatuji si, když jsem si Fleabag pustil ze zvědavosti při své premiéře první série. Byl jsem nadšený. Britský humor, otevřenost hlavní postavy i přesto, že se schovávala v mlze kolem sebe aby přeci jen o sobě neprozradila hned všechno. Když se seriál vrátil s druhou sérií nečekal jsem jak dokonalé to bude. Bylo to jako skočit do rozjetého vlaku. Ačkoliv mezi první a druhou sérií byly tři roky pauzy nešlo to znát. Phoebe Waller-Bridge naprosto dokonalá a opět se postarala aby nejen Fleabag ale i ostatní postavy měli hloubku a byly zajímavé samy o sobě. Dokonalost. ()
Miranda byla před časem mým prvním setkáním se specifickým formátem hry na stylizovanou zpověď, kdy s odzbrojující otevřeností a cílevědomou ironickou nadsázkou prodává hrdinka publiku své nedostatky, chyby a selhání. Miranda mi byla až iracionálním způsobem protivná, zkrátka jsem ji nepřijal jako lidský typ. U Phoebe jsem na vážkách. Její drzost a cynické proslovy ve mě sympatie nevyvolávají a někdy si říkám, jestli není místo potvora výstižnější poněkud tvrdší výraz svině. Na druhou stranu, pro dívku s tak rozbujelou sexualitou a sklonem k všemožným perverzím jsem měl vždycky trochu slabost. Ostatně divák záhy pochopí, že její sarkasmus často jen zakrývá nejistotu a nízkou sebedůvěru. Jsou momenty, kdy z ní spadne maska a obnaží se nesmírně zranitelný citlivý vnitřek. Celkový dojem: 60 %, berte s vědomím, že nejsem ani v budoucnu nebudu fanouškem žánru. ()
Místy celkem ostrá podívaná s nymfomaniakální třicítkou, která je (naštěstí) poměrně dost cynická a zároveň (naneštěstí) se sem tam projeví jako emocionální trpitelka. Ten seriál je nejsilnější v přímých interakcích s divákem, protože je napsaný tak dobře, aby to působilo maximálně přirozeně. Navíc to skvěle koresponduje s charakterem ústřední postavy, která si prostě z podstaty věci nedokáže pomoct a musí se neustále předvádět. Ten silný příklon k dramatu na konci první série je sice možná trochu prvoplánový, ale po emoční stránce prostě funguje. Druhá série je celkově mnohem hlubší a emocionálně vypjatější. Kdybych to měl hodně zjednodušit, tak i sebevětší a sebecyničtější mrcha si čas od času zaslouží nějaký ten soucit a pochopení. Je to sice strašné klišé, ale nějak ten svět v rovnováze udržovat musíme, ne? ()
„Abych jí nekřivdila, není to zlá nevlastní matka. Jen je prostě píča.“ Co čekat od seriálu, kde hlavní hrdinku, která masturbuje u projevu Baracka Obamy, načapá zrovna probudivší se partner? Nekorektnost, vulgarity (které neruší, mnohdy sednou jako prdel na hrnec), časté řešení sexuálního života „Potvory“ („Nejsem sexem posedlá, jen na něj nemůžu přestat myslet.“), absurdní, tragikomické, ale mnohdy velmi vtipné scény, střelenou (nejen) ústřední postavu a až neobvykle četné obracení se k publiku (ani Underwoodoovi těch promluv a pohledů neměli tolik…pomáhá to ovšem k navázání osobnějšího vztahu s divákem). Dojde i na zvážnění, které však nepřekáží, spíš dodá postavám na životnosti. Obě série (kvalitou srovnatelné) utekly pekelně rychle a konec se mně líbil (i když mi bude Potvora chybět). Za mě slabších, neobjektivních 5*. „Mám takovej hroznej pocit, že jsem lakomá, zvrácená, sobecká, bezcitná, cynická, zkažená, morálně zkrachovalá ženská, která si ani nemůže říkat feministka.“ - „No, to...to máš všechno po svý mámě.“ ()
// LOL. Phoebe Waller-Bridge možná ani neví, jak moc se trefila do černýho. Natočit seriál s rádoby moderní ženskou hrdinkou a mizernou feministkou v jednom, která o sobě moc dobře ví, jak strašně je v prdeli, ale většinu času si to nepřipouští, protože se nedokáže vyrovnat s vnitřní bolestí, na tohle člověk v seriálech (ani v životě) fakt moc často nenarazí. O to zajímavější je, že místo aby Fleabag bylo jen dalším tuctovým dramatem o zlomeném člověku, vsází na humor, self-awareness, boření čtvrté zdi a parádní vedlejší postavy. Je to super, je mi jí líto, but I'm over it. P. S. skvělá protiváha k After Life s Gervaisem. ()
Galerie (127)
Zajímavosti (5)
- Při úvodní scéně hraje skladba „Sail“ od Awolnation. (BaBca_)
- Na otázku, ktorý seriál stojí za pozretie na jedenkrát, Jennifer Aniston odporučila práve tento. (Astonko)
- Prezývka hlavnej postavy seriálu, Fleabag, je aj skutočnou prezývkou predstaviteľky tejto postavy, Phoebe Waller-Bridge, ktorú jej dala jej rodina. (Astonko)
Reklama