poster

Případ pro začínajícího kata

  • anglický

    Case for a Rookie Hangman

Drama / Podobenství

Československo, 1969, 102 min

Režie:

Pavel Juráček

Předloha:

Jonathan Swift (kniha)

Scénář:

Pavel Juráček

Kamera:

Jan Kališ

Hudba:

Luboš Fišer

Hrají:

Lubomír Kostelka, Klára Jerneková, Slávka Budínová, Milena Zahrynowská, Pavel Landovský, Miroslav Macháček, Radovan Lukavský, Nataša Gollová, Jiří Hálek, Jiří Hrzán, Zdeněk Kryzánek, Eduard Dubský, Luděk Kopřiva, Jiří Janda, Miloš Vávra, Viktor Maurer, Jiřina Jirásková, Pavel Bošek, Miloslav Hotový, Vítězslav Černý, František Husák, Leoš Suchařípa, Věra Ferbasová, Nina Bártů, František Holar, Libor Fára, Karel Mareš, Miroslav Homola, Josef Kořán, Miloš Hlaváč, Karel Vašíček, Daniela Šrajerová, Marta Krásová, Jindřiška Gabriela Preissová, Dagmar Rosíková, Vladimír Hrabánek, František Kubíček, Jindřich Bonaventura, Bohuslav Kupšovský, Antonín Klimeš, Martin Kostelka, Petr Hapka, Vratislav Blažek, Alois Čuřík, Ladislav Jakim, Karel Engel, Václav Volk, Emil Iserle, Miloslav Horáček, Miroslav Laňka, Jan Maška, Viktor Očásek, Eduard Pavlíček, Jiří Ptáčník, Karel Svoboda, Marie Štrampachová, Alois Vachek, Blažena Vernerová, Milan Udržal, Karel Bodnár, Žofie Futerová, Marie Grófová, Antonín Klepáč, Helena Živná, René Gabzdyl, J. Šubrt, Regina Rázlová, Jan Kubečka, Jan Přeučil, Jindřich Narenta, Hana Talpová, Nina Divíšková, Milena Kleinerová
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • mcleod
    ****

    Velmi zajímavý film o společnosti, kde nikdo nechce myslet a snaží se při životě udržet stav vlády, který už dávno neexistuje. Jde o podobenství přibližující jak východní totalitní společnost (podle roku vzniku), ale ve velké míře i západní demokratickou společnost. A to rozdělením společnosti na horní a dolní zemi, kde dole stále vzhlíží k horní zemi, která jim vládne. A to i přesto, že už v této horní zemi žádný vládce není, všechny funkce zastává pouze technický personál a všichni žijí jen pro sebe. Rozdíl mezi horní a dolní zemí tak je pouze jediný... horní země se na stav věcí dívá realisticky, dolní země žije v tradičních a již reálně neexistujících představách. Film je hodně náročný a těžký pro pochopení, přesto jde o hodně zajímavý počin.(21.9.2012)

  • easaque
    *****

    opravdu vyjímečný film. Na poprvé shlédnutí těžko uchopitelný, ale i tak si 5* zaslouží za svou atmosféru, kameru, interiéry i exteriéry a samozřejmě za režii. Hodně absurdní, surrealistický a symbolistický. Časem se k němu určitě vrátím a věřím, že si to všechno budu užívat ještě víc a možná ho i pochopím ;-) [ PŘÍBĚH: 2 /// NÁLADA: 2 /// ART: 2 /// STYL: 3 /// CASTING: 2 (3*MAX) ](2.6.2012)

  • Adam Bernau
    ****

    Mnohem víc než u jiných filmů lituji toho, že jsem nečetl "předlohu", totiž Swiftova Gulivera - to by mi asi pro náležité docenění filmu hodně pomohlo. Znám z knihy jen nepatrné úryvky, které mě ale ohromně překvapily geniálním satirickým ostrovtipem a neuvěřitelnou nadčasovostí tohoto díla ze (jestli se nepletu) 17. století. K filmu samotnému: svým způsobem unikátní, scénicky moc hezky udělané dílo. Ohromně se mi líbil začátek, dokud je Guliver ještě v tom domě a mluví k divákovi jako vypravěč. Pak už jsem se poněkud ztrácel v rozbitém sledu metaforických, absurdisticky laděných scén. Jednotlivě jsem si je vychutnával, ale postupně jsem upadal do stále větší únavy, pokud jde o postižení celku. Ne že by společensko-politická výpověď nebyla zřetelná, ale prvoplánové politikum mi tady nestačí. Takhle vnímám Juráčkovo opus magnum jako vcelku méně zdařilé než Postava k podpírání, ačkoli závada může být "v mém přijímači". Rozhodně to stojí o několik pater výše než Každý mladý muž. Zvláštní je, že jakási topornost Juráčkova vyjadřování, kterou vnímám u všech těchto tří filmů, mi u Každého mladého muže připadá jako ryzí neumětelství vyrábějící paskvil, kdežto tady jako osobitý rys díla, u Postavy k podpírání dokonce jako "to pravé". Mimochodem, zaregistrovali jste v Případu pro začínajícího kata muže s kočkou v aktovce? Jo, je to on. PS: Děkuji Augovi za mimořádně přínosný komentář - referát.(25.3.2011)

  • Defaultovna
    ****

    Po prvom zhliadnutí 8/10, no film si pravdepodobne pustím ešte niekoľkokrát, pretože mám pocit, že som ho neuchopila tak komplexne, ako bol zamýšľaný. Každopádne ide o výbornú alegóriu so surreálnymi prvkami, vyšperkovanú niekoľkými skvostnými monológmi a podmanivou atmosférou. Podobnosť s Postavou k podpíraní do očí bijúca, no Postava sa mi zdala ešte o kúsok výraznejšia a prepracovanejšia. Človeku sa až natíska otázka, kde udělali soudrozi z NDR chybu, že kedysi sa u nás točili sofistikované diela, ktoré svojich divákov učili a nútili napraviť si optiku, ak chceli filmu rozumieť. No a teraz...teraz máme tri diely Babovřeskov.(13.3.2016)

  • MontyBrogan
    ****

    Začiatok a koniec mi pripadal byť najlepší. Aj text rozprávača a hlavného hrdinu zároveň, aj samotné zobrazenie jeho príchodu a odchodu do/zo sveta, ktorý bol v podstate regulárne fikčný. Takže vkladanie prvkov podobenstva s fungovaním našej (minulorežimnej) spoločnosti obnášalo istý kompromis vo fantázii, s ktorou bol filmový svet vytvorený. Aspoň tak to na mňa pôsobilo.(16.5.2016)

  • - Látka filmu se postupně vrstvila už od roku 1963. V roce 1967 byla její realizace zakázána a k vlastnímu natáčení (mj. např. v Písku) došlo až v roce 1969. [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)

  • - Juráčkův film měl premiéru 3. 7. 1970, promítali ho asi dva týdny v pražském kině Hvězda, pak to zarazili a film na dvacet let zmizel. (raininface)

  • - Dětský soudce, který odsuzuje Lemuela Gullivera (Lubomír Kostelka), je jeho desetiletý syn Martin, dnes profesor a lékař kardiochirurgie. (sator)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace