Režie:
Philip KaufmanKamera:
Rogier StoffersHudba:
Stephen WarbeckHrají:
Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix, Michael Caine, Billie Whitelaw, Patrick Malahide, Amelia Warner, Stephen Moyer, Tony Pritchard, Michael Jenn (více)Obsahy(1)
Aristokrat, starý zvrhlík, excentrik a svobodomyslný grafoman Markýz de Sade (Geoffrey Rush) je mnohokrát obviněn ze sadismu, únosů a pobuřujících sexuálních praktik. Unikne během hrůzovlády v období Francouzské revoluce jen o vlásek gilotině a je odstraněn do charentonského blázince. O ústav se stará osvícený abbé Coulmier (Joaquin Phoenix), který ponechá svému pacientovi možnost psát, protože ví, že jedině tak umožní markýzovi ventilovat jeho deviace. Pochopitelně, že člověk markýzova formátu, posedlý psaním, hledá způsob, jak publikovat. Spojku mezi vězením a svobodou objeví v mladičké, krásné a chytré pradleně Madeleine (Kate Winslet). Ta, v okouzlení literaturou a vzdělaným erotomanem vynáší z blázince jeho knihy ke skandálnímu vydání. Publikace nemravných textů šokuje státní správu, a ta se postará o definitivní zkrocení neúnavného autora. Proto je do blázince poslán odporný psychiatr Dr. Royer - Collard, který je znám svými krutými a předpotopními metodami léčby. Chce de Sadovi znemožnit hlavně to, co nejvíc miluje. Odebere mu brk i inkoust. Ale markýz pokračuje v psaní kuřecí kůstkou a červeným vínem a nakonec v dokonalé posedlosti slovem a do poslední chvilky a jakýmikoliv prostředky bažícího po literatuře píše i vlastními výkaly. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (256)
Scénář je vynikající. Několikrát se mi stalo, že jsem si nějakou narážku uvědomil až po chvíli a pobavilo mě, jak je chytrá (podobně jako u Zamilovaného Shakespearea). Režie a výtvarné ztvárnění jsou vynikající. Například požár blázince je nasnímán a zrežírován prvotřídně. Herecké výkony jsou také vynikající (co si budeme povídat, hlavně Geoffrey Rush). Bohužel se ale musím připojit k všeobecné nespokojenosti s kýčovitým a zbytečným koncem. Už to vypadá, že příběh skončí a přijde katarze, ale pak se k tomu ještě něco dodá a ještě trochu a ještě.. Až se to nakonec celé překombinuje a katarze nepřijde. Škoda. Mohl to být druhý Amadeus. ()
Perverzní, zvrhlé a zvrácené. V kladném slova smyslu. Se šokujícím úžasem jsem ani na chvíli neodtrhla oči od obrazovky a nechala se pohlcovat atmosférou, postavami, scénami a hlavně, slovy, myšlenkami a lidským nitrem (nejen) muže jménem Donatien Alphonse François De Sade. Dokonalý je v tomto snímku dopad a vliv jeho osobnosti na postavy Amelie Warner a zvláště Joaquina Phoenixe. Přeměny slušné dívky a muže zasvěceného bohu jsou geniální, jako vrchol jmenuji závěrečnou scénu Joaquina s Kate. Lidé mohou odvracet zrak, mohou s odporem začít mluvit o nechutnostech a zvrhlostech, ale i přesto se v koutku duše přistihnou, že to všechno, co Sade tvořil a čím byl, je podivně přitahuje. Často nás přitahují věci zlé, bizarní, neobvyklé a zvláštní, jakoby nějaká dobrovolná výprava do světa, který nás fascinuje, zároveň děsí, ale víme, že bychom v něm nepřežili. "Když dlouho hledíš do propasti, dej pozor, aby propast nenahlédla do tebe." Friedrich Nietzsche. ()
Vizuálne a kamerovo vynikajúce, nezaostala ani výprava. Snímok je výborný aj po hereckej stránke, pričom vynikli samozrejme hlavne G. Rush, potom J. Phoenix, ale nemôžem zabudnúť ani na M. Caine, ktorý bol v úlohe cynického doktora bez chrbtovej kosti mimoriadne odporný. Postava de Sade sa tu javí veľmi premenlivo a sympatie/nesympatie voči nemu sa v priebehu filmu striedajú a vyvíjajú. Neviem či to bol režisérov zámer alebo nie, ale u mňa to celkom fungovalo. Mám rád ťažko prekuknuteľné a komplikované postavy, a to je aj tento prípad. Vo filme odozneje veľa myšlienok, s niečím sa dá súhlasiť s niečím nie, každý si tu má možnosť vybrať to svoje. Ľutujem hlavne toho konca, posledných pár minút je mierne povedané, poriadne pritiahnutých za vlasy. Prišlo mi to ako odbité a nedôstojné zakončenie. Keby nie toho spackaného záveru, s hodnotením idem ešte vyššie. Ale aj tak ide o dobrú historickú drámu. 70/100 ()
Zajímavé, provokativní, neuvěřitelné, oplzlé, nepředvídatelné a plné emocí - to je takový můj portrét, který jsem si o tomto rozporuplném a značně "kontroverzním" snímku představil. Musím uznat, že jde o jeden z nejneobvyklejších filmů, které jsem zatím viděl. Vévodí mu dokonalé herecké výkony Geoffreyho Rushe, Kate Winslet, Michaela Caina a Joaquina Phoenixe a také skvěle navoděné prostředí blázince. Nebýt své velké otevřenosti a přehnanosti, která mi místy bila do očí, tak bych dal 5*, ale dávám dost solidní 4* a musím říct, že mi bude tento snímek dost dlouho ležet na mysli. ()
Charentonský ústav pro choromyslné má jednoho zvláštního pacienta. Je jím Markýz de Sade (Geoffrey Rush), saditstický sexuální zvrhlík. Ředitel ústavu, abbé Coulmier (Joaquiem Phoenix) tuší, že jediným způsobem léčby markýze je nechat jej vložit své fantazie na stránky papíru. Markýzi se ale vždy podaří své dílo dostat za stěny blázince, kde je jeho nemravné dílo vyhledávány prostým lidem. To se samozřejmě nelíbí vládě, a tak do Charentonu posílá jednoho z nejlepších psychiatrů, doktora Royera Collarda (Michael Caine), aby Markýza de Sade zkrotil... Z tohoto filmu mám velice rozporuplné pocity - na jedné straně jde o herecky velmi vybroušené dílo (samozřejmě filmu vládne výborný Geoffrey Rush), na straně druhé mne obsahově až tolik neuchvátilo. Po celý film jsem se nemohl rozhodnout, komu vlastně fandit - z lidského hlediska je sice Markýz de Sade odpad, jenže Phillip Kaufman jej postavil do role týraného mučedníka, což se mi celý film docela eklovalo.. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (11)
- Joaquin Phoenix přiznal, že sexuální scéna s Kate Winslet byla nejtěžší a nejvíce neobvyklá sexuální scéna, jakou kdy dělal. (Janulla)
- Markýzovu manželku hraje Rushova skutečná manželka Jane Menelaus. (Hal_Moore)
- Všechna Sadeho práce zde prezentovaná byla ve skutečnosti napsána scénáristou Doug Wrightem. (Hal_Moore)
Reklama