Režie:
Elia KazanScénář:
Richard MurphyKamera:
Joseph MacDonaldHudba:
Alfred NewmanHrají:
Richard Widmark, Paul Douglas, Barbara Bel Geddes, Jack Palance, Zero Mostel, Tommy Cook, Elia Kazan, Tommy Rettig, Emile Meyer, Dan Riss, Alexis Minotis (více)Obsahy(1)
New Orleans. Ilegální přistěhovalec vyhraje v kartách příliš velkou částku. Gangster Blackie a jeho kumpáni proto muže zabijí a peníze si vezmou zpět. Netuší, že jejich oběť byla infikována vysoce nebezpečným plicním morem a že se od ní sami nakazili. Městu tím pádem hrozí katastrofální morová epidemie. Je třeba očkovat každého, kdo přišel se zavražděným a s dalšími nakaženými lidmi do styku. Lékař z Veřejné zdravotní služby Clint Reed a policejní kapitán Tom Warren mají osmačtyřicet hodin na to, aby našli vrahy a zabránili nejhoršímu. Musejí přitom tajit pravdu o hrozící nemoci. Panický útěk obyvatel z města by totiž znamenal katastrofu pro celé Spojené státy... Brilantně natočené černé kriminální drama o lovu na zločince a o závodu s časem je dalším dílem proslulého režiséra Elii Kazana. Film, natáčený na svou dobu nezvykle v reálných prostředích a nikoli v ateliéru, získal Oscara za scénář. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (44)
Drsňák Jack Palance hledá to, co do New Orleansu přivezl imigrant, kterého předchozí noci zabil. Musí to být něco extra, když kvůli tomu policie obrací celé město naruby. Netuší, chudák, že už to dávno má, a že je to smrtelně nebezpečná a děsivě nakažlivá forma plicního moru. Přes řadu velmi dobrých momentů, přes zasazení do výborně zvolených exteriérů, film, na kterém už se zub času podepsal a tak dobrý dojem zachraňuje především Palance ve své roli padoucha, který rozhodne není jen nějakou černobílou figurkou, ale svým způsobem tragickou postavou. Nabízí se také zajímavá možnost srovnání například s tematicky podobným filmem Smrtící epidemie (1995), která ukazuje jak a kam se za těch pětačtyřicet let posunula kinematografie.. ()
Docela netradiční námět je podporován tradičně dobrým Elia Kazanem, ale to je tak vše. Zbytek je 96 minut dlouhý průměrný snímek, který kromě námětu a jistých postupů z doby dávno minulé nemá příliš co nabídnout. Na druhou stranu právě tato dobová nabídka pohledu do minulosti prakticky se vším, co k tomu patří filmu dává jistý punc zajímavé realističnosti. Pro diváka, který tohle neocení nebo spíše mu to je ukradené je Panika v ulicích dost možná hodně nudný film s dobrým námětem. Pěkných 70% ze slabých 70 hodnocení je však dost zavádějící... ()
Tohle bylo dobrý. Čekal jsem standardní krimi omáčku s noirovým odérem a ona je to vcelku napínavá hra o čas, kdy se ulicemi New Orleans pomalu šíří ošklivý moribundus, přičemž úřady pátrají po potenciálně nakažených kontaktech - shodou okolností vrazích původního šiřitele nákazy. Takže nakonec povedená krimi s příchutí "covidu". Jack Palance je tam výbornej. ()
Kazanova režie je opět nadprůměrně dobrá, ale něco přece jen drhne. Murphyho scénář prostě není drama Tennesseeho Williamse. Pokud chtěl natočit něco o moru, byl tu už "Mor" Alberta Camuse (1947), a to je jiný kafe - jen když porovnám oba doktory. Zde je řešením nalezení a zadržení gangstera (třeba se po injekci ještě zotaví), jde tedy o odstranění následku, u Camuse je to celková náprava společnosti, tedy odstranění příčiny. Pozn. 1: Krysí zábrany, na jedno z nichž ztroskotal i ganster Blacky ( (Jack Palance, filmový debut), se na lana začala instalovat bohužel až příliš pozdě. Pozn. 2: Že jde spíš o gansterský než humanistický film dokládá i kvalita zápletky; Blackyho touha po nalezení příčiny tak usilovného pátrání převyšuje pátrání samotné. ()
Slušne členený a spočiatku dosť atraktívny námet pouličnej story, kde sa bojuje proti korupcii i proti nebezpečnej nákaze. Všetko tým pádom do seba zapadá. Ale. Mám pocit, že dej začne strácať atraktivitu, náboj priebojnosti, momentu prekvapenia. Herecky síce veľmi isté (ako to u Kazanových dielach býva zvykom), ale od čiernej krimi očakávam predsa len vyššie nároky, čím ale nespochybňujem obecnú koncepciu všeobecnej kvality (v rámci možností prirodzene). ()
Galerie (33)
Zajímavosti (4)
- Režisér Elia Kazan se ve filmu objevuje jako asistent v márnici. (J.A.K.)
- Richard Widmark neskôr povedal o Jackovi Palanceovi: "Je to najtvrdší chlap, akého som kedy stretol. Bol to jediný herec, ktorého som sa fyzicky bál." (westerns)
- Jack Palance počas natáčania jednej záverečnej scény sám šplhal po lodnom lane po tom, čo dvaja jeho kaskadéri zlyhali. (westerns)
Reklama