• dopitak
    *****

    Moc dobře natočeno, moc dobře! Velký životní sen a příběh jednoho muže na pozadí Rudé revoluce. I ten Lenin vypadal tak jak ho z obrazů na zdi známe.///// Warren Beatty ve své životní roli, ve svém životním díle. Vážně myšlený a na dialozích postavený film nutící nás k zamyšlení. Jan Tříska v roli comrade Karl Radek je nejprve slyšet a posléze i chvilku vidět, to jen aby byla podtržena česká účast... Jack Nicholson s knírkem vypadá tak neobvykle (a přesto mladě). Diane Keaton hraje skvěle, kromě Warrena nejlíp ze všech. Chytlavá melodie ne nepodobná té z Doktora Živaga se musí líbit (nemyslím samozřejmě Internacionálu, nýbrž tu písničku, co hrála Louise na klavír). Dobře natočené scény držící do poslední chviličky diváka v napětí (hlavně ten moment na nádraží po příjezdu z Baku) . Odmítám dělení na americkou a ruskou část filmu, Intermission se prostě v tak dlouhých filmech dělá (např. Lawrence z Arábie). Konec první části a bouřlivou atmosféru předrevolučních dní v Rusku se zpěvem Internacionály v tomhle filmu každý zákonitě staví dost vysoko, (nejinak je tomu u mě), avšak pasáž s přepadením vlaku a setkání manželů na nádraží stavím ještě výš. Navíc, přes tak vážné téma se Warrenovi podařilo i slušně hláškovat, především v první části filmu. "I want to know what as." "Well, it's nearly Thanksgiving. Why don't you come as a turkey?" ///////// "If the workers of the world act together, they can stop the war. And I'm not..." "This one even pisses red." //////// "Could this thing interfere with having children? - Yes. You cannot have sex if you die. .......... Don't worry. You don't make babies with your kidneys."(9.6.2008)

  • Anderton
    ****

    Tak na tomto si Warren Beatty dal skutočne záležať. Slušná výprava, dostatočné množstvo romantiky, desiate roky v Rusku a Amerike, proste niečo ako Doktor Živago, vrátane veľkých celkov zasneženej krajiny. Prekvapivo ani dĺžka nevadila, skôr som mal ale dojem, že Reds mali byť nejaká 5-dielna výpravná televízna séria a možno by film poznalo viac ľudí a mali by ho aj radšej. No je to taká celkom záživná trojapolhodinovka histórie, ktorá má v sebe dostatočné množstvo zaujímavých historických informácií a dostatočné množstvo režisérskeho umu, aby ste ju mohli zavrhnúť ako nejakú akademickú nudu. A trebárs môžte po tomto maratóne premýšľať nad tým, či 4 milióny civilistov zomrelo kvôli blokáde západu proti dovozu potravín, alebo jednoducho kvôli systému, ktorý nemôže fungovať.(5.6.2019)

  • Angerr
    *****

    Zřejmě životní dílo herce a režiséra Warrena Beattyho. Životopis amerického novináře a socialisty Johna Reeda byl jeho vysněným projektem, s přípravami na něj (rozhovory s pamětníky, které filmem průběžně prostupují) začal již počátkem sedmdesátých let. Beatty se sám obsadil do hlavní role a film režíroval. Reed byl levicový novinář, který je dnes známý svými reportážemi z Mexické revoluce v desátých letech minulého století a hlavně knihou "Deset dnů, které otřásly světem". V té popsal Říjnovou revoluci, jejíž byl přímým svědkem. Tato ruská epizoda Reedova krátkého života a léta jí bezprostředně předcházející a následující jsou časovým pásmem filmu. Mexickou etapu připomíná jen úvodní záběr. Pak se přesunujeme do salónů, kaváren, hospod, knihami a zpola potištěnými papíry zaplněných bytů a na dělnická setkání, na nichž levičáci - umělci, novináři, straníci - a anarchisté rozebírají své postoje k socialismu, k postavení žen ve společnosti, k válce probíhající v Evropě a účasti USA v ní; baví se a žijí ve společenství, které tehdejší dobu pobuřovalo (Greenwich Village); v tomto prostředí se Reed setkává se svou životní družkou Louisou Bryantovou (Diane Keatonová). Jejich partnerský svazek a těžkosti, které provázejí soužití dvou inteligentních, vzdělaných, svobodných a ve společenském i politickém životě angažovaných lidí, tvoří spolu se zmíněnými historickými událostmi obsah filmu. Tyto dvě oblasti, partnerství (a později manželství) a politika se velmi citlivě střídají. Po jedné roztržce se pár rozděluje a teprve ruská revoluce, jíž jsou coby spolupracující novináři svědky, je znovu smíří. Tato "ruská" pasáž filmu je je jeho vrcholem - zejména scéna, při níž se Reed rozohní řečněním na bolševickém setkání, vrcholící pochodem revolucionářů městem za zpěvu internacionály, vlastní revolucí a smířením manželského páru, je pro mě jedna z nejúžasnějších ve filmu vůbec (ne snad proto, že bych byl sympatizoval s komunisty - naopak - ale tyto scény zobrazují revoluční nadšení a bláhové naděje lidí - tehdy se však jevící jako už-už dosažitelné - lépe než cokoliv zfilmovaného, co jsem kdy viděl). Po životním zážitku z revoluce se Reed definitivně stává politikem, zapojuje se do práce v rozštěpené americké Socialistické straně a znovu se vrací do Ruska. Chatrné zdraví ho ušetří zhroucení jeho snu, kterého si při druhé návštěvě začínal všímat, i když si ho nepřipustil ("Není to takové, jaké jsme si to představovali. Ale kdybys to teď vzdala, k čemu byl tvůj život?") Vyhnul se tak i ostudě (z dnešního pohledu), která potkala mnoho jeho souputníků, levicových intelektuálů - nekritickému obdivu k ruskému impériu. -- 'Rudí' mají velice kvalitní scénář. Dialogy jsou inteligentní a hutné, o některých replikách budete přemýšlet dlouho po skončení filmu. Na vrchol film vynášejí též herecké výkony - nejen hlavních představitelů Beatyho a Diane Keatonové, ale též řada vedlejších rolí je skvěle zahrána - např. Nicholsonův cynický básník a dramati(13.4.2006)

  • Terva
    ****

    Film byl ve své době vysoce hodnocen odbornou i laickou veřejností, o čemž mj. svědčí i dvanáct oscarových nominací, z nichž snímek nakonec obdržel tři zlaté sošky - Warren Beatty za režii, Vittorio Storaro za kameru a Maureen Stapletonová za ženský herecký výkon ve vedlejší roli. Scénář : Warren Beatty a Trevot Griffiths. Kamera : Vittorio Storaro. Hudba : Al Bryan, Charles L. Johnson a Stephen Sondheim.(28.5.2011)

  • xxmartinxx
    ****

    Natočit tenhle velký, přesto komorní film chtělo slušnou porci odvahy a zřejmě i drzosti. Vynikající herci každopádně boj svých postav s ideologií (popřípadě za ideologii), kterou většina z nás nemá ráda, vedou velmi zajímavě a tenhle film stojí za pozornost už jen ptoto, že tu není žádná karikatura, a to na straně "hodných" ani "zlých". Navíc se podařilo obhájit i enormní stopáž.(30.8.2012)

  • - Báseň, kterou Eugene O'Neill (Jack Nicholson) dává Louise Bryant (Diane Keaton), byla básní, kterou herec skutečně pro Keaton napsal. (jezurka42)

  • - Film v roce 2008 zařadila Americká filmová instituce film v kategorii epických podívaných na 9. příčku. (TheDude)

  • - Scéna, kde Pete Van Wherery (Gene Hackman) řekne Johnu Reedovi (Warren Beatty), že Louise Bryant (Diane Keaton) přišla o svou práci, se natáčela stokrát. Hackman Beattymu řekl, že stoprvní záběr už natáčet nebude. (jezurka42)