Režie:
Spike LeeKamera:
Sayeed Malik HassanHudba:
Terence BlanchardHrají:
Harvey Keitel, John Turturro, Delroy Lindo, Mekhi Phifer, Isaiah Washington, Keith David, Peewee Love, Regina Taylor, Thomas Jefferson Byrd, Sticky Fingaz (více)VOD (1)
Obsahy(2)
„Clocker” je dealer, který prodává drogy čtyřiadvacet hodin denně a Strike (Mekhi Phifer) patří k těm, co na ulici opravdu tvrdě makají. Jenže časy se mění a změnily se i pro něho. Když mu místní šéf (Delroy Lindo) dá tip na to, jak se dostat nahoru, skončí jeho protivník v márnici a Strike zjišťuje, že se ocitl mezi mlýnskými kameny v podobě dvou detektivů. Jedním je Mazilli (John Turturro — Otázky a odpovědi, Hrdinové mého dětství), který prahne jen po snadně vydělaných penězích. Ten druhý (Harvey Keitel — Piano, Mladí Američané) hledá něco, co lze najít mnohem obtížněji — pravdu. A když se ukáže, že se Strikeův bratr přiznal k vraždě, Rocco si nedá pokoj, dokud se neujistí, že za mříže dostal toho pravého. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Recenze (57)
Solidní drama prosté patosu z prostředí pouličních drogových dealerů v černošském sídlišti s autentickou atmosférou a dobrou analýzou mechanismu ničícího životy lidí v okolí. Líbí se mi, jak se všichni výrazně inteligentnější černošstí herci dokázali herecky proměnit v podstatně jednodušší bytosti, aniž by to působilo nějak nevěrohodně. Závěrečná pointa mě dostala. ()
Pôvabne a efektne natočené (Malik Sayeed na trón), ako sa na Leeho jointy patrí, maximum vyťaženého z "krás" crooklynskej panelovej džungle, no zároveň extrémne uťahaná dvojhodinová vyšetrovačka jednej vraždy na pozadí koexistencie drogových dílerov & detektívov a ich vzájomných vzťahov (čo poctivejšie vykresľuje napr. The Shield). Clockers má prítomné typické parametre režisérovej tvorby – ľubovoľná téma, v tomto prípade pouličná gangsterka, plus presahy sociálnych otázok, tu prakticky štúdia o tiaži okolností prostredia na predmetné postavy a ich príčinách. Avšak málo razantné. Z Leeho rannej tvorby v tomto smere aj najslabšie. Zaujme ale výkon Delroya Linda a ústredného fízlovského dua Keitel x Turturro. Dobový soundtrack ako vždy na vysokej úrovni (treba si uvedomiť, že v černošských filmoch 80. a 90. rokov špatné prakticky ani nebývali, najmä tie pod palcom hip-hopových labelov, vtedy hojne využívajúcich sedemdesiatkový soul). Clockers – sám o sebe jednorazovka par excellence, nočný Brooklyn je však iba jeden, a preto sú opakované návštevy nevyhnutné... (x) ♪♫ / ♪♫ / ♪♫ (28.5.2018) (12.4.2023) (26.4.2023) "If God created anything better than crack cocaine, he kept that shit for hisself." ()
Clocker (slangový výraz): low level drug dealer, který pracuje („clockuje“) 24 hodin denně. Spiker (též slangový výraz): bojovník za práva barevných. ____ Největším americkým problémem je, vždycky byla (od chvíle, kdy jsme vystoupili z lodi) a vždycky bude rasa. Toliko Spike Lee. Popravdě se mu ani nedivím. Vskutku existují klasikové rasismu, kteří jsou s to načrtnout černocha s odulými rty, placatým širokým nosem, většíma ušima a zlovolnýma očima, z kterých číší lačnost, chlípnost a úskočný pigment. Po této stránce stačí uvést třeba Ludwiga Clausse, který dělí lidi na kulovité, parabolické, pyramidální a polygonální. Jen se divák musí srovnat s tím, že se Spike ve svých filmech nepokouší o subjektivní komentář k ději, který tu přece jen byl, ale bojuje za rasovou rovnoprávnost a pronáší obecné ideje, k nimž konstruuje děj až druhotně jako záminku. Z téhož důvodu ví divák po celý čas příběhu více než postavy, aniž to jakkoliv vadí; protože Clockers nejsou thrillerem, ani detektivkou, kde se musí uvážlivě promýšlet dávkování informací mezi postavy a diváky, ale důsledným propojením kinematografie s Black Panther Party a Amnesty International. Pokud se tedy na konci filmu ukáže vypravěč mírně nespolehlivým v otázce, kdo zabil Darryla Adamse, skutečnost je taková, že nespolehlivé jsou pouze postavy, skrz které nám je vyprávěno – to je postihla pod náporem bílých schizofrenie a už ani nevědí, čí jsou. V přesně nastaveným a odzkoušeným hierarchickým žebříčku vyjebává v ghetu každý s tím pod sebou a je vyjebáván tím nad ním. Je to jako domino, přičemž Spike se táže po tom, kdo uvádí do chodu první kostku (samozřejmě pro nás má připravenou odpověď – jsou to běloši v čele s Johnem Turturroem), takže i když se Spike věnuje převážně oněm padajícím kostkám, které ve filmu zastupuje černošský gheto - tzv. melting pot v melting plotu - se svými mikro příběhy, navrací se neustále k původní otázce, k původní příčině toho všeho. Jako detektiv propátrává a čenichá, kdo uvedl domino do chodu. Detektiv se převtělil z postav do osoby režiséra – odtud důvod, proč nejsou Clockers ani thrillerem, ani detektivkou. ()
Velice pozoruhodná a zdařilá sonda do života uvnitř černošské čtvrti. Je vidět, že Spike své dětství prožil v Brooklynu. Člověk jeho film pozná na první pohled, jeho rukopis je nezaměnitelný. Když k tomu připočteme výborné herecké výkony v čele s Harveym Keitelem jsme svědky hodně zdařilého snímku. ()
Sonda do sídliště v ghettu, kde parta černochů prodává crack. Je tu hezky ukázáno, jak funguje systém předávek a obvyklá policejní pruda, kdy dealerům kontrolujou i anály. Do toho ještě zápletka s vraždou, kdy se do samého konce neví kdo to spáchal. V hlavní roli sympaťák Mekhi Phifer, který ho mám zafixovanýho spíš jako takovýho drsňáka, ale tady mu rozbijou držku snad všechny postavy ve filmu. A moc se mi líbil Harvey Keitel a jeho don´t point your finger at me. Je to jeden z nejpřirozeněji hrajících herců vůbec. ()
Galerie (53)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (10)
- Rovnako ako dej filmu, aj jeho natáčanie prebiehalo v newyorskom Brooklyne počas leta 1994. (Real Tom Hardy)
- Na konci filmu Mekhi Phifer uvidí z vlaku bilboard, který je totožný s modelem, který měl ve filmu jako dekoraci u svých vláčků v bytě. Stojí na něm: "No more packing.", což odkazuje na záměr tvůrce filmu. (c.tucker)
- Slovo "fuck" ve filmu zazní 185krát, což je 1,44krát za 1 minutu. (Dixxx)
Reklama