poster

Dvanáct rozhněvaných mužů

  • USA

    12 Angry Men

  • USA

    Twelve Angry Men

  • Slovensko

    Dvanásť rozhnevaných mužov

Drama / Krimi

USA, 1957, 96 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • xxmartinxx
    *****

    Možná trochu naivní, ale přesto silný film. Konverzační drama z konce padesátých let znělo jako noční můra, ale výsledek je opravdu překvapivý. Postavám jde jejich názory věřit, atmosféra filmu je zcela jedinečná. Dokonale funkční minimalizmus. Je vidět, že i dvanáct lidí okolo jednoho stolu můžou tvořit velký film.(19.12.2009)

  • TeeAge
    *****

    || Scenár: Reginald Rose | Hudba: Kenyon Hopkins | Produkcia: Henry Fonda, Reginald Rose | Distribúcia: United Artists | Rozpočet: 350,000 $ || Pozor: Silne subjektívne: Ukážkový film o tom, že najdôležitejším prvkom je scenár! V tomto prípade je to otázka života a smrti v rukách 12 odlišných ľudí na šachovnici argumentov a dobre položených otázok. Ďalej je to príklad toho, aký je svet malý - Voskovec medzi hereckou elitou HW. A hlavne dôkaz o tom, aký neefektívny a nespravodlivý je justičný systém v Amerike, a tiež v celom svete. Až mráz lezie po chrbte...(29.1.2012)

  • -bad-mad-wolf-
    *****

    Čas od času se objeví film, který přebije konkurenci a poskytnutým zážitkem se snaží vetřít do okruhu divákovy dvorany slávy. Osobně se mi ale nestává příliš často, že by se nějaké dílo s razancí padajícího buldozeru okamžitě po vidění probouralo přímo do top 10. Stalo se a nepopírám, že jsem Dvanáct rozhněvaných mužů od začátku trochu hloupě podceňoval. Otázka trestu smrti byla odjakživa aktuální a pravděpodobně vždy někde aktuální bude. Kluk je obviněn z vraždy svého otce a tucet porotců má tři možnosti - buď ho jednohlasně pošlou na křeslo, nebo ho stejným způsobem zprostí viny. Třetí možnost je, že se shodnout nedokážou a osudný verdikt vynese někdo jiný. Prvotní situace nevypadá příliš nadějně. Pro nevinu je zdvižená jediná ruka a ani okolnosti možné záchraně mladého života příliš nenahrávají. Zhruba v této chvíli startuje velice zajímavé dialogové napětí. Co se týká stavby rozhovorů, argumentace a pointování, vážně jsem nečekal, že mi vyrazí dech film z padesátých let. Davis, hraný výtečným Henry Fondou, stojí proti přesile a bojovat může pouze slovy, přičemž v některých užaslých momentech by divák, pohlcený vývojem situace, nejraději zatleskal. Příkladem budiž překrásná chvíle, kdy muži, hlasující pro nevinu, donutí tlakem svých argumentů agresivního porotce číslo tři k protiřečení si. Vrcholů je několik, ale svůj terč najde každičké vypálené slovo. Není důvod nevěřit. V záplavě důvodů, pochybností, napadání i hájení se, se profilují charakterové karty jednotlivých postav, z nichž samozřejmě některé jsou vidět více, než druhé. Rivalita a schopnost strhávat pozornost na sebe je tu též vyjádřena výborně. Film vypovídá o zlu trestu smrti v případě justičního omylu, mnohem více ale nakonec řekne o schopnosti mluvit, obhajobě názoru a síle pohledu na věc, který není poskvrněn předsudky, lajdáckým posudkem ani přístupem aktuální společnosti.(14.1.2010)

  • Matty
    *****

    12 mužů, 12 mužů rozdílného vzdělání, vyznání i věku, 12 mužů, kteří mají v rukou život jednoho kluka, který možná vraždil a možná taky ne. Zprvu pouze jeden z členů poroty upustí od zbrklého hlasování pro „vinen“, s přibývajícími minutami je však nahlodáváno také přesvědčení ostatních a poměr hlasů se začíná naklánět opačným směrem. Postupně slábne také divákovo přesvědčení o chlapcově vině, založené však výhradně na prvotním, bezmála jednoznačném, přesvědčení porotců. Samotný soudní proces je nám úmyslně „zatajen“ a musíme se tedy spoléhat výhradně na subjektivní názory jednotlivých mužů, které však – jak se ukáže – nemají k pravdě ani dále ani blíže než fakta ze soudní síně. Na scénáři je nejpozoruhodnější pečlivé psychologické vykreslení pohnutek vedoucích porotce ke konečnému rozhodnutí. Někdo nechce kazit hru, někdo se chce včas dostat na baseballové utkání, někomu je to vlastně úplně jedno a někdo pojímá celou záležitost příliš osobně. Film důmyslně, nepříliš útočně, zpochybňuje americký (a v podstatě jakýkoliv) soudní systém, kdy určitá skupina lidí přejímá pomyslnou úlohu Boha a musí dle svého nejlepšího svědomí a vědomí rozhodnout o budoucím osudu živé bytosti. Jenže do jaké míry jsme ochotni tvrdošíjně respektovat zákon, nevyvratitelné důkazy, a kdy přicházejí na řadu naše emoce – iracionální, zaslepené? Á propos, existují jediné správné důkazy, nebo je vždy nějaké „ale“? Morální rovina filmu je zřejmá a jasně srozumitelná, takže je obtížné zůstat nestranný a nevytvořit si na celou věc vlastní názor. Celý film se odehrává v jediné místnosti a je fenomenální přehlídkou dvanácti odzbrojujících hereckých výkonů podpořených (v rámci možností) dynamickou kamerou Borise Kaufmana. Víc režisér Sidney Lumet k natočení strhujícího dramatu skutečně nepotřeboval. Divadelní charakter dokázali tvůrci využít plně ve svůj prospěch, pečlivě budovaná klaustrofobní atmosféra zdůrazňuje důležitost celé situace a na okamžik vás nenechá v klidu. Celá realizace údajně zabrala pouhých 20 dní a navíc šlo o Lumetův debut na poli celovečerního filmu! Což je naprosto fascinující skutečnost, která – opovažuji se tvrdit – s každým novým rokem nabývá vyšší hodnoty. Bonusem pro českého diváka pak může být herecká účast Jiřího (George) Voskovce, který ztvárnil rozvážného porotce číslo 11. 95% Zajímavé komentáře: Gemini, Isherwood, tron, Knuckless(5.4.2007)

  • emma53
    *****

    Já si připadala, že tam sedím s nimi a rozhoduji o vině či nevinně obžalovaného, natolik mě to vtáhlo do té místnosti a to se mi jen tak nestává. Po tolika letech stále dokonalé konverzační a herecké drama . A co víc, zjistila jsem, jak jsem lehce zmanipulovatelná osoba. Stačilo mně jen malinko nahlodat nějakou teorií a už jsem se přikláněla k nevinně. Dokonalé! Filmová výzva 2016(26.5.2016)

  • - Teprve v roce 2003 byl v soukromé sbírce nalezen kompletní záznam původní televizní verze filmu z roku 1954, který je nyní uložen v muzeu. (Zdroj: ČSFD.cz)

  • - Všechny porotce známe pouze číslem, jen v závěru filmu se představí porotce č. 8 Henry Fonda a č. 9 Joseph Sweeney. Fonda jako Davis, Sweeney jako McCardle. (Kulmon)

  • - Režisér Sidney Lumet posadil na dlouhé hodiny všechny herce do jedné místnosti, aby si stále opakovali své dialogy a vžili se tak do situace, kdy budou zavřeni se stejnými lidmi ve stejné místnosti. (HellFire)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace