poster

Sestup Orfeův

  • anglický

    The Fugitive Kind

  • slovenský

    Zostup Orfeov

Drama / Romantický

USA, 1960, 119 min

Režie:

Sidney Lumet

Scénář:

Meade Roberts, Tennessee Williams (divadelní hra)

Kamera:

Boris Kaufman
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (52)

  • Madsbender
    *****

    Orfeov zostup, veľký tragický príbeh lásky a nenávisti, putách spoločnosti a neviazanej slobode, je ďalším z nezabudnuteľných diel veľkého režiséra Sidney Lumeta. Ako napovedá názov, paralela so slávnou antickou tragédiou nie je náhodná, a v modernom dramatickom aj filmovom spracovaní je stále rovnako pôsobivá, plná silných myšlienok a ideí na pozadí komorného príbehu o bývalom bavičovi a hráčovi na gitaru, ktorý hľadá miesto na začiatok nového života. Čoskoro mu cestu skrížia dve ženy, z ktorých jedna pozná jeho minulosť a nedá mu tak ľahko na ňu zabudnúť... Val Xavier alias Hadia koža, bravúrne stvárnený nesmrteľným Marlonom Brandom, je archetypom klasickej romantickej postavy, kráčajúcej v ústrety smrti. Skvele napísaná (aj zahraná) je aj Lady (Anne Magnani), ktorá sa po celý život zmieruje s nešťastným osudom a spolužitím s nenávideným Jabom, prenasledovaná tragédiou z detstva. No a nakoniec je tu voľnomyšlienkárka, mladá a divoká Carol (Joanne Woodward), ktorá žije vo viere v nekonečnú slobodu, a do Vala sa beznádejne zamiluje... Stúpajúce sexuálne napätie medzi Brandom a Magnani, detailne prepracované charaktery vedľajších postáv (šerif Talbot, Carolin brat, Jab) a vynikajúci scenár spolu s excelentnými hereckými výkonmi robí z Orpheus Descending gurmánsky zážitok. Vrelo odporúčam všetkým milovníkom kinematografie.(8.11.2013)

  • Galadriel
    ****

    To byly doby, kdy se tvůrci nebáli dávat romantickým filmům tragické konce. Příběh o dvou zvláštních ženách a jednom velmi charismatickém muži s hadím sakem (že by se zde inspiroval David Lynch?) zaujme hlavně díky chytrým dialogům a výbornému obsazení.(13.7.2009)

  • Matty
    ****

    „Tahle země bývala divoká, teď už je jen opilá“ Sidney Lumet hrám Tennessee Williamse rozumí. Díky jeho střídmé režii a typově přesně vybranému Marlonu Brandonovi porozumíte taky. Při závěrečném střetu tří živlů (oheň, voda, Hadí kůže) se mi chtělo brečet. 85%(7.8.2009)

  • Djkoma
    ***

    Sestup Marlona B. mezi pouhé lidské bytosti, aby jim opět ukázal svou božskou schopnost hraní. Těžko hledat v celém snímku něco lepšího, než je samotný velký herec osobně. Sidney Lumet se příběh o muži, který se snaží ve vesnici daleko od města snaží najít své klidnější já a stát se novým člověkem bez problémů s policií a minulostí, má svou sílu. Vedle velké hvězdy, která si tentokrát nechá říkat Hadíkůže (o tom saku z hadí kůže nemusím ve spojitosti s Lynchem ani mluvit ne?) tu září také silně pomatená, ale půvabná Joanne Woodward a zralá žena Anna Magnani, která sehraje v celém příběhu jednu z důležitých rolí. Překvapí především kvalitní scénář jehož dialogy jsou vynikající a často velmi civilní. Krom toho samotný příběh má mnoho vrstev, takže o nějaké prázdné tlachání zde nemůže být řeč. Bohužel problémem pro mě byla délka, protože takto vystavený příběh podle Tennessee Williamse by snesl krásných 90-100 minut a nebylo by tu prakticky co řešit. Škoda, že Lumet film ponechal takto dlouhý, protože hluchá místa se těžko ignorují a snižují intenzivní očekávání velkého závěru.(14.8.2009)

  • Rob Roy
    ****

    A já spoustu let žil v tom, že Cage si to hadí sako ze Zběsilosti v srdci půjčil od Ala Pacina v nějakém jeho filmu..sekl jsem se, bylo to od Branda tady. Jeho fascinující charizma (jak mluví, jak chodí, jak se dívá) opět prosakuje celým filmem a to sáčko je jen třešnička na dortu....--- "Because nobody ever gets to know anybody. We´re, all of us, sentenced to solitary confinement inside our own lonely skins for as long as we live on this earth."(4.8.2007)

  • Slasher
    ***

    Neveselé milostné drama o "vandrákovi", který se jako přesycený vlastním nespoutaným životem pokusí najít pevnou půdu pod sebou, kdesi hluboko na jihu USA. Tolik mi to nesedlo, utahané a příliš utrápené, včetně (však naprosto příhodných) hereckých výkonů. Prostě mimo mě, nebo jen mé momentální rozpoložení, nevím.(25.8.2011)

  • genetique
    ****

    Priam nadopovane charizmatický Brando a skvelá réžia Sidneyho Lumeta. Milenecká romanca s dramaticky vyvrcholením koncom, medzi tým pár skvelých pomaly plynúcich, ale veľavravných dialógov, ale až tak som na tom neulietaval. Nebyť skvelých záberov kamery skvelých hercov (konštatovanie, že v ňom hrali štyria Oscarom ocenení, to stojí za to) a žalostného konca, asi by film z priemeru nevyšiel. 75%.(4.4.2008)

  • NinadeL
    **

    Mladý Brando, to není nic pro moji osobu. Zralá Magnani taky ne, vzhledem k tomu, že patří mezi ty italské herečky, z nichž Lorenová byla nejklidnější a nejmírnější. Normalizační dabing s Munzarem a Hlaváčovou se k Lumetovu přepisu Williamse taky nehodí (viz reakce diváků, kteří si zas užívají jen dabing, ale film je uspává). Williamse tedy radši v moderní adaptaci (viz Ztráta diamantové slzy) a Branda staršího (i V přístavu bylo příliš).(14.4.2017)

  • LiVentura
    *****

    Sociální vykreslení tehdejší amer.společnosti, jednotliví hrdinové a skvělý Brando...(10.12.2012)

  • cheyene
    ****

    Výborné drama se zdařilým exkurzem do charakterů lidí. Marlon Brando zahrál roli Vala naprosto skvěle, muže mála slov a žádných výrazných grimas, takřka vždy se ovládajícího, přesto však zajímavého a v žádném případě nudného tuláka s kytarou, v bundě z hadí kůže. Závěr divák tak nějak tuší celou dobu, avšak jak to přijde, to je poměrně překvapení a nutno říct, že perfektní tečkou za takto povedeným Lumetovým dramatem. Pocitově to sice nevidím na plný počet hvězdiček, ale i tak se jedná o film s velkým F.(15.6.2014)

  • misterz
    ****

    Tak to dopadá, keď nenávisť, závisť a predsudky prevýšia zdravý rozum a triezvy pohľad na svet. Nič nie je spoločensky nebezpečnejšie ako hlúpy fanatizmus. Marlon Brando si to tu opäť raz strihol vo fantastickej postave, ktorú nielenže bravúrne stvárnil, ale ešte na mňa ako diváka aj hypnoticky zapôsobil. Val Xavier sa tu v jeho podaní nenápadne, ale isto prepadá do osídiel ľudskej zloby a čistej esencie zla, pričom všetko vrcholí smutným tragickým finále, v ktorom pochopí, že na útek je aj tak už neskoro, pred ľudskou hlúposťou niekedy niet úniku. Nádhera. 85/100(29.3.2016)

  • nascendi
    ****

    Pozoruhodná dráma, na tvorbe ktorej sa podieľalo toľko skvelých umelcov, že snáď ani nemohla dopadnúť zle. Videl som ju opakovane a potvrdil som si, že som nevidel a asi už ani neuvidím filmovú dramatizáciu diela Tennessee Williamsa, ktorá by bola iba priemerná. Marlon Brando sa ukázal v najlepšej forme a Anna Magnani s Joanne Woodward boli dobrými spoluhráčkami, u ktorých som postrehol iba zopár slabších chvíľok. Celok napriek dvojhodinovej dĺžke pôsobí kompaktne a nenudí. Po dlhej dobe opäť silný filmový zážitok.(18.8.2018)

  • Rocky62
    **

    Vždy jsem měl raději tragédie než komedie a Sestup Orfeův v rukou geniálního režiséra s nezapomenutelnou legendou mi nemohl uniknout. O to víc jsem však zklamán. Jsem si vědom toho, že Brando ve své "hadí kůži" je vynikající...ostatně všichni zúčastnění hrají bezchybně, ale po celou dobu projekce na mě útočil můj největší filmový nepřítel - NUDA. To je zásadní problém, díky kterému shledávám toto dílo za podprůměrné. Bohužel.(25.3.2011)

  • Flego
    ****

    Zostup Orfeov je príbeh dobrodruha medzi dvomi ženami. Ničím výnimočný nápad, pokiaľ to nevezme do rúk Sidney Lumet a neangažuje skvelých hercov.(27.3.2008)

  • eLeR
    ***

    Herecké výkony hodné divadla .. dosť teatrálne. Lady tragédka, Val fešák, príliš dlhé, miestami nudné. A tie ľudské hyeny na konci fakt sila.(24.12.2016)

  • evapetra
    *****

    Výborný Marlon Brando a ještě lepší Anna Magnani. Kvůli ní nakonec měním na plný počet. Drama úderné stejně jako antické tragédie, které připomíná český název filmu.(3.8.2016)

  • MrCreosote
    ***

    Sidney Lumet byl mistr v adaptování divadelních her nebo předloh s převahou mluveného slova. Vždy ale dokázal vhodně zvoleným stylem dodat filmu požadovaný rytmus, aby se nezvrhl v unavující proud divadelního textu. Právě proto jsem překvapený, že právě tohle se stalo v adaptaci divadelní hry Tennessee Williamse. Žadné kamerové hrátky jako v Pahorku, úderny střih ve stylu Dvanácti rozhněvaných mužů nebo satirický odstup Networku. Jedná se o solidně odehraný sled divadelních obrazů snimaných v dlouhých záběrech s jasně patrným původem materiálu (zřetelné rozdělení do jednotlivých aktů). Při znalosti nekonvenčně a moderně působící Lumetovy filmografie nenacházím v Orfeovi nic výjimečného ani zapamatováníhodného.(14.9.2013)

  • kobejn
    *****

    Hadí sako pak obšlehnul Lynch, zatímco ustřelenou pracku v zubech psa zas vytáh z Jodzimba. Lynch je zkrátka velkej citátor, zatímco Lumet spoléhá především na silnou předlohu a důsledné vedení herců.(4.2.2010)

  • Nos
    ****

    Ztroskotanec z neznámých důvodů Val Xavier (Marlond Brando) navštěvuje malé městečko a dostává práci v obchodě, který vede po sexu toužící Lady Torrencová (Anna Magnani), jejíž manžel Jabe Torrence ( Victor Jory) umírá na rakovinu v místnosti nad nimi. Val je také pronásledován tajemnou místní tulačkou Carol Cutererovou (Joanne Woodward), která prahne po jeho hadím saku stejně tak jako po jeho samotném a snaží se ho svést na místním hřbitově. Val je ale více přitahován postarší Lady, která si také tímto svým způsobem vyřizuje své účty s minulostí....Skvělý Brando, skvělá kamera, jen bych to přece jen trochu zkrátil. Zasloužené čtyři hvězdy.(1.4.2008)

  • de_FACTO
    ****

    The Fugitive Kind je fakt tvrdej film. Někomu může vadit jasná divadelnost, ale to nic nemění na tom, že Williamsovi hry jsou aktuální pořád, protože věrně a - hlavně - silně reflektujou pravý bolesti, a The Fugitive Kind patří rozhodně k těm nejtemnějším. To, že dialogy (především monology) jsou občas až staromódně teatrální a kytara jako "životní společník" jednoho potulnýho tuláka už v dnešní době nepůsobí tak věrohodně, to všechno dominantně (vy/pře)važuje Marlon Brando a nedoceněná Joanne Woodward. Neprávem zapadlej, silnej film.(14.3.2012)

  • kagemush
    *****

    To se to Lumetovi točilo,když měl takový herce,takovou předlohu a uměl to.(7.5.2010)

<< předchozí 1 2 3