Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Detektiv Mark McPherson vyšetřuje vraždu Laury Huntové, jejíž tělo bylo nalezeno u ní v bytě. Tato krásná, úspěšná mladá žena nejspíše zemřela v pátek v noci za velmi podivných okolností. Podezřelými jsou její bývalý milenec, arogantní novinář Waldo Lydecker, současný snoubenec a playboy Shelby Carpenter a přítelkyně Ann Treadwellová. Všichni k Lauře shlížejí s neskrývaným obdivem, přesto musí McPherson z každého stále doslova "dolovat" nové důležité informace...

Film patřící mezi nejlepší tituly žánru noir (takzvaného černého filmu) natočil hollywoodský režisér Otto Preminger podle úspěšného kriminálního románu spisovatelky Very Casparyové. Téma posedlosti krásou podpořil jakousi chladnou elegancí, temným laděním, stíny a častým deštěm. Vedle svižných dialogů, v nichž nechybí cynický humor, pomáhá atmosféru napětí působivě dotvářet černobílá kamera (za níž stál Joseph LaShelle) oceněná Oscarem. Krásou oslňující Lauru ztělesnila herečka Gene Tierneyová (Láska není hřích, Noc a město, Smrtelný hřích), Marka McPhersona ztvárnil Dana Andrews (Jízda do Ox-Bow, Nejlepší léta našeho života). (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (103)

junxi91 

všechny recenze uživatele

Zapeklitý detektivní film o vyšetřování smrti jedné krásné, úspěšné a bohaté ženy, kterou lidé v jejím okolí často využívali a každý chtěl být s ní, zatímco ona byla ke všem milá a laskavá. Detektiv od newyorské policie Mark McPherson vyšetřuje vraždu reklamní manažerky Laury Huntové, kterou někdo střelil z brokovnice přímo do obličeje ve dveřích jejího bytu. Prvním vyslýchaným je charismatický novinář Wald Lydecker, panovačný a vyžilý starší chlapík, který vypráví o tom, jak se potkal s Laurou a stal se jejím mentorem. Laura se stala jeho platonickou láskou a stálou společnicí. Wald ovšem chtěl více, a tak využil svůj vliv a konexe, aby jí pomohl vylepšit její kariéru. Wald také nemluví moc hezky o Lauřině parazitickém snoubenci a playboyi jménem Shelby Carpenter, který byl citově připoután k její bohaté tetě Ann Treadwellové. Tetička tolerovala Carpenterovi jeho lásku k Lauře, protože byla ráda, že se o ní zajímá mladý chlápek jako je Shelby. Laura má loajální a rozrušenou hospodyni jménem Bessie Clary, kterou McPherson také vyslýchá. Detektiv vyslýchá Lauřiny přátele a čte její dopisy, až se stane Laurou posedlý a Lydecker jej podezírá z toho, že se zamiloval do mrtvé ženy. Detektiv pak usne v Lauřině bytě a náhle do něj vstoupí žena, kterou není nikdo jiný než mrtvá Laura! Nejprve chce zavolat policii, ale pak změní názor, když jí McPherson ukáže odznak. Laura najde ve svém šatníku šaty patřící jedné modelce z její reklamní agentury jménem Diane Redfern. McPherson tedy vyvozuje, že zastřelenou byla Redfernová, se kterou měl Carpenter poměr, zatímco Laura byla ve svém venkovském domě. Následuje večírek oslavující Lauřin návrat, během kterého McPherson zatkne Lauru za vraždu Redfernové. Během výslechu jej Laura přesvědčí, že je nevinná a že nemiluje Carpentera. Prohledá Lydeckerův byt, ve kterém jsou hodiny, stejné jako ty, které se nacházejí v Lauřině bytě. Hodiny mají tajnou skrýš. McPherson se vrací do Lauřina bytu, kde je skrytý také Lydecker a poslouchá, jak se spolu baví Laura a McPherson a jak to mezi nimi jiskří. Lydecker pak urazí McPherson a Laura ho pošle pryč, ale on se zastaví na schodišti venku. McPherson prozkoumá hodiny v bytě a najde v nich brokovnici, ale nechá ji tam. Laura se konečně dozvídá pravdu – vrahem není nikdo jiný než Lydecker, který si po tmě spletl Lauru s Diane a zastřelil jí proto, že ji nemohl mít. McPherson a Laura si dají pusu, McPherson jí pak zamkne v bytě a varuje ji, aby nikoho nepouštěla dovnitř. Nicméně, Lydecker je pořád uvnitř a má v plánu svůj plán dokončit a Lauru zabít. Naštěstí je Laura silná žena a McPherson je na blízku. Co více dodat? Postava detektiva McPhersona byla veskrze kladná, i když se mu tento případ hodil, aby mohl sbalit Lauru. Naopak starý dědek Lydecker byl hlavní záporák, který se stal posedlý mladou a krásnou Laurou. A její snoubenec Carpenter byl zase vtíravý oportunista, který Lauru využíval pouze jako prostředek pro získání peněz, dobré práce a také milenky z její reklamní agentury. () (méně) (více)

Lima 

všechny recenze uživatele

Sražte ikony k zemi! Pramálo mě zajímá, že LAURA dle některých kritiků patří mezi nejlepší noir snímky. Ano, atmosféra je k nakousnutí - hodně tabákového dýmu, temné ladění, stíny, neustávající déšť. Bohužel dějově Premingerův film neobstojí ani jako průměrná detektivka, dialogy jsou banální a závěrečné rozřešení je tak neskutečně triviální, že se nabízí už od samotného začátku. Jedno z největších zklamání na letošní LFŠ. ()

Tetsuo 

všechny recenze uživatele

Úžasně vtipná, svižná a cynická hard boiled detektivka. Tak skvělé a rychle navazující dialogy a dějové zvraty a čistotu klasického stylu uvidíte málokde. Okouzlující hlavní padouch, hlavní hrdinka i detektiv. Proč už se dneska takové filmy netočí? A proč aspoň nejsou uváděné v televizi? Proč si je člověk může užít jen na speciálních studijních projekcích? ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Jedna baba ze mě jednou vytřískala liščí kožich“ Bravurně napsaná detektivka pro tři muže, dva vypravěče a jednu ženu (kterou jsou všichni posedlí). Preminger má po celou dobu pod kontrolou naše podezření, kdo by mohl být vrahem... a jisté pochyby přitom zastírají také kategorii oběti. Hra s očekáváními (kdo je hlavní a kdo vedlejší postavou), využívání konvencí proti zvyklosti (co se tváří jako sen, snem vždy být nemusí), svádění na falešnou stopu (že by za vším byla žena?) nebo proměna vyprávějícího (a tedy pravděpodobně nevinného) v toho, na něhož se vyprávění soustředí (a kdo by tedy viníkem být mohl), to jsou některé z důmyslně uplatněných fint, jimiž nás tvůrci po celý film matou. Svižné tempo, černý humor a skvělí herci jsou pak důvodem, proč mne baví se k Lauře opakovaně vracet a snažit se její navenek tak jednoduchou, ve skutečnosti nesmírně komplexní vyprávěcí strukturu důsledněji rozkrýt. 85% ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Ne špatný, ale minimálně slabší film-noir, který jsem zatím měl čest vidět. Atmosféra je skvělá o tom žádná, ale někteří herci nejsou zrovna to pravé, co bych od tohoto žánru očekával. Po 88minut není o příběh žádná nouze a to také díky skvělým dialogům a scénáři, který se rozhodně povedl. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Vlajková loď temně stylizovaného žánru noir. Tahle černá detektivka (pozitivně laděný název - ženské jméno, přímo kontrastuje s atmosférou filmu) působí jinak než klasické adaptace Chandlerovek, ale detektiv Mark McPherson je stejný cynický typově vyhraněný macho jako filmové postavy ikony filmů noir Humphrey Bogarta... Najdeme tu všechny úhelné kameny vymezující tenhle žánr - věčné příšeří, temno, expresivní, skoro expresionistická, práce se světlem (což ještě více umocňuje černobílý filmový materiál), dobře promyšlenou mizanscénu, temnou náladu (točící se obvykle kolem zločinu...v Lauře se však nesetkáme přímo s příznakovým prohnilým světem plným korupce a bezcharakternosti - uvnitř policie i politiky...), tomu odpovídající počasí percipované jako objektivizovaný psychický stav hrdinů (obvykle tedy prší a je noc či doba někdy nad ránem, počasí které bolí a drásá...), vyhraněně mužský svět, zásadní dějové zvraty (ten v Lauře je tedy skutečně překvapivý a přijde již asi v polovině filmu...), panoptikum postav v různé fázi propletení s vyšetřovaným případem, s čistým štítem však obvykle nevychází nikdo (detektiv Mark McPherson zůstává ale překvapivě racionální a jeho hnací silou je cit k ženě...která je ale předmětem vyšetřování vraždy:-)), doslova posedlost až obsese prací a vyšetřováním, které zcela pohlcuje a zatlačuje do pozadí civilní život, náklonnost k tvrdému alkoholu, redukující se obvykle jen na whiskey, cynismus, drsný humor, ústřední ženská hrdinka coby femme fatale, vše příznakově zahaleno do nikotinového oparu a neodmyslitelná cigareta, která ještě tehdy nebyla politicky nekorektní... To vše pozorný divák objeví a pochopí, že tohle jsou kořeny žánrového stromu, na jehož větvích evoluce nechala vyrašit temné filmové květy, mezi nimiž můžeme hledat kupříkladu i takové kultovní dílo, jako Sedm Davida Finchera...ano, nyní jsme u kořenů... ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Ano, tak to byla noirivka přesně taková, jak jsem očekávala a vůbec jsem nebyla zklamaná. To jsou filmy na které se dívám jinýma očima, protože skoro sedmdesát let se musí nějakým způsobem projevit a to jsem tudíž brala v úvahu. Celkem předpokládaný a opravdu naivní konec mě tedy nepřekvapil, ale v polovině filmu došlo k velmi zajímavému zvratu, který byl mimo jiné příjemným osvěžením a to nemluvím o výborných dialozích a velmi vhodně zvolených prolínajících se časových rovinách. Mužům musel jistě lahodit jejich oku pohled na krásnou Lauru a mně byl sympatický poručík se svýma babama a cynickým přístupem k osobám, které vyšetřuje s cigárem ve rtech, tak příznačný jev pro detektivy tehdejší filmové éry. Jó Waldo, peníze nejsou všechno, co člověk potřebuje k získání štěstí a lásky. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Je zajímavé, že mě noiry málokdy zklamou, ale málokdy mě opravdu pohltí. Gene Tierney coby Laura k tomu má ale nebezpečně blízko. Škoda, že přes patero zvratů, z nichž jeden byl obzvlášť nečekaný, byl vrahem přesně ten, kdo jím být musel od samého počátku. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Kruci, to jsem nevěděla, že Vincent Price hrával za mlada vysoké hloupé mužně slabošské krasavce, a ani by mě nenapadlo, že se na to bude tak skvěle hodit. Hodně příjemný film, je velmi lehké prostě poslouchat charismatické a přesné herce, jít s nimi, kamkoliv se pohnou a zapomenout, kolik času už doopravdy uplynulo. Jako největší klad vidím hlavně to, že jsou všichni krásně civilní, nepřehrávají, nesnaží se vytvářet drámo, díky tomu je můj výsledný dojem hodně "moderní" a nadčasový. Konkrétně třeba Clifton Webb je úplně skvělý, jeho perfektně odstupňovaná, nenápadná a vlastně jenom vnitřní proměna je pastvou pro oči, ale to platí o všech pěti hlavních hercích, moc dobrý koncert. Judith Anderson je tam například jenom chvíli, ale i tak je báječná. K mé dokonalé spokojenosti chybí jenom to, aby se Mark McPherson na konci do bytu vrátil o minutu později, ale to už by byl takový trochu rozmazlený požadavek. Ale panečku, to by bylo něco. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Dobrá detektivka, u které mi bohužel chvíli trvalo se naladit na styl humoru, který bych tu asi ani nečekal (možný důvod pro budoucí další projekci) a krapet mi v něm haprovala skutečnost, že jsem sympatizoval se "špatným" hrdinou a tudíž mě konec nepotěšil, jakkoliv byl nevyhnutelný. Jinak podraz na diváka se povedl, dávkování napětí méně, každopádně prozatím dávám pouze lepší 3* (a asi patřím mezi ten nejpřízemnější typ diváka, ale teorie o snění mě fakt nenapadla). ()

Le_Chuck 

všechny recenze uživatele

40/50-te roky prialy upršaným noirom, osudovým ženám s dlhou cigaretkou medzi prstami, gentelmanom v dvojradovom saku a príbehom, ktoré s vrahom žonglujú do poslednej sekundy. Laura presne taká je, osudová, príťažlivá a inteligentná. Radosť sa pozerať, radosť premýšlať. 75% ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Zcela po právu jeden ze základních pilířů "černého" žánru z období jeho klasické fáze. Pro každého fanouška by bylo smrtelným hříchem nevěnovat Lauřiným přednostem náležitou pozornost. Premingerova Laura se totiž honosí hned celou kolekcí superlativ a nezpochybnitelných kvalit - vyšperkovanými a břitkými dialogy, pozvolna gradujícím napětím a houstnoucí atmosférou, nečekanými dějovými zvraty, výtečně napsanými a obsazenými postavami, jednou z nejkrásnějších femme fatale, precizní režií a skvělou kamerou. Nezbytné je i dramatické nasvícení, akcentující vytáhlé stíny (a žaluzie) a konečně všudypřítomný opar z cigaretového kouře a deštěm zkrápěné ulice, tedy atributy, které jen umocňují nádherně snový charakter vyprávění. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Skvělé a poctivé noirko. První polovinu mi film připadal jako fádní detektivka, ovšem v druhé půli přichází zvrat a jede se úplně v jiných kolejích. Herci jsou do jednoho skvělí, Gene Tierney je uhrančivě okouzlující, Dana Andrews charismatický jak jen detektiv může být a Clifton Webb sype skvělé hlášky. V jedné ze svých prvních rolí se zde objeví rovněž i Vincent Price. Závěr filmu je skvostný. Sbohem, Lauro. Sbohem, má lásko. To už nikdo dneska asi nenatočí. Velká škoda první poloviny. 4 a půl. ()

Eddard 

všechny recenze uživatele

Krásná Gene Tierney, jako šmirgl drsný Dana Andrews (zvláštní jméno pro chlapa,co?:-), Clifton Webb jako arogantní intelektuál a Vincent Price v roli playboye a gigola... Nemůžu než v plném rozsahu podepsat Tetsuův komentář. Apel na dramaturgy České televize! ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Veľmi dobré, ale nie som z toho unesený. Prvá tretina je až príliš poplatná dobe svojho vzniku a nevedel som sa do filmu dlho dostať. Takisto Andrews mi prišiel na drsného detektíva príliš vyžehlený ( kde je Bogart keď ho človek potrebuje?). Na druhej strane - atmosféra funguje výborne, hlavná hrdinka je skvelá ( a originálne postavená) femme fatale a takisto ďalšie postavy a vzťahy medzi nimi sú veľmi dobre rozohrané ( medzi nimi mladý Vincent Price(!) ) a hlavne scenár je vynikajúci, plný falošných stôp a ....ale to by som už spoileroval. V rámci dopĺňania treba vidieť ale netreba mať prehnané očakávania. 8/10 ()

Reiniš 

všechny recenze uživatele

Laura má všechno, co má pořádný noir film mít. Krásnou femme fatale (Gene Tierney), charizmatického detektiva (Dana Andrews), zamotaný a napínavý příběh, který je zde navíc skvěle vygradovaný. Takže pokud jste příznivci žánru, tak jako já, je pro vás tento snímek jasnou volbou. ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

Jedno z nejlepších noirek, které jsem kdy viděl. Laura je pekelně svůdná femme fatale! Takový já můžu! :-) _ Tohle by se mohlo uvádět jako typické noirko. Cynický detektiv, svůdná žena, propletený příběh s velkými zvraty, pekelně temná atmosféra. ()

Reklama

Reklama