poster

Slasti Otce vlasti

Historický / Komedie

Československo, 1969, 101 min

Režie:

Karel Steklý

Hrají:

Jaromír Hanzlík, Daniela Kolářová, Oldřich Velen, Vilém Besser, Zdeněk Kryzánek, Miloš Kopecký, Lubomír Kostelka, Milena Zahrynowská, Bohumil Bezouška, Vladimír Menšík, Jana Kasanová, Josef Gruss, Jiří Štěpnička, Josef Elsner, Karel Beníško, Jaroslav Cmíral, Jan Schánilec, Jan Pohan, Miloš Vavruška, Bohumil Švarc st., Nina Popelíková, Karel Gott, Kamil Bešťák, Josef Bartůněk, Bohuslav Čáp, Vlastimil Bedrna, Kamil Blahovec, Lubomír Bryg, Štěpán Bulejko, Stanislava Bartošová, Ludmila Engelová, Ladislav Gzela, Vladimír Hrubý, Vladimír Navrátil, Pavel Robin, František Suk, Vladimír Hlavatý, František Marek, Karel Hovorka st., Vladimír Hrabánek, Karel Hábl, František Hruška, Stanislav Juna, Blažena Kramešová, František Jákl, Petr Jákl st., Jiří Sládek, Karel Vítek st., Jan Kouba, Jan Přeučil, František Kubíček, Zdeněk Najman, Zdeněk Kutil, František Havlíček, Jiří Lír, Josef Kotapiš, Kajetán Maudr, Adolf Minský, Mirko Musil, František Hanzlík, Pavel Sedláček, Jiřina Součková, Antonín Soukup, Jiří Hein, Miloš Nesvadba, František Svačina, Karel Svoboda, Marie Štrampachová, Richard Záhorský, Miluše Zoubková, Rudolf Kalina, Jindra Ovčárová, Vlastimila Vlková, Michal Dohányos, František Horek, Jaroslav Sus, Magdalena Čechová, Jana Homolová, Eva Polášková, Eva Zakouřilová, Pavel Ruta, Jiří Trojan, Karel Anderle, Zdeněk Houška, Ivan Chrz, Petr Lebeda, František Plecháček, Miloslav Průša, Robert Ritschel, Zbyšek Šrůta, Petr Vinař, Milan Jonáš
(další profese)
  • Ironfood
    ***

    Rozverná, ale celkově bohužel nepříliš vtipná historická komedie. První polovina je ještě celkem solidní, zejména díky výbornému Kopeckému, najde se i pár povedených hlášek. V druhé polovině jsem se už ale vzhledem k absenci humoru a nějakého chytlavějšího děje vyloženě nudil a ani určité oživení v závěru to už moc nezachránilo. Takže ve výsledku velmi slabé tři hvězdy, a z toho minimálně jedna výhradně za Kopeckého.(30.12.2014)

  • honajz
    ***

    Hodně divný film. Jako kamera, výprava (exteriéry i interiéry), herecké výkony, vše skvělé. Jenže jednu chvíli je to milostná romance, pak crazy (skutečně crazy, jinak se bitva u řeky nazvat nedá) komedie, poté dojde na intriky, psychologii, a poté na jakýsi klon Fanfána Tulipána. ... Zkrátka nedrží to pohromadě. V podstatě jde o nesouvislý a často nesouvisející sled scének, kdy těsně před koncem ten předěl z lapky a Itálií je snad největší perda mezi oči. Je zde hodně vtipných replik, nachmelení se Karla ve sklepích také nepostrádá jistý půvab, ale skutečně tomu chybí nějaký stabilnější xicht, nějaká jednolitost alespoň v žánru.(25.11.2018)

  • Šandík
    ***

    Tolik anachronismu pohromadě se dá vidět snad jenom v pohádkách. Popravdě řečeno, připadá mi téměř jako hřích točit s touto výpravou komedii, která používá minulost jenom jako zástěrku k (ne vždy povedenému) humoru. Připadá mi to stejně nepatřičné, jako rockový koncert v Rudolfinu nebo diskotéka v kostele. Samozřejmě, že není nutné se při "vytváření srandy" striktně držet historických fakt. Problém je však to, že podobné historické veselohry opravdu výrazně formují představy diváků o významných postavách naší minulosti. Jsme ovlivněni Werichovým podáním Rudolfa II z filmů "Císařův pekař" a "Pekařův císař" úplně stejně, jako Janem Žižkou z "Husitské trilogie". Nelze říci, že tamto je závazný a toto nezávazný obraz minulosti. Formuje nás obojí... Mimochodem, ten Werichův Rudolf II sice naprosto neodpovídá "tělesnými proporcemi" neboť skutečný Rudolf byl hubený, drobný muž, ale velmi přesně odpovídá povahově, takže je to celé ještě o chlup složitější... ;o) Jistě bych odpustil filmu nějakou tu faktickou nepřesnost, ale když se ve středověkých kulisách odehrává příběh v němž postavy jednají a mluví zcela nestředověce, pak je zřejmě někde něco špatně. A to i v rámci komediálního žánru... Nač ty pracně budované kulisy, když je pak herci na kousky rozbijí jediným slovem? Celá iluze středověku se zcela hroutí při větách typu: "Doma jsou stejně rádi, že se tě zbavili. Nevezmu si nikoho, kdo má takovej nos. Jakej nos? Jako strýc Fridrich. No dovol, ty mě chceš přirovnávat k tomu korutanskýmu vopilci? Víš jakej má nos? Příšernej! No! Jako ty. Já lituji, ale budeš mít děti jenom s takovým nosem.. " Abych však jenom nehaněl... Film má dosti povedenou kameru, což vynikne zvláště při sledování v původní, širokoúhlé verzi. Z hereckých osobností je rozhodně třeba připomenout excelentního Miloše Kopeckého. Také některé fóry jsou vskutku povedené. Problematická je však režie. Steklý nebyl nikterak oslnivý režisér a na filmu je to na mnoha místech opravdu hodně znát... Za to, že film neskončil v šedém průměru vděčí (podobně jako steklého Švejk) kvalitní literární předloze, respektive dobře napsanému scénáři. Jo, a pokud jde o ty stesky, že už se dneska netočí podobné filmy... Samozřejmě, že to celé je o penězích. Víte jak je takový historický film drahý? Vždyť i Slasti byly přes zdánlivě opulentní výpravu velmi omezeny rozpočtem. Je to jasně vidět v bojových scénách. Ani chytrý tah s vojáky původně koupajícími se a tudíž bez zbroje nezapřel, že v době natáčení filmu nebylo v Barrandovském fundusu víc než nějakých deset kusů brnění a to je na podobný film setsakra málo... Celkový dojem: 60% Zajímavé komentáře: Oskar(8.10.2006)

  • topi
    ****

    Historická komedie z doby začínajícího vládnutí Karla IV. a jeho první svatby s francouzskou princeznou Blankou z Valois. Bezvadně ladící dvojice Jaromír Hanzlík a Daniela Kolářová, která se potom osvědčila i v dalších filmech. Vyprávění je humorně odlehčené a ne úplně historicky věrohodné, ale takový byl záměr režiséra Karla Steklého a scénáristy Jana Procházky a filmu to vůbec neškodí. Právě naopak. Za zmínku určitě stojí i role Jana Lucemburského, bohémsky ztvárněná Milošem Kopeckým. Nádherná žena byla i Jana Kasanová v roli Diny, Marsilliovy (Vláďa Menšík) ženy. Moc se mě líbila i hudba Jaromíra Klempíře, zejména historická loutna krásně dokreslovala atmosféru tohoto filmu, o jehož obrazové zvýraznění se postaral i širokoúhlý kinoformát. Škoda jen, že Karel Steklý netočil více takových filmů a natáčel pak spíše komunistické propagandy a bláboly. Slasti otce vlasti, Svatby pana Voka, Pan Vok odchází, Siréna, Mstitel a hlavně dvojice filmů o Švejkovi s Rudlem Hrušínským jsou tak nejlepšími díly z jeho tvorby.(24.11.2018)

  • NinadeL
    ****

    Dobrý film z nepočetné řady historického vyprávění, které slyší na to, že i jména z učebnic byli svého času mladí lidé. V druhém plánu je to přírozená protovariace na Léto s kovbojem aneb Hanzlík/Kolářová v ideální souhře a neskutečně roztomilí. Výpovědní hodnota kritického zastavení nad reáliemi 14. století by asi byla sporná, ale buďme rádi za ty dary. Příště ještě znovu udělal Miloš u Steklého příjemného Voka, ale pak už se nám Steklý pomalu, ale definitivně zbláznil.(4.3.2009)

  • - Původní název filmu byl Králova učňovská léta. (raininface)

  • - Ve filmu si zahrál jednu malou roli i Hanzlíkův otec František Hanzlík (1914-1995), který byl také hercem, převážně ale divadelním. (formelin)

  • - Jaromír Hanzlík a Daniela Kolářová zde poprvé tvořili filmový pár. (Bioscop)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace