Reklama

Reklama

Slasti Otce vlasti

Historický / Komedie
Československo, 1969, 101 min

Režie:

Karel Steklý

Hrají:

Jaromír Hanzlík, Daniela Kolářová, Oldřich Velen, Vilém Besser, Zdeněk Kryzánek, Miloš Kopecký, Lubomír Kostelka, Milena Zahrynowská (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Budoucí Otec vlasti Karel (J. Hanzlík) tráví léta dospívání na francouzském dvoře ve společnosti své snoubenky Blanky z Valois (D. Kolářová). Věnuje se vzdělávání ve všech možných oblastech, od historie po šermování. Jednoho dne jej však otec Jan Lucemburský (M. Kopecký) povolá do Itálie, kde bojuje s řadou měst. Ještě před příchodem do města Luccy, kde právě Jan Lucemburský sídlí, se mladičký Karel dostane do nerovné bitvy s Janovými odpůrci. Díky svému důvtipu a velké dávce štěstí z ní však vyjde jako vítěz. Štěstí při něm ostatně stojí i nadále, hlavně proti zrádným italským šlechticům, kteří na kralevice zosnovali atentát. Jan Lucemburský je na svého rozpustilého potomka patřičně hrdý, a tak ho jmenuje markrabětem a pošle ho do Čech, aby se tam ujal vlády. Karel však prožije ještě mnoho klukovských dobrodružství, než se z něj stane uznávaný panovník a milovaný vladař… Historická kostýmní komedie režiséra Karla Steklého, vznikla podle několika motivů ze známých Karlštejnských vigilií Františka Kubky. (Česká televize)

(více)

Recenze (118)

Oskar 

všechny recenze uživatele

Romantická komedie o mládí Karla IV. způsobila, že z Hanzlíka a Kolářové se stala nerozlučná dvojice typu Laurel-Hardy nebo Frýdek-Místek. Zvláštní spojení "problémového" scénáristy Jana Procházky a "poslušného" režiséra Karla Steklého nedopadlo tak dobře jako v následujících Svatbách pana Voka, i když podle kritiky je to naopak. Ale jednu kvalitu mají oba filmy společnou: mimořádný výkon Miloše Kopeckého. Jeho Jan Lucemburský se nepodobá ničemu, co kdy ve filmu hrál. Tentokrát žádný noblesní švihák, ale zarostlý a rozježený "hrana chlap" á la Žižka. 60% ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Lepší jeden Lucemburk za horama, než jeden půl Přemyslovec doma." S tím by jistě česká šlechta souhlasila, neboť markrabí Karel se s jejich rozkrádáním majetku ve feudálním vlastnictví vypořádává příliš svědomitě. Já jsem si tedy slasti budoucího Otce vlasti celkem užil, popichující potvůrka Blanka z Valois mě hodně bavila, bohémský Jan Lucemburský si taky zahlásil svoje, jen mě poněkud nebavily ty neustálé proměny komedie v drama či zábavy v nudu. ()

Reklama

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Středověk nepochybně nebyl jen samý vláčilovský marast, bergmanovská tíživost či tarkovského závažnost, i legrace se zažít dala. Tu vážně, tu vesele žije mladý kralevic Karel se svou nastávající Blankou z Valois a pomalu dospívá v muže. Nutno říci, že Slasti Otce vlasti si nijak nehrají na absolutní historickou věrnost a nejvíc je to vidět na postavách, které v sobě nemají pranic z upjaté důstojnosti, kterou bychom si u nejvyšší šlechty asi představovali. Přesto se nedá říct, že by byla historie nějak překrucována - skutečné události však postrádají něco ze své (čekané) podstaty, bitvy nejsou kruté, šlechta není upjatě důstojná, církev je přehlíživá a postavy se k sobě chovají, jak kdyby vypadly z naší doby. Snad právě proto působí tak přirozeně - horkokrevné málemtrdlo Karel, hygienou posedlá zamilovaná Blanka a především chlapácký bohém Jan Lucemburský, kterého zahrál Kopecký opravdu skvěle. Svojí dobu glosují s vtipem, šarmem a někdy i hloubkou. No řekněte, znáte geniálnější humorné odsouzení války s vyjadřením její nesmyslnosti a zvůle mocných než dialog: "Proč se tu válčí, pane?" s odpovědí: "Pro svatou věc. Tomu ty nerozumíš." ? Slabé ****. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

"Milý Enrico, dohody se píšou v míru, víš? Já vím, je to padoušství, ale ty nám to odpustíš, je to pro svatou věc." Tenhle film mám rád už od mala. Docela dobrodružný, romantický, veselý i chytrý. Hanzlík i Kolářová jsou ve svých rolích přesvědčiví (a Kolářová je tu vysloveně krásná), výkon Miloše Kopeckého je pak třešničkou na dortu. S ostatními se ptám, proč se podobné věci nedají natočit i dnes. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Z doby před cirka 20 lety, kdy jsem film viděl naposledy, jsem si pamatoval, že jde o pěknou komedii ve středověkých kulisách. Nyní jsem byl konfrontován s realitou a musím konstatovat, že na snímku se zub času podepsal skutečně výrazně. Kladem je jednoznačně přítomnost Kopeckého v roli krále Jana. Kopecký té postavě propůjčil fanfarónství hodné velké postavy legendárního válečníka, rytíře a dobrodruha své éry. Pozitivní je i to, že se zde poprvé sešla dvojice Hanzlík+Kolářová, mezi níž se vytvořila bezvadně fungující vztahová chemie. V 70. a 80. letech si vzájemnou spolupráci zopakovali v mnoha dalších snímcích a televizních inscenacích. Pak už mi ke chvále zbývá jen pár dobrých, ale pohříchu skutečně nemnohých vtípků, které jsou ostatně zopakovány v některých uživatelských komentářích. Mezi nimi je ale dost hlušiny. Steklého režie je diplomaticky řečeno mdlá, vážně to nebylo žádné režisérské eso a na svém kontě má spoustu průměrných dobových snímků. Film má líné tempo, filmové písničky působí vyloženě jako vycpávky, některé vedlejší role jsou obsazené šťastně a zahrané odbytě. Na řadě scén je znát omezený rozpočet, s jakým musel filmový štáb pracovat. Ve srovnání s žánrovou špičkou v žádném případě Slasti otce vlasti neobstojí, zkuste si je porovnat např. s Manželi z roku 2 a poznáte obrovský kvalitativní rozdíl. Neobstojí ale ani s podobnými kousky domácí výroby, jako je Noc na Karlštejně. Ta baví mnohem líp a taky se k ní televize vrací o poznání častěji. Konečně v rámci tzv. historických komedií historickou hodnověrnost neřeším, ale při některých replikách filmových hrdinů mě to dost tahalo za uši a musím konstatovat, že Procházka si tedy vybral slabší moment své tvorby. Celkový dojem: 45 %. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (6)

  • Filmovanie prebiehalo na hrade Křivoklát, Lipenskej priehrade a na Třeboňsku. (dyfur)
  • Ve filmu si zahrál jednu malou roli i Hanzlíkův otec František Hanzlík (1914-1995), který byl také hercem, převážně ale divadelním. (formelin)
  • Ve filmu bylo řečeno, že Jan Lucemburský (Miloš Kopecký) žádal po pobytu v Itálii Karla IV. (Jaromír Hanzlík), ať se vrátí do Čech. Ve skutečnosti se tam však Karel IV. vydal na zapřenou, když zjistil, že je jeho maminka, Eliška Přemyslovna, již tři roky po smrti a on o tom nevěděl. (Nathaniell)

Reklama

Reklama