poster

Jules a Jim

  • francouzský

    Jules et Jim

  • slovenský

    Jules a Jim

  • anglický

    Jules and Jim

Drama / Romantický

Francie, 1962, 100 min

Předloha:

Henri-Pierre Roché (kniha)

Kamera:

Raoul Coutard

Producenti:

François Truffaut
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (106)

  • Matty
    ****

    Dobovka, která i po letech vyvolává dojem, jako kdyby se odehrávala tady a teď. Stylisticky brilantní, zprvu milá a hravá, postupně temnější. Po prudkém startu a velmi hbitém střídání partnerek i prostředí dochází k pomalému utahování šroubů a zpomalování tempa. Záběry jsou delší, jejich návaznost plynulejší, hudba poklidnější. Podstatná část druhé třetiny je komorním interiérovým dramatem, stále ovšem ozvláštňovaným odkazy k němému filmu, různými způsoby vměstnávání tří figur do jednoho záběru nebo nenuceným opakováním kruhového motivu (který je v druhé polovině častější než lineární pohyb). Právě v osudovém kruhu neustálého rozcházení a scházení tři hrdinové uvízli, což jim nedává kdovíkolik možností volby. Potřebuje-li ušetřit čas nebo nasměrovat naši pozornost, přenecháTruffaut slovo autorovi předlohy, k němuž se nikdy neobrací jen pro to, aby si ušetřil práci. Film je pro něj stále přednostně vizuálním médiem, pročež náš zrak zaměstnává také během "literárních" scén psaní nebo čtení dopisů. Knihy sehrají významnou úlohu v závěru filmu, kdy jejich pálení značí konec jisté éry a současně předznamenává, jak vinou spalující vášně skončí dvě z postav. Klasický milostný trojúhelník u Truffauta nabývá podoby dialogu dvou mužů (kteří by klidně mohli být cinefilové), do jejichž spontánního dialogu vstoupila žena (která by klidně mohla být filmem), čím spontánnost vzala za své. Propadnutí falešné iluzi, že jedině ona je to pravou, je připravilo o možnost žít plnohodnotné životy. Jakkoli úspěšní jsou ve svých vnitřních bojích nebo v zákopech první světové války, femme fatale porazit nedokáží. 85% Zajímavé komentáře: Marius, Ruut(9.4.2007)

  • T2

    Rozpočet $-miliónovTržby Celosvetovo $1,531,000(16.7.2010)

  • DaViD´82
    ****

    Jediná výraznější výtka směřuje na využití vypravěče. To že čte celé pasáže z literární předlohy by problém nebyl ani v nejmenším. Ovšem to, že nám zprostředkovává vše od dějových posunů, pohnutek i pocitů postav již ano. Herci samotní jsou tak někdy až příliš odsunuti na druhou kolej. Také by neuškodilo v některých pasážích ubrat na zkratkovitém tempu a trochu natáhnout stopáž, jelikož takto se vše odehraje strašně narychlo. Přesto dobrý melancholický snímek s nádechem klasické antické tragédie.(29.1.2007)

  • Pohrobek
    ****

    Zajímalo by mě, komu došlo, že film sám vlastně prapůvodně vychází z Goethovy klasiky Spřízněni volbou. To, co z ní však zůstalo, kam byla zasazena a jak vážně interpretována, je samo o sobě zajímavým problémem. Tragika, která se změní ve všední, avšak rozhodně ne nudnou odlehčenost, a navíc ten životný vypravěčský komentář (doslova "opsáno" z Henri-Pierre Rochého).(29.4.2005)

  • Rob Roy
    ****

    Bohužel jsem film viděl ve špatné technické kvalitě ( navíc se slovenskými titulky, které se někdy nedaly přečíst ) a rušilo několik neukázněných diváků. Proto nemohu film plně docenit. Škoda. I tak se mi to líbilo a jsem vděčný, že se mi něco z francouzské nové vlny vůbec dostalo pod nos. Doufám, že to někdy uvidím v lepších podmínkách... doufám.(8.4.2005)

  • hirnlego
    ****

    Snímek se skvělými herci a vesměs velmi pěknými záběry, hudbou i vypravěčovými "vstupy" - ale celkově k divákovi tak chladný, jako Catherine sama! Na druhou stranu, i v tom chladu se skrývá jakási podivná (do)jemnost a emotivnost - jak ve filmu, tak právě v hlavní ženské postavě. Avšak její osobnost mi byla tak moc nepříjemná - vlastně jsem jí opovrhovala - že jsem s ní opravdu nemohla soucítit. Naopak šťastně nešťastný Jules - klidný, vyrovnaný, smířený - na sobě nesl tíhu vztahu všech tří....až do hořkého konce, při kterém se však už ani nepláče. . . . . Silný film, kterému víceré zhlédnutí rozhodně neuškodí. (necelé 4*)(8.2.2007)

  • movie
    ***

    65% Na můj vkus až příliš mnoho vypravěče a místy hodně otravná hudba Georgese Delerue, který umí i lépe. Truffautův záměr využívat prvky kinematografie třicátých a čtyřicátých let ubírá filmu na osobytosti, kterou by si ústřední téma dva muži, jedna divoženka zasloužilo. Méně naivismu bych také uvítal.(7.3.2016)

  • Marius
    ****

    Jednoduchý príbeh netradičného milostného trojuholníku, ktorého strany okrem jednej (tej priateľskej) niekoľkokrát zmiznú aby sa opäť aspoň na chvíľu podľa vôle Katrin živelne objavili. Jedno z najznámejších Truffautových diel pôsobí i po viac ako štyridsiatich rokov formálne veľmi sviežo. Veľmi sa mi páčilo zastavovanie obrazu do akejsi ´fotografie´ zobrazujúcej rozdiel medzi náladami Katrin pred tým ako postretla svojské priateľské duo a potom čo sa s Julesom a Jimom zoznámila. Herecky bravúrne a vidieť, že je to ešte z dôb keď vo filme hrali herci a nie vyfabrikované hviezdy. Vadili mi len drobnosti - príliš veľa dokumentárnych záberov z vojny, ktoré priamo s príbehom a postavami vlastne nesúviseli , skutočne príliš veľa rozprávača a podľa môjho názoru príliš nasilu našraubovaný koniec. 9/10(31.12.2006)

  • EdaS
    ***

    Chápu, že film je považovaný za velkou klasiku, ale mně se (aspoň napoprvé) moc nelíbil. Způsob adaptace literární předlohy formou, kdy vypravěč přednáší většinu děje a dokonce i pocity jednotlivých postav, mi opravdu nevyhovoval. Děj díky tomu ubíhal strašně rychle, ocenil bych spíš možnost zpomalit, posečkat a vychutnat si jednotlivé scény. Uvidíme co napodruhé, téma filmu je každopádně velmi zajímavé.(20.12.2006)

  • Kulmon
    ****

    Truffautův příběh o jednom velkém přátelství a podivném trojúhelníku až za hrob. Jeho způsob narace se mi zamluval, na druhou stranu film o určité momenty ochuzuje. I tak vcelku příjemná hodina a tři čtvrtě. Zajímavost: Když Jim poprvé navštíví Julesův domov v Rakousku, Catherine mu ukazuje obraz Julese obléknutého jako Mozarta. Oskar Werner, který hrál Julese, ztvárnil předtím Mozarta ve filmu.(22.8.2009)

  • RHK

    Jeden ze 100 největších filmů všech dob časopisu Entertainment Weekly. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 125 nejlepších neanglicky mluvených filmů - 125 Greatest Foreign Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/.(17.12.2009)

  • brit84
    ****

    Tak nenucený a hezký film už jsem dlouho neviděl. Obsahově jednoduchý, zpracováním se mně však vryl hluboku pod kůži. Takové chlapské přátelství je dar a ženská to může jenom pokazit.(20.10.2011)

  • xxmartinxx
    ****

    Začínal už jsem se bát, že si s Truffautem nejsme souzení, ale Jules a Jim mi dali novou naději. Vynikající mix emocí a velmi stylová režie. 4 a 1/2 hvězdy s tím, že mi chybí trocha přirozenosti - ten film je sice velmi "přesný", ale možná také trochu strojený. Ale těším se na další kousky.(8.10.2012)

  • sportovec
    ****

    "Artfilmy" se vyznačují tím, že na jedno zhlédnutí si člověk zpravidla nevytvoří jednoznačný závěr a nosný pocit. Ale i tam, kde k tomu dojde, to velmi často neznamená mnoho. Každé skutečné umělecké dílo obsahuje více hodnotových i ideových potencialit. A divákův věk a vzrůstající životní zkušenost mění i to, co se zejména v mládí zdá být jednou provždy dané. Trojúhelník, jemuž vévodí Jeanne Moreau svou krásou i zběsilou aktivitou svého pojetí svěřené role, je drama. Drama atypického trojúhelníku, které postupně obnažuje velkorysost mládí a jeho přirozeně dané rozevírání směrem k zralosti a dospělosti. Krajinné záběry, detaily kamery do tváří protagonistů, postupné stoupání napětí, to všechno naznačuje a posléze rozevírá pravdu, která se zdá být nečekanou: To ne oba muži, ale žena je tou silou, která určuje podobu vztahu, to ne muži, ale žena, na první pohled vzdělaná, veselá a sebevědomá vybírá pro sebe a tím i pro ostatní, co je a co není ve vztahu určující. A ženina veselost a ráznost se postupně proměňuje v diktát, který je současně jejím útěkem před nezadržitelně nastupujícím středním věkem a povinnostmi mateřství. Závěr filmu je v tomto ohledu symbolický: muž, který se vzepře své někdejší zamilovanosti a je s to říci ne, vyvolává v ženě řetězovou reakci gradujícího zoufalství, které řeší dosavadní paní vztahu pudově a zkratově: sebevraždou a vraždou spíše mužské povahy, která se pro ni stává únikem ze stále těsnější klece konvencí, povinností, ale také skutečné zodpovědnosti. Toto svědectví o odvrácené tváři na venek idylizující morálky doby Truffautových rodičů a prarodičů je odrazovým můstkem k morálnímu posunu šedesátých a sedmdesátých let minulého století, nejvýraznějí vyjadřovanému odkazem osmašedesátého - tentokrát západoevropského a obecně globálního roku. Vřazenost do ještě hlubšího přediva moderního evropanství, obsažená v některých komentářích k tomuto filmu, jen zesiluje to, co jsem se pokusil popsat a zobecnit. Tím vším je dána cena i bohatost tohoto spíše ranějšího Truffautova "artfilmu". A také je tím ovlivněna kvalita oslovení, určená pozornému, naslouchajícímu divákovi.(20.10.2007)

  • Hellboy
    ****

    Nepravděpodobný "love story" založený na skutečných událostech? Přinejmenším zvláštní film s neobvyklou režií, podivným vypravěčem, scénami, které působí zároveň jako ze života a zároveň jako z vyprávění barona Prášila... Začátek mě okouzlil a pak jsem jen zíral, co se bude dít dál...(5.5.2010)

  • Lavran
    *****

    Blízké setkání s Truffautem počtvrté, které mi schladilo žáhu po formálně brilantním, ale pod okrasnou krustou psočumákovském Střílejte na pianistu.(5.11.2008)

  • Sarkastic
    ****

    Příjemný, pohodový, hravý film, který však postupně mění svoji původní milou atmosféru, a to nejen kvůli nástupu války po jeho cca půl hodině. Později totiž jde spíš pod laskavým obalem skrytou poněkud hořkou hru mezi ženou a dvěma muži, jejichž věrné přátelství se kvůli příslušnici něžného pohlaví pomalu ale jistě rozpadá, ostatně nejen ono. A vlastně mi hlavní hrdinové nepřišli jako pouhé postavy z filmu, připomínali mně opravdové lidské bytosti, které si normálně běhají po světě. Jinak se mi velmi líbila hudba, zvláštně výstižná skladba se zpěvem a kytarou a také decentní humor. A konec…jsem opravdu nečekal a popravdě řečeno mě docela dostal do kolen, i díky němu hodnotím silnými 4*. „Moje milá Katty, připomínáš mi čínskou hru, kterou jsem viděl před válkou. Když se zvedla opona, císař se sklonil k publiku a svěřil se: Vidíte největšího ubožáka pod sluncem. Mám dvě manželky, první a druhou.“(14.6.2013)

  • Radko
    ****

    Peklo v raji priateľstva a lásky troch ľudí, ktorí sa majú navzájom radi, no k spokojnosti v citovej oblasti majú veľmi ďaleko. Nerozluční kamaráti z titulu a osudová žena Catherine medzi nimi v svižne plynúcom príbehu s ťažko odhadnuteľným vývinom. Vždy je niekto nazvyš. Situácia sa mení podľa vrtochov nevyspytateľnej ženy, schopnej nekompromisne konať podľa hesla "ako ty mne, tak ja tebe". Komentár živo popisuje dianie, dobové zábery a hravo uvoľnené scény raz v štýle secesie, inokedy impresionizmu, neumožnia trúchliť napriek smutnému vyzneniu. Poeticko -filozofické rozprávanie, spestrené vizuálnymi nápadmi a odkazmi na rôzne literárne, filmové alebo výtvarné diela.(22.10.2005)

  • venus
    ***

    Krásný, jemný a stylisticky výjimečný snímek! Bohužel mému vnímání světu vůbec neladil a nedokázala jsem se ztotožnit s tím, že by Katrin měla být výjimečnou ženou, po které bláznivě touží každý muž. Já jsem vůči ní cítila pouze trpké opovržení. Její vyšinuté zvraty, které Jules s Jimem tak samozřejmě přijímali, mě rozčilovaly a nutily mě myslet si, že jsou stejně duševně narušení jako sama Katrin. Celý trojúhelník, vlastně spíše mnohoúhelník, byl naprosto chorý.(24.3.2013)

  • Ruut
    ****

    Stavba děje je hodně monotónní. Nic nevyčnívá nad ostatní. Celý příběh je odvyprávěn strašně rychlým tempem, jež ještě více umocňuje povídání vypravěče. Možná by se dalo říct že je to celé dokonce až takové nemastné neslané. Nosné téma tohoto příběhu bylo taky použito neščetněkrát. No ale přes to všechno Jules a Jim dokáží udržet pozornost divákaa ž do konce. Nejde moc předvídat co se stane za chvíly a už vůbec ne jak to celé dopadne. Zajímavé nikoliv líbivé.(31.12.2006)

  • Aidan
    **

    Film mě otrávil stejně jako kniha: rozmazlená semetrika a údajná femme fatale Katty mě neskutečně dráždí a ač je snímek z objektivnějšího pohledu snad celkem dobře natočený, nedokážu pro zbytečné vztahové eskapády jeho protagonistů nalézt sympatii. Proč vlastně všechny ty milostné mnohoúhelníky, v nichž všechno je strašně vážné a přitom zároveň jako ve hře? Nebyl jsem vůbec schopen empatie, díval jsem se na příběh s ledovým odstupem jako by to bylo nějaké vyprávění o stém a sto prvním milenci znuděné Marie Antoinetty.(14.7.2007)

  • Rudovous
    *****

    Zena jako demon?Stylizovana pravda.(22.2.2007)

  • lamps
    ****

    Láska je andělská mrcha. Snad jediná telenovela v historii kinematografie, kterou lze oslavovat coby výtvor intelektuálního a stylistického umělce, a jeden z mála filmů, který navzdory své lyričnosti představuje širší podstatu lásky a přátelství věrohodně, zároveň vesele (první polovina ve znamení dravého střihu a pomíjivých milostných eskapád) i tajemně až tragicky (pomalé tempo v druhé polovině, delší dialogy a sílící přítomnost citu, který nemůže být opětován). Hlavní ženská postava mě sice těžce iritovala a monolog vypravěče možná zbytečně prozrazoval i to, na co by bohatě stačili herci a Truffaut s Coutardem, ale přesto jsem zvědavě očekával každý další zvrat a s napětím vyhlížel finále, které nezklamalo a celou vztahovou mozaiku uzavřelo do důmyslně poetického rámu. A především, i to na oko hloupé jednání mužských protagonistů se dá pochopit, máte-li v životě svou vysněnou a ideální ženu, nic vás zkrátka neodradí, toho jsem si (bohužel?) vědom... 85%(3.2.2016)

  • mchnk
    ***

    Jules a Jim___nerozluční, milující i spolu trpící. Kathrin___žena, nepříliš hezká, ne moc chytrá, přesto Žena, které podlehnou oba, žijí dle jejích potřeb a přání. Splní jí vše. Tento prazvláštní trojúhelník, měnící se v začarovaný kruh, byl pro mne chvílemi zoufale nudný. Přehlcené dialogy, vyznívající ve finále prázdně a monotonní projev hlavních postav ve všech situacích. Toto Truffautovo vyjádření čisté lásky mne příliš neoslovilo.(6.12.2015)

  • FrodoF
    ****

    Film to byl skvělý, jen jsem měl problém s tou přílišnou literárností, přišlo mi to jako taková pěkná ilustrace ke knize. Když už nemluví postavy (což je celkem vyjímečně) tak převezme slovo voiceover, který je někdy nezbytný, ale spousta se toho dala odvyprávět filmovou řečí. Je vidět že Truffaut miloval předlohu (o jejíž kvalitách nepochybuji) a snažil ze z ní toho do filmu nacpat co nejvíce. Jinak ale postavy jsou skvělé, stejně jako jejich herečtí představitelé (vyniká především Jeanne Moreau). Příběh je nadmíru originální a dokonce se skvělým nečekaným koncem (když o tom tak přemýšlím tak to jinak opravdu ukončit nešlo).(1.4.2008)

  • Snorlax
    ****

    Stylem spíše rozhlasová hra, kterou doprovází film, jehož síla je v okouzlující kameře. Truffaut rád zpracovával něčím potřísněné vztahy. Byť film začíná před první světovou válkou a končí před tou druhou, neklade na ně příliš velký důraz. Ale i ten krátký úsek věnovaný první světové je výstižným poselstvím o nesmyslnosti války. Středobodem celého snímku je osudová žena Jeanne Moreau, která si umně vydobývá své postavení krutou hrou se všemi muži ve svém dosahu.(16.7.2011)

  • Vančura
    *****

    Úžasný film, plný radosti z vypravování, filmařské invence a spousty zajímavých myšlenek a citátů o životě a mužích a ženách. Při jeho sledování jsem se neubránil obdivu k Truffautovi, jak mistrně je to natočeno - neobyčejně mě na tom filmu bavilo, jak střídá tempo vyprávění i celkovou atmosféru a jak je prostoupen decentním humorem a místy až absurdním dějem. Krásná a oduševnělá podívaná, kterou sledovat je vyloženě povznášejícím zážitkem a která mi částečně přišla jako předobraz Bertolucciho Snílků.(10.1.2017)

  • nascendi
    ***

    Na tento film som mal veľmi dobré spomienky, aj keď mi v pamäti uviazol iba pitoreskný príbeh o žene milujúcej dvoch priateľov a vo filme rozprávaný príbeh o vojakovi odchádzajúcom na front, ktorý si na nádraží vyžiadal od neznámej dievčiny adresu a následný virtuálny vzťah s ňou mu pomáhal prežiť ťažké chvíle zákopovej vojny. Ale po pol storočí je všetko inak. Zrútila sa ďalšia moja filmová modla. Filmu ostali z pôvodných piatich iba tri hviezdičky a mne potreba vysvetlenia. Film je konverzačnou, vzťahovou záležitosťou, ktorá chce šokovať. A v tom vidím dôvod jeho rýchleho zostarnutia. Dnes už nešokuje, ten hlúpy nápad s rozprávačom v pozadí irituje, Jeanne Moreau je krásna, ale k osudovej žene má ďalej, časť dialógov síce zaujme, ale zvyšok skôr nudí. Takže ostáva nespochybniteľná atmosféra a herecké výkony. Málo na lepšie hodnotenie.(21.11.2012)

  • pepo
    *****

    pekné, citlivé, francúzske(15.4.2008)

  • eLeR
    ***

    Ženská bez srdca, hotová pohroma. Tých dvoch nechápem. Spracovanie ma extra neohúrilo, knihu si môžem prečítať aj sama.(3.6.2017)

  • Pejpr
    ****

    Fascinující. Truffautovi se povedlo přesně to, v čem ve Vicky Cristina Barcelona Allen selhal.(14.5.2009)

  • HellFire
    **

    Už jsem myslel, že to nevydržím dokoukat.(23.12.2009)

  • MontyBrogan
    *****

    Excelentná filmová beletria. Príbeh lásky jednej sebeckej ženy a dvoch naivných mužov.(8.2.2012)

  • Stanislaus
    ****

    Velmi kvalitně a pěkně natočený film, jehož úspěch stojí zejména na vynikajících hereckých výkonech (hlavně Jeanne Moreau) a na poutavém tématu milostného trojúhelníku. Je vůbec možné milovat dva muže najednou? A mohou dva nejlepší přátelé milovat jednu ženu? Ikdyž mě přišel film místy méně atraktivní, tak díky perfektnímu závěru se to vše hned vyrovnalo. Zkrátka snímek, který se nese zejména v duchu lásky a všeho, co s ní souvisí.(29.3.2012)

  • Anderton
    ***

    Truffauta mám celkom rád, tak som sa na jeho klasiku primerane tešil. Lenže toto išlo úplne mimo mňa, postavy som vôbec nechápal, boli mi nesympatické a chovali sa nelogicky. Dej sa menil z minúty na minútu, ako keby som pozeral zostrih 10 dielneho seriálu. Chcelo to výrazne spomaliť. Nevera deň pred svatbou, milostný trojuholník až päťuholník, požičiavanie manželky, vykanie medzi priatelmi.....nič pre mňa.(9.11.2009)

  • Bubble74
    ****

    Co si budem nalhávat, láska je proti nám vždy v ohromné přesile. Když se nás zmocní, stáváme se jen jejími bezbrannými loutkami. Jules et Jim dokumentuje a analyzuje na třech vybraných exemplářích lidského pokolení nevysvětlitelnou nadvládu této neúprosné čarodějky.(18.9.2011)

  • ScarPoul
    ****

    postavy sa spravaju strasne iracionalne a hlupo, keby nebyt toho tak za 5*. pre tých čo nechapu neveril som že sa niečo také môže stat a pritom potencial to malo(6.11.2007)

  • JayZak
    ****

    Na začátku mě film celkem překvapil rychlým tempem, které člověka donutilo dávat dobrý pozor, aby mu nic neuniklo. Tohle tempo si Truffaut drží až do konce, a co nechce, zbytečně nevysvětluje. Není zde nějaký velkolepý příběh, spíše popisuje život jedné přátelské dvojice a jejich femme fatale. Celý film je protkaný vypravěčem, který často "za režiséra" řeší emoce hrdinů a dodává mu takto formu. Zajímavým prvkem je taky několik chvilkových zastavení obrazu pro zvýraznění dané chvíle. Moje první zkušenost s F.Truffautem možná není tak vřelá, jak jsem očekával, hlavně ta rychlost vyprávění byla spíše ke škodě, ale věřím, že si k němu ještě najdu cestu. Rozhodně ne film pro každého a na poprvé těžko uchopitelný. 3,5*(5.2.2008)

  • Revanx

    Jeden z 1001 filmů, které musíte vidět, než umřete.(25.1.2009)

  • Dale
    ***

    Tak som si konečne pozrel túto klasiku, ktorá patrí medzi najobľúbenejšie filmy Quentina Tarantina a celkom nechápem prečo. Dosť obyčajný príbeh lásky dvoch mužov k jednej mrche. Čo na nej preboha videli? Celý ten vzťah alebo vzťahy sú divné, odmerané, po láske a vášni ani stopy. Navyše ten neskutočne otravný rozprávač, ktorý číta celý scenár, pričom všetko, čo rozpráva by zvládli sprostredkovať divákovi herci prípadne režisér inými filmovejšími prostriedkami. Truffaut na mňa zatiaľ veľký dojem neurobil, od takého významného a prevratného režiséra by som čakal, že zvládne bez problémov nahradiť rozprávača. Jeho filmy ma zatiaľ ani dejom ani filmovými prostriedkami príliš nezaujali, snáď okrem Fahrenheita.(28.7.2015)

  • Vermillion
    *****

    Jemný příjemný film, který s chladným odstupem sleduje zvláštní vztah mezi třemi zvláštními lidmi. Chaotický a nepřehledný začátek je později předčen krásnými širokoúhlými obrazy, které mne doslova uchvátily. Nápaditý střih, příjemné vyprávění, hezké herecké výkony...(20.11.2009)

  • Skip
    *****

    Nádherný film. Jeden z nejlepších nejen Truffautových, ale i francouzských filmů. Dva muži, jedna žena, která je mnohdy na zabití, velké přátelství, láska, to vše podbarveno výbornou hudbou. Trufffaut vycházel ze stejnojmenné knižní předlohy a povedlo se mu velmi dobře převést na filmové plátno ten zvláštní text, který je svým způsobem jedinečný, ač se mu moc chvály v literárních kruzích nedostalo.(13.6.2005)

  • decouble
    *****

    Nečekal jsem to. Ale po půl hodině me film vtáhl do sebe, a já jím proplul až do konce s podivným pocitem u srdce. Možná to bylo zvláštním večerním rozpoložením, ale tenhle film se v danou chvíli zalíbil a musím Truffauta pochválit. Jen občas mi občas vadila ta rozklepaná kamera, která ovšem jindy brilantně zobrazovala plynutí šasu svým otáčením o 360°.(9.4.2007)

  • willow666
    ****

    Truffaut šel dost dlouhou dobu mimo mě. Po tohle filmu se to ale, myslím, změní. Film natočený s francouzskou lehkostí, milý a zároveň bolestný. Příběh je opravdu originální, femme fatale Katty nádherná, snad jen Jules postě nebyl chlap :)(9.5.2008)

  • Sandiego
    ****

    Dobová romance v nekonvenčním pojetí. Truffaut vytvořil živou koláž, která neposedně poskakuje sem a tam a nedává divákovi možnost spočinout či proniknout za formální slupku. Tu skutečně brání dynamická ruční kamera, ostrý střih záměrně narušující kontinuitu a až monumentálně komplikované pohyby hodící se spíše k vysokorozpočtové produkci. Zcizujícím efektem je rovněž užití dokumentárních záběrů nejen z válečných polí, ale i z dobového životního stylu. Dokonce i postavy jsou spíše ploché figurky, do nichž nalévají život barvité věty vypravěče, jež vytváří zvláštní napětí, avšak přeci jen působí trochu úmorně a herecké výkony zde skutečně nijak zvláště nevynikají, neboť herci rezignují na jakékoliv hlubší průniky do svých postav a celková zkratkovitost děje jim nedává prostor rozvíjet situace. Vzniklo tak dílko ze sympatickým espritem a netradičním přenosem dobové atmosféry moderními filmovými prostředky, které dokáží vytvářet jisté impresionistické efekty. Jeho svěží kolážovitost však postupně ztrácí na pestrosti a v druhé polovině hodně umělý vztahový propletenec s minimálním přesahem se spíše líně táhne a zacykleně se opakuje. Tedy skleníkový problém nové vlny, která se utápí ve vztahových pseudoproblémech se zde opět dostavil, ale snímek naštěstí nenabízí jen tyto peripetie a některé jeho okamžiky jsou ukázkou skutečného mistrovství.(10.11.2010)

  • corpsy
    **

    Aj v Európe, resp. v európskom umení museli drogy hrať prim. Ináč si neviem predstaviť, v akom rozpoložení bol pán Truffaut pri adaptovaní diela Henri-Pierre Rochého. To, že bol talentovaným režisérom, v tomto prípade niet pochýb. Ale iba po vizuálnej stránke. Film zobrazuje trojicu čudesne sa správajúcich ľudí, ktorý u mňa nezískali sympatie ani za mak, ich činy, ich reči, všetko je to na hranici trápnosti, arogantnosti a nelogického chovania. A to je riadna do držky pre toto dielo.(20.4.2017)

  • Rabina
    *****

    "Vitriol do očí lhářů..."(14.2.2007)

  • d-fens
    ****

    ocenenia : MFF Mar del Plata 1962 - Najlepšia réžia(11.3.2010)

  • kaylin
    ***

    Ne, nová vlna mi prostě nesedí, alespoň v tom francouzském provedení ne. Ty způsoby vyprávění jsou zajímavé a líbí se mi, jak jsou používány možnosti média, ale pro mě je film vždycky příběh na první místě, a tady z toho nemám pocit, že by ten příběh byl skutečně dobře podán. Původní knihu bych možná snesl spíš.(13.4.2015)

  • Lischai
    ***

    Výborné tempo v úvodu, které i na Novou vlnu frčí poněkud zběsile, se postupně rozmělní. Ve filmu je v zásadě pouze jeden dramatický zvrat, který se několikrát opakuje. Stejně tak fakt, že je film románovou adaptací způsobuje, že se po něm toulá spousta neuzavřených a nikam nevedoucích motivů (kreslení knírku, vylévání vitriolu, světová válka ;o) ). Truffaut je nepochybně frajer, ale zrovna Jules a Jim se mi líbili víc, když jsem je znal jenom z vyprávění a referenčních odkazů v jiných filmech.(10.3.2010)

  • MarekT
    *****

    Manželský trojúhelník podle mého gusta. Už to tak někdy bývá, že dva lovci se zaměří na stejnou kořist. Tento film pokládá celkem logickou otázku - proč si kvůli tomu nadávat? Proč si dělat naschvály a kazit si tak život ještě více? Truffautův pohled na věc dává rozhodně smysl a líbí se mi rozhodně více než stereotyp některých amerických filmů, kde už chybí akorát jen nůž v zádech. V tomto duchu vše vyvrcholí poměrně silným závěrem, který i přes jistý zvrat udržuje pozitivní náhled na věc. Krom jiného bych rád také pochválil dobré herecké výkony tradičních Francoisových spolupracovníků (Werner, Moreau). 90%(21.5.2010)

  • mortak
    *****

    Femme fatale! Kdo nezažil, nemůže plně docenit tu sladkou hořkost a něžnou tvrdost každé věty, každého záběru tohoto "cinema verité". Jen doufám, že jsou i jiné konce. Doufám...(17.9.2008)

  • Kamkon
    ****

    Pro mě zatím nejlepší Truffaut. Toto je základ pro všechna pozdější životní dramata, který se lehce veze na vlnách času, krajiny a pomíjivosti. Komentář příjemně doplňující-že by odtud pocházela významná inspirace pro Amelii?(15.2.2010)

  • E=mc2
    ***

    Francúzsky recitál. Tak by som nazval tento film. Plno kecov okolo a dej skoro žiaden. Tie postavy hlavne tá žena Vám vykecajú dieru do hlavy svojimi rečami o všetkom a zároveň o ničom. Obraz rovná sa tisícom slov. Škoda že Truffaut nestretol Hitchcocka skôr! Malo to však svoju poetiku a dobré herecké výkony.(7.2.2013)

  • Martin741
    ****

    Reziser Francois Truffaut /La Nuit Americain/ natocil sympaticky film s krasnymi hereckymi vykonmi, kde takmer vsetku pozornost na seba strhava skvela Jeanne Moreau /Touchez pas Au Grisbi, Proces/. Dvaja kamarati a do toho im vstupi zenska, no a zacina klasicka otazka : mozu sa dvaja chlapi kamaratit a mylovat jednu zenu? Plusom je melancholicka atmosfera a vyborna Truffautova rezia : 70 %(25.7.2015)

  • Master19
    ****

    Film, který nijak netlačí na diváka a plyne si svou cestou. Současně ho však nenechává mimo děj a uteče velmi rychle. Konec není veselý, ale přirozený, což rozhodně není na závadu.(22.11.2006)

  • danoo
    *****

    Kultový film s femme fatale Jeanne Morreau, neschopnou opätovať lásku dvoch mužov, čo sa do nej súčasne zaľúbili. Truffaut vo svojom bezpochyby najlepšom filme podáva svieži príbeh neuskutočniteľnej lásky pomocou realistických obrazov, ironických komentárov a výbornej kamery Raoula Coutarda.(22.11.2006)

  • Flooyden
    *****

    Truffaut krásně točil zajímavé a leckdy i krásné lidské příběhy či dokonce osudy. Ve filmu Jules a Jim se mu to dle mého názoru podařilo nejlépe.(23.4.2007)

  • noriaki
    *****

    Úžasně poddajný film který plynul tak klidně a pokojně, a přesto to v něm vřelo a emoce tryskaly na všechny strany. Jules et Jim bych mohl sledovat věčně. Uhranul mě nejen zamotaný milostný trojúhelník (čtverec, propletenec) ale i hloubka jednotlivých povah, a hlavně osoba vypravěče. Ten slouží jednak jako forma filmařské zkratky, tak jako uvaděč a glosátor. Škoda jen, že Marie Dubois nedostala více prostoru. Její Therese je snad ještě nevypočitatelnější žena než nezkrotná a osudová Catherine.(25.5.2012)

  • Kalidor_
    ***

    Jediné dvě věci mě na tomto filmu potěšily - hudba a vypravěč (francouzština se krásně poslouchá).Nedivím se, že skoro stejným hlasem zvolili vyprávění v Amélii, pro kterou byl tento film inspirací. Jenže v Amélii mělo vyprávění humorné vyznění. Zde mi to přišlo nezáživné až nudné. J.Moreau byla sice hezká, ale zde mi byla nesympatická, prostě mrcha. Jules a Jim zde působili spíš jako dva trubci, které si J.Moreau omotala kolem prstu kdykoliv se jí zlíbilo.(4.10.2012)

  • tomtomtoma
    *****

    Přepsáno v dubnu 2018. S Truffautem jsem ztratil svou nevinnost, byl mou prvou opojnou láskou. Jules a Jim je filmovou adaptaci literární předlohy v truffautovsky estetické poetice, stylizace se stala hrou a každý obraz má vícenásobnou výpověď. Jules a Jim je osudová žena, po které bez ustání prahneme a zároveň nás rozervává na kusy. Hodí se zde Seifertova slova: "::: kdo mé naději však zabrání? Ani strach, že přijde zklamání! Abych, nekles pod tvá kolena! Nejkrásnější bývá šílená!" Fascinace přitažlivostí může být zhoubná. Kultivovaná zdvořilost a neochota přijmout běh událostí ke stavu nejsoucnosti skrývají masochistické uspokojení. Možnost nepříjemné zdlouhavosti je zažehnána věcností, vše se upíná k atmosféře. S láskou a stylovou elegancí se pečuje o okamžiky, které se vnořují do pocitů a interní nálady. Kontrasty oblažují v harmonii a sounáležitosti. Světová válka je předělem, nastalý chaos a zmar natrvalo poznamenávají duše. Láska je bolestí, bolest je láskou. A osudový milostný trojúhelník roztáčí svá protisměrná kolesa, třou se o sebe navzájem, drtí si lopatky, snaží se odpoutat k vysvobození, ale nezvyklá hluchota tlukoucího srdce nedává na vybranou. Láska až do úplného konce. Hlavním motivem esteticky podmanivého opusu je Catherine (šarmantní Jeanne Moreau), žena uprostřed čistého mužského přátelství a živočišného temperamentu. Bezprostřednost chování uchvacuje svou podmaňující vznešeností. A pouhé samotné přiblížení přináší omamné stavy a nevysychající touhu. Nebezpečné to rozdmýchání vášní! Rakouskou stranou příběhu je Jules (pozoruhodný Oskar Werner), citlivý a milující muž a oddaný přítel. Láska je motorem, spřízněnost cílem. Bolest není na překážku, kultivovanost je metodou. Francouzskou stranou příběhu je Jim (zajímavý Henri Serre), sebevědomější, živočišnější i osamělejší část života. Přátelství je na prvním místě, byť se věrnost přizpůsobuje motivaci touhy a provokuje bigotnost. Výraznější postavou je Gilberte (zajímavá Vanna Urbino), Jimova věrně čekající duše bez nároků i smutkem nejistoty a naděje. Z dalších rolí: lehkomyslně bezelstná a nezastavitelná Thérèse (zajímavá Marie Dubois), nepravidelně vstupující sochař a společný přítel trojlístku Albert (Serge Rezvani), Julesova malá dcera a jeho důvod k životu Sabine (Sabine Haudepin), či doprovod vypravěče (hlas Michel Subor). Jules a Jim je pro mne stylovou romantickou baladou, její způsob provedení konejší mou rozpolcenou duši. Stylově rozkošné pochutnání.(19.4.2009)

  • brando
    ***

    Truffaut je jedním z mých Top režisérů a Jules et Jim je jedním z jeho nejznámějších filmů, a já se ptám proč?Chování a motivace postav a hlavně neustálejc se opakující motivy ,dle mého, podkopávají Truffautovu křehkou a nezaměnitelnou poetiku.V porovnání s žánrově obdobným Truffautovým filmem Dvě Angličanky a kontinent tento film značně pokulhává.(2.1.2010)

  • Triple H
    ****

    Tieto staré klasiky na mňa nie vždy fungujú a Godardovo Na konci s dychom som pred rokmi popravde prezíval. Prvých cca 20 minút som sa obával podobného výsledku aj tu. Klasické propriety francúzskej novej vlny - snaha o autenticitu, ručná/prenosná kamera, mladí hrdinovia a predovšetkým nahodilosť celého rozprávania. Skáče sa zo scény na scénu a v čase zdanlivo bez koncepcie, scény pôsobia useknuto a nedotiahnuto - sledujeme len sériu útržkov z všedných a ničím zaujímavých zážitkov hlavných postáv. V tejto časti je najexperimentálnejšia aj formálna stránka - komentár v prvej osobe mimo obraz, prechody scén, zoomy, uhly kamery. Dokonca dynamika celého úvodu (v pohybe hercov, hudby v pozadí, strihovej skladby) evokuje grotesku, čo pokiaľ bol úmysel, tak určite zaujímavý. Ako sa však dej hýbe vpred, vyprofilujú sa úlohy v ústrednom milostnom trojuholníku a presunieme sa po vojne na vidiek (archívne vojnové zábery tiež neobvyklý prvok), ukľudní sa aj tempo, výraznosť hudby ustúpi a celkovo film zvážnie. A v tejto kľudnejšej časti ma to na moje prekvapenie fakt bavilo a film bol vo svojom umeleckom vyjadrení iracionálnosti a v účastníkmi akceptovanej sebadeštruktívnosti niektorých vzťahov, resp. pocitov ľudí v nich trefný. A formálne to bolo koncepčne šikovné - bezstarostné flákanie mládím je dynamické, experimentálne, nahodilé, neučesné a vážnejšie dilemy dospelosti sú kľudnejšie, konzervatívnejšie, premyslenejšie a uhladenejšie. A pre kameramanov musí film byť niečo ako malá násobilka a povinné čítanie. Asi si pozriem aj niečo ďalšie z tohto obdobia. A BTW, som rád, že žijem v dobe kde sa na plážach váľajú ženy v tangáčoch a po meste sa nosia krátke sukne a vypučené dekolty.(5.2.2016)

  • Almásy
    *****

    hlboko lyricke, avantgardne zobrazenie stratenia nevinnosti. a spolu s poslednym metrom najlepsi film francois truffauta.(29.12.2006)

  • NoFiction
    ****

    Zajímavý snímek o jedné ženě, která se nesmíří s jedním chlapem :)(14.12.2014)

  • LeoH
    ****

    Film jako impresionistické plátno, zdánlivě jen tak ležérně nahozený a ukazující věci jakoby přes závoj, na povrchu odtažitý, ale pod povrchem jdoucí přímo po duši. Velmi francouzský, velmi dospělý a v jistém smyslu velmi pravdivý. Musel jsem si k němu dlouho hledat cestu. Stále mě ale nefascinuje dost, aby to bylo na pět hvězdiček.(5.3.2012)

  • MaxipesFik
    *****

    Fatalle Jeanne Moreau. Catherinne je žena, která bere to, co sama chce a dává jen to, co sama chce. Kdyby to samé dělal muž, vypadal by jako SOBEC, egoistický BÍDÁK, neodpovědný SVŮDCE nebo jánevimco. Ale to samé z ženy (nebo spíš z Jeanne Morea) dělá KRÁLOVNU a je to přirozené, pochopitelné, akceptovatelné - svět je podivuhodný. Velká poklona Mistru Truffautovi...(1.7.2008)

  • LEATHERFAC
    *

    Vážení přátelé... pro mě zcela nudný a nezáživný film. Za prvé nemám moc rád tuhle dobu ani filmy z ní...světlá vyjímka je třeba film Petrolejové lampy, jenže to je film, u kterého se opravdu nenudíte. Další problém je pojetí filmu. Literárně intelektuální dialogy protagonistů mi přišly jako někde z pravěku, pro člověka dnešní doby absolutně mimo. Herci mě naprosto nezaujali ani jeden a Moreau která má působit jako femme fatale, mi tak rozhodně nepřipadala - spíš jako upjatá měštačka, která se snaží chovat jako femme fatale ale moc jí to nejde - působilo to dost křečovitě. A navíc ten přihlouplý komentář vypravěče! V Amelii to bylo roztomilé, ale tady mě to neustálé popisování děje i pocitů postav vyloženě sralo. Pak se není už co divit, že mě vlastně nezajímalo už ani jak to dopadne. Jules a Jim mi typově - dobou i námětem připomíná ještě jiný Herzův film - Sladké hry minulého léta, kde to všechno naopak dokonale funguje a je na co se dívat. A hlavní hrdinka si na femme fatale nemusí jen hrát...(7.5.2010)

  • mcleod
    ***

    Jednoduchá zápletka, která je podána zajímavou formou včetně intelektuálně relativně podnětných dialogů. Přesto mohl být tento film mnohem hlubší a tedy také mnohem zajímavější.(22.12.2010)

  • duddek
    *

    Nechápu. Co na tom filmu všichni vidí, chování jednotlivých postav (zřejmě ještě musím dospět), jednotlivé dějové prvky (pyžamo pečlivě svázané do balíčku) a spoustu dalších věcí. Catherine a Jules jsou krajně nesympatičtí. Jules se se vším hned smiřuje a nedokáže bojovat, Džim sebou nechá vláčet ze strany na stranu a věčně nespokojená Catherine sama neví, co chce. A do toho se pořád mele a mele, jak je to ve fr. filmech běžné - sáhodlouze, pseudointelektuálsky a o ničem. A ani vševědoucí zkratkovitý vyprávěč na diváckém zážitku nepřidává.(23.2.2013)

  • ZkuKol
    *****

    Můj druhý Truffaut a asi mě čeká spousta nádherných filmových zážitků při doplňování jeho tvorby. Výborně vykreslené představy. Vyprávění lehké jako pírko, dialogy o všem i o ničem.Vztahy hravé i nebezpečné. Vše natočené velmi jednoduše a při tom nápaditě. Zajímavé stavění postav do scén, kamera jako by dokazala být druhým vypravěčem - příchod na válečný hřbitov je dokonalá malba. Tempo přechází z mladicky uspěcháného do dospěle trpělivého, aby dospělo k jasnému konci. Práce s historickými prostřihy je už jen třešnička na dortu... 90%(17.3.2015)

  • Mleako
    ***

    Přiznám se, že mě osobně Jules a Jim mc nenadchl. Film celou dobu plyne neustále stejným tempem, a když se stane něco nečekaného nebo i šokujícího, vám je to jedno, protože film jede dál svým statickým tempem bez jakékoliv gradace a snahy o zintenzivnění jakýchkoliv scén. Korunu tomu nasazuje konec, který mě nechal absolutně chladným i přesto, že měl asi vyvolat emocionální reakci. Zkrátka Jules a Jim je řemeslně zvládnutý film, ale nudný a mdlý.(31.8.2009)

  • Autogram
    **

    To vykanie medzi storočnými priateľmi mi išlo pekne na nervy, ktovie, či to bola len chyba prekladu, ale možno ani nie. Príbeh sa stále niekam posúva, ale zmysel mi to nedávalo, do toho zbytočná vojna. Veľmi nepravdepodobný komplikovaný vzťah. (11.10.2014) Ani druhý pokus o strávenie tohto zásadného diela francúzskeho velikána mi nepriniesol potešenie. Nad niektoré veci som bol ochotný sa povzniesť, ale aj takáto neortodoxná forma lásky má svoje medze. Autor chce byť veľmi romantický, ale tie nelogické obraty hraničili s bláznovstvom. Neviem, ako na to pozerajú iní muži, ale z môjho pohľadu boli obaja, Jules aj Jim, celkom nemužskí, ani na to neviem vymyslieť iný prívlastok. (21.7.2015) –––– Zásadou Catherine je, že v páre by mal byť aspoň jeden verný: ten druhý.(11.10.2014)

  • Ještěřák
    *

    Další filmové omdlení a vznešené nic: ani jeden ze tří hlavních protagonistů mě vůbec nezajímal, stejně jako jejich milostný triangl, z kontextu imrvere vytržený vypravěč, či Francie a Paříž roku 1912. Ale co, stejně dané DVD šoupnu strécovi a tetičce, pravým intelektuálům na slovo vzatých, pod stromeček (13. 12. 2009). :-)(13.12.2009)

  • fredisek
    ***

    Jako kdybyste četli film, tak na mě působí Jules a Jim, vypravování od začátku do konce (ne jen nějaký mluvený prolog). Míchanice odcházející secese a meziválečné umírněnosti mě moc nedostala. Podobně to bylo se zobrazením postav. K nové vlně (aspoň k těm filmům, které se mi dostaly do rukou) mám dost rozporuplný vztah. Něco je skvělé a něco mě nudí. Jules a Jim jsou někde mezi tím. Musel jsem si snímek pustit na třikrát, abych ho dokoukal. Je to pěkné, asi i bohémské, umělecké až na půdu, ale drhne to, a emoce tu vypadají, jako když taháte kočku za ocas (a to mám doma takové obludy dvě), výbuch afektu a pak vrnění v koutě. No, na milované Sedmikrásky to nemá.(24.10.2012)

  • Bety88
    ***

    Hlavní hrdinka byla psychopatická mrcha.(9.3.2010)

  • Billie777
    *****

    Zajímavý film, který se příjemně poslouchá a hezky se na něj dívá. První polovina je pohodová, druhá už vážnější, těžší. I přes skvělé herecké výkony jsem během sledování snímku původně plánovala dát čtyři hvězdičky. Ale když jsem film dokoukala celý, bylo to jasné. Na ten konec se nedá zapomenout.(13.9.2015)

  • Koláč
    **

    no nevim.... asi se na to podivam nekdy znova, protoze jsem u toho usnul... ale spis ani ne :-)(9.2.2008)

  • killerbean
    ****

    Filmový kabinet - 3.semester - 1. Francúzska nová vlna a premena - Kino Lumiere - veľmi zaujímavá skúsenosť, zaujímavá réžia a lovestory, ktorá mala demonštrovať svoju dobu. 70%(14.2.2016)

  • AnnaClark
    ****

    Po shlédnutí tohoto filmu, jsem měla pocit, jako bych právě dočetla fakt dobrou knížku. Ale dočetla KNIHU ne shlédla FILM, proto ****(17.9.2008)

  • MajklCZsk
    ****

    Stylistická nádhera alá Nouvelle Vague v čirém znění. Tady a teď. Milostná hra, která vás chytne a nepustí. Nádherná kamera, hudba i postavy. Tohle je film!(7.10.2018)

  • Wolvie
    ***

    Zklamání a Truffautův nejpřeceněnější film,který si nezvládá připoutat divákovu pozornost a po většinu času jen zkouší jeho trpělivost.(13.7.2012)

  • F.W.Colqhoun
    *****

    Kostýmní předzvěst Bande a part háří vším, co udělalo z Truffauta toho oblíbenějšího ze dvou ve vlně - překypuje nápady, autorstvím, filmovým nadšenectvím i úctou k tradici. Truffat dokáže být krystalicky filmový přesto, že způsob vyprávění víc než jiné jeho filmy odhaluje slabost pro literaturu. Ta vystupuje nejen v podobě nezúčastněného voice-overu frenetické dikce, který udává příběhu disonantně kvapné tempo a jež byla před lety prvkem, kterým mě film odradil. Truffaut totiž neobětuje inovacím nic z čistokrevného vypravěčství. Příběh Julese, Jima a Catherine není, jak je pro Truffauta příznačné, jen záminkou pro mnohé formální piškuntálie, ale stojí za pozornost i jako memento frivolnosti našich pradědů a prababiček; připomenutí, že život dobytka vyžaduje oduševnělost, fantazii a proto je vyhrazen nemnohým.(17.11.2016)

  • gombarix
    ****

    - - - Jeanne Moreau má ke konci ve dvou scénách bezvýrazné brýle na čtení. (a hraje tam teda ženu snů - zastřelit málo :D)(5.2.2008)

  • bohemia_regent
    *****

    Jeden ze 150 nejlepších filmů všech dob podle ankety (119 hlasujících, především filmových historiků, z více než 100 zemí světa), kterou v roce 1982 uspořádalo UNESCO z podnětu Mezinárodní federace filmových klubů.(19.6.2012)

  • martiňák
    ****

    Jedná se o půvabný snímek o přátelství a lásce a o zvláštním milostném trojúhelníku. Zatímco přátelství mezi dvěma hlavníma hrdiny Julesem a Jimem je pevné, bez pochybností a oba kamarádi jsou si v něm rovni, láska obou mužů ke stejné ženě je vrtkavá, iracionální, jeden partner se dokáže ponížit jen aby si udržel toho druhého. Film by mohl emoce a pocity hlavních hrdinů ukazovat více naturalisticky, ale nedělá to a celou dobu je "učesaný" a elegantní jako jeho hrdinové, přesto je působivý. Přestože film má již svůj věk, způsob vyprávění i obsah působí překvapivě moderně. Jedinou vadou na kráse je z mého pohledu černobílé zpracování, kvůli kterému občas působí spíš jako zajímavost z archívu než jako dílo které má blízko k současnému divákovi.(1.3.2008)

  • Adiemus
    **

    Měl to být film o emocích, ale já žádné neviděla. Všichni o nich pilně mluvili (nebo spíš deklamovali), ale skutek utek´. Ani jednomu z nich jsem nevěřila. A ke všemu ten neustálý komentář, hodící se spíš do rozhlasové hry. Za co tedy dvě hvězdičky? Inu, exteriéry se povedly a atmosféra byla místy skutečně impresionistická.(21.1.2012)

  • spacylemon
    ***

    Což o to, forma by byla lahůdková (kde asi bral Jeunet inspiraci pro Amélii..?), ale ta náplň... A to jsem byl zpočátku opravdu nadšen; a ony ty tři hlavní postavy nejsou vyloženě špatné typy, tak kdo by to řek', nakonec ztroskotám na tom, že se s nimi prostě nedokážu vůbec ztotožnit... vlastně bych je nejradši všechny utopil někde v řece...(14.11.2014)

  • zona
    ***

    Filmařsky takřka dokonalé, ale nekonečná spirála příběhu milostného trojúhleníku je pro mě příliš iritující.(8.10.2008)

  • Fredericus
    ***

    Všudypřítomný "komentář" a bezohledné tempo mohou být pochopeny jako vyhrocená metoda režiséra, který bezevšeho diktuje, co si právě aktéři myslí atd. - a tím permanentně "rušeného" diváka tlačí ke kritickému odstupu, vytváří zvláštní atmosféru, podtrhuje "výsostnou filmovost" - a takto jedná zcela legitimně a snad výborně. Ale opačně to může být bráno jako ubohá literární adaptace, degradující aktéry na loutky a snažící se říct co nejvíc z předlohy najednou - ale zcela nefilmově, ba protifilmově. Ačkoli jsem v zásadě připraven té strategii z prvního důvodu zatleskat, overvoice mě celou dobu (a stále více) tak otravoval, že se přikláním spíše k druhé interpretaci (jistě také pod vlivem odsudků Alaina Robbe-Grilleta v Cinepuru 30/2003); viz též komentáře EdyS, FrodoFa.(25.10.2008)

  • karlee
    ***

    Pro mě spíš zklamání od mého oblíbence - příběh mě nezaujal, protivná ženská se furt s někým rozchází a zase se k němu vrací. Tempo je zběsilé, že na nějaké zamyšlení nad motivací jednání postav není čas, takže vše vysvětluje vypravěč. Aspoň z toho Truffaut nedělá velký tragický příběh a bere to odlehčenou formou, takže se divák nenudí. Ale trochu víc "ze života" to být mohlo.(23.4.2012)

  • Lovedeath
    ****

    Těmhle vymyšleným charakterům ze starých dob a jejich chování nerozumím. Ale ten film měl něco v sobě, co si zaslouží 4*(12.10.2012)

  • Vesecký
    *****

    Začalo to tak nějak divně a nezáživně, ale najednou se z toho stal ohromný příběh o nerozlučném přátelství dvou mužů rozličných povah i národností a o jejich společné lásce k ženě, která svou snahu o nekonvenční přístup k citovým záležitostem mezi jimi oběma lavíruje, aniž se umí rozhodnout, komu dá přednost. s Julesem je za války provdána, ale po válce, kdy se Jules a Jim s Catherine opět střetnou, zjišťujeme, že mezi manželi to neklape (kvůli jakémusi Albertovi(?)) a Jules předává svoji ženu dobrovolně a nezištně do klína Jimovi... Aby se Catherine po marných pokusech o otěhotnění zase projevila jako psychicky nevyrovnaná a Jima odkopává... Celý příběh končí takřka očekávaně. Catherine vláká Jima do svého auta a najede s ním na most, který uprostřed řeky končí... Mistrovské dílo F. Truffauta.(11.10.2014)

  • LukaZz
    *****

    Má první franosouzská nová vlnka, a idkyž jedna vlaštovka jaro nedělá, tak u mě menší vlnka odstratovala tu trochu větší. Člověk si tak sedí v kinu, párkrát si pomrká, rozsvítí se a konec. Chytlavé a člověk se u toho náramně baví, a ikdyž záběry z války mě trochu rozhodily sandál, tak příchod zápletky, pletky, zápletky, pletky, ... vyčaruje opět úsměv na tváři ... 90%(25.12.2012)

  • radimartin
    ****

    [Literární předloha: Henri Pierre Roché - Jules a Jim](1.7.2008)

  • plo koon
    *****

    Hezký příběh o přátel a jejich vztahu se ženou, kdy ani tak nejde o to, kdo je na jakém postu, hlavně aby se měli všichni rádi a byli spolu. Vše hezky natočeno ve stylu nové vlny. Truffaut skutečně dokáže rozplétat nitky lidských vztahů velmi citlivě a s humorem.(30.1.2011)

  • biletarka
    ****

    Film jsem viděla znovu po několika desítkách let jakoby poprvé, rozhodně jinýma očima. vzpomínám si, že v mládí mi velice imponovala femme fatale Katty, tak svobodná, nezávislá a nevypočitatelná. Dnes, po letech, má moje sympatie především Jules Oscara Wernera, neskonale milující, obětavý, trpělivý a pro svou osudovou lásku schopný podstoupit cokoliv, i "dohodit" ji do rukou nejlepšího přítele, aby se nevytratila z jeho života. Katty v mých dnešních očích zachraňuje to, že ji (skvěle) hraje Jeanne Moreau a tak se ji snažím pochopit. Příběh o velkém, přes všechny potíže se přenášejícím mužském přátelství a zároveň milostný příběh ženy mezi dvěma muži je jednodušší než jeho protagonisté. Jeden z mých nejoblíbenějších režisérů Francois Truffaut potvrdil své mistrovství a já se k filmu určitě ještě vrátím.(28.8.2012)

  • lehkoživka
    **

    Slabé, nudné, neživé. Film mě prostě nepřesvědčil. Hysterka, která neví, co chce a tři zcela oddaní, nekonečně tolerantní milenci. Všichni - jak už to někdy ve filmech chodí - materiálně zaopatření a se spoustou času řešit své vztahy a generovat emoce, které se ovšem ke mně jaksi nedostaly. Hrdinové filmu mi byli od začátku až do konce zcela lhostejní - víceméně mi nevadili, ale zároveň mi bylo šumafuk, co se s nimi stane. Dialogy byly zřejmě doslova opsané z knihy a působily velice toporně. Nemohu se nezmínit o vedlejší postavě - malé Sabině. Hrdinka zřejmě potřebovala mít dceru, aby celé to drama bylo jaksi závažnější. Dcera samotná není důležitá, je jen okrajovým doplňkem naší "femme fatale", která 100 % svého času řeší vztahy s muži. Tudíž pozorujeme dokonalou cvičenou opičku, která sedí tam, kam je posazena, jde tam, kam je poslána a v určitých "rodinných" záběrech má povoleno si hrát či se smát (brrr). Vzhledem k existenci mnohem horších filmů dávám dvě hvězdy.(20.1.2009)

  • dank011
    *****

    Tak nejprve Truffaut trošku na přeskáčku, ale teď už zodpovědně od prvotních kousků. Dopřál jsem si v jeden den Antoine et Colette ( skvostná miniatura !! )a hned poté tento grandiozní zážitek. Nepřestávám žasnout, kde se v tehdy teprve 30-ti letém Truffautovi vzalo tak dokonalé uchopení tématu ...... Fascinuje mě poklidné vyprávění, dokonalé balancování režie mezi odstupem pozorovatele a citlivostí spoluúčastníka ( řekl bych že u Truffauta typické a jde o jeden z výrazných rysů jeho tvorby). Vstupy vypravěče zde rozhodně nejsou rušivé, ale posunují vnímání od zjednodušujícího zařazení ( Katty = neukotvená rozpolcená nezralá pseudo-femme fatale) k zamyšlení se nad pohnutkami a snad i motivacemi chování, nevnímám to zde vůbec rušivě a polopaticky. Černobílé exteriéry nasnímané takovým způsobem, že si snad potisící člověk připomene, že nedostatek invence nenahradí sebedokonalejší technika. Dokonale živoucí postavy Jima, Julese i Katty, plodící lítost i rozhořčení nad neschopností ukončit tu sebezničující pouť. Těším se na další lahůdky od "světově nejpřeceňovanějšího režiséra", jak jsem se tady kdysi dočetl.....(10.9.2012)

  • Dupac
    ****

    Nostalgie, podobná tomu, když si u (pra)babičky vytáhnete z regálu hodně zaprášenou knížku. Prach se rozvíří, postavy se rozpohybují a něčím vás částečně i zasáhnou, ale příště raději stejně sáhnete po něčem současnějším. Třeba od Truffauta.(20.3.2018)

  • Blažena
    *****

    Film má úžasně povznesenou atmosféru. Katty ztělesňuje ženskost, která ovládá dva muže - nejlepší přátele. Záviděla jsem těm třem lehkost s jakou na začátku prožívali společné chvíle a tragický konec mi přišel jako logické (přesto v danou chvíli překvapující) vyústění celého příběhu. Jetšě bych dodala, že film je až neskutečně francouzský tzn. muži jsou galantní a velkorysí, ženy rozmarné a lehkomyslné, neustále se vedou filozofické rozhovory a svoboda a láska jsou dvě nejdůležitější věci, které se äle často zásadně vylučují.(6.2.2008)

  • Moraldo
    *****

    Už dlouho ve mě žádný film nezanechal tak nostalgickou atmosféru. Bylo to mihotavé jako stín, smutné ale přitom nádherné jako odeznívající podzim. Díky bohu, že byla (když už není) doba, kdy se točily takovéto filmy.(5.2.2009)

  • babka
    ****

    Film byl uveden ve Filmovém klubu Alfa Sokolov v sezoně 1988/89.(17.6.2014)

  • sibskyn
    **

    Divný film Aneb když neposlechnete zlaté, české pravidlo "Na auto, na pivo a na ženskou mi nešahej",(9.4.2018)

  • Ferguson
    *****

    "Léto s Monikou podle Truffauta". Lehce nevyrovná Catherine okouzlí svým úsměvem a chováním dva kamarády inteletkuály a po dobu několika let jim převrací život naruby. Konečná tragédie je cítit ve vzduchu, ale než k ní dojde, je divák unášen těmi nejlepšími filmařskými postupy jaké nám Nová vlna přinesla.(27.3.2006)

  • StaryMech
    ****

    Po půlhodině dobových tlachů a skopičin a několika minutách světové války se naplno rozjede příběh o přátelství dvou mužů a životě obou s ženou-motýlem v čase velkých změn. Myslím, že Truffautovo nadšení Rochém bylo věcí osobního vkusu, ale necítím potřebu zpochybňovat názor, že "Jules a Jim" je jedním z nejzajímavějších a nejvlivnějších francouzských filmů své doby. Teprve napodruhé, po řadě let, jsem zjistil, že patos, který mi poprvé tolik vadil, tvůrci často podemílají jemnou ironií : dvojice přátel se přirovnává k Donu Quijotovi a Sanchovi Panzovi, jejich láska ke Catherine se zrodí ze zaujetí módním uměleckým dílem (jehož úsměv mimochodem v závěru ohlašuje smrt), oslava bohémské svobody zároveň poukazuje na její neudržitelnost... S vděkem jsem se nechal slavnou kritičkou poučit o tom, že "Jules a Jim" má blízko k F.S.Fitzgeraldovi, rovněž od ní mám drb na okraj : žena, která Rochému posloužila jako vzor pro jeho Zeldu, ve skutečnosti spisovatele přežila a mimo jiné přeložila do němčiny "Lolitu". Podnětné nápady jsem našel v příspěvcích MATTYHO, SPORTOVCE, RADKA, NORIAKI, TRIPLE H, SANDIEGA, LEHKOŽIVKY a DANK011.(9.10.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace