Režie:
François TruffautKamera:
Pierre-William GlennHudba:
Georges DelerueHrají:
Jacqueline Bisset, Valentina Cortese, Alexandra Stewart, Jean-Pierre Aumont, Jean-Pierre Léaud, François Truffaut, Nathalie Baye, Jean-François Stévenin (více)Obsahy(1)
Pohled do zákulisí jednoho natáčení a do lidských duší posedlých filmem. „Natáčení se podobá jízdě dostavníkem na Divokém západě, zpočátku to vypadá jako pěkný výlet, ale brzy začnou všichni pochybovat, zda dojedou k cíli," říká Francois Truffaut v komentáři ve svém filmu Americká noc.
„Americká noc" je způsob natáčení, při níž se noční scény natáčejí s použitím speciálních filtrů na kameře ve dne. Film o filmu, přibližující práci od prvního dne natáčení do rozchodu filmového štábu, je především osobním vyznáním Truffautovy lásky a posedlosti tímto médiem. Jeho vášeň cítíme z každého dialogu, narážky, z každého metru filmu. Je to polyfonie lidských vztahů, skrytých vyznání, vědomí zodpovědnosti, lásky i žárlivosti. To vše jen potvrzuje jiná režisérova slova: „Filmy jsou harmoničtější než život."
Truffaut sám ztvárnil roli režiséra a přitom se při vlastním natáčení potýkal s mnoha technickými a organizačními problémy. Za svůj hold filmovému umění získal Oscara za nejlepší zahraniční film.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (250)
S tímto filmem jsem se setkal na kurzech Cinema Studies, kdy nám ho představil pan režisér Hřebejk. Francois Truffaut ve mně do té doby nevzbuzoval mnohé sympatie, ale po tomhle díle jsem se do něho musel zamilovat. Film o filmu v pravém slva smyslu, tepe do všechno, co se kolem filmu od jeho objevení děje. Postavám se smějete i fandíte, ikdyž je všem jasné, že dílo, které vytvářejí, se jasně žene do záhuby. Nádhera. Takové filmy se už dneska bohužel nedělají. ()
Chápem a rešpektujem, že tu išlo predovšetkým o poctu k filmárskemu remeslu, no ako celok ma to vôbec nebavilo. Nepopieram však vysokú informatívnu hodnotu snímku ohľadom výroby a produkcie takého filmu, to jediné považujem za výrazné plus. K tomu dobrému ešte možno prirátať aj J. Bisset, ktorá ma v niektorých scénach vyslovene nadchla svojou krásou. Kostra dejovej linky a všetko to, čo sa točilo okolo hercov pracujúcich na filme, ma však skoro unudilo. Keby nebolo tých pár excesov medzi hercami kde každý s každým a pod. tak by som určite zaspal. Veľmi slabý priemer. 50/100 ()
Dnes již klasický snímek francouzského režiséra Françoise Truffauta, který je poctou filmařskému řemeslu a všem, kdo se v něm pohybují. Na půdorysu natáčení filmu sledujeme osudy režiséra, jeho vztahu k ženám, herců… A každý ten život se sebou nese tragikomické rysy, jako ostatně u každého z nás. DVD: Moc bonusů zde nenajdete. Úvodní slovo francouzského filmového historika Sergeho Toubiany (dají se pustit GB titulky) vysvětlí okolnosti vzniku filmu, a pak si již jen můžete pustit komentář herců, bez titulkové podpory. DS: JL: Film 4/4, Bonusy 1/4, Zvuk 2/4, Obraz 2/4 ()
"Americká noc" je filmařský výraz, který označuje natáčení noční scény ve dne, za použití tmavého filtru. Že stejně tak všechny filmy nejsou opravdové a vytvářejí jen nádherné iluze nás přesvědčuje tenhle Truffautův pohled do vlasních řad. V hlavních rolích se objevují vedle opravdových legend například i režisérův oblíbenec J.-P. Léaud nebo krásná Jacqueline Bisset. Jedná se o herecký koncert, který trochu narušuje jen nevýrazná exhibice páně Truffautova, který si střihnul roli (koho jiného než) režiséra. Krásný film. ()
Kdo miluje filmy, musí milovat i tento "film o filmu." Scény, kdy pochopíte, kolik práce, úsilí a námahy stojí zrealizovat něco, co pak lidi buď shodí, nebo vynášejí do nebes. Pak jsou zde i takové scény, kdy opravdu pochopíte, proč jedno ze základních pravidel zní "Nikdy netoč s dětmi nebo zvířaty!" Dokonalá pocta filmovému řemeslu a film, který si Oscara odnesl zcela oprávněně. ()
Galerie (78)
Zajímavosti (13)
- Při udílení cen Akademie v roce 1975, když Ingrid Bergman přijímala Oscara za nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli ve filmu Vražda v Orient expresu (1974), oznámila divákům, že si velmi přála, aby cenu získala Valentina Cortese (Séverine) za svou roli ve snímku Americká noc. Dodala, že sama pro ni hlasovala. (Pavlínka9)
- Názvy knih, které režisér Ferrand (François Truffaut) vybaluje, jsou: „Pour Bunuel: interview inédite“, „Carl Theodor Dreyer's Jesus: A Great Filmmaker's Final Masterwork“, „Anthologie du cinema no 23: Lubitsch, Premier Plan - Ingmar Bergman“, „The Films of Jean-Luc Godard“, „Hitchcock's Films by Robin Woods“, „Roberto Rossellini“, „Howard Hawks par Jean A. Gili“, „Bresson par Jean Sémolué“ a „Travelling: revue de cinéma“. Truffaut tím vzdává poctu jak svým oblíbeným režisérům, tak filmovým publicistům a teoretikům. (Volpe)
- Když má Séverine (Valentina Cortese) čím dál tím větší problémy se zapamatováním textu, tak jí režisér (François Truffaut) napíše repliky na papír a ty pak nalepí na zeď, takže si je bude moci přečíst. Totéž použil Truffaut pro sebe, když měl problém si zapamatovat svůj anglický text ve filmu Blízká setkání třetího druhu. (viperblade)
Reklama