Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (370)

iamek 

všechny recenze uživatele

Dokonalý romantický příběh, který v dnešní době neuvidíte. Díky bohu za, že existuje něco jako internet a dvd, protože nevidět tyhle klenoty by byl hřích. Musím souhlasit s uživatelem Boss321 a jeho tvrzení, že Lemmon a MacLaine předváději herecký galakoncert. Wildera si píšu na seznam režiséra od kterého chci vidět vše. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Billy Wilder mnohými považován za jednoho z nejlepších režisérů všech dob nám ve svém nejznámějším filmu představuje plachého úředníčka, který svůj kariérní postup zařizuje tím, že pronajímá důležitým členům firmy svůj byt za účelam nekalých návštěv se svými milenkami. Filmu nemůžu upřít zajímavý nápad a skvělý výkon Jacka Lemmona, avšak celkový stereotypní a dlouhý průběh filmu mi nedovoluje dáv vyšší hodnocení než lepší průměr. ()

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Byt mám pěkný, ne zvlášť elegantní, ale dost útulný. Správný mládenecký byt. Jediný háček je v tom, že nemohu domů, kdykoli bych chtěl." Taky jsem míval mládenecký byt a nikdy jsem ho nepůjčil žádnému z nadřízených, podřízených ani totálně zřízených jedinců. Já totiž po povýšení netoužím a Budovu řiťolezectví příliš nerozumím. Rozumím však tomu, že tohle měl být námět pro vynikající komedii, ale já se moc nebavil. Nějaké to pousmání samozřejmě přišlo, pár povedených scének jsem rovněž zaznamenal, ale já jsem v tomto případě doufal v o hodně výživnější zábavu. ()

petaspur 

všechny recenze uživatele

"Kam půjdem? K tobě nebo ke mně? - Klíďo ke mně. Tam chodí všichni." C. C. Baxter stoupá po firemním žebříčku úměrně rychlosti s jakou půjčuje klíče od svého bytu k sexuálním hrátkám svým nadřízeným. To je skvělá výchozí situace, kterou Wilder rozvinul bez viditelných chyb, ale tak nějak lehce pozapoměl na to, co jeho snímky staví v rámci žánru o stupeň nad konkurenci - na humor. Nemohu popřít jeho občasnou přítomnost, ale u většiny mistrových kousků mívám koutky úst dál od sebe. ()

Webb 

všechny recenze uživatele

[8/10] (Mirisch) (Čb. /// Produkce: Billy Wilder /// Scénář: Billy Wilder a I. A. L. Diamond /// Kamera: Joseph LaShelle /// Hudba: Adolph Deutsch /// Oscar: Billy Wilder (nejlepší film), Billy Wilder (režie), Billy Wilder, I. A. L. Diamond (scénář), Alexandre Trauner, Edward G. Boyle (výprava), Daniel Mandell (střih) /// Nominace na Oscara: Jack Lemmon (herec), Shirley MacLaine (herečka), Jack Kruschen (herec ve vedlejší roli), Joseph LaShelle (kamera), Gordon Sawyer (zvuk) /// MFF v Benátkách: Shirley MacLaine (Volpiho pohár - herečka)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • Vánoční firemní večírek byl točen 23. prosince 1959, aby byli všichni v opravdové vánoční náladě. Vše se natočilo prakticky napoprvé. (Kulmon)

Reklama

Reklama