Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (124)

BarryLyndon 

všechny recenze uživatele

Takový žánrový filmový předchůdce MASHe. Parádní dramedy ve své ryzí a dobové podobě. Billy Wilder zdá se nezklamává. Že bych ho začal nakoukávat? Zatím jsem od něj viděl samé věci, které musím hodnotit absolutně tj. 10/10: Někdo to rád horké, Sunset Blvd. (jeden z mých nej. kinozážitků) a samozřejmě skvělý The Appartment, který bych dal určitě do své topky romcomů. A absolutní hodnocení dávám i tomuhle skvostu. Tenhle koktejl absurdního humoru a beznaděje mi neskutečně sedl. Tak zábavný a přitom tak klukovsky dobrobrodružný. Třeba u téhle scény se směju jak u máločeho už tak podvacáté. [link] Harry a Zvíře naprosto vládnou. A jestli se vám to nebude líbit, tak chcípn sí! 10/10 ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Letní filmová škola 2011 mi otevřela obzor; tentokrát tím, že pro mě objevila zázrak jménem Billy Wilder. Tento režisér, kterého v Čechách známe jen díky asi třem filmům (Někdo to rád horké, Sunset Blvd., Byt), má ve skutečnosti na kontě hned několik mistrovských děl. A Stalag 17 je jedním z nich. Opět staví na geniálním scénáři plném vtipných, dojemných i napínavých okamžiků. Jste v zajateckém táboře a zjistíte, že jeden z vašich spolubydlících je práskač. Jak se zachovat? Když ho odhalíte, bude přesunut na jiný tábor a nikomu tím nepomůžete, když ne, bude vám dál škodit. Na krku máte navíc velitele odsouzeného k smrti, kterému chcete pomoct utéct a ještě ke všemu vám nikdo ze spoluvězňů nevěří, že práskač nejste zrovna vy. Na první pohled neřešitelná situace má ve filmu dokonale vymyšlené řešení, které by mělo být v dějinách kinematografie mnohem známější, než je. Z námětu vytřískali tvůrci maximum a Stalag 17 tak pro mě představuje jeden z nejbáječnějších válečných filmů... ()

Reklama

Wormboy 

všechny recenze uživatele

Wilderova detektivno komedialna variacia na Renoiarove Velke iluzie, prave svojim nadhladom prekonava francuzsku inspiraciu. Wilder sa nam nesnazi prehnanym premoralizovanim predkladat utrpenie zajatcov v nemeckych taboroch, ale skor "primitivizuje" vztahy (skvele sa to prejavuje pri scene s begmintonom:)) a na absurdny zivot v tabore nahliada ako na grotesku. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Geniální. William Holden tradičně znamenitý (překvapuje mě, že v éře přehrávání hrál tak moderním, minimalistickým způsobem), příběh ze zajateckého tábora líčený bez pathosu, scénář pamatoval i na hratelnost menších postav a po režijní stránce film šlape jako hodinky. A to už nemluvím o geniálním, skutečně účelném použití hudby, která graduje vše, co vidíme. Zprvu nenápadně, ve vrcholném okamžiku filmu nepřeslechnutelně a ten konec... Podívejte se sami. 90% ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

Doporučuju zapomenout na krutou válečnou realitu, oproti ní totiž realita tohoto filmu vypadá jako pohodový letní tábor, ve kterém je celkem sranda a některé scény nemají daleko k francouzskému seriálu "Haló, haló". Ale pokud se na tuhle stylizaci dokážete naladit, tak vás na pozadí téhle komedie čeká skvěle rozehrané charakterové drama s perfektní režií a dialogy, zkrátka tak, jak to umí snad jen Billy Wilder. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (16)

  • Titulní píseň „When Johnny Comes Marching Home“ je lidovou pochodovou protiválečnou písní z doby občanské války. Jejím obsahem je volání po návratu domů. Stejnou píseň později použil Stanley Kubrick k satirickému podbarvení několika scén ve filmu Dr. Divnoláska. (GilEstel)
  • Pro film bylo důležité bahnité prostředí, a tak natáčení probíhalo především v březnu roku 1952, v období tání sněhu. (lubomir91)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno