Zajímavosti (64)
- O jeho pověstné prchlivosti kolovaly legendy. Jiří Sovák pro Slávku Kopeckou vzpomínal, že "byl jako malé dítě. Jeho paní doma uplatňovala metodu, že si nechala udělat zvukotěsný špajz a tam vždycky utíkala. Jeho dcery totiž byly po něm, takže občas vypukla řežba. A paní se ve špajzu zavírala, když bylo zle. Tam pletla, jídla měla dost a prožila tam značnu část svého života. S Krejčíkem asi nešlo lehko vyjít. Nezbývalo než mít někde nablízku zvukotěsnou skrýš. Vyprávělo se, že když prý s dcerkami strojil vánoční stromeček, tak dlouho jim radil, kam mají co zavěsit, až popadly pánev připravenou na smažení řízků a hnaly ho před sebou až ven z domu... A on pak chodil zasněženým městem jako sirota - a hleděl do oken, kde se rozdávaly vánoční nadílky. (...) Ovšem umělec je to velikej - a mám pro něj slabost. (...) Měl i roztomilé momenty, kdy byl zase dojemn. Já ho viděl i komicky, jak furt zuřil, jak se pral, řádil na place, házel předměty, řval: 'Co sem lezete?' Tyčí honil nějakou ženskou, která mu vlezla do záběru. Technikář, hromotluk, mu zastoupil cestu a povídá: 'To je moje paní.' A Krejčík, s tyčí v ruce a pěnou u huby okamžitě v jejím pronásledování přestal, podal jí ruku a povídá: 'Já jsem Krejčík.'" (NIRO)
- Byl znám svou výbušností, netolerancí a netrpělivostí, kdy do práce každému mluvil a byl stále nespokojen. Pouze v jednom případě vyslovil důvěru a nechal tvůrce tvořit, aniž s ním jeho práci konzultoval, nebo jej kontroloval. Jednalo se o skladatele Zdeňka Lišku. (sator)
Muž, který stál v cestě (2023)
- Uznávaný režisér Jiří Svoboda se ke skutečnosti, že byl autor původního scénáře Ivan Fíla na režisérské pozici nahrazen Petrem Nikolaevem v roce 2022 písemně vyjádřil takto (kráceno): "Považuji za nezbytné podotknout, že s kolegou - spisovatelem, scénáristou, režisérem a fotografem Ivanem Fílou jsem se viděl asi třikrát v životě. Více, než pozdravy jsme si nevyměnili. Ještě méně znám producenta Miloslava Šmídmajera, a kolegu Petra Nikolaeva jsem viděl pouze jednou a z dálky. Nejsem tedy vůči nikomu ze zúčastněných podjatý. (...) Ivan Fíla napsal pro producenta Miloslava Šmídmajera scénář a posléze vydal stejnojmenný skvělý román, který se dočkal reedice. Ivan Fíla byl přirozeně nejpovolanějším kandidátem na to, aby film také režíroval. (...) Mezi producentem a režisérem vznikly časem rozpory a ze vzniku mravně a politicky nepochybně potřebného filmu se stala poněkud nechutná causa, ve které se obě strany uchýlily k argumentaci finanční a právní, a vzájemným výhružkám soudy. (...) Právní argumenty, kdo měl při podepisování smlouvy za sebou lepšího advokáta, pro mne nehrají roli. Advokáti a konta dnes hrají dominantní roli v životě společnosti. Zkouším si ale představit, zda by si za minulého režimu z ryze etických důvodů odvážil státní film sebrat Miloši Formanovi scénář filmu Lásky jedné plavovlásky a přidělit ho jinému režisérovi. Pokouším si představit, že by se našel v tehdejším Československu režisér, který by kývnul na výzvu režírovat film Panelstory, který připravovala a natočila režisérka Věra Chytilová. Na Barrandově jsem pracoval 22 let a podobný případ si nepamatuji. Vzpomínám si jen, jak mně byl nabídnut scénář Prodavač humoru, jehož scénář napsal Roman Ráž. Kolem scénáře se potenciálně pohybovali režiséři Jiří Krejčík a Věra Chytilová. Scénář mně byl nabídnut s komentářem, že vedení filmu ani jednomu z nemilovaných režisérů film nesvěří. Zvedl jsem telefon a dotázal se obou, zda film stále chtějí dělat, nebo od záměru odstoupili. Jakmile mi Věra řekla, že o scénář nadále stojí, zavolal jsem vedoucímu skupiny, že považuji za eticky zcela nepřijatelné, abych scénář bez mrknutí oka přijal. Zdůrazňuji, že ani jeden z režisérů nebyl autorem scénáře a ani jeden z předurčených režisérů neměl žádný závazný dokument, že je mu režie přislíbena. Kdybych byl reagoval jinak, vyčlenil bych se z pospolitosti barrandovských tvůrců a nepochybuji, že můj kamarád, spisovatel Roman Ráž, by mi to neodpustil. Nejen na film, ale na památku nesmírně statečného Františka Kriegla, který doslova riskoval v Moskvě život brežněvovskou kamarilou, vrhají právní tahanice, i způsob, jakým byl Ivan Fíla bezskrupulózně nahrazen jeho kolegou, skvrnu, jakou si dějinný hrdina sovětské okupace 1968 rozhodně nezaslouží." (NIRO)
Můj Vladimír Pucholt (2015)
Kawasakiho růže (2009)
- Původně režisér Hřebejk uvažoval, že by do hlavních rolí obsadil kolegy-režiséry. Váženého profesora měl hrát Jiří Menzel, emigranta Jan Němec a bývalého estébáka Jiří Krejčík. Němec nabídku odmítl okamžitě, Menzel vzápětí, proto Krejčíka už ani neoslovil. (Taninaca)
Sofie a ukradený poklad (2008)
- Pro Gabrielu Marcinkovou se jednalo o debut před kamerou. Legendární jedenadevadesátiletý režisér Jiří Krejčík před natáčením oslovil Martina Hubu, zdali by neměl tip na nějakou mladou herečku. Huba nato zavolal právě Marcinkové, která čerstvě nastoupila na brněnskou VŠMU a jíž byl v prvním ročníku pedagogem, aby se režisérovi zajela ukázat do Prahy. Marcinková roli dostala a nadto byla postupně obsazena Dušanem Kleinem do Fišpánských jablíček (2008) a Jaroslavem Hanušem do pohádky Sofie a ukradený poklad (2008). Lidé z ateliérů se totiž chodili dívat na pověstnou a velice specifickou práci Jiřího Krejčíka a přitom si všimli začínající pohledné herečky. (Komiks)
Pelíšky (1999)
- Obsazení režiséra Jiřího Krejčíka (doktor Stárek) Jan Hřebejk v čase premiéry snímku komentoval: "To vyplývalo ze žánru filmu. Krejčík je jeden z nejlepších poválečných režisérů u nás, takže pokud chce být člověk první ligou a konfrontovat se s těmi nejlepšími, musí začít u Krejčíka a studovat jeho filmy. Nikoliv je kopírovat, což stejně dost dobře nejde, ale studovat je. Na jeho tvorbě obdivuji žánrový rozptyl, neznám zřejmě lepší drama než Vyšší princip a zábavnější film než Svatbu jako řemen. A právě Svatba jako řemen je jedním z filmů mého srdce, navíc docela blízký Pelíškům. I když pochopitelně já jsem úplně jiný než Krejčík, jak autorsky, tak režijně. Původně jsem si vymyslel, že Krejčíka obsadíme do malé roličky vrátného, čímž ho nenápadně přitáhneme k filmu a já s ním o tom budu moci mluvit. Pomocný režisér Láďa Ondráček se ale od něho vrátil absolutně nadšený s tím, že Krejčík má na to zahrát mnohem víc, než jen nějakého vrátného. A měl pravdu. Pan Krejčík je vzdor svému věku v neuvěřitelné psychické i fyzické kondici, a když přijel na Barrandov, tak na něho sice nejdřív padl lehký smutek a nostalgie, protože ve stejném atelieru někdy před patnácti lety točil svůj poslední film pro kina, Prodavače humoru, ale jinak v tomhle prostředí naprosto neuvěřitelně ožíval a musím říct, že nám opravdu strašně moc pomohl." (NIRO)
Pelíšky (1999)
- Jan Hřebejk chtěl původně natočit další Šakalí léta (1993), hudební film o mladých lidech a jejich problémech dospívání, akorát posunuté v čase o 10 let dopředu. Jenže nakonec to nebyl ani hudební film, ani film o dospívání. Ústředními postavami se nestali děti, ale jejich rodiče. Tenhle posun poradil Janu Hřebejkovi doyen českého filmu Jiří Krejčík. (rublik05)
Pelíšky (1999)
- Při obsazování rolí se nepočítalo, že by ve filmu hrál Jiří Krejčík (Stárek). Jan Hřebejk toužil, aby si scénář, kterým si nebyl moc jistý, Krejčík přečetl. Krejčík po přečtení scénáře režisérovi doporučil, aby příběh po 21. srpnu 1968 skončil. Původně měl totiž děj pokračovat až do sedmdesátých let. (Stocki)
Pelíšky (1999)
- Představitele otce Krause (Jiří Kodet) nemohl režisér Hřebejk dlouho najít. Věděl, že role je jako ušitá pro Jiřího Kodeta, ale před lety spolu točili a nerozešli se v dobrém. Režisér nakonec našel odvahu a Jiřího Kodeta oslovil. Tomu zpočátku role moc nešla, bylo to způsobeno především nově udělanými zuby, které ho bolely a také trochu šišlal. I díky názoru Jiřího Krejčíka ale zůstal režisér trpělivý a Jiří Kodet nakonec ztvárnil jednu ze svých nejlepších rolí. (Stocki)
Pelíšky (1999)
- Věta: „Proletáři všech zemí, vyližte si prdel,“ kterou pronese Jindřich Kraus (Jiří Kodet), nebyla ve scénáři a nenajdeme ji ani v knize "Hovno hoří", volné předloze k filmu. Větu do filmu navrhl režisér Jiří Krejčík, který zde hrál profesora Stárka. Ten ji v osmašedesátém zařval do vrat ruských kasáren. Není to ovšem jeho původní nápad. Heslo vymyslel herec a malíř Josef Hlinomaz, který ho v osmašedesátém namaloval na svůj obraz. (Stocki)
Jako jed (1985)
- Film měl režírovat Jiří Krejčík, ale vedení Barrandova mu to neumožnilo. (Zdroj: Tváře českého filmu (2002)). (ForGump)
Slavnosti sněženek (1983)
- Při jedné scéně, kdy se točilo, režisér Jiří Krejčík, který ve filmu hrál roli Karla, zakřičel: „Stop!“ Režisér filmu Jiří Menzel ho napomenul slovy: „To nemůžete, to režíruju já.“ Krejčík odpověděl: „To jo, ale blbě!“ (sator)
Slavnosti sněženek (1983)
- Jiří Krejčík (Karel) často fušoval Jiřímu Menzelovi do natáčania, a preto medzi nimi panovali časté hádky. (Jello Biafra)
Božská Ema (1979)
- Jiří Krejčík oslovil skladatele Zdeňka Lišku, aby k filmu složil hudbu, ten odmítl, a tak se hudby ujal Svatopluk Havelka. Ten ale přiznal, že na hudbu nestačí, a tak byl z filmu odvolán. Krejčík se znovu vydal za Liškou a ten v časovém presu hudbu složil, za pomocí slavných dobových skladatelů éry Emy Destinnové. (sator)
Božská Ema (1979)
- Emu Destinovou měla podle režiséra Krejčíka hrát Jana Hlaváčová. Ta ovšem telefonicky odmítla, neboť se mělo natáčet v létě a herečka odjížděla k moři s dcerou. (ForGump)
Božská Ema (1979)
- Vhodnou představitelku titulní role Krejčík našel ve slovenské herečce bulharského původu Božidaře Turzonovové, kterou si prosadil navzdory námitkám ze strany produkce. Kvůli filmu se Turzonovová musela naučit árie nazpaměť, aby mohla otevírat a zavírat ústa synchronně se zpěvem Gabriely Beňačkové, pouštěným z amplionu. (Zdroj: Letní filmová škola)
Bakaláři - Cizí člověk (1976)
- „Rozbít housle není snadné,“ prozradil David Schneider, který zde hraje chlapce Karla. „Jednak jsem měl etické zábrany a jednak jsou housle překvapivě pevný nástroj.“ Nakonec se po nich prošel režisér Jiří Krejčík a byl s jejich stavem spokojen. (sator)
Případ mrtvých spolužáků (1976)
- Ve filmu se odkazuje na legendární film Vyšší princip (1960) od Jiřího Krejčíka. V jedné ze scén tento film právě běží v televizi a v jiné scéně je na něj odkazováno během televizní debaty. Oba filmy totiž společné téma a to udavačství a kolaboraci během druhé světové války. (Posheidon)
Deň, ktorý neumrie (1974)
- Jedná sa o zrealizovaný scenár s titulom Kamaráti moji od Ivana Bukovčana. Tento scenár mal pôvodne režírovať Josef Mach a Jiří Krejčík. (Biopler)
Související novinky
Noir Film Festival slaví 5. narozeniny
Cynismus Humphreyho Bogarta, šarm Roberta Mitchuma, křehkost Lizabeth Scott, rafinovanost Alfreda Hitchcocka, temné příběhy z Mexika, napínavé filmové jízdy noirovými vlaky a standard v podobě… (více)
Seminář duchovních filmů
Od 21. do 23. března 2014 v hodonínském kině Svět proběhne I. ročník Semináře duchovních filmů. Vrcholem programu bude strhující dvouapůlhodinový film Na druhé straně kopců nejznámějšího… (více)
Academia film Olomouc 2009
Od 14. do 19. dubna 2009 budete opět moci „vidět a vědět“. Tak jako každý rok, i letos proběhne v hanácké metropoli festival populárně-vědecké a dokumentární kinematografie. O tom, že AFO není úzce… (více)
Režisér
Seriály | |
---|---|
1976 |
Bakaláři |
Cizí člověk (S05E24) |
|
Jirka Paličák (S05E23) |
|
Pepík (S05E22) |
|
1974 |
Příhody kocoura Bobka |
1961 |
Hrdinové okamžiku |
Dokumentární | |
---|---|
2015 |
Můj Vladimír Pucholt (TV film) |
2012 |
Dlouhý srpen Jiřího Krejčíka (TV film) |
2011 |
24 (TV film) |
2000 |
Maturita v listopadu |
1996 |
Praha... bude naše? |
1946 |
Důvěrou k míru |
Kováci |
|
1944 |
V hlubinách země |
Zdař Bůh, hoši! |
|
1943 |
Každý na své místo |
Naši havíři |
Krátkometrážní | |
---|---|
2001 |
Svatá noc (TV film) |
1972 |
Moje první benefice (TV film) |
1957 |
Nebožka teta (TV film) |
1946 |
Dárek |
Herec
Filmy | |
---|---|
2009 |
Pamětnice |
1999 |
Pelíšky |
1991 |
Labyrint |
1983 |
Slavnosti sněženek |
1940 |
Maskovaná milenka |
Seriály | ||
---|---|---|
2010 |
Cukrárna |
|
Šťastné a veselé (E06) |
||
2004 |
Josef a Ly |
|
Banh chung (E07) |
||
Vánoce (E06) |
||
Mikuláš (E05) |
||
více epizod (4) | ||
1986 |
Bylo nás šest |
|
Období zkoušek (E06) |
||
Výhra (E04) |
Scenárista
Filmy | |
---|---|
2003 |
Dědictví slečny Innocencie (TV film) |
1991 |
Muž, který neměl důvěru (TV film) |
1990 |
Podnájem na Champs Ellysées (TV film) |
1985 |
Milenci paní Suzanne (TV film) |
1984 |
Prodavač humoru |
1982 |
Babička se zbláznila (TV film) |
1981 |
Povídka malostranská (TV film) |
1979 |
Božská Ema |
Silvestr svobodného pána (TV film) |
|
1972 |
Podezření |
1970 |
Psíčci lorda Carltona (TV film) |
1967 |
Pension pro svobodné pány |
1965 |
Pension pro svobodné pány (TV film) |
1964 |
Čintamani & podvodník |
1962 |
Měšťáci (TV film) |
Polnočná omša |
|
1960 |
Vyšší princip |
1958 |
O věcech nadpřirozených |
1955 |
Štvorylka |
1947 |
Týden v tichém domě |
Seriály | |
---|---|
1976 |
Bakaláři |
Cizí člověk (S05E24) |
|
Jirka Paličák (S05E23) |
|
1974 |
Příhody kocoura Bobka |
Dokumentární | |
---|---|
2012 |
Dlouhý srpen Jiřího Krejčíka (TV film) |
2000 |
Maturita v listopadu |
1996 |
Praha... bude naše? |
1943 |
Každý na své místo |
Krátkometrážní | |
---|---|
1972 |
Moje první benefice (TV film) |
Účinkující
Pořady | |
---|---|
2008 |
Hvězda mého srdce |
Vzkaz |
|
2005 |
Všechnopárty |
2002 |
Tváře českého filmu |
2001 |
Na kus řeči |
2000 |
Benefice |
Krásný ztráty |
|
1999 |
Banánové rybičky |
1998 |
Na plovárně |
1997 |
Úsměvy |
1991 |
Z očí do očí |
Související novinky
Noir Film Festival slaví 5. narozeniny
Cynismus Humphreyho Bogarta, šarm Roberta Mitchuma, křehkost Lizabeth Scott, rafinovanost Alfreda Hitchcocka, temné příběhy z Mexika, napínavé filmové jízdy noirovými vlaky a standard v podobě… (více)
Seminář duchovních filmů
Od 21. do 23. března 2014 v hodonínském kině Svět proběhne I. ročník Semináře duchovních filmů. Vrcholem programu bude strhující dvouapůlhodinový film Na druhé straně kopců nejznámějšího… (více)
Academia film Olomouc 2009
Od 14. do 19. dubna 2009 budete opět moci „vidět a vědět“. Tak jako každý rok, i letos proběhne v hanácké metropoli festival populárně-vědecké a dokumentární kinematografie. O tom, že AFO není úzce… (více)
Fanklub
(140)- Lenys24 režisér
- ullrich129 režisér
- LordHmmmmm režisér
- GMr.Yoda režisér
- Dana456 režisér
- Zaretka režisér
- lubko13 režisér
- hojchna režisér
- petrkoci režisér
- petr.trep režisér
- el.martin režisér
- danndda režisér
- Artigas režisér
- FosilieN režisér
- Xicht režisér
- svej režisér
- marivet režisér
- Destry režisér
- Wimpy režisér
- Vitex26 režisér