Zajímavosti (58)
- Jiří Sovák o něm napsal krátké povídání, v němž mimo jiné vychvaloval i "ten jeho dar improvizace! V tom jsem ho obdivoval - tak jsem si to přál taky dělat. Horníček, to je totiž fantastickej koncert pro mozek. Vždycky jsem z něj vodvázanej - asi tak, jak jsem býval, když jsem slyšel hrát Krautgartnera na klarinet nebo když jsem blahé paměti vídal Čáslavskou na bradlech. Na takové výkony nestačím. Ale nevedlo mě to k tomu, abych proti Mirkovi zatrpkl, vždycky jsem ho obdivoval. Dokonce si myslím, že právě na jeho osobě jsem se naučil krásnou věc: hezky závidět, radostně závidět, závidět s rozkoší." (NIRO)
- Kolega a kamarád Jiří Sovák, který se s ním seznámil už v raném věku, vzpomínal: "Měl na vojně béčko, ale ne pro tělesnou vadu, naopak, pro duševní vyspělost. Byl pro vojnu nepoužitelnej, byl písař, o intelektuály nestáli, protože když se velelo 'vpravo v bok', on chtěl vědět proč. Vnímal jsem Mirka od začátku jako člověka, kterej má strašnej smysl pro srandu, furt se chechtá, furt je mi v patách, já jsem srandu dělal a on potom působil písmem. Sedl a napsal všechno a já už tenkrát věděl, že to jeho psaní je skvost. Uměl změnit příběhy k jejich prospěchu, doladit, vyšperkovat. (...) Byl velmi příjemný partner, byla s ním radost dělat. Byl kouzelnej vypravěč a dokázal ze středy udělat neděli. Všemu dát takovou pohodu, lehkost a hravost - když chtěl. (...) Prožil jsem s ním nejtěžší chvíle jeho života, při natáčení u zemřel jediný syn. Musím s obdivem říct, že už třetí den po tomhle neštěstí točil, držel se, od kamery po stopku vydržel a jen občas měl v očích slzy. Statečněj klaun. A velikej k tomu. Rád jsem s ním dělal. Byl podobnej Werichovi v tom, že i on byl rád, když se někomu jinému povedla sranda. To je vzácné." (NIRO)
- Na filmovém Festivalu v Karlových Varech v roce 1968 měl domluvený rozhovor s tehdejší velkou filmovou hvězdou Tonym Curtisem, a protože Horníček anglicky nemluvil, bylo domluveno přes překladatele, že řekne větu: „Jak se Vám líbí Karlovy Vary?“ česky a herec na ni odpoví anglicky. Jenže ten podvakrát na českou narážkou vždy jen odpověděl: „Proč nemluví anglicky?“, a tak Horníček rezignoval a k rozhovoru nedošlo. (sator)
- Bydlel v ulici Hradešínská 1891/70 na Vinohradech. Jednalo se o dvoupatrový domek, kde druhý byt sdílel Lubomír Lipský st. s rodinou. (sator)
- Jeho životní krédo bylo: „Milovat, věřit, sloužit, protože služba roste z víry a víra z lásky.“ (sator)
- „Poprvé jsem se zúčastnil konkurzu na roli, když Vávra připravoval Němou barikádu (1949). Přišel jsem na ředitelství filmu, představil se, Vávra si mě dlouho prohlížel a pak řekl na shledanou, od té chvíle jsem ho již neviděl,“ zavzpomínal na svou filmovou kariéru. (sator)
- Nesnášel své filmové a televizní role, ve všech prý přehrával. Jedinou výjimkou byl seriál Byli jednou dva písaři (od r. 1972). (raininface)
- V roce 1958 vymyslel pro Werichovo Divadlo estrády a satiry nový název – Divadlo ABC. (raininface)
- Za studií v Plzni si dovolil na bále vyzvat o pět roků starší Věru Ferbasovou k tanci, ale ta ho odbyla s tím, že s dítětem netančí. Horníček se nedal a hbitě odvětil: „Ach, promiňte, já jsem si nevšiml, že jste v jiném stavu.“ (raininface)
Agent bez minulosti (2002)
- Jason Bourne (Matt Damon) a Marie (Franka Potente) se ukrývají na francouzském venkově. Statek Mariina nevlastního bratra Eamona (Tim Dutton) je Trojanův mlýn v Tichém údolí nedaleko Roztok u Prahy. Znám je rovněž jako statek v Chavignolles, zakoupený písařem Bouvardem (Jiří Sovák), aby tu s přítelem Pécuchetem (Miroslav Horníček) v seriálu Byli jednou dva písaři (od r. 1972) mohli rozvíjet své ušlechtilé zájmy. Další venkovské scény byly pořízeny na Kozích hřbetech v Praze-Suchdole. (McFee)
ABECEDA (1984)
- Před začátkem natáčení 2. epizody s písmeny H plus W se Miroslav Horníček s diváky domluvil, že až dá po vystoupení Jiřího Wimmera a Vladimíra Wimmera znamení, ať se diváci postaví. (TomasSlach)
Rozpaky kuchaře Svatopluka (1984)
- Formát seriálu byl převzat z projektu Kinoautomat z let 1968–1972 z kina Světozor, kde měli diváci tlačítka, kterými ovlivňovali děj. Pořad uváděla Saskia Burešová a hlavní roli hrál herec Miroslav Horníček. (M.B)
Silvestr na přání aneb Čí jsou hory Kavčí (1977)
- Když se hledal průvodce tímto silvestrovským večerem, Horníček vypadl ze hry jako příliš intelektuální, Kopecký pro nespolehlivost, Sovák odmítl s tím, že nebude dělat šaška a shora vnucovaného Buchvaldka odmítl režisér s tím, že v tom případě okamžitě skončí. Menšíka pak museli dlouho přemlouvat, než to přijal. (raininface)
Byli jednou dva písaři (1972)
- Jiří Sovák (Bouvard) na vznik seriálu vzpomínal: "S Horníčkem se znám od vojny. Největší práce, kterou jsme spolu dělali, byl seriál Byli jednou dva písaři. Psal to Jaroslav Dietl, ale vymyslel Horníček, ten nápad, že bychom tuto klasickou předlohu spolu mohli dělat. Dietl, protože nás oba znal, jeho myšlenku přijal a řekl, že bude rád vystupovat v roli opisovače, že udělá jen takovou 'psí boudu', do který si my dva vlezeme a tam budeme dělat všechno, co budeme chtít. Byla to velice šťastná myšlenka. (...) Vzali jsme to všichni za správnej konec, jak lze soudit i ze srovnání s francouzským filmem podle téže předlohy." (NIRO)
Byli jednou dva písaři (1972)
- Pánové Miroslav Horníček (Pécuchet) a Jiří Sovák (Bouvard) do dialogů nenápadně zabudovávali jména hereckých kolegů, tvůrců seriálu i svá. V epizodě Dědictví (1972) po odchodu z kanceláře notáře Tardivala (Soběslav Sejk) říká Pécuchet: "Koukal jako vejr." Bouvard: "Já bych řekl spíš jako Sejk." (u DVD v podtitulcích chybně "jako srnka"). V epizodě Divadlo (1972) při ranní diskuzi u snídaně o díle Alexandra Dumase říká Pécuchet: "Prosil bych taky čálek šaje, ano?" (Miloš Čálek - vedoucí výrobního štábu). V epizodě Tělocvik (1972) při radě o způsobu hubnutí doporučuje Pécuchet: "Naopak jíst! Ovšem tedy velice střídmě, do polosyta, jak říká profesor Schmitzer (skutečné jméno Jiřího Sováka), odborník na dietu." (myslitull)
Byli jednou dva písaři (1972)
- Jaroslav Dietl napsal v roce 1960 divadelní hru „Byli jednou dva...,“ ve které účinkovali Miloš Kopecký a Miroslav Horníček. Hodně se v ní improvizovalo a hra navazovala na poetiku Osvobozeného divadla. O dvanáct let později stejný autor použil část názvu pro tento seriál, coby hold partnerství na jevišti, ale i v životě. (sator)
Byli jednou dva písaři (1972)
- Role v seriálu byla jedinou filmovou nebo televizní rolí Miroslava Horníčka, na kterou byl hrdý. (raininface)
Byli jednou dva písaři (1972)
- Miroslav Horníček svou čepici a slamák ze seriálu schraňoval doma až do své smrti. (raininface)
Byli jednou dva písaři (1972)
- Miroslav Horníček vzpomínal, že námět na seriál v České televizi nechtěli. Čirou náhodou však potkal v restauraci šéfa kulturního oddělení ÚV KSČ Miroslava Mullera, kterému se svěřil, aniž tušil, o koho jde. Ten poté Horníčkovi s prosazením seriálu pomohl. Šlo však zřejmě o výjimečnou záležitost, protože jmenovaný byl znám jako "hrobník české kultury". (sator)
Byli jednou dva písaři (1972)
- Kláru Jernekovou trápila kila nahoře, a tak režisér Ján Roháč rozhodl, že když bude hubnout ona, tak budou povinně shazovat kila všichni. Při spoustě jídla, které však písaři pili, si Jerneková stěží udržela svou váhu, Jiří Sovák a Miroslav Horníček nabrali 7 - 10 kilo. (Kulmon)
Související novinky
Finále Plzeň - Grande finále domácí tvorby
12.04.2018
Zpráva všem, kdo mají rádi český a slovenský film! V Plzni koncem dubna proběhne už 31. ročník filmového festivalu Finále Plzeň, který nabídne to nejlepší z česko-slovenské filmové, televizní i… (více)
Herec
Filmy | |
---|---|
1988 |
Muž budoucnosti (TV film) |
1984 |
Barrandovské nocturno aneb Jak film zpíval a tančil |
1983 |
Muzikál pro Nelly Gaierovou (TV film) |
1975 |
Hudba kolonád |
1974 |
Musím se ti k něčemu přiznat (TV film) |
1971 |
Písně žáků darebáků (TV film) |
1970 |
880 kladívek (TV film) |
1967 |
Kinoautomat: Člověk a jeho dům |
1966 |
Smrt za oponou |
1965 |
Bez pasu v cizích postelích |
1964 |
Lov na mamuta |
Táto, sežeň štěně! |
|
1963 |
Bez svatozáře - vypravěč |
Šest žen (TV film) |
|
1962 |
Neschovávejte se, když prší |
1961 |
Každá koruna dobrá |
Půlnoc s hrdinou |
|
1959 |
Kam čert nemůže |
1955 |
Samota (TV film) |
1954 |
Byl jednou jeden král... |
1952 |
Mladá léta |
1951 |
Mikoláš Aleš |
1949 |
Pan Novák |
Výlet pana Broučka do zlatých časů |
|
1948 |
Soudný den |
1947 |
Polibek ze stadionu |
Seriály | ||
---|---|---|
1972 |
Bakaláři |
|
Zatloukat (S01E04) |
||
Kredenc (S01E03) |
||
Manželská hra (S01E01) |
||
Byli jednou dva písaři |
||
Svatba (E10) |
||
Lebkozpyt (E09) |
||
Tělocvik (E08) |
||
více epizod (7) |
Hudební videoklipy | |
---|---|
1963 |
Miloš Kopecký feat. Miroslav Horníček – Francka a Johnny |
1961 |
Jiří Suchý: Marnivá sestřenice |
Yvetta Simonová: Já jsem zamilovaná |
Divadelní záznam | |
---|---|
1961 |
Člověk z půdy |
1960 |
Balada z hadrů |
Těžká Barbora |
|
1956 |
Husaři |
Krátkometrážní | |
---|---|
1980 |
Třináctá komnata prince Měděnce |
1978 |
Láááska! |
1972 |
Věra - nevěra (TV film) |
1969 |
Ve vlaku |
1967 |
Besuch am Abend (TV film) |
1963 |
Melouch (TV film) |
1962 |
Zhasněte lampióny (TV film) |
Žárlivost (TV film) |
|
1958 |
Jak se člověk naučil létat |
1957 |
Konec jasnovidce |
1956 |
Herecké anekdoty (TV film) |
Platit, prosím! |
|
1954 |
Psí starosti |
1948 |
Zrcadlo |
1947 |
Muži ve fraku |
Nedělní odpoledne |
Scenárista
Filmy | |
---|---|
1994 |
Tři Alberti a slečna Matylda (TV film) - divadelní hra |
1964 |
Táto, sežeň štěně! |
1961 |
Půlnoc s hrdinou |
Seriály | |
---|---|
1972 |
Byli jednou dva písaři |
Dokumentární | |
---|---|
1993 |
O Plzni vážně i nevážně s Miroslavem Horníčkem aneb Být Plzeňákem... |
Krátkometrážní | |
---|---|
1972 |
Věra - nevěra (TV film) |
Účinkující
Související novinky
Finále Plzeň - Grande finále domácí tvorby
12.04.2018
Zpráva všem, kdo mají rádi český a slovenský film! V Plzni koncem dubna proběhne už 31. ročník filmového festivalu Finále Plzeň, který nabídne to nejlepší z česko-slovenské filmové, televizní i… (více)