Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Tři sta let po škole! Tak zněl ortel vynesený před mnoha a mnoha lety nad Saxánou, studentkou čarodějnické školy v Říši pohádek, která utekla do světa lidí za svou první láskou Honzou Bláhou. Saxána nyní žije normálním životem v krásné rodinné vile se svým manželem Janem, dcerkou Saxánkou, bláznivou tetou Irmou a strýcem Evženem. Na co ale úplně zapomněla, je půda skrývající tajemství o jejím předešlém čarodějnickém životě. Právě toto maminčino tajemství náhodou objeví dcerka Saxánka, která se nenadálou souhrou okolností a své zvědavosti ocitne v kouzelné Říši pohádek plné trpaslíků, rarachů, draků, bazilišků, šotků a morkolabů. Na malou holčičku čekají neuvěřitelná dobrodružství neznámého světa, který se právě ocitl na pokraji zkázy. Odvážná Saxánka za pomoci svých nových pohádkových kamarádů rozplétá zamotaný svět pohádek, který se zlými silami snaží ovládnout komiksový gangster Crashman. Žákyni 2.B čeká nelehký úkol, jak se vypořádat se všemi nástrahami podzemní říše, přelstít komiksového gangstera a dostat se zpátky domů k mamince. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (655)

Hromino odpad!

všechny recenze uživatele

Přestože jsem samozřejmě o nesporných "kvalitách" druhé Saxany věděl dopředu, stejně mi to nedalo a dovolil jsem svému občasnému filmovému masochismu se naplno projevit. A ano, byl to teda zážitek. Sic už z trailerů a recenzí připraven na vše možné, stejně mě dokázaly některé věty, efekty či zvraty v příběhu překvapit. Tenhle film je zkrátka originál i na světové poměry. To, do jaké míry překračuje své meze v některých momentech nelogičnost a úroveň triků vzhledem k dnešní době, je něco skutečně nevídaného. Když si vzpomenu, jak měl tento film jít do kin nejprve v roce 2009 a neustále se odkládal, nedá mi to a stejně se musím vysmát tvrzení režiséra, že premiéra byla tolik natahována proto, aby byly triky "na světové úrovni". Ne, tohle si opravdu nevymýšlím. Zatraceně, tak špatné triky snad nebyly ani v osmdesátkových nebo devadesátkových filmech, tak jaká světová úroveň? Kam se poděly ty velký prachy, které měly být údajně utraceny právě za ty triky? To se opravdu tuneluje, kam se jen podívám? Jako ani bych se těm hochům nedivil, protože kdo by stál o to dělat triky k už tak dost zprasenému filmu, jakým právě druhá Saxana je? Dobře, možná by bylo konečně trochu od věci pozastavit se nad trochu objektivnější kritikou a napsat, co je tady špatně a dobře. Začnu tedy tím kratším na výčet, čímž jsou klady. Vyloženě kladem snímku mi přijdou úvodní titulky, jeden-dva trošku povedenější efekty a asi prvních deset minut, kde se film tváří ještě docela nevinně. Zápory: vše ostatní. Od té chvíle, kdy teta Irma vletí za svým bratrem na soud, jde film postupně (co postupně, zatraceně strmě) do sraček. Tyto sračky jsou tvořeny hned několika složkami, z nichž některé jsem už výše naznačil. První složka – herci. Dovolil bych si říct, že kromě Jiřiny Bohdalové v roli šíleně nadržené tety Irmy v růžovém župánku a papučkách, která se v průběhu celého filmu snaží sbalit co nejvíce chlapů (a to má bejt prý pohádka, pche!), tu snad nikdo nepředvádí něco, co by šlo s trochou nadsázky nazvat hereckým výkonem. Hlavní herečka malé Saxany je fakt vrcholově nesympatická, sousloví jako herecký přednes jí zřejmě neříká nic a opravdu je mi záhadou, z jakého důvodu byla právě ona vybrána do hlavní role... i když je pravda, že u tohohle filmu se snad nemůžu divit ničemu. Největším tragédem snímku bych si však dovolil vyhlásit Hrušínského, u něhož mám pocit, že se snažil tak trochu parodovat emoce Chucka Norrise. Jeho projev během situací, kdy zjistil, že se mu např. ztratila dcera, že se mu po dlouhé době konečně vrátila dcera nebo když si třeba nevěděl rady – u všech těchto situací své repliky odříkal prostě jedním tónem, nejlépe ještě v takovém superstrohém stylu: „Hm.” – „Tak jo.” – „Udělej něco.” Při takových situacích jsem si tak trochu nebyl jist, zda náhodou nemá ještě v plánu vypustit větu "mouchy, klidně si mě sežerte", ale to by byla vzhledem k jeho roli až příliš dlouhá replika, proto jsem tuhle myšlenku zahodil. Dobře, další věc hodná zmínění: ony propírané efekty. Myslím, že už o nich bylo řečeno jak mnou, tak ostatními vskutku mnoho, proto si jen dovolím ještě jednou povzdychnout nad jejich mizernou úrovní. Nejhorší jsou podle mě efekty ve chvílích, kdy spolu nějaké dvě CGI postavičky interagují, případně když je daná CGI postava přenesena do našeho reálného světa – v takových momentech jsem se zhrozeně odtahoval od obrazovky. Za třetí: nelogičnost v chování postav/příběhu. Myslím, že počet všelijakých nelogičností, jaké jsou v snímku předvedeny v celé své kráse, je na český film vskutku rekordní. To, že postavy ve filmu považují naprosto očividného hrocha stojícího na dvou za draka, je jen drobnost vzniklá zřejmě rozdílnou koncepcí scenáristů a výtvarníků, která si navzájem nesedla, i když – byl by takový problém pomocí postsynchronů nahradit slovo "drak" slovem "hroch", když daná bytost opravdu vypadá jak hroch? Dobře, nechám to ležet. Ale že jsou ve filmu setkání s kouzelnou bytostí a následná přenesení do kouzelného světa, respektive oživlé obrázky v knížce nebo třeba otočení vlaku o 180° ve vzduchu považována za úplně normální věci, které se nám snad podle představ tvůrců stávají den co den a nejsou vlastně nic neobvyklého, to opravdu neberu. Že stačí ve vlaku Českých drah (muhehe) jen drcnout do dveří a už z nich vypadnete ven (a venku narazíte jen tak náhodně na trpaslíka, s nímž se drezínou dostanete do kouzelné říše), že když se potkáte se svým příbuzným jen tak náhodně v jedné pohádkové říši, začínáte konverzaci úplně ležérním prohlášením: „Bože, tady je ale vzduch”, že když oživíte v kámen proměněnou příšerku, zeptáte se jí: „Kde jsi byl tak dlouho?”... vše v tomhle komentáři uvedené je v tomto filmu zjevně považováno za naprosto normální. No, ono je tam toho samozřejmě daleko více, ale tohle bylo takové to nejnezapomenutelnější, co jsem si teď vzpomněl. Myslím, že názor na to, jak hrozně šílený to je film, si prostě musíte udělat sami, protože takový zážitek se nedá tak úplně popsat sáhodlouhými souvětími. On je to film tak trochu podobně nehodnotitelný jako The Room nebo Turkish Star Wars, protože pokud se to bere s recesí a nejednou kapkou alkoholu v krvi, věřil bych, že se u toho dá i pětihvězdičkově pobavit. Za střízliva se to však i přes veškerou úctu k předchozí tvorbě pana Vorlíčka nedá ohodnotit jinak než odpadem. () (méně) (více)

Tetsuo odpad!

všechny recenze uživatele

Jak kdyby to vyprávělo ožralé dítě nebo senilní důchodce... Administrátory ČSFD žádám, ať opraví délku filmu na 160 minut. (Subjektivně je to takto dlouhé.) ()

Gemini odpad!

všechny recenze uživatele

Inu nic naplat, Václav Vorlíček bude muset ještě něco natočit. Nelze připustit, aby TOHLE byla poslední věc, pod kterou by bylo napsáno jméno tohoto otce mnoha a mnoha počinů zařazených do když ne zlatého fondu, tak minimálně rodinného stříbra české tvorby nejenom pro děti. Je celkem známo, v jakých bolestech a po jak dlouhou dobu pokračování Dívky Na Koštěti vznikalo. Bohužel díky rozhodnutí vytvořit "next-gen" pohádku, kterou by Mistr dokázal, že dokáže ve vizuálním stylu držet prst na tepu doby, se nám do rukou dostal filmový ekvivalent Daikatany nebo Duke Nukem Forever - obrovské množství CGI se muselo několikrát předělávat, aby dokázalo alespoň jakž takž důstojně obstát před divákem zmlsaným zahraniční velkoprodukcí. Celkem nepřekvapivě se to nepodařilo, a o to víc zamrzí, že drtivá většina počítačové animace je naprosto zbytečná (především renderovaná pozadí typu žalářní chodba), a sám pan Vorlíček mnohokrát dokázal, že dechberoucí podívanou lze vytvořit i bez ní, kvalitní prací s maskami a zvláštními efekty (ať už se bavíme o Arabele nebo Čestmírovi nebo i první Saxaně). To by se ovšem všechno dalo odpustit, zvlášť když to není ani zdaleka takové peklo jako příběhy s kozami a Kozami, a i když jsou trpasličí profesor nebo čertovský spoluhrdina evidentně zbytečně renderovaní, nemám problém se na ně dívat. To by ale Saxána nesměla být na úrovni Koz i co se týče logiky příběhu a nějakého morálního obsahu!!! Navíc když jsou ve filmu namnoze zastoupené i regulérní řemeslné kopance, jako třeba zcela náhodná dvoj nebo čtyřrukost ředitele čarodějné školy. Mimochodem by mne opravdu velmi zajímalo, proč je Jaromír Dulava ve většině záběrů naprosto k nerozeznání od Ctirada Götze (který tam nehraje), ale hlavně proč se tu objevuje arabelácký čaroděj Vigo (hraný Bronislavem Poloczkem A DABOVANÝ OLDŘICHEM VLACHEM?!?!) a mluví se o králi Hyacintovi ze světa kouzelného prstenu. Jediným vysvětlením kromě čirého zoufalství v oblasti lákání diváctva by bylo oddělení původní Saxany od té nové, což by se dalo akceptovat, když už tu máme draka vypadajícího jako hroch, který je "skutečně EfEf" (neřešte, že to nedává smysl, přesně tak to v tom filmu bohužel je:P)... Přidejte k tomu, že se nová Saxána opravdu odehrává v jiném vesmíru než ta původní - tam byl totiž náš reálný svět, kdežto tady se v úvodu u soudu dozvíte, že ten "reálný" je nějaký "comicsový" (což neznamená ten Crashmanův, ten je tam ještě taky, tak nějak navíc;)), protože trestní senát řeší, že oběť přejetí parním válcem už bohužel nešlo nafouknout:P A hlavně ve světě nové Saxány už není třeba řešit, jestli je někdo dobrý nebo zlý, a že zlo by mělo být potrestáno, protože nejpříšernější záporná postava je od začátku do konce Jiřina Bohdalová jako sobecká, oportunistická, nic a nikoho nerespektující vdavekchtivá slepice Irma (IT Crowďácké úsloví "Přijela teta Irma." dostává zcela nový horrorový rozměr:P), které v zásadě všechno vyjde k její naprosté spokojenosti. K tomu ještě přihoďte tragicky ochotnické herectví Petry Černocké (v původním filmu to bylo lepší, jakkoliv se to zdá nelogické) i malé Helenky Nováčkové (je to sice dítě, ale rozdíl oproti jiným českým dětským filmům je nehorázný), úplně zbytečně pronesenou "mrchu", a máte učebnicový příklad toho, jak by tvorba pro děti NEMĚLA vypadat. A je to tak odfláknuté, nesmyslné a údiv budící, že si to zaslouží epesních nula procent. Ale PROSÍM, Česká Televize, nevysílej to v hlavních ani jiných časech, když máš ve fondu taková kvanta i zahraničních neporovnatelně lepších filmů, včetně Dívky Na Koštěti! () (méně) (více)

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Dospělí herci se snaží, scenárista na to nešel z úplně špatného konce a pár momenty Vorlíček připomene, že kdysi natáčel opravdu dobré filmy. Ale zdejší úroveň triků hravě strčí do kapsy i první Jurský park, kulisy jsou z velké části nesmyslně digitální (o pár postavách nemluvě) a hlavní hrdinka víc recituje, než aby opravdu hrála. Kdyby to mělo lepší triky, možná by tu byla šance na příjemný rodinný film. V téhle podobě z toho akorát bolí oči. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Když pomineme očividné chyby filmu, dostaneme se až k jakési "nekonzistentnosti tvůrce." Pohádkové, pořípadě fantastkní témata byla vždycky pro Václava Vorlíčka stěžejním, nikoli však hlavním smyslem tvorby. Vzpomeňme tak například na nesmrtelnost ve vzathu k lásce v Dr. Mráčkovi, pohádkový svět versus každodenní radosti života v Arabele, nebo kouzelné květiny oproti bezbřehé dětské fantazii v Létajícím Čestmírovi. Tady jsme se dočkali bezduchého technična, které naprosto popírá vše, čím tvůrce, který od útlého věku (a zdaleka nejsem sám), u mě formoval názor na film jako takový. Amorální teta Irma, která má tři chlapy z různých dimenzí, aby si mohla pořádně užít? A to má být příběh pro děti? Věřte, dlouho jsem přemýšlel, za co tu hvězdičku dát. Z piety, prosím pěkně. Za padlé. ()

Enšpígl odpad!

všechny recenze uživatele

Mně je fakt do breku. Za to jak tvůrci naložili se Saxanou mám chuť je poslat na Guantanamo protože tohle není zločin, to je přímo teroristickej útok na ducha českých pohádek ! Kurva,vždyť my jsme byli za komoušů pohádková supervelmoc, tak co se stalo ? Já ty strašidelný důvody proč dávám odpad ani nechci rozepisovat, protože mě to fakt sere a mrzí mě to vůči někomu koho si važím a tím někým je Vašek Vorliček, ale jinak to nejde, i kdybych s ladností ruské baletky přešel ten příběh a zbytečně a trapně animovaný postavy, tak se nepřenesu přes ten veletrh vykradených filmů, který mě Saxana 2 servírovala po celých 90 minut. Tohle vás není důstojný pane Vorlíčku a jestli vás do toho tlačili sponzoři měl jste je poslat do hajzlu, protože tohle fakt zabolelo. ()

Malarkey odpad!

všechny recenze uživatele

Saxanu jsem vlastně na etapy dal během Vánoc, kdy ji v televizi dávali. Dokonce to ani nebyl účel se na ní koukat, spíš to byl osud. Nechtěl jsem na to koukat, ale když už to v televizi běželo, tak jsem to nechal běžet. Bylo mi jasný, že nakonec skončím s odpadem, ale že mi bude tak zle, to jsem fakt nečekal. Pana Vorlíčka uznávám a mám ho moc rád. Proč si ale proboha dává tu práci, aby natočil něco takového? Je to podle mě promarněný čas a bohužel už i Saxána dostala deku druhýho dílu. Propojení kreslené a hrané podoby je příšerný. Neříkám, že animačně je to vysloveně špatné, spíš, že se to k sobě prostě vůbec nehodí. Je to hrozná blbost. Nevím jak děti, ale já bych se v prvních minutách filmu okamžitě ztratil, protože bych měl problém se vůbec čehokoliv chytit. A ta čórka všemožných filmů, co se promítla v příběhu? To mi je vážně až odporný. ()

T2 odpad!

všechny recenze uživatele

Rozpočet $3,5miliónaTržby Celosvetovo $958,000▐ veľmi zlý vtip, Vorlíček si na staré kolená riadne pošramotil kariéru, otrasný príbeh a vrcholovo otrasná animácia /0%/ ()

Marigold odpad!

všechny recenze uživatele

Mamonářská nymfomanka, senil kálející na vlastní pomník, nechutná digitální kastrace všeho, co dělalo z Vorlíčka špičkového režiséra. Je mi hluboce líto všech, kteří s tímhle mementem porevoluční normalizace vkusu i morálky cítí jakoukoli sympatii. Film, na který by se neměl nikdo dívat - zejména děti. ()

Radek99 odpad!

všechny recenze uživatele

Smutný (ba příšerný) doklad o tom, že jeden z kdysi nejoceňovanějších a nejuznávanějších českých tvůrců ztratil nejen renomé, ale i soudnost. Vorlíček s Macourkem byli kdysi synonymem až nepochopitelného gejzíru imaginace, vtipu a originálních trikových řešení, osamělý Václav Vorlíček na stará kolena spadl do pasti bezduchého zajetí technologiemi. Legendární režisér tak nevědomě a bohužel spíše nechtěně na Saxáně a Lexikonu kouzel symbolicky demonstroval fakt pomíjivosti dnešní doby, neboť všechno, co udělalo před více než 40-ti lety z jeho Dívky na koštěti nadčasovou podívanou, tedy originalitu, poctivou ruční trikovou práci a především humor a osobité propojení pohádkového světa a reality, plus ony správné pohádkové hodnoty, to v novodobém volném pokračování nahradil konvenčností, v dnešní zrychlené době doslova před očima stárnoucí počítačovou animací, upocenou trapností a hlavně pak, což je ve filmu primárně určeném tomu nejmenšímu dětskému publiku, amorálně jednajícími hrdiny a zvláště pak hrdinkami, neboť fakt, že se mu do pohádky zatoulala jedna z Vejdělkových Žen v pokušení (a dokonce nebyla ani po zásluze potrestána), je konsternující a opravdu ho nepochopím... ()

Fr odpad!

všechny recenze uživatele

HETERE XABERE BAX!..... /// No a pak se začnou dít neskutečný věci! (bohužel,… věřte mi) První, co udeří do rypáku je humor. Teda ta trapárna. A pak to ostatní, všechno podivně nepřirozený. Herci, dialogy, příběh. Scénář není horší než (třeba) ten k Bastardům. Dvojce. (hmm, fakt dobrý!…) Přehlídka důchodců, vzpomínky na Arabelu, Saxanu a Jessii. Což je na tom asi to nejhorší. Omlouvám se Kukymu a Svěrákovi, že jsem jim tenkrát dal ,,jen“ 4*. Tohle je neskutečná (do teď nechápu, proč??? (…cokoliv)) studiovka na pozdní nedělní hodinu (viděl bych to tak na 3 a půl hodiny po půlnoci…) pro děti od 2 do 5ti let. Proto - mohu – li doporučit - radši to dětem ani nepouštějte. Místo toho jim dejte pořádnej vejprask (beztak si ho zasloužej a užijou si ho rozhodně víc…). /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Nevím, že Naďa Konvalinková potřebuje zhubnout. 2.) Chtěl bych poznat absolutní dno filmu pro děti. /// PŘÍBĚH ** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ne ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Nejhorší je skutečnost, že si kdysi Vorlíček s Macourkem mysleli, že tímhle scénářem přidávají do zlatého fondu poctivé pokračování Dívky na koštěti. Jenže nepříběhová lavina logických nesmyslů a nekoukatelných efektů je směšná stejně jako touha osmdesátiletého matadora přiživit se na potterománii. Vilná teta Irma svádějící všechno v dohledu je pro nejmenší očividně to ideální. ()

Asia_Power 

všechny recenze uživatele

A máme tu další brutální znásilnění známé pohádky velmi zkurveným pokračováním. Pravda, nejde o tak strašlivou przničinu, jako byla spáchána na Nekonečném příběhu, ale i Dívka na koštěti byla zprzněna dost solidně násadou od koštěte nasucho do prdele a zanechána v křečích na zemi. Malá Saxánka je tak neuvěřitelně otravnej tvor až sem si říkala, že by jí mohl Crashman sejmout. Jenže to by Crashman musel být záporák na úrovni kterému se dá fandit a ne ultrakokot ktrej Vám leze na nervy už tím jménem. A co teprve Bohdalová. Ta jak se objevila na obrazovce, tak jsem měla chuť zalézt pod deku. Korunu tomu všemu nasadil příběh kde se dozvíme, že reálnej svět je komiksovej svět ve kterém je třeba i komiksovej svět Crashmana, ale to je zase jinej komiksovej svět než reálnej komiksovej svět...Kurva tak moment...Můžete mi to někdo říct ještě jednou? Já to nechápu. Nebo ne, serte na to, já to ani chápat nechci...Vorlíček holt začal na starý kolena fetovat. ()

Traffic odpad!

všechny recenze uživatele

Radši zůstat 300 let po škole, než mít za úkol na tohle napsat recenzi! Takřka nesnesitelná ukázka jakési kameňákovské narace, kdy je film spíš sledem neprovázaných scén, mezi nimiž navíc naprosto zmateně přestřihává, a k tomu všemu je tu vlastně v hlavní roli Bohdalová. Nejhorší je, že ten film jako pohádka rezignuje i na vyjadřování pozitivních hodnot, a když už se nějaké ty negativní snaží jakoby démonizovat, tak je přitom sám jejich ztělesněním. Hnus. ()

Dadel 

všechny recenze uživatele

Tento film je dokladem nesoudnosti zejména těchto lidí: Černocká, Bohdalová, Vorlíček (jejich taxativní výčet naleznete v závěrečných titulcích). Černocká proto, že chce hrát ve svém věku matku desetileté holčičky. Bohdalová proto, že chce hrát. Vorlíček proto, že znesvětil svůj vlastní legendární film pokračováním, na které bylo už před 30 lety pozdě. Dále je tragikomické, jak tento jeden z nejdražších českých filmů vypadá velice lacině. Všechny postavy před digitálním pozadím mají okolo sebe stejnou auru, jakou míval už Petr Jančařík v Magionu v roce 1987. Dokonce i digitální postavy před digitálním pozadím (!), kde by teoreticky k žádnému klíčování docházet nemělo. O scénáři a o zbytečnosti většiny triků mluvit nebudu, škoda slov. Zhlédnuto z čiré škodolibé zvědavosti._____Za zmínku stojí, že DVDrip se objevil až 14 dní po vyjití DVD, dříve to asi nikomu nestálo za to. ()

Djoker odpad!

všechny recenze uživatele

Pokud by se Vorlíček rozhoupal o 20 let dříve, tak by rozhodně dostal menší bídu a hlavně by obsazení i triky dávaly smysl. Vlastně to ani není moc k smíchu, protože pošpinil nejen kultovní status Dívky na koštěti, ale i svůj vlastní odkaz. ()

M.a.t.t. odpad!

všechny recenze uživatele

Nedôstojné pokračovanie námetu, ktorý mal ostať v minulosti a film, ktorého jediným zmyslom existencie je dokázať, že aj česi sa vedia v kvantite použitých počítačových trikov vyrovnať USA. Inak takmer po všetkých stránkach absolútne dno českej rozprávkovej tvorby, ktorého nízko nastavená latka sa len tak ľahko podliezť nedá. ()

Související novinky

Bronislav Poloczek (1939 - 2012)

Bronislav Poloczek (1939 - 2012)

16.03.2012

Po vleklých zdravotních problémech dnes zemřel ve věku 72 let herec Bronislav Poloczek. Pocházel sice z hornické rodiny, ale vzhledem k otcovým problémům s účastí ve 2. světové válce pod britskou… (více)

Taková normální rodinka je zpět!

Taková normální rodinka je zpět!

20.04.2007

Je už takovým nepsaným zvykem, že se úspěšné filmové tendence ze zahraničí časem dostanou i k nám. V zámoří trend nekonečných remaků a pokračování snad už dosáhl svého vrcholu, zatímco u nás se tato… (více)

Reklama

Reklama