Režie:
Clint EastwoodScénář:
Nick SchenkKamera:
Tom SternHrají:
Clint Eastwood, Christopher Carley, Bee Vang, Ahney Her, Brian Haley, Geraldine Hughes, Dreama Walker, Brian Howe, John Carroll Lynch, William Hill (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Film Gran Torino vypráví příběh někdejšího opraváře aut a ovdovělého veterána z války v Koreji Walta Kowalského, který si s přibývajícími léty uvědomuje, že na nový svět už nestačí. Všichni jeho sousedé se buď odstěhovali, nebo zemřeli. Postupně je nahradili hmongští imigranti, kterými Walt ze srdce pohrdá, a bezcílné partičky mladých afroamerických a latinskoamerických výtržníků. Podzim svého života tak spíš přežívá než dožívá. Až do oné noci, kdy se mu někdo pokusí ukrást jeho chloubu - nablýskaný sporťák Gran Torino. Když se zlodějům postaví, stane se hrdinou, který změní život nejen svým sousedům a chlapci nucenému vstoupit do jednoho z místních gangů, ale především sám sobě. (HBO Europe)
(více)Videa (4)
Recenze (2 774)
Bol som dojatý k slzám. Celý čas som si vravel, že je to iba veľmi dobrá "dôchodcovská eastwoodovka", ale záver ma dostal do kolien. To, čo celý čas vyzeralo priamočiaro a predvídateľne, zrazu nabobtnalo do ďalších vrstiev a všetky prvky v príbehu do seba krásne zapadli. A tá trochu ťažkopádna réžia k tomu vlastne tiež perfektne pasuje. Ak je toto naozaj Clintova rozlúčka s hereckou kariérou, je to excelentná bodka. Skvostne zúročil svoje tradičné úškľabky a frajerské cedenie slov cez zuby, a nakoniec si vystrihol snáď najlepší, najzmysluplnejší a najprekvapujúcejší pištoľnícky súboj svojej kariéry. Toto je jeden z tých filmov, ktoré vo vás dozrievajú a postupne si uvedomujete ich skutočné kvality. Na DVD si ho budem s blaženým chrochtaním púšťať znovu a znovu. ()
K těm zaručeným kinohitům, které obec fanoušků považuje za vážné kandidáty pro nejlepší snímek roku, mívám rezervovaný postoj. Obvykle dávám přednost filmům mimo hlavní proud a často mě dokáže nadchnout vyložený filmový outsider. Nicméně v případě Gran Torina musím konstatovat, že jde o velmi slušné melodrama, kde Clint Eastwood zúročil své dlouholeté zkušenosti na poli režie i herectví. Ne že by starý dobrý Clint byl tak skvělý režisér, je to spíš velmi kvalitní a spolehlivý řemeslník, který dobře zná své limity a svůj film kormidluje do vod, kde se cítí jako doma. Jeho postava je vlastně přímým pokračováním jeho nejpopulárnějších hrdinů, tzn. lovce hlav ze starých westernů Serga Leoneho a především drsného inspektora Harryho Callahana. Přidejte Callahanovi 40 let a máte tu nerudného důchodce a ctitele pravých amerických hodnot Walta Kowalskiho. Děj je sice po převážnou většinu stopáže předvídatelný a jeho poselství je každému jen trošku zkušenému divákovi jasné po několika minutách, ale Eastwood dokáže svůj film obohatit řadou milých, divácky vděčných scén, jako je zasvěcování asijského výrostka do mluvy správných chlapů nebo úsměvné multietnické střety mezi nevrlým Američanem a jeho asijskými sousedy. Tam, kde režisér udržuje tragikomickou polohu, je jeho příběh a podání uvěřitelné a navýsost sympatické, tam, kde se vkrádají prvky osudového dramatu a sebeobětování, sklouzává film na pokraj sebeparodie. Např. v momentu, kdy bezmála 80-letý stařík s prokouřenými plícemi napadenými rakovinou srazí k zemi a dá nakládačku o tři generace mladšímu členu zločineckého gangu. Jinak obecně platí, že filmy Clinta Eastwooda a jeho hrdinové jsou tak dokonalou esencí těch nejryzejších amerických hodnot, že by se jeho filmy měly povinně promítat na sjezdech republikánské strany. Patří k nim střelné zbraně, tvrdý kovbojský postoj, vyhraněný patriotismus a sociální konzervatismus. Pokud je ale dokáže režisér zlehčovat a doplňovat např. parodií politické korektnosti, kdy se se starým přítelem z holičství dělají drsné narážky na své národnosti je to nejen stravitelné, ale i fajn. Celkový dojem: 80 %. ()
Clint Eastwood prokazuje, že zdaleka nepatří do starého železa jako herec, jako režisér či jako Drsný Harry šmrcnutý kovbojem z Dalekého západu ve výslužbě. Ať už je Gran Torino o stáří, o hodnotách či o rasismu, každopádně jej nelze přehlédnout. Umě zvládnuté řemeslo s pár drobnostmi, které mi vadily jako ten blbý konec, zbytečně moc neopodstatněné střelby či zasranej kněz, kterej se do všeho sere. Kdo by řekl, že u rákosníků najde větší porozumění než u vlastní rodiny? ()
Už podruhé za poměrně krátkou dobu jsem zklamaný z nového filmu. V prvním případě to bylo u Temného rytíře, jehož hodnocení vysoko přesahovalo jeho kvality. Podruhé se mi to stalo u Gran Torina. Do kina jsem šel s vnitřím napětím a očekáváním něčeho, co mě svým způsobem očaruje, protože to očekávám u opěvovaných filmů. K mému velkému zklamání mě zde však nic emocionálně neosovilo tak, abych si řekl - To je bomba! Celý film měl poměrně jasně odhadnutelnou linii, až tedy na konec, který jsem sice nečekal, ale nepřišel mně ani nijak šokující. Možná, kdybych Gran Torino viděl, aniž bych věděl, jak moc by měl být dobrý, upravilo by to můj náhled na něj. V tomto případě tak 50%. ()
Clint Eastwood je i v osmasedmdesáti ten největší drsňák stříbrného plátna! Téma zahořklého starce znovu nalézajícího vlídnost skrze přátelství se zakřiknutým sousedem je pojato zcela neklišoidně a atypicky. Stejnou měrou se o to zasloužil Eastwood-herec (jehož veterán z Koreje si nebere servítky a nepotřebuje mít ani skutečnou zbraň, aby před ním měli gangstas respekt) i Eastwood-režisér, který po vzoru své postavy představuje starou školu, kdy každá scéna má své místo a význam, nepřečnívá ani vteřina a zároveň se celek nese v poklidnějším duchu ve stále stejném rytmu. Jedinou větší výtku bych směřoval k závěru, v němž se Eastwood rozhodl jít proti diváckému očekávání, což se mu vlastně povedlo, ale nejednoho milovníka oldschool tím připravil o vysněnou tečku za předchozími náznaky. P.S. Píseň ze závěrečných titulků je dokonalá! ()
Galerie (51)
Zajímavosti (37)
- Ve scéně, kdy Walt Kowalski (Clint Eastwood) leží ve vaně a kouří, říká svému psovi, že v tomto domě nikdy nekouřil. V jedné z dřívějších scén, kdy sedí ve svém domě s knězem a rozmlouvá, však kouří. (Pavlínka9)
- Původní scénář se inspiroval předměstími Minneapolis v Minnesotě, ale tvůrci se rozhodli film natočit v Michiganu. Snímek se tak stal jedním z prvních, který využil výhodu nového michiganského zákona, jenž poskytl filmařům podněcující balíčky. (pan Hnědý)
Reklama