Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ve třetí kapitole nejnapínavější sci-fi ságy filmových dějin musí poškozená vesmírná loď Ripleyové nouzově přistát na planetě Fiorina 161, kde v nehostinné pustině přežívají bývalí chovanci nejpřísněji střeženého vězení planety. Ale na palubě její lodi je i Vetřelec...a počet mrtvých těl brzy narůstá! (Magic Box)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (1 073)

castor 

všechny recenze uživatele

Potřetí a zase v jiné podobě. Jednička byla tajemná a napínavá, dvojka akční a vizuálně atraktivní. Trojka si jde svojí vlastní cestou. David Fincher mi dal kdysi docela zabrat, protože mi velkou měrou posloužil v mojí bakalářské práci. Nicméně mi kosmický debut jako jediný z jeho zářivé filmografie dlouho unikal. Nedosahuje sice kvalit předešlých kultovních majstrštyků pánů Scotta a Camerona, nicméně cílevědomý mladík, který se coby osmnáctiletý dostal do trikové továrny Industrial Light & Magic, dokázal, že se od většiny svých kolegů (z Propaganda Films) odlišuje. I když to vyvolalo víc rozpaků než nadšení. Jeho filmy mají přesah a tím, že se pouští do poněkud (pro „klipaře“) neobvyklých projektů, se stal černou ovcí. Fincherův výlet do sci-fi žánru bohužel doplatil na několikrát přepisovaný scénář, zřejmě i na permanentní dohled producentů, přesto bravurně zvládá práci se zachycováním stísněných prostor, s izolací a jeho trumfem je i opět velmi dobrá Sigourney Weaver. *** V roce 2020 jsem si dal o půl hodiny delší verzi a „zklamání“ nepolevilo. Tvůrci se prostě rozhodli k návratu k tajuplnosti jedničky, ale snažili se nezapomenout na akční stránku dvojky. Prostě jakýsi kompromis. I tak je trojka divná, myšleno skoro až úchylná. Ostatně už jen skličující prostředí vesmírné věznice, která je plná masových vrahů a pedofilů, je dost jiné. Nesedla mi mytologická nadstavba, navíc se výsledek ani nepřibližuje Cameronovu tempu. Vadí až otravně počítačový Vetřelec, naneštěstí je tenhle Fincher i hodně neosobní. Tři hvězdy musím nechat. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Každého z prvních tří Vetřelců dokonale charakterizuje jedno přídavné jméno. Jednička byla napínavá, dvojka akční a trojka úchylná. Jak jinak taky, když Ripleyová ztroskotá na vězeňské planetě obydlené těmi nejzvrhlejšími sexuálními devianty, kteří neviděli ženskou dýl než pevnou stolici. Ale je tu ještě jeden host do domu – alien. I když vlastně ne jen jeden. Spíš jeden na třetí. Nebo na druhou? David Fincher netočí tak docela normální filmy a když už, tak ne o docela normálních lidech. A netočí špatně, pokud zrovna... netočí špatně! Vetřelčí zářez na jeho pažbě nejspíš nebude moc hluboký, respektive neměl by být. Nemohl jsem se zbavit dojmu, že tentokrát natáčel pod tvrdým tlakem z vnějšku, je to hodně mainstreamové a hodně neosobní (až na pár chutných honiček v závěru). Chvílemi hrůzně zmatené, jako by Fincher utíkal před vetřelcem a jindy tak klišovité, jako by zrovna vylezl z hibernátoru. Dokonce i ta pověstná fincherovská depresivní nálada tu chybí. Ale byl to jeho první vážnější počin na poli celovečeráků, což část křivd ospravedlňuje. A ten zbytek vydá maximálně na ***. 60% Zajímavé komentáře: ScreamJay, JohnnyD, MIMIC, PALINO, mr.kliky ()

Reklama

choze 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodné završení trilogie, kde se střet Ripley s Vetřelcem stává dosud nejintimnějším a definitivním. Scénář se od epické akční obléhací dvojky hned na začátku razantně odstřihuje a vrací se k původní ponuré hororové vyvražďovačce (ukecanější a s od začátku jasně definovanými postavami, ale s depresivním tónem a méně divácké než dvojka) a nabídne spoustu dobrých nápadů. Zejména vězeňské prostředí (luxusní industriální lokace), které nenabízí téměř žádné zbraně proti Vetřelci, zato směsku nevypočitatelných psychotických postav, co mohou kdykoli explodovat, a sympatického doktora, tajícího temnou minulost. Ataky (poprvé) digitálního Vetřelce, pro ostatní postavy dlouho nečitelné (první vypadá jako nehoda, druhý jako vražda pomateným vězněm), jsou nejméně zajímavými částmi filmu - mnohem zajímavější je sledovat Ripley v prostředí, které by pro ni bylo extrémně nebezpečné i bez přítomnosti Vetřelce. Ve výsledku solidní film i zakončení trilogie, které mě ale (stejně jako jednička) vždycky mírně nudilo. ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Málokterá série filmů umí udržet laťku i ve třetím díle. Ani ten přechválenej Pán prstenů nebo matrix nebo hvězdný války (ty to udržely tak maximálně od čtvrtýho do šestýho dílu). myslím, že se povedlo udělat zase něco neobvyklýho. V jedničce šlo o nápad a napětí, klasická vybíječka tehdy neklasickým způsobem. Ve dvojce zase (jak vtipně poznamenal Hicks v podání Michaela Biehna) šlo o akční honičku. Ve trojce jde o něco na pomezí psychothrilleru a existenciálního dramatu. Oproti všem ostatním dílům zde herci dostali mnohem víc prostoru na to se projevit a ukázat, jak to vlastně v těch psychicky narušených mozcích odporných vraždících individuí, která jen stěží zoveme lidmi, chodí. Myslím, že tenhle díl je nejpropracovanější co se týče lidí. Není to honička, není to vybíječka. A když se nad tím zamyslíte, tak ve Vetřelcovským světě neexistuje jiná verze filmu, možná kdyby přenesli děj na zemi, kam se vetřelci stejně nakonec dostanou. Takovej boj od domu k domu a konečné opuštění planety, to by mohlo bejt něco. Ale protože je to skvělej film, kterej chytne a nepustí a v extended edition ještě mnohem víc, než ve zkrácené, dávám pět. ()

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Tržby mizerný, diváci nespokojený a režisér, díky nesnesitelným zásahům studia Fox, dokonce nasranej. Třetí Vetřelec to zkrátka schytal ze všech stran. I proto je docela s podivem, že namísto obřího průjmu se z výsledku stal alespoň kus poctivý filmařiny. Není perfektně atmosférická jako Scottova jednička, ani akcí nabušená jako Cameronova dvojka. Jen je prostě jiná: sice komornější, za to drsnější a plná deprese. Ripleyová přichází o sympaťáka Hickse a malou Newt, kvůli vším si oholí hlavu, stává se terčem sexuálních deviantů a i když si poprvý v sérii zašuká, tahle láska vydrží max. 5 minut. Navíc je tu opět její starej známej xenomorf (a je úplně fuk, jestli mu budete řikat osina v prdeli nebo kamarád do deště - vždycky tu s ní bude). Vesmírnej slizák je tentokrát jenom jeden, avšak i to mu bohatě stačí k vyhlazení 50-členný věznice. A jak je obecně známo, ani Ripleyová neskončí moc slavně... teda slavně možná jo, ale rozhodně ne dobře. A skutečnost, že je Vetřelec v mnoha scénách digitální, diváckýmu optimismu taky moc nepřispěje. Naštěstí je tu Special Edition. Ta odstraňuje některý nesmysly, psa nahrazuje krávou, rozšiřuje vztahy mezi kriminálníky a přidává pár krvavějších obrázků. Mlaťte mě holí a křičte "Je to rebel!", ale nemůžu si pomoct, mně se ten film líbí. ()

Galerie (118)

Zajímavosti (59)

  • Vetřelce, vylíhlého ze psa, měl původně opravdu hrát důkladně namaskovaný pes, ale tento nápad nebyl nerealizován. (cariada)
  • První film v sérii, v němž není jako zbraň použit plamenomet. (PaTeXx)
  • Výtvarník H.R. Giger kompletně přepracoval titulní monstrum. V podstatě navrhl zcela nové, které místo vnitřní čelisti mělo jazyk, upravenou hlavu a lidské rty - chyběly zádové "roury" a celkově měl nový vetřelec dravější vzezření. Změny ale neprošly a tak se vetřelec dočkal pouze několika menších, spíše kosmetických úprav, vyplývajících ze psího hostitele. (messiah)

Související novinky

Fincher a zombíci?

Fincher a zombíci?

12.08.2016

Kdybyste nechali filmové fandy hlasovat o tom, zda by chtěli vidět blockbuster od Davida Finchera, dopadlo by to celkem jednoznačně. Režisér Sedmi nebo Klubu rváčů patři mezi filmařskou elitu, která… (více)

Film Music Prague 2014

Film Music Prague 2014

20.07.2014

Americký skladatel Elliot Goldenthal, který je držitelem Oscara® za hudbu k filmu Frida, a britský skladatel Patrick Doyle, jež je autorem hudby k velkofilmům jako Thor, Harry Potter a Ohnivý pohár… (více)

Reklama

Reklama