Režie:
Petr NikolaevKamera:
David PloyharHudba:
Kristian KollHrají:
Ondřej Vetchý, Lukáš Vaculík, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Kryštof Hádek, Pavel Nečas, Filip Kaňkovský, Andrej Hryc, Zuzana Čapková (více)Obsahy(1)
František Vedral byl vekslákem, podvodníkem i mafiánem a nakonec se stal i vrahem, kterého se bálo mnoho lidí. Původně začínal jako malý podvodníček a vekslák ve skupině, kterou vedl za socialismu JUDr. Tipl se svým synem. Skupina prodávala na Západ výměnou za elektroniku kradené umělecké předměty. Když byli chyceni, právě Vedral se dostal z celé záležitosti na podmínku a převzal šéfovy obchody. Po revoluci začal Vedral uplácet politiky a na všechny sháněl kompromitující materiály. S podivným privatizačním fondem se zúčastnili s Tiplem kupónové privatizace. Krytí jim poskytoval jejich kamarád Strnad, který v té době pracoval pro tajnou službu. Jako první začal ohrožovat Vedralovu skupinu novinář Smetana. Ve chvíli, kdy zjistil, že ho nemůže uplatit, zaplatil si jeho vraždu. To už na Vedralově kauze začal pracovat policista Cajthaml, který získal dostatek důkazů na zatčení. Od Strnada se Vedral dozvídá, že jeho kauzu přebírá neúplatná státní zástupkyně, tu také nechá zavraždit. Zdá se, že Vedrala s Tiplem nic nezastaví. Cajthaml odchází od policie a své vyšetřování vede na vlastní pěst. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (709)
Podle hlavního hrdiny, mafiána Vedrala, je prý nejhorší smrt z vyděšení. Přesně to si asi říkali i tvůrci, takže ve výsledku nejpozoruhodnějším aspektem "Příběhu kmotra" je jeho kompletní předvídatelnost - nikoli však ve smyslu dějových zvratů, ale celého konceptu. Když k filmu přistoupíme jako k dalšímu přírůstku do bohaté kategorie české exploatace, pak nemá naprosto nic, čím by překvapil. Právě tím se pak liší od jiných czechsploitation posledních let jako "Kajínek", "Hodinu nevíš", či "Czech Made Man", kde šlo ocenit alespoň žánrové a stylové ambice tvůrců či naopak se vysmát patlalství a neumětelství. "Příběh kmotra" je jen přímočaře bulvární celovečerní verze "Na vlastní oči", která nám nepřímo potvrzuje marasmus současné české společnosti, jejíž předsudky a hodnoty nepřímo zrcadlí. --- Podrobněji v recenzi pro Cinepur ()
Nikolaevova Báječná leta veksláckého psa jsou takový český Mesrine - malý, ale náš.. Rezervy se samozřejmě najdou (některé herecké výkony, klišé spravedlnosti, obecnost), ale Vedral jako určitá výpověď doby funguje dobře. Dokáže hravě vyvolat vztek či bezmoc a tím, jak mlží, vplouvá do fikce a neoznačuje věci (lidi) pravými jmény, se nejen že vyhne žalobám, ale i nás diváky částečně ušetří smrti z vyděšení, pocitu znechucení a touze jít přímo z kina vyplnit imigrační formulář na ambasádu Tanzanie. Vlastně, co si stěžujeme, vždyť situace se u nás každým rokem zlepšuje. Vezměte si třeba bílé ponožky do mokasín - ty už šíbři dávno nenosí.. ()
"Všichni tomuhle náměstí říkaj Václavský a jenom já vím, že je Vedralovo. Že je moje a jednou se tak možná bude i jmenovat." Nepatřím mezi elitu, která si přivlastnila státní majetek a nyní s tím má jenom trápení. Musí si v našlapaným diáři najít čas na úplatky, výhrůžky, vraždy, fotbal, golf i krmení tygra, takže na skutečnej život jim nezbývá čas. Přesto se stále objevují další dobrovolníci, kteří jsou ochotni tuto ohromnou oběť vzít na svá bedra a řídit přitom politiky tak, aby orgáni činní v trestním řízení dokázali přehlédnout jejich smradlavou stopu. V ČR se zkrátka žije fajn a já jen doufám, že Mrázkův osud bude následovat co nejvíce jeho nadšenejch nástupců. Jinak mě z toho trochu mrazí, i když si už poměrně dlouho nedělám iluze o mafiánským porcování země zvaným Kuponová privatizace. ()
Sakra co s tou státní zástupkyní? Ta kráva mě štve bych jí nejradši hodil do řeky! A co ti brání? No prostě náser nevím kde mám začít asi začnu u toho, že mě fakt mrzí, že jsem tenhle filmík prošvihnul v kině. Fakt nehorázná story o frajerovi kterej prostě mohl všechno. Měl pod palcem celou tuhle zemi, na každýho měl něco, měl pod palcem politiky, policii no prostě celej stát. Kdo se mu postavil na toho ukázal prstem a nechal ho zlikvidovat a nikdo na něj nemohl. Vetchý to hraje fakt výborně a má několik nezapomenutelných hlášek. Jinak film nejde nějakou brutální seriózní dokumentární cestou. Spíš se snaží dané téma pojmout co nejjednodušeji a blbovzdorně ho přiblížit každýmu divákovi. Jasně místy je to až extrém něco je fakt přehnaný a tak nějak celý vyznění filmu lehce absurdní,ale to se mi zdá, že je prostě záměr a funguje to bezchybně. A nejdrsnější je když si člověk uvědomí, že to asi nebude tak daleko od pravdy. Jsem ochotnej uvěřit, že takhle nějak to mohlo opravdu bejt i když něco je přehnaný to netvrdím že ne, ale jako celek to prostě šlape dokonale a vypovídá to hodně o divoké porevoluční době kde když jste měli patřičný kontakty, mozek, koule a žaludek na všechno tak se lehce a beztrestně dali nakrást miliardy. Prostě je to ze života a mě to fakt rozbilo. Po dlouhý době zase domácí film kterej si rozhodně zaslouží setrvat v červených číslech. Ani bych tomu nevěřil, že uvidím českej film kterej mě takhle dostane. Jinak pár drobných výtek bych měl hlavně ten nájemnej vrah Zdeněk Zahrádka je teda pekelně uhozenej, ale zase ta scéna z odprásknutím novináře mě fakt pobavila. Jak mu oznámí z retardovaným úsměvem prej pan Vedral vám něco vzkazuje he he he a střelí ho do palice. To byl fakt pekelnej úlet No ten konec z grandiózní popravou na hřišti fotbalovýho stadionu už je taky trochu přehnanej, ale co už. Ono to prostě tak nějak zapadá do toho celkově absurdního vyznění filmu. Každopádně na naše poměry nevídaně kvalitní sebereflexe a pokud se vám nebude zvedat kufr z těch sraček který se tu děli, tak se pravděpodobně pobavíte nad skvělým filmem. Škoda, že podobných svěžích filmových děl vzniká v naší zemi fakt kurevsky málo.95% ()
Schematismus, schematismus, schematismus.. scénáristický, střihový, zvukový!!, režijní a především castingový. Vše odstartovali Sametoví vrazi a už to jelo jak po másle - Kajínek, Rána z milosti, Expozitura, Kriminálka Anděl a další. Stejný kolorit, rychlostřih se zvuky zoomu, detaily namodralé laboratoře, režie. Vykrádání jedno druhého stejnými postupy, stejnými ksichty. Tyto atributy přesahují a zcela válcují mnohdy slušný scénář, který většinou vyzní ploše, ne-li naprázdno a zbyde jen trapný maločeský pokus přiblížit se všem těm Kriminálkám New York, Los Angeles.. Opět nechybí Jan Vondráček, který by se lépe vyjímal spíš v roli ošuntělého starého mládence nebo funebráka v Malostranských povídkách, tady opět hraje drsného mafiána, ale absence Michala Dlouhého, Roberta Jaškówa a Alice Bendlové s vystrčenými kozami je možná ten důvod, proč je Příběh kmotra v této splývající změti tím nejhorším. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (32)
- Postava podnikatele Františka Mrázka se ve filmu jmenuje František Vedral. Ve skutečnosti bylo jméno Vedral Mrázkovo krycí jméno. (navabaca)
- Osvícený fotbalový stadion, který v 51. minutě ukazuje Vedral (Ondřej Vetchý) svému kumpánovi Tiplovi (Jan Vondráček) ze své filmové vily, je do obrazu dosazen uměle. Na jeho místě je kladenská pekárna Kompek. Přesto odpovídá místnímu stadionu Františka Kloze, který je ovšem ve skutečnosti na druhé straně, zakrývají ho domy a je zrcadlově obrácen. (stryc.zdend)
- Krycí jméno Vedral si Mrázek zvolil po svém fotbalovém spoluhráči z dorostu v Dobrém Poli. (otas55)
Reklama