Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dospělý Štěpán Šafránek už ztratil mnohé ze svého mladistvého elánu. Už nerecituje dívkám básničky a jeho vzdor vůči nejrůznějším nepořádkům má příchuť hořké ironie. Když Kendy natáčí v nemocnici reportáž, sestříhá Štěpánovy odpovědi tak, že vyzní jako výsměch velmi ctižádostivému řediteli nemocnice. Samozřejmě se to neobejde bez následků. Štěpán je vyhozen z práce a vrací se do rodného Hradiště. Zatímco jeho přátelé, známí a bývalí spolužáci se úspěšně zabydlují ve světě podnikatelských aktivit, on jen s obtížemi hledá vhodné zaměstnání. Setkání s jeho bývalými láskami mu přináší řadu zklamání, jeho jedinou útěchou je sympatická lékárnice Ute. Poprvé ji potkal na slavnosti místního Sokola, kde asistoval jako lékař, podruhé v lékárně, kam přišel pro léky mamince. Odměřená žena si ho však nepouští příliš k tělu. Jeden z bývalých spolužáků mu sice dohodí skvěle placené místo na soukromé klinice, kde se léčí bohatí pacienti se sexuálními poruchami, Štěpánovi se však taková práce nelíbí a brzy odejde. Jediné peníze, které vydělá, jsou za nápady, kterými zásobuje reklamní agenturu svého bývalého soka v lásce, Emila Nádeníčka. Nakonec se zdá, že i on konečně najde, co hledá. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (267)

WolfR 

všechny recenze uživatele

Tohle už má s básníky pramálo společného. Ostatně mě přijde celý film takový nepříjemný a divný. Skoro vůbec mi nesedl. Humor je zcela pryč a zbyly jen složité, inteligentně vypadající fráze, které v podstatě mluví o ničem. Z našich oblíbených postav se stali nesympatické karikatury a nové romantické básnické chvíle se proměnily jen v prázdné pokusy o něco smyslnějšího. Poetika básníku je prostě nadobro v tahu. Celý film navíc i tak nějak nudí. Den po zhlédnutí vyšumí a vy ani nevíte, o čem to bylo. Básníci veršují do prázdna, rozhodně obrovské zklamání, 1 hvězda. ()

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Eine kleine Červená pustina. Před pár lety mě tento podivuhodný film neplánovaně zachytil ve svých spárech, ač bych tehdy přísahal, že bude mít nehty osekané jako pes. Až zarážejícím způsobem se mi zdá nedoceněna kombinace kleinovsko-básníkovského skanzenu se skanzenem raných 90s, přičemž obojího se podařilo nabrat lopatami doby sdostatek a promísit tak, že zadusit dvě hodiny časoprostoru není pro tento typický filmový doplněk/dodatek vůbec nemožné. Joška Vaniš sází na plátno jednu jadrnou barvu za druhou, občas prská jako Pollock, někdy vrství jako Rothko, ale přesto nebo právě proto kdesi vzadu čpí ona Krylova nakyslá sója bez sádla rozkvétající demokracie roku 1993. Pokud se k příjemci navíc dostane poněkud steroidová verze díla, filtrovaná skrze lehce přesaturovanou plazmovou televizi na straně jedné a mírně intoxikovaný mozek na straně druhé, nelze než i po letech konstatovat, že KBVČ si zaslouží své místo v panteonu raně devadesátkových podivností. ()

Reklama

anli 

všechny recenze uživatele

Ctrvty dil basniku a bohuzel velmi nepovedeny.Kdybych tohle psal po bezprostrednim shlednuti filmu v r.1993 asi bych byl shovivavejsi,protoze jsem se celkem bavil i kdyz jsem zaznamenal jasny pokles kvality oproti predchozim dilum.Kdyz se ale na film podivam dnes,vidim jak velmi je poplatny dobe,ve kterem vznikl a chybi mu ona nadcasovost basniku.Je mi jasne,jak na tvurce bylo tlaceno,protoze producenti v tomhle nametu videli velky potencial a tim bohuzel tenhle dil zazdili.Takze herci se snazi,reziser taky,ale dnes se clovek sotva parkrat pousmeje.Takze jen diky ucte k Pavlu Krizovi a Dusanu Kleinovi davam presne basnickou pulku,tj.50%. ()

Lucasion 

všechny recenze uživatele

"V kostele je slušná každá..." Inu po veselém konci trilogie bychom si snadno mohli myslet, že to se Štěpánem dopadlo dobře. Ovšem po komunismu přichází kapitalismus a ne každému se daří. Skvěle tu změnu můžeme pozorovat na Básníkách, kdy se dospělý doktor Šafránek vrací do svého města. Inu celý film je smutný a hořký. Štěpánek potkává staré lásky, staré kamarády, kterým se daří a on se v nové éře musí velmi rozhlížet, aby našel práci. Za mě je Konec básníků v Čechách strašně smutným pokračováním. Velmi poukazuje na změny režimu a jeho výhody i nevýhody. Líbí se mi konec, který je hlavně hořký a milý zároveň. Přesto tyhle básníky už nevnímám jako komedii. Spíš místy věrný předobraz některých částí našeho života. Podobně jako u Jak básníkům chutná život (1987). (60 %) ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Životný príbeh Štěpána Šafránka mal zostať filmovou trilógiou. Prvé tri časti tejto komédie boli svieže, zábavné, príjemné... skrátka, dobre sa na to pozeralo. Štvrté pokračovanie, ktoré bolo natočené v roku 1993, značne zaostáva za svojimi predchodcami. Pavel Kříž už je starý a nezaujímavý. Taktiež aj Tereza Brodská v úlohe jeho partnerky mi bola hodne nesympatická, aj s tými jej precitlivenými ušami. Nová doba básnikom akosi nesadla. Kapitalizmus im nesvedčí. „Konec básnikú v Čechách“, jak príznačný názov. ** ()

Galerie (12)

Zajímavosti (12)

  • Ačkoliv to ve filmu zůstává nerozřešeno, představitelka Píšťalky (Eva Vejmělková) v jednom z rozhovorů přiznala, že dítě, které v tomto filmu její postava má, je skutečně Štěpána Šafránka (Pavel Kříž). Píšťalka měla původně žít s učitelem Hájkem z minulého dílu a být mu ženou v domácnosti, ale herečka přesvědčila režiséra Dušana Kleina, aby její postavu přepsal tak, aby byla soběstačnější. Stala se z ní tak matka samoživitelka. (fifox)
  • Chyba ve filmu: Když vedou dva synové svou maminku od léčitele Písaříka (Pavel Zedníček) ke svému autu, celou dobu je v okně auta dobře vidět odraz mikrofonu zvukaře. (rakovnik)

Reklama

Reklama