Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Britský divadelní režisér Sam Mendes (nar. 1965) se doma i v zahraničí prosadil řadou pozoruhodných jevištních inscenací, mj. slavného muzikálu Kabaret nebo Schnitzlerova Reje (pod názvem Modrý pokoj), a bylo jen otázkou času, kdy si jeho talentu všimnou v Hollywoodu. V roce 1999 mu byl nabídnut scénář Alana Balla Americká krása a Mendes výzvu přijal, určitě i proto, že mu společnost DreamWorks zaručila značnou tvůrčí svobodu. Výsledek předčil veškerá očekávání. Americká krása se stala filmem roku s pěti Oscary na svém kontě (nejlepší film, režie, původní scénář, herecký výkon v hlavní roli – K. Spacey, kamera) a celou řadou dalších prestižních ocenění. Mendesova nečekaně hluboká a působivá sonda pod nablýskaný povrch spokojeného předměstského života si navíc získala i přízeň diváků... Hrdinou filmu je dvaačtyřicetiletý Lester Burnham (Kevin Spacey), který se v náhlém hnutí mysli rozhodne opustit teplé, ale nudné místo redaktora v místním inzertním časopise a dělat jen to, co ho baví. Jeho manželka Carolyn (Annette Beningová), která se snaží udělat kariéru jako realitní agentka, ho už dávno považuje za odepsaného a obdivem k němu neplane ani jeho zasmušilá pubertální dcera Jane (Thora Birchová). Lesterovo okouzlení dceřinou vyzývavou kamarádkou Angelou (Mena Suvariová) a příjezd nových sousedů, zakomplexovaného plukovníka Fittse (Chris Cooper), jeho vyhaslé ženy (Allison Janneyová) a podnikavého syna Rickyho (Wes Bentley), dávají do pohybu sled událostí, směřujících k neodvratnému konci... Mendesovi se podařilo dát Ballovu propracovanému scénáři svébytný filmový tvar (za mimořádné pomoci kameramanského veterána Conrada L. Halla), jehož jednotlivé složky jsou ve vzácném souladu. Mimořádné herecké výkony všech představitelů jen umocňují výsledný dojem. Americká krása je nemilosrdně ironickým portrétem americké posedlosti úspěchem, která, pokud propukne naplno, dokáže zničit všechno lidské, co v člověku je. Není divu, že po úspěchu jeho debutu byla i další Mendesova díla očekávána s nevšedním zájmem. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (1 662)

Eodeon 

všechny recenze uživatele

Americkou krásu jsem si tolik oblíbil z toho důvodu, že byla správným filmem ve správný čas. viděl ji totiž docela mlaďonký a ještě filmově naprosto nezkušený. na film jsem se podíval docela neochotně, za zajímavých okolností, totiž kolem čtvrté hodiny ráno, ve zvláštním polospánku. když film skončil, právě svítalo a já prožíval cosi jako silné vytržení. to stále není žádná dojmologie, jen reflexe vlastního vztahu k diváctví přes konkrétní film. nakonec, ta krátká historka je mimo to také omluvou za ten nekritický přístup a nejvyšší hodnocení. každý, kdo se o film zajímá, si takovými prožitky projde během prvního trochu hlubšího seznamování s kinematografií jistě mnohokrát. některým filmovým fanouškům časem dojde, že filmy, při jejichž sledování takto procitnou, pokud to řeknu hodně nadsazeně, vlastně nezasluhují ve srovnání se stovkami jiných, lepších, příliš velké uznání, ale přesto se od prvotního a hluboko usazeného dojmu nemohou odvrátit a nadále ctí svou "iniciační" modlu. obyčejně tak nekritický a sebereflexi postrádající přístup nesmiřitelně odmítám, v tomto okamžiku si naopak nejsem vůbec jist, zda se toho zločinu nedopouštím sám. doufám, že ne, musel bych se na film podívat po letech znovu. Americkou krásu jsem naposledy viděl dávno. je toho ale stále hodně, co dokážu formulovat jakožto důvody, pro které je namístě tento film ocenit. já osobně miloval, s jakou svobodomyslností a lehkostí nám Sam Mendes nabídl alternativu k jinak naprosto převládající vizi, ve které je život Američana ze střední třídy prostě dokonalým stavem spokojenosti, v níž je středostavovská americká rodinka z časopisu Life vystřiženým americkým snem. moc se mi líbilo, jaký film prezentoval vztah k vnímání krásy, naprosto otevřeně a neotřele, přitom povědomě, což mi potvrdili mnozí přátele, kteří cítili tytéž dojmy. povznášejícím způsobem nám bylo předloženo tvrzení, že krása je všudypřítomná. sugestivním způsobem byla přes okvětní lístky setřena i nejistota o kráse dívky, kterou hraje Mena Suvari, o jejíž přinejmenším duševní kráse jsem, přiznávám se, během prvních chvil sledování velice pochyboval. náznakově, ale v mnoha místech, film pojednal o přístupech k životu, a rozhodl se pevně zastávat tvrzení, že dobře prožitý život je žitý ve vlastní spokojenosti s tímto životem. nejste-li s ním spokojeni, napravte to, dopřejte si, po čem toužíte, protože v jádru to je jistě dobré, a tedy vám to i dobrý, spokojený život zajistí. je to až sofisticky hloupá myšlenka, ale přinejmenším tehdy jsem naivně věřil v upřímnost a nepokrytost jejího podání a byl jím fascinován. ať už s předvedenou tezí souhlasíme, nebo snad i přesto odsuzujeme některé projevy požitkářství, měli bychom souhlasit, že tento postoj vyjadřují tvůrci filmu velmi zdařile a působivě. mimo to je celý film zabydlen naprosto skvěle vykreslenými charaktery vzhledem k minimu prostoru, který na některé zbyl, přitom každý z nich je zajímavou osobností, a proto i jejich vzájemné vztahy jsou pozoruhodné. epizodní postavy nejenže pouze nedoplňují životy hlavních hrdinů, ale mají každá vlastní příběh, který by možná šlo obestavit neméně působivým filmem, a to dokládá další, už výše naznačený, postoj tvůrců, vtištěný do tohoto filmu; respekt k individualitě osobnosti, k odlišnostem lidských povah. každá je osobitá, proto je každá zajímavá, u každé se najde něco, co si zaslouží pozornost a s ní i obdiv a úctu, což krásně koresponduje s liberální ideologií filmu vtištěné. možná nemá smysl dodávat chválu hereckých výkonů, Newmanovy hudby a vůbec všech těch věcí, které u dobrého filmu považujeme tak nějak za naprosto samozřejmé, ony ale většinou stejně samozřejmé nejsou. to ale není tento případ. () (méně) (více)

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

Excelentní film. Sam Mendes ukázal jaký je režisér a od tohohle filmu ještě ani jednou nezklamal (aspon mě) Kevin Spacey ze sebe vydává životní výkon (zase) a Mena Suvari...To už snad ani nemusím psát. Konec takový jak má být, prostě film o životě, který není vůbec růžový. My name is Lester Burnham. This is my neighborhood; this is my street; this is my life. I am 42 years old; in less than a year I will be dead. Of course I don't know that yet, and in a way, I am dead already. čistých 5 ()

Reklama

zputnik 

všechny recenze uživatele

Snímek Sama Mendese AMERICKÁ KRÁSA se „točí“ okolo jedné normální, americké, „středostavovské“ rodiny – rodiny Burnhamových. Snímek ukazující, že i na „americké kráse a idylce“ není vždy vše tak třpytivé, zářivé, skvělé prostě: cool. Z dálky – z ptačí perspektivy – snad může vše vypadat v pořádku; při bližším pohledu však člověk (divák) nachází řadu trhlin, škrábanců a prasklin. Představit divákům dílo, které by bylo vyvážené a realistické (tj. bez glorifikace či démonizace americké společnosti, kterému bohužel někdy podléháme; či bez „černo-bílé“ charakteristiky postav), je úkol nadmíru obtížný. A Sam Mendes se toho úkolu zhostil výtečně. Silnou devizou tohoto filmu jsou také perfektní herecké výkony – Kevin Spacey (coby „rozverně rezignovaný“ otec a manžel, který se již smířil se svým údělem), Annette Bening (coby uvědomělá, cílevědomá, puntičkářská a hysterická matka a manželka), Thora Birch (coby zmatená a frustrovaná dospívající dcera), Wes Bentley (coby „kliďas“, který to však v životě nemá vůbec lehké) atd. (onen výčet herců a hereček by mohl pokračovat až do posledního žáka (komparsisty) typické americké „high school“). Shrnuto a podtrženo: Sam Mendes předkládá výjimečné dílo, na které se divák nepodívá 1x či 2x za život, ale průběžně ho během svého života vyhledává znovu a znovu. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Přelomový film v dějinách hollywoodské kinematografie. Sam Mendes přesně postihl a popsal fenomén rozpadajícího se narůžovo uměle nalakovaného amerického snu a obsahově vyprázdněného konzumního života spojeného s krizí středního věku a příslušností ke střední třídě, jako to udělal před lety třeba i Elia Kazan ve své Tiché dohodě v roce 1969. Pak ovšem skončila éra květinových dětí a myšlenkové svobody a hollywoodské filmy si za svá ústřední témata vybíraly úplně jiné věci a tenhle životní pocit se odsunul kamsi do kolektivního podvědomí (a do světa filmu nezávislého). Uplynulo však 30 let a Amerika je znovu tam, kde kdysi bývala - na scestí maximálního blahobytu a absurdnosti takového života. Doba se otočila ve spirále času a nutně musel přijít nový Kazan. Bravurní režie původně divadelního režiséra (lokální obdobou je náš Vladimír Morávek a jeho vynikající filmový debut...), geniální herecké výkony (Kevin Spacey si touto rolí zajistil místo v herecké síni slávy), úžasná minimalistická hudba Thomase Newmana, obrovská koncentrace podstatných filmových momentů (zvláště poletující mikrotenový pytlík je nezapomenutelný a signifikantní...) a téma, které naplnilo nejednu sociologickou studii... Americká krása, při odhalování jejíž podstaty mrazí... Podobné filmy: Tichá dohoda, Pan Rosnička, Elementární částice, Ledová bouře, Generace X, Volání o pomoc ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Film vyvolávající neuvěřitelné emoce, to bylo to první označení, které mě napadlo. A můžu hned přidat další: film, na který nezapomenete a rázem změní vaší psychiku. Nevím, jestli v dobrém nebo špatném slova smyslu, ale nazáleží na tom. Prostě ve vás něco zanechá a chvílemi si uvědomuji, že takový film je bohužel jeden z tisíce. Kevin Spacey svého Lestera Burnhama nehraje, on prožívá jeho příběh. Na světě je tolik krásy... ()

Galerie (43)

Zajímavosti (72)

  • Ve scénách, kde Lester (Kevin Spacey) kouří marihuanu, byla droga nahrazována tabákem s medovou příchutí. (don corleone)
  • I když si dali filmaři záležet na tom, aby nebyla odhalena identita města, kde se příběh odehrává, objeví se ve filmu několik referencí na město Chicago. Například v telefonním seznamu Jane (Thora Birch) se objevuje předčíslí 312 (které patří Chicagu), noviny v kuchyni jsou Chicago Sun-Times, na inzerátech Carolyn (Annette Bening) i Buddyho (Peter Gallagher) je zase domácí číslo s předčíslím 847, které patří předměstí Chicaga. Nicméně například poznávací značky na autech zase této lokaci neodpovídají. (don corleone)

Související novinky

Sam Mendes jde do války

Sam Mendes jde do války

20.06.2018

Oscarový režisér Americké krásy a dvou posledních bondovských filmů Sam Mendes si vybral svůj další projekt. Napíše a natočí válečné drama 1917, na kterém se bude produkčně podílet i Steven Spielberg… (více)

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

26.05.2016

Letní kino patří k prázdninovým měsícům stejně neodmyslitelně jako slunce nebo koupání a teplé letní večery přímo vybízejí k tomu, užít si nějakou tu filmovou laskominu pod širým nebem a s… (více)

Co se ví o 24. bondovce?

Co se ví o 24. bondovce?

22.01.2014

Sam Mendes sice po premiéře Skyfallu tvrdil, že ho další bondovská štace vážně neláká, ale jak známo, tvůrce míní a Hollywood mění. I 24. mise agenta 007 tak loni v červenci ulovila věhlasného… (více)

Krvavý maratón <I>True Blood</I> v kině zdarma!

Krvavý maratón <I>True Blood</I> v kině zdarma!

09.11.2009

Filmový kanál HBO Vás srdečně zve na krvavý maratón do Bia Oko v Praze. V sobotu 14. listopadu od 18. hodin se na seriálové fanoušky chystá maratonová projekce seriálu True Blood - Pravá krev.… (více)

Reklama

Reklama