Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Sedmnáctiletý Tomáš má rád koně a trpělivě se o ně stará. Ve volných chvílích sní o drsné romantice skutečných kovbojů. Netuší, že právě on pomůže odhalit pachatele skutečné loupeže. (oficiální text distributora)

Videa (5)

Rozhovor 5 - Pavel Taussig

Recenze (81)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Vaše hacienda je na obzoru, seňorito." No jo rodokapsy. Ty jsou nebezpečný. Dělají z mladýho socialistickýho člověka kovboje. Normálně bych se nad tím pohoršil, ale tady vstoupili do příběhu gauneři. Kapitalistický gauneři, kterejm jde jen o peníze a vůbec nectí socialistickou touhu po chudobě. V tu chvíli se nějakej ten poctivej kovboj může hodit. Já jsem se tedy bavil při citacích rodokapsů, historkách dragouna Lojzíka i úžasně naivních kovbojskejch hitovkách a to vlastně není tak málo. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Bez rodokopasové linie by mohlo jít o další Krškovu adaptaci Šrámka: lyrické záběry přírody, mladá láska, vždy vzorně upravení herci. Westernová poetika do filmu proniká jen náznakově ve formě zpívání countryových písniček, točení lasem nebo jednotvárně nasnímaného cválání na koni s typicky ruským jménem Ivan. Jalová kriminální zápletka se rozbíhá až po nějakých čtyřiceti minutách her na kovboje, které jsou podány jako nezodpovědná, ba přímo nebezpečná kratochvíle, od níž by každý slušný socialistický občan měl v dospělosti přejít k rozumnějšímu trávení volného času. Hlavním postavou oproti pravým westernům není výrazně individualizovaný hrdina, který by jednal dle vlastních rozhodnutí, ale naivní plantážník, řídící se příkazy uvědomělých jezeďáků. Sám přitom není pro vyřešení spáchaného zločinu přínosný jinak než jako svědek. Namísto nespoutané akce v otevřené krajině mají nejdramatičtější scény filmu podobu relativně klidného popojíždění po vhodných cestách, přičemž veškeré potenciálně nebezpečné dění koordinují příslušníci SNB. Kromě cinemaskopického formátu tak západní kulturu reprezentují akorát zloduši, kteří mají cizí jména, ovládají cizí jazyky a pro peníze jsou schopni vraždit. Tuzemská snaha vyhovět poptávce po exotických dějových filmech západního střihu tak zplodila skoro dokonalou negaci koňských oper a jimi reprezentovaných hodnot. Nic to nemění na skutečnosti, že jakéhokoli dobrodružství lační doboví diváci byli kromobyčejně spokojeni a do kina jich do konce roku 1959 přišlo přes dva miliony. 50% Zajímavé komentáře: Marthos, vypravěč ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Mnohem dříve, než československá kina stačil zaplavit nebývalý kult dnes již legendárních "mayovek" a jim příbuzných westernových story, se v našich luzích a hájích objevil film, který sice neměl za hrdiny ani ušlechtilé pistolníky, ani proradné kovboje, ale docela obyčejného koňáka, co se čirou náhodou přimotá k zločinu. Nevím, v čem je SMRT prvoplánová agitka nebo nezdařená parodie, není ani jedno, ani druhé, minimálně ne v tom, co se odráží na jeho výsledné kvalitě. Kriminální zápletka až překvapivě eliminuje jakékoli špionážní téma, nadmíru zajímavým se pro současného diváka jeví do jisté míry také již dokumentární vhled do slatiňanského hřebčína a dalších lokalit. Nepochybně rozhodující veličinou jsou pro film herecké výkony, které v obsazení Lukavského, Sováka, Růžka, Dubského i třiadvacetiletého Rudolfa Jelínka nemají v čem zklamat. Implementace barevného (!) širokoúhlého formátu posílila celkový vizuál Polákova snímku, zahaleného vůní rodokapsových dobrodružství, v nichž kraluje plavovlasá Maud, zákeřní bandité a nekončící prérie. ()

Inozuka 

všechny recenze uživatele

Nejhorší na tom je, že jako děti jsme Smrt v sedle jako takový český western brali. Nechápali jsme to podprahovou manipulaci, že jde o úpadkový žánr, který do slušné socialistické společnosti nepatří. A nejlepší na filmu je to super obsazení, korunované mladým Jelínkem a Přeučilem ... A po letech jsem překvapený, že ten film je celkem dobře natočený a že stále funguje. ()

jatamansi 

všechny recenze uživatele

Naivní pokus o českou kovbojku a ještě střiženou loupež. Kluci hrající si na kovboje se šátky přes ústa. Rudolf Jelínek, kterému jsem nikdy neodpustila Zemana. Barevný materiál tehdy mohli dáte na kvalitnější produkci, i když rok 58 žádným veledílem nezářil. (Jen před chvílí hodnocená Baldová v Morálce a Pátém kole). Ale dovedu si představit, jak tehdejší teens film doslova žrali, ve škole pod lavicí rodokaps a odpoledne do bijáku. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (14)

  • Rudolf Jelínek  (Tomáš) absolvoval před natáčením kurz jízdy na koni v jezdeckém oddíle na Invalidovně. Řekl, že tam měli dobrou formu výuky: kdo spadl, dal láhev kořalky do místního baru. Ten prý byl přeplněn různými druhy alkoholu. (Terva)
  • Film si do kín prišlo pozrieť vyše tri milióny divákov. (Raccoon.city)
  • Film sa súbežne točil vo formáte CinemaScope a v štandardnom akademickom formáte (1,37:1) kvôli kinám bez širokého plátna. Vyhotovili sa dva zvukové mixy: monofónny a štvorkanálový, ktorý sa bohužiaľ nezachoval. (BlueNeon81)

Reklama

Reklama