Reklama

Reklama

Žena za pultem

(seriál)
  • Slovensko Žena za pultom
Komedie / Rodinný
Československo, 1977, 10 h (Minutáž: 45–58 min)

Režie:

Jaroslav Dudek

Scénář:

Jaroslav Dietl

Hrají:

Jiřina Švorcová, Petr Haničinec, Josef Langmiler, Dana Medřická, Jana Boušková, Jan Potměšil, Vladimír Menšík, Hana Maciuchová, Zdeněk Řehoř (více)
(další profese)

Epizody(12)

Ľudské príbehy spoza pultu fiktívneho socialistického obchodu... Prvý diel seriálu Anna nastupuje vovádza diváka do jedinečnej predajne potravín, ktorá je niečím neobvyklá. Je akoby z inej krajiny - plná tovaru, dokonca aj zo zahraničia. Dalo by sa povedať, že pripomína Tuzex z tých čias. Anna Holubová nastupuje na miesto predavačky na oddelenie lahôdok. Jedinečnosť príbehu od začiatku stavia na skvelých dialógoch, situačnom humore a opravdivých ľudských vzťahoch. (RTVS)

(více)

Recenze (424)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

"Dědo!" (podá mu balíček cigaret z ciziny) "Ale jsou tak slabý, že si zapalte dvě naráz a ještě k tomu šňupejte marihuanu." Cituji jednu roztomilou etudku Hany Maciuchové, která je potom též klíčovou účastnicí scény, kvůli které tento seriál rozhodně stojí za vidění. To když v jedenáctém díle nakráčí na její svatbu Jiří Hrzán, čas se zastavuje, Země se přestává otáčet a najednou nevíte, v jaké jste dimenzi. Geniální scéna, která ale vyzní právě jen v kontextu průměrného normalizačního seriálu, v němž působí jako vlk v ovčinci, a pro niž přidávám hvězdičku; seriálu jako celku dávám dvě. Legendární Anna Prodavačka je v podání neméně legendární Švorcové kupodivu příjemná postava (z Pláteníkovy manželky v podání téže soudružky v Okresu na severu jsem měl mnohem horší dojem). Zbožím (i luxusním, jako např. Martel nebo banány) "neskutečně" přetékající regály modelové samoobsluhy myslím dnes už nemá moc cenu řešit. Realita problémů v sektoru prodejen potravin je zde samozřejmě falšována, ale to se u normalizačních (a zvláště Dietlových) fiktivní svět "reálného" socialismu vytvářejících seriálů rozumí jaksi samo sebou. Komoušská propaganda zde má prostor nepatrný, vlastně jde v průběhu celého seriálu (kromě dcery, která najde smysl života v SSM) jen o několik málo rozhovorů či narážek vedoucího prodejny - tu s oblastním nadřízeným, tu se spolehlivou Annou. O to důrazněji však při nich zaznívá, jak se všechny tyto tři postavy považují za komunisty ze staré (znárodňovací) školy, jak my, socialističtí prodavači, musíme být přece lepší a poctivější než ti zlí hokynáři, co před Únorem vykořisťovali toho jednoho příručího a šidili své chudé zákazníky. Je-li jmenována Švorcová, musí být jmenován také miláček národa Menšík v roli vedoucího. Ačkoli se po celou dobu řeší pracovní problematika (zejména též z mravního hlediska) na prodavačské frontě, je celý seriál hlavně permanentní vztahovka - kdo s kým a jak. Možná proto, aby diváci byli vůbec ochotni se dívat a vstřebávat tu fikci socialismu. Prakticky co díl, to jeden páreček (případně jiný vztah) se řeší a vyřeší, vztahová a rodinná problermatika hlavní hrdinky má tento oblouk vyřešení rozklenutý přes všechny díly. Daleko největšími problémy celého seriálu jsou jednak nezvládnutý onen oblouk hrdinčiny rodinné eskapády, jednak značná přehnanost některých typicky dietlovských prvků, jejichž bází je v dietlovkách se stále opakující struktura, kterou v některých z nich najdeme různě modifikovánu, v Ženě za pultem je však čistoskvoucí: Jeden superkladný hrdina pracoviště, který má zpravidla v zásadě dobrého, chápavého a věci oddaného nadřízeného (dokonce i když jím je kapitalista v Jakubu skláři), jedna žába na prameni v podobě podřízeného nadřízeného nebo kolegy, pohybujícího se na škále od "málo schopný a spíše nepoctivý" až po "břídil a naprostá svině" a pak ostatní postavy, z nichž ty dlouhodobé jsou většinou v zásadě dobré, ale ne tak uvědomělé nebo zdatné jako superhrdina, případně procházejí různými mravními apod. krizemi. Obyčejně buď zastupují celou svou společenskou vrstvu, nebo nesou nějaké své monotéma či jedinou charakteristickou vlastnost, která je odlišuje od ostatních. Nezbytnou součástí jsou mnohé epizodní (a některé dlouhodobé) postavy, sloužící výhradně jako ukázka některého nešvaru či vadného charakteru. Vyznívají tak, aby v nich divák mohl jako pravý Čech bezpečně rozeznat některého ze svých bližních, nikdy však sebe. A právě v Ženě za pultem je to neúnosně přehnané. "Nešvarové" postavy zde buď působí jako podivné karikatury (např. manželka souseda, pokladní drbna, manželka zástupce vedoucího), nebo je autor odsuzuje k stěží uvěřitelné strategii jednání (prdůchova rodina). Funkci žáby na prameni zde vykonává zástupce vedoucího (i s manželkou) a je pozruhodné, že dobrý vedoucí, sdílící s ním kancelář a v prodejně stále přítomný, je v tomto ohledu vzdálen všemu dění stejně jako ÚV KSČ v Okresu na severu. V superkarikaturní a bezcharakterní zrůdu se v posledních dílech vyvine Annin bývalý manžel, čímž se dostáváme k druhému hlavnímu problému. Dietl ve snaze drama co nejvíc eskalovat a happy end s novým partnerem umístit opravdu až na sám konec, celou věc neúnosně natahuje, hrdinku nechá přijímat neuvěřitelná, jí samé ostatně protivná rozhodnutí, z jejích dětí dělá bezohledné spratky, na konci náhle prozřevší, a bývalého manžela deformuje způsobem, který takřka nemá žádný vztah k dosavadnímu image této postavy (byť od začátku problematické a spíše záporné). Nejde o to, že by si postavy něco takového "nezasloužily", ale o to, že jako dramatické dílo je to prostě trapné. Což neomluví ani hypotéza, že možná Dietl cítil potřebu bývalého manžela totálně zničit, aby si hrdinka z druhé pol. 70. let, matka jeho dětí, vůbec mohla dovolit přivést k nim nového muže. () (méně) (více)

Segrestor odpad!

všechny recenze uživatele

Nabízí se hodnotit to z hlediska ideologického než filmového. I když... z hlediska filmového to také stojí za starou Blažkovou. Každopádně věřím tomu, že se najde ještě hodně lidí, kteří uroní slzu, když uvidí tak krásně seřazený konzervy v jednom nevábném totalitním konzumu. Z hlediska ideologického je to takový odpad, že už to ani víc odpad být nemůže. ()

Reklama

MM_Ramone odpad!

všechny recenze uživatele

Pozor, pozor súdruhovia a súdružky v zidealizovaných socialistických potravinách sa objavila angažovaná "Žena za pultom", ktorá za svoju politickú činnosť získala Vyznamenanie za zásluhy o výstavbu, Rád práce, Striebornú ihlicu Ligy priateľstva medzi národmi NDR, Cenu Víta Nejedlého, Cenu SČDU, titul Zaslúženej umelkyne, Cenu Československého rozhlasu, Cenu Jaroslava Průchy, Rád Víťazného februára, Štátnu cenu Klementa Gottwalda, Medailu J. K. Tyla a titul Národný umelec. Kto je táto žiarivá socialistická červená hviezda? No predsa zaritá komunistka a eštébačka Jiřina Švorcová. Navyše tiež bola členkou rady zväzov a odborov, kandidátkou a členkou ÚV KSČ a predsedkyňou Zväzu českých dramatických umelcov (do roku 1989). Po roku 1968 pomáhala s budovaním normalizačnej kultúry, stala sa hlasom Anticharty. V roku 1996 se neúspešne pokúšala kandidovat za KSČM do senátu a pravideľne účinkovala na komunistických volebních mítingoch. To je teda vskutku nechutná kariéra, ktorú ukončila novembrová revolúcia v roku 1989. Potom už mohol každý bez strachu povedať, že Švorcová a aj televízny seriál "Žena za plutom" je hnusný komunistický odpad! ()

Gary 

všechny recenze uživatele

Seriál vůbec nepatří mezi extrémně "rudé", jak tady spousta uživatelů píše. Myslím si dokonce, že se mladá generace dívá na Ženu za pultem s předsudkovým odporem, aniž by viděli alespoň jeden celý díl (vlastně by mě docela zajímalo, kolik ze čtyř a půl tisíce hodnotících Dietlův seriál vůbec vidělo), ale to už je zkrátka na csfd zvykem. Viděl jsem všech dvanáct dílů a musím říct, že oproti novým televizním výplodům (Cesty domů, Ordinace, Ulice...) se jedná o kvalitně napsanou, zahranou a natočenou produkci! Samozřejmě chápu, že leckoho nemusí bavit osudy obyčejných zaměstnanců prodejny a jedné zásadové prodavačky z lahůdek. Taky vidím spoustu chyb, které seriál má (nacpaná prodejna v roce 1977 je opravdu pohádkou a postava Jiřiny Švorcové je někdy absolutně neuvěřitelná). Největším problémem je však milenecká dvojice Švorcová-Haničinec. Haničincův statik je tak nesnesitelně nevykreslená, temná postava a za celých dvanáct dílů se o něm dozvíme jen to, že žije s otcem a miluje Annu Holubovou! Ale klady převažují. Baví mě časové dělení seriálu i soustředění se na vedlejší postavy. Baví mě herci v čele s Menšíkem, Maciuchovou či Hanzlíkem. Nebaví mě však automatické, zmedializované odmítání seriálu jako komunistického braku! ()

Radek99 odpad!

všechny recenze uživatele

Z tvůrčí spolupráce režiséra Jaroslav Dudka a erbovního scénáristy Československé televize Jaroslava Dietla vzešla nejenom soap opera z nemocnice, tedy kdysi slavná Nemocnice na kraji města, která si přece jenom udržela jakous takou kvalitu v době hluchých normalizačních let, ale vzniklo i toto skvostné veledílo, tedy Žena za pultem, jejíž hlavní protagonistce se přezdívalo velmi výstižně Anna Prodavačka. Propagandistická série o tom, že pulty obchodů v socialistickém Československu doslova přetékají různorodým zbožím a že nakupovat je socialistickému člověku vlastně to nejvlastnější. Prodejna Pramenu, kde je zaměstnána naše Žena za pultem, je skutečně modelová, jen se ve skutečnosti jmenovala Tuzex a většina obyvatel do ní neměla přístup. To ale tvůrci trochu popletli. Kdo byl ve skutečném Pramenu někdy před rokem 1989, dobře ví... Režisér kultovního, patrně jediného československého sitcomu Taková normální hrdinka, se prostě tentokráte zaprodal...ale nestalo se mu to naposled...vzpomeňme jeho pozdější dělnickou odyseu Synové a dcery Jakuba skláře... ()

Galerie (118)

Zajímavosti (67)

  • Jiřina Švorcová (Anna Holubová) o svojom seriálovom synovi Janovi Potměšilovi povedala: "Mám dojem, že ma vtedy mal rád a ja som ho milovala. Veľmi sme si rozumeli. Stretli sme sa potom ešte v Divadle na Vinohradoch a dokonca som mu požičiavala texty Jiřího Wolkera, keď robil skúšky na konzervatórium." Po osudnej nehode, keď počas nežnej revolúcie v roku 1989 havaroval v aute a od tej doby je pripútaný na invalidný vozík, sa už nikdy až do jej smrti nevideli. [Zdroj: Pluska] (Raccoon.city)
  • V seriálovej predajni sa natáčalo len v lete, kedy slnko pálilo, takže pod plochou strechou bolo aj 40 stupňov. Herci sa chodili chladiť von pod veľkú jelšu, odkiaľ ich vyháňali kostymérky, pretože na nich padali vošky, čo ničilo kostýmy. (Raccoon.city)

Související novinky

Zemřela herečka Hana Maciuchová

Zemřela herečka Hana Maciuchová

26.01.2021

Ve věku 75 let dnes v Olomouci po dlouhé nemoci zemřela česká filmová, televizní a divadelní herečka Hana Maciuchová. Nejvíce diváku si ji jistě bude pamatovat z televizních obrazovek. Zahrála si v… (více)

Jiřina Švorcová: 1928 - 2011

Jiřina Švorcová: 1928 - 2011

08.08.2011

Po dlouhé nemoci zemřela v pražské léčebně dlouhodobě nemocných česká herečka Jiřina Švorcová. Dcera stavebního dělníka a hostinské vystudovala učitelský ústav a Státní konzervatoř v Praze. Po jedné… (více)

Reklama

Reklama