Režie:
František FilipKamera:
Andrej BarlaHudba:
Karel SvobodaHrají:
Jaromír Hanzlík, Petr Haničinec, Kathy Kriegel, Josef Kemr, Martin Růžek, Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý, Claudine Coster, Josef Dvořák (více)Epizody(12)
-
Návrat (E01)
-
Nabídka k sňatku (E02)
-
Carlo se loučí (E03)
-
Nový domov (E04)
-
Maringotka číslo osm (E05)
-
Natrvalo (E06)
-
Konkurence (E07)
-
Láska (E08)
-
Rozhodnutí (E09)
-
Varieté (E10)
-
Útěk (E11)
-
Slavné jméno (E12)
Obsahy(3)
Jeden z nejvýpravnějších seriálů České televize podle slavného románu Eduarda Basse, k němuž složil hudbu Karel Svoboda a ústřední melodii nazpíval Karel Gott. Životní příběhy šesti generací rodu Humberto zobrazují pohnuté osudy lidí, kterým se cirkusová manéž stala osudem. (Česká televize)
Videa (12)
Recenze (295)
Je potěšitelné, že ČT u příležitosti 60. let od zahájení televizního vysílání zařadila tento seriál do svého programu. I když jsem ho viděla už několikrát, dala jsem mu s radostí přednost před současnou seriálovou nabídkou konkurenčních televizí. Tato výpravná rodinná sága z atraktivního cirkusového prostředí, postavená na skvělých výkonech naší herecké špičky za působivého hudebního doprovodu Karla Svobody, se Františku Filipovi moc povedla. Škoda, že se toho pan Bass nedožil, určitě by byl s převedením svého románu do filmové podoby taky spokojen. Jedinou skvrnou na kráse je necitlivé obsazení německé herecké matróny do role Helenky. Ukazuje se, jak důležitý je výběr herců, kteří kromě výkonů a fyzické vhodnosti pro přidělenou roli, by si měli získat i sympatie diváků. U mne tedy holka nezabodovala. ()
Jeden z nejlepších seriálů, které se u nás natočili. Bez Němců by sice nic nebylo, ale Cirkus Humberto je taková česká chlouba. Navíc takhle ponuře to umíme natočit jen my. Nám je ten smutek prostě vlastní. Každopádně neuvěřitelná plejáda hvězd tento seriál udělala a vlastně naposledy se u něčeho takhle obrovského sešla. ()
Vyníkající adaptace Bassova románu a jeden z nejlepších československých seriálů vůbec. Příběh o lidech, kteří dali přednost těžkému životu před pohodlím, o lidech, kteří chtěli posouvat hranice svých možností, díky čemuž si jsou velmi blízcí a respektují se. Jediný zápor seriálu je obsazení některých herců, především herečky, která hrála manželku Václava Karase. Přece jen vedle Hanzlíka vypadala Kathy Kriegelová poněkud hřmotně. Kdyby se o role Heleny Berwitzové a její matky podělily Jana Preissová a Kattja Ruppéová - i vzhledem k jejich jisté fyzické podobnosti, seriálu by to jen prospělo. Takto Hanzlík vedle své partnerky vypadá jak střízlík... Inu daň za koprodukci se zahraničními televizemi... Jinake nezapomenutelný herecký koncert pánů z vozu č. 8, především Petra Haničince, kterého jsem měl díky seriálu o Jakubu skláři zafixovaného jako padoucha, a který v tomto svém seriálu napravil mé mínění o něm, tj. pochopil jsem, že je to PAN HEREC. Co se týče děje, samozřejmě se z knihy do seriálu nevešlo všechno, ale knize ani seriálu to nikterak neublížilo. Jen je škoda, že v závěru seriálu nebyl více vykreslen vztah Václava a Heleny poté, co ona odešla ke Kranzovi. Kdo zná jen seriál, má pocit, že to bylo manželství z rozumu, v knize je zřejmé, že po odchodu Heleny, kdy si psala s Vaškem dopisy, se ukázalo, že k sobě našli cestu. ()
Vypořádat se tímto tématem a ještě k tomu si zachovat přirozenost a nestraný pohled na cirkusové umělce není tak jednoduché jak by se mohlo zdát. Rozsáhlé téma je bohaté na spousty postav, solidní výprava, která je doprovázená hudbou Karla Svobody (líbezný až depresivní hlavní hudební motiv se velice povedl) a šikovná režie Františka Filipa spolu s hereckými výkony mají za následek jeden z nejlepších Československých seriálů minulého století. ()
Ano, určité věci tahaly za vlasy, ať už bezchybný a v jakékoliv další dobrodružství permanentně natěšený malý Vašek (Jen si vzpomeňte, jak při své první návštěvě Hamburku vyslintal dobrý litr), nebo nesnesitelně afektovaný a ublíženecký Paolo Josefa Laufera ("Na Paola jen bič....to si piš a tobě přes ksicht) a koneckonců i dospělé Helence občas zasněně ujela mimika kamsi ke zlatým časům grotesky. Jenže jak zazněly tóny Svobodovy bez dizkuze geniální hudby, člověk se na konci posledního dílu s touhle ságou loučil velmi nerad, až smuten tak, že by mu mysl nerozveselil ani poplašeným Lipicánem k smrti ukopaný klaun, jenž měl tentokrát nechat frkačku ve své náprsence. V tomhle cirkusu se toho totiž událo strašně moc....a to jak toho milého(Hrabě Orsini v debatě s panem "Bremburdou". Tetička Hammerschiedová v poloorgasmické konfrontaci s mesieur Dumbierem.......) jakož i naopak nehorázně smutného a působivého (Osamocený ochrnutý Berwitz s svými koňmi. Karasovo dojetí z plakátu vnučky Ludmily Humberto.) Pokud jde o herce, tak by bylo snad hrdelním zločinem nevyzdvihnout Josefa Kemra a jeho úchylně dokonalé herectví v roli Maliny. Další mistrovskou práci odvedla Jiřina Bohdalová, Josef Somr, Josef Větrovec, Petr Haničinec, Libuše Šafránková. A zatímco se mi příliš nepozdávali Radoslav Brzobohatý, a Jaromír Hanzlík dozrál až v závěru, stejně jako jeho role, musím pochválit i německý ansámbl. Werner Possardt, Wolfgang Bathke a Katja Rupé neměli v kombinaci s hlasy jim propůjčenými vůbec chybu. Zkrátka bych řekl, že takovou poctu téhle branži potulné nevysekl nikdo a už se to asi ani nepovede. 90% ()
Galerie (392)
Photo © Česká televize / Jaromír Komárek
Zajímavosti (60)
- V sedmé minutě, při drezůře slonů, dochází k nechtěnému incidentu, kdy slon zraní drezéra a ten ho trestá úderem do hlavy, ten si ale nenechá nic líbit. (sator)
- V díle se používá termín „tenťák“, což je slangové označení pro dělníka, který stavěl a boural cirkus. Slovo vzniklo z německého tent-stan. (sator)
- Pro scény se lvy byly použity dvě klece v sobě, které byly kovovými pruty v přesném zákrytu, takže herci byli v bezpečí. (M.B)
Reklama