Režie:
David JařabScénář:
David JařabKamera:
Oleg MutuHrají:
Stanislav Majer, Václav Vašák, Mara Lukama, Martin Pechlát, Dalibor Buš, Braňo Mosný, Jiří Černý, Daniel Fischer, Ágnes Jókai, Lenka Libjaková, Robert Mikluš (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Filmová odysea o cestě do uzavřené oblasti na hranici mezi orientálním a okcidentálním světem, do nitra emocionální paměti a temných zákoutí lidské mysli, do míst, kde na sebe naráží lidská potřeba podvolit si přírodu, vysát její duši i přírodní zdroje a ulovit nebo pokořit vše živé v ní. Podobenství o cestě do míst, kde už neplatí civilizovaná pravidla a realita osciluje mezi racionalitou a snem. Podobenství o vlastních obavách z násilí, o hledání zdravého a nedestruktivního vztahu k lásce a sexualitě, o ochotě najít pochopení rozlišovat mezi uprchlíky a vetřelci. Dobrodružství, inspirované novelou Josepha Conrada „Srdce temnoty“, o hledání sebe samého uprostřed neprostupné „evropské divočiny“ a pochopení nutnosti mentálně přijmout zodpovědnost za následky evropského kolonialismu. (Cinemart)
(více)Recenze (27)
Takova pekna indianska roadmovie s prvky existencialniho dramatu. Me teda hodne bavily ty divadelni prvky, jako hodne. ()
57. KVIFF - Jediný český zářez, ke kterému jsem se letos ve Varech dostal a bohužel musím říct, že bych byl raději, když bych ho vynechal. Už režisér před začátkem filmu nabádal, abychom si film nechali po shlédnutí dva-tři dny rozležet v hlavě. Jenže, já reálně netuším, co bych si mohl v hlavě rozležet. Tohle totiž byla abstraktní šílenost nejhrubšího zrna. Po nejprve bych ale zvěčnil to pozitivní - tou je kamera, která je fantastická a ty maďarské bažiny ztvárňuje veskrze dobře. Jenže zbytek je koláž šíleností, které neberou konce. Sympaťák Stanislav Majer tu ze začátku skoro vůbec nemluví, divák zároveň vůbec netuší, co se děje. Najednou se ocitáme někde - těžko říct kde - kde si podle cedulí zdůvodníme, že jsme v Maďarsku. Asi. A tam se začnou dít šílenosti, které nemají logiku a opodstatnění. Dobře, můžeme mluvit o nějakém vykoupení po vzoru Apokalypsy jak je zmíněno v komentáři od Brennose, jenže celé je to tak nezáživné, nevtipné a nic neříkající, že snad každý se v tom bláznovství musí utápět. Omlouvám se. Je hezké, že tu máme tendenci točit něco zvláštního, ale musí to také za něco stát. ()
Dobrý adaptační nápad - v detailech funkční, bohužel nedotažený. První polovina velmi promyšlená a dobrá, druhá o dost slabší - jakoby Jařab improvizoval v rámci toho, co si za málo peněz může dovolit - ve stylu: vyjeďme do divočiny a nějak už toho Conrada zkoulíme. Motiv s identitou bratrů ve společném šílenství a násilnické představy hrdiny působí spíš směšně (nemyslím si, že to téhle míry záměrně směšně). Škoda; Jařab má na víc. ()
Hezká kamera, exteriéry, pomalé tempo a téměř hororový tón vytváří působivou, téměř hypnotickou atmosféru. To je však bohužel vše, co Jařabův snímek reálně nabízí. V Coppolově Apokalypse se taky čekalo na Godota, to se ale v závěru naplno zúročilo (navíc cesta sama byla do velké míry i cílem). Tady ale po doplutí za tajemným bratrem hlavního hrdiny diváka čeká pouze hořké uvědomění, že za spoustou příslibů a náznaků se neskrývá nic skutečně nosného. Navíc Václav Vašák nesahá démonickému plukovníku Kurtzovi Marlona Branda ani po špínu za nehty u nohou. 50 % ()
Dost zvláštní a poměrně dost filozofické. ()
Tak názov je po štyridsiatich rokoch odpoveďou na otázku z komédie S tebou mě baví svět: Tati a prdí taky hadi? Na filme sa mi páčila jedine hudba, ktorá skvele vytvárala atmosféru. Lenže tá atmosféra sa nakoniec orientovala na profesora podivína, ktorý šeptal repliky ako nejaký úchylák, čo nahatý za stromom ukája svoje pretlaky. Pobavila ma však jedna z point filmu. Ako David Jařab povedal film adaptoval, pretože kniha "rieši otázky vysporiadania sa s európskym kolonializmom, čo je niečo, čo sa nás bytostne dotýka". Sakra, aký kolonializmus sa nás bytostne dotýka? Pán je snáď potomkom anglických lordov alebo francúzskych monarchov? Či jeho pradedo chodieval so španielskymi conquistadormi obohacovať indiánske kmene? Len libtard si dokáže sypať na hlavu popol, ktorý ani nie je jeho. ()
Těžký bizár. Režisérovo filozofování by obracelo v hrobě nejen Nietzscheho ale i Wagner by se musel připojit. Mně zbývalo jen kroutit očima a trpět tuhle šílenost, která má opravdu krásnou kameru. ()
Předlohu jsem nečetl a ani nechci srovnávat s nesrovnatelným, Apokalypsou. Ale zatímco Coppola na tématu fascinujícím způsobem zobrazil hrůzy (vietnamské) války, zde jakoukoliv přidanou hodnotu postrádám. A texty distributora ani vyjádření režiséra na tom nic nezmění. Jednu hvězdu navíc z nostalgie, za lehký humor a odvahu. KVIFF 2023 ()
Před slavnostní projekcí filmu v Karlových Varech varoval režisér a scenárista David Jařab diváky v sále, ať hodnocení nechají den, dva nebo tři uležet. Že se jedná o komedii, která je ale trochu divná. Komedie je spíš fakt, že tahle věc dostala příspěvky z fondů a půjde do kin pod hlavičkou našeho největšího distributora. Ale hlavně, že se v ní zmiňovalo š*kání, asi aby byl film patřičně syrový. Těžká bída. ()
Kdyby to bylo divadelní představení v kdysi dokonalé pražské Komedii, asi bych se tetelil blahem a klasicky se po představení opil s ústřední noise melodií v uších. Film je ale bohužel jiné médium, kterému divadelní formy vyprávění svědčí jen velmi omezeně a s notnou dávkou opatrnosti a zkušenosti s obou světů. Atmosfericky působivé a vypiplané, ale dějově a filmově velmi odtažité a nepřístupné. Až to bude na Netflixu, rád tomu dám druhý pokus, který je podle režiséra žádaný. ()
Tady tenhle film zjevně nikdo nepochopil, no nevadí, vaše škoda ()
Pri tomto filme som stihol navariť večeru a ísť do alza boxu a stále som kurva netušil, čo to má byť za kokotinu. Jediné čo mi to dalo bola prvá a rovno aj holá rola vo filme pre Lenku Libjakovú. Super ODPAD! ()
[KVIFF 2023] Češi letos předvedli zvláštní přehlídku. Buď naprosto uhrančivé a pokrokové filmy a nebylo až moc vysoko postavené nebo naprosto zmagořelé filmy. Toto je taková česká Apokalypsa. Ale provedení je jen s malým A. ()
Mám z toho podobný pocit jako z Midsommar, ale tenhle film je mnohonásobně horší. Tady děj v podstatě neexistuje a žádný daný směr nebo myšlenka filmu vám zaručí pořádně nudnou podívanou. Zatím jeden z nejslabších kousků na KVIFF57, ne-li nejslabší. ()
paeudointelektuální divadelní po**cávání a to mám třeba Standu Majera fakt rád ()
Oceňuji snahu natočit tento poměrně psychologický a surrealistický příběh, ale vlastně se to moc nepovedlo. Nabízí se zde srovnávat s Coppolovou Apokalypsou, ale takové ambice tvůrci filmu ani neměli. Celkově se jedná o průměrný snímek, který ani pořádně nic divákovi nepředal a neuměl ani zapůsobit svým vizuálem nebo nápaditostí. Na filmu musím zejména ocenit skvělou hudbu, která dodávala snímku napínavost, jež vlastně snímek do poslední chvíle měl, ale konec byl opravdu nepovedený a nezáživný. Celou dobu byla atmosféra mírně napínavá (k tomu napomohlo i střídání reality s představami a sny hlavního hrdiny), i když měl film pomalé tempo. Proto jsem čekala, že konec bude pro diváka taková pěst a bude kontrastovat se zbytkem filmu, ale v podstatě to na mě působilo strašně odfláknuté a prázdné. Snímek je plný filosofování a úvah, které ale občas působily hrozně otřepaně a ne tak hluboce. Herci podali dobré výkony i scénář nebyl úplně nejhorší, ale jsem si z filmu nic nevzala a jako celek to působilo trochu hekticky, i když symboliky ve filmu bylo dost a rozhodně po zhlédnutí je o čem diskutovat. (Finále Plzeň 2023) ()
Krásné podobenství o tom, jak tenká slupka civilizace je na nás nalepená. Ostatně si to v reálu dokazujeme každou chvíli. ()
Vítězný Freud vs poražený Jung. Mé srdce pláče ale bytostně obdivuji třetí Jařabův film. ()
Film podle literární předlohy je výzva a už jsem viděl hodně mizerných adaptací. Neznám předlohu k tomuto filmu, ale myslím, že ani na druhý pokus bych nenašel záměr autora. Podobenství jsou srozumitelná asi jenom jemu. Herci mohli dělat zázraky, ale vyznívá to naprázdno. Je to art pour art. Film pro kritiky , ne pro diváky. 2* ()
Kdybych chtěl dvě hodiny pozorovat plavení se na řece, raději si zajedu na vodu… lehce s nadsázkou, ale za mě velmi nezáživné. Za dobrou kameru jednu hvězdičku, ale to je asi tak všechno. ()