Reklama

Reklama

Peter Biskind, dlouholetý redaktor amerického filmového měsíčníku Premiere, vydal v roce 1998 knihu Bezstarostní jezdci, zuřící býci, v níž se zabýval hollywoodským zákulisím na přelomu šedesátých a sedmdesátých let, kdy nová generace tvůrců zcela změnila tvář známé továrny na sny. Kniha se stala bestsellerem, především díky peprným popisům některých skandálů a také upřímným portrétem nové generace filmových režisérů, poznamenaných vlastními excesy s drogami i alkoholem, tvůrčí arogancí, ale rovněž nesmírnou invencí a v řadě případů nečekanou obchodnickou jasnozřivostí. Americký dokumentarista Kenneth Bowser, jenž už měl zkušenosti s filmovými dokumenty (např. portréty Prestona Sturgese či Franka Capry), na motivy Biskindovy knihy natočil stejnojmenný dvouhodinový dokument, v němž zachoval autorovo členění do kapitol i jeho zasvěcený pohled na ne tak dávnou minulost, která bývá dnes označována jako poslední opravdu tvůrčí období Hollywoodu. Vedle ukázek ze stěžejních filmů tohoto období, dosud jen málo viděných dokumentárních záběrů (Polanského tisková konference po vraždě Sharon Tateové, záběry z natáčení Coppolových Lidí deště či amatérská videa ze schůzek filmařské komunity v Malibu) tu promlouvá řada osobností o svých tehdejších pocitech i zklamáních (mj. Peter Bogdanovich, Richard Dreyfuss, Peter Fonda, Dennis Hopper, Henry Jaglom, Kris Kristofferson, John Milius, Paul Schrader a řada dalších). (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (25)

Matty 

všechny recenze uživatele

"Všichni byli sjetí..." . V rámci tématu a zvolené metody v podstatě bezchybný dokument, který stál společně se stejnojmennou knihou Petera Biskinda na začátku mého krásného a stále trvajícího přátelství s Novým Hollywoodem. 90% Zajímavý komentář: Pohrobek ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Hodně zajímavý a dost přínosný pohled na průběh a konečné překonání krize velkých filmových studií v šedesátých a sedmdesátých letech. Období, v kterém se točily velké skutečně "režisérské" filmy a kdy i obyčejní, popcornoví diváci museli chtě nechtě navštěvovat kvalitní filmy. To, že důležitou a neopomenutelnou součástí filmové práce byla drogová inspirace, je odvrácenou stranou tohoto období. Alespoň se tak ukázalo, jak se kdo umí s roustoucí závislostí vyrovnat, a kdo vládne skutečně pevnou vůlí. Někdo v 59 letech vypadá na 80 a na drogy dojede. Skutečně kvalitní osobnosti (Matrin Scorsese) se nakonec přes drogovou anabázi přenesly a ukázaly, že umí pracovat i ve střízlivém stavu. Začínám si vážit Polanského, ale pouze jako herce, protože ten výstup, který předvedl na tiskovce po likvidaci své manželky, byl skutečně dobře zahrán. Trošku jako nesmysl mi pak přišlo zdůrazňování toho, jak Polanski ještě roky poté strádal a nejspíš se musel uklidňovat čištěním Nicholsonovy vany. Coppolovi zase nikdy nezapomenu, že do Hollywoodu přitáhl toho budižkničemu Lucase a zcela sdílím názor Briana De Palmy na ty kraviny se Sílou. Myslím si, že dokument dobře ukazuje, jak se po největším béčku všech dob (Hvězdné války) přestalo hledět na kvalitu filmu a na zřeteli zůstala pouze úroveň reklamní kampaně. Stručně řečeno: Hollywood opět zesračkovatěl. (Spielberg, Lucas apod.) Ale kdo říká, že Coppola natočil zbytečného Kmotra III? ()

choze 

všechny recenze uživatele

Zajímavý dokument pro filmofily, který později nabobtnal do stejnojmenné, mnohem obšírnější a zajímavější knihy. Ta má jedinou vadu a sice, že v ní nejsou fotky, v čemž ji dokument doplňuje. Dokuemntu taky poněkud ubírá, že v něm nevystoupí drtivá většina zmiňovaných lidí (Beatty, Coppola, Scorsese, Lucas, Spielberg...). ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Pro mě geniální dokument. Ukazuje všechny stadia vývoje Hollywoodu let 60-tých a 70-tých. Od klasického studiového systému přes režisérskou revoluci až po období blockbusterů, které trvá vlastně až dodnes a jehož jedním ze "stvořitelů" bylo i věčné dítě Steven Spielberg. Po jeho zhlédnutí mám jediné (nesplnitelné) přání : být u toho. ()

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Dokument o tom, jak se americký studiový systém nacházel doslova v troskách, dokud David Newman a Robert Benton nenapsali scénář, který byl nabídnut Godardovi (ten ale začal točit Alphaville) a Truffautovi (ten ale místo toho natočil 451° Fahrenheita). Truffaut doporučil scénář Warrenu Beattymu, který už byl otrávený z toho, že ho berou jen za "hezkou tvářičku" a ačkoliv chtěl původně sám režírovat, nabídl režii Arthuru Pennovi a tak vznikl film Bonnie a Clyde. Jo, tak to je vlastně jen prvních deset minut této dvouhodinové prohlídky Hollywoodu 60. a 70. let, kdy došlo k vzestupu poměrně nezávisle pracujících tvůrců a k jejich pádu do osidel blockbusterové výroby, která se naplno rozjela po Čelistech. ___ Dokument popisuje natáčení béčkových filmů nejen Rogera Cormana, jde především o snímek The Wild Angels. Přes jeho střihače Petera Bogdanoviče se dostáváme k snímku Terče a pak k Romanu Polanskému. A náhle jsme u Berta Schneidera a Monkees a toho, jak Dennis Hopper natočil Easy Ridera. Poměrně zásadní bylo natáčení Půlnočního kovboje, protože to probíhalo dost nezávisle na studiu. Dalším autorem, který si navzdory studiím šel svou cestou byl Sam Peckinpah. Dokument pak pojednává o krachu Coppolova Zoetropu a dalších a dalších významných filmařích a filmech... Kmotr, Mean Streets, Pat Garret a Billy Kid, Vymítač ďábla, American Grafitti, Chinatown...JAWS. New Hollywood. Drugs "Я" Us. ____ Problémem dokumentu je, že je poněkud roztěkaný, možná by bylo lepší, kdyby měl jasněji vytyčenou strukturu, přehledněji seřazené události. Ale v podstatě to nebyl velký problém a pro člověka zajímajícího se o post klasický Hollywood je to dost přínosné. ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Keby som necital (informacne omnoho obsiahlejsiu) rovnomenu knihu, tak od radosti pri tom skacem po plafone. Takze 8/10 je iba pocitovych a je to pre milovnikov filmu absolutna povinnost. ()

Javert 

všechny recenze uživatele

Dokument, který u fanouška (starého) Nového Hollywoodu vyvolává příjemnou nostalgii, vlny extáze, ale i mrazení v zádech. A to všechno prosím ve stejný čas. Zážitek. ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Pravděpodobně nejlepší dokument o filmu, jaký jsem kdy viděl. S vysvětlováním, kdo je kdo, se nikdo moc nepáře a Bowser se v Biskindových šlépějích více než málo smočil v bulváru, ale to jaksi k dokumentu o tom, kterak generace květinovejch harantů spasila Hollywood, patří. ()

Derek 

všechny recenze uživatele

kniha ma bavila (i ked obcas mi prisla zbytocne skandalozna hladajuce senzacie) a i dokument je celkom ok, i ked je to viac hodny do televizie nez kin. zamrzi nepritomnost niektorych legiend (pouzivaju sa zabery zo starsich dokumentov), ale i tak ide o zaujimave zmapovanie nastupu mladej generacie tvorcov... ()

darwin 

všechny recenze uživatele

Výborný dokument o Hollywoodu 60. a 70. let. Povinnost pro lidi jako já nebo Dawson. Snad toho bude Kenneth Bowser točit víc, rád bych u nás viděl i jeho dokument o Franku Caprovi a Prestonu Sturgesovi. ()

Davej 

všechny recenze uživatele

Zajímavý dokument, který mi přinesl spoustu nových informací o jednom z mých oblíbených holywoodských období. Ale forma zde pokulhávala za obsahem. Režisér se mohl pokusit trochu inovovat a třeba tak svým způsobem navázat na popisované snímky. Možná by také neškodila ještě delší stopáž, skvělých děl vzniklo v 60. a 70. letech v USA opravdu mnoho. Proč jsme se třeba vůbec nic nedozvěděli o spolupráci Bogdanoviche s Orsonem Wellesem? ()

Mikino00 

všechny recenze uživatele

Dobré, zajímavé ohlédnutí za přelomovými filmaři a dobou proměny Hollywoodu. Jen je škoda, že se snažili obsáhnout všechny a přitom nestihli říci všechno, a tak se dozvíme jen o každém něco. ()

Reklama

Reklama