Série(2) / Epizody(18)
Obsahy(2)
Člen newyorské mafie Dwight "The General" Manfredi, propuštěný po 25 letech z vězení, je svým šéfem vyhnán na venkov v Oklahomě, aby rozšířil operace, ale když podezřívá svou gangsterskou rodinu, že pracuje proti němu, pomalu si buduje vlastní tým. (SkyShowtime)
Videa (3)
Recenze (110)
Za svou mafiánskou rodinu si odkroutil 25 let, než aby někoho napráskal. Hodně četl, složil pár básní a snažil se vyhnout konfliktům. A teď zpátky New York? Těžko, o obchody se má vysloužilý gangster Dwight Manfredi starat v jednom zapadákově, teda v oklahomské Tulse. Staré časy jsou pryč, kroutí hlavou nad moderními vymoženostmi: způsoby komunikace, kafe jen do kelímku, kreditky či obchody, kde neberou hotovost. Přesto sype hlášky. Streamovací služba Paramount+ na to vůbec nejde špatně, s Taylorem Sheridanem několikrát pomohla do sedla stárnoucím hvězdám: Helen Mirren a Harrison Ford právě odstartovali se seriálem 1923, charismatický Sam Elliot táhl 1883 o Duttonových předcích, Kevin Costner roky vévodí oblíbené sérii Yellowstone. A teď Slyovo charisma… tvůrci na něm a jeho přednostech seriál vyloženě postavili. Stallone moc dobře ví, že je za vrcholem, nicméně sledovat ho v jeho první seriálové roli je obrovská radost. Právě Sheridan, ač nevypráví nějak objevně, si diváka stejně jako u Yellowstonu zaháčkuje velice rychle. Přitom i tady platí to samé: z hlediska příběhu se toho vlastně moc nestane a dění na obrazovce by se dalo bez větších obtíží vměstnat do menšího počtu epizod. Ale prostě Sly je Sly. Gangstera, jehož vyjednávání je založené hlavně na přesně mířené ráně, mu každopádně věříme měrou vrchovatou. Máme tu šéfa motorkářského gangu, zkorumpované poldy i federální agenty, kteří z přítomnosti bývalého newyorského kápa nejsou nadšení, a hlavně Dwightovy bývalé kumpány (kteří určitě sehrají podstatnou roli u avizované druhé série). Rozhodně nečekejte akční hody, když už ale akce přijde, přál bych si ji intenzivnější a syrovější. Tak třeba příště. ()
Další Sheridan = další dobrý seriál. Nevím, jak dlouho tahle rovnice ještě bude platit, ale zatím platí spolehlivě. První díl byl naprostá pohodovka, kdy starý mafián opouští po pětadvaceti letech vězení a je konfrontován s novou realitou. Spíše než napětí, vyvolává kontrasty starého myšlení a nových pořádků, což často vede k úsměvným situacím. Jenom se však Dwigth Manfredi trochu rozkouká, začne přituhovat a závěrečné díly jsou už pořádně dramatické. Sylvester Stalonne se své první seriálové hlavní role zhostil na výbornou. I ve svých sedmdesáti pěti letech má pořádné charisma. Sice je logicky už méně akce, ale to vůbec nevadí. Stačí dobře odvedený rozhovor starého mafiána, a když to nepomůže, tak jedna rána pěstí. :-) Vytknu možná jen lehkou naivitu většiny postav a velké zjednodušení při budování nové mafiánské rodiny. Přesto jde stále o osvěžující dílko, kterému dám i tu čtvrtou (menší) hvězdu. ()
So Stallonem je zábava, vylezie z lochu po štvrťstoročí, aby zistil, že v kaviarni dostane kávu iba do papierového pohárika a ani ju nedokáže zaplatiť v hotovosti. Jediné čo ho teší, že Rolling Stones sú stále na turné. Ani zmena doby mu nezabráni podmaniť si miestny zapadákov a miestnych obyvateľov, ktorí to dobrovoľne alebo nasilu potiahnu s ním celú prvú sériu. Scorsese si to medzi obľúbené mafiánske eposy asi nedá, ale ja ako fanúšik Stalloneho a žánru s tým problém nemám. Ak by som sa ho snažil nájsť, tak napíšem, že tých 5 hodín čistého času bez tituliek a otravných rekapitulácií je zbytočne natiahnutých. Keď uvážim čo sa v ňom udialo, látka by si vystačila na jednom celovečernom páse. Na druhú stranu ten by sa asi nezaplatil, čo nie je zrejme prípad seriálu, ktorého čaká na moje prekvapenie ďalších 9 epizód. Ale ako píšem, ak sa vráti kráľ Tulsy, problém s tým nemám, len dúfam, že znovu nevyfasuje 25 rokov. Neprezradil som moc? ()
Aj dobre obsadená a pohodičková rutina je stále len rutinou. Terence Winter sa k Tulsa King postavil ako k víkendovému projektu, kde vývoj postáv je plytší než hroby, v ktorých končia Dwightovi oponenti. Celý seriál stojí totiž výhradne na Stallonovej charizme, zábavných jednorozmerných postavičkách a vtipnom machizme. No od scenáristu stojaceho za Sopranovcami a Boardwalkom som čakal trochu hlbšiu gangsterku, než len takýto fastfood. Čas strávený pri Tulsa King neľutujem, veď nemusí byť všetko v TV intelektuálny Escargot. Ale nebyť Sylvestra v hlavnej roli, asi by tie hodnotenia boli všeobecne o dosť nižšie a úprimnejšie. ()
Stallone, poprvé v seriálu, se na hraně komedie vrací v nerozmáchlé gangsterce jako mafián z vidieku. S grácií hraje svůj archetyp trochu pomalejšího drsoně prorostlého rodinnými hovnotami. Scénář mu přihrál pár typických srdceryvných monologů, kde si může i naplno zamudrovat jako ten správnej Rocky, nicméně a naštěstí Tulsa vůbec nestojí na nějakém sentimentu, ale s lehkostí a potutelným úsměvem oslavuje starýho akčního hrdinu, kterej to rozhodně ještě umí rozbalit. Přicmrndávači z jeho "gangu" tvoří moc fajnovou směsku outsiderů, v pětasedmdesáti pak sympaticky Sheridan svému hrdinovi nežene do postele plakátové krásky, ale vcelku přitažlivé milfky. Celou dobu jsem se pohyboval v pohodovém čtverkovém rozpoložení, ale poslední díl si zaslouží pětihvězdu, tak ji nakonec rád dám i celé sérii, byť těch nudnějších či letargičtějších pasáží tam přece jen pár je. ()
Galerie (69)
Photo © Paramount+

Zajímavosti (6)
- Osoba uväznená na dlhé časové obdobie má tendenciu byť mimo kontakt so súčasnými udalosťami a kultúrnymi posunmi, čo je typ „kultúrneho šoku“, ako demonštroval aj samotný Dwight (Sylvester Stallone), neformálne nazývaný „väzenský hlupák“. V Amerike môže byť takáto osoba poverená alebo dôrazne vyzvaná, aby absolvovala tzv. „triedu životných zručností“ predtým, ako sa znovu začlení do spoločnosti. (chesterko)
- Pre Sylvestra Stalloneho ide o prvý seriál, v ktorom stvárnil hlavnú úlohu. (m.a.t.o.)
- Natáčanie naozaj prebiehalo v Tulse a taktiež v Oklahoma City. (m.a.t.o.)
Reklama