Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Na počátku 19. století přijíždí John Q. McCabe (Warren Beatty) do deštěm bičovaného hornického městečka, obklopeného hlubokými hvozdy. Bývalý gambler má v úmyslu rozjet netradiční podnik – pro zdejší osazenstvo dělníků a pletichářů hodlá otevřít veřejný dům. Původně ušmudlaný hampejz se pod vedením zkušené nevěstky Constance Millerové (Julie Christieová, nominována na Oscara) promění ve „spořádaný“ podnik hříchu, který začne být neméně výdělečný. Ješitný McCabe se brzy dostane do střetu zájmů a příchod nevraživých pistolníků na sebe nenechá dlouho čekat… Znamenitý western, volně zpodobňující motivy knihy „McCabe” (1959) spisovatele a novináře Edmunda Naughtona, natočil velikán amerického filmu, Robert Altman, který vedle režie spolupracoval také na scénáři. Širokoúhlý snímek ve svém žánru dobově vynikal šerosvitným svícením, o nějž se ve spolupráci s Altmanem postaral zkušený kameraman Vilmos Zsigmond. Tvůrci experimentovali s bodovým nasvícením (můžeme si povšimnout, že řadu interiérových scén osvětlují jen prosté zdroje světla typu svíček, luceren a petrolejek), ale též zkoušeli zvláštně uzpůsobené kamerové filtry a předexponování filmového negativu. Následkem čehož se dosáhlo charakteristicky potemnělého vzhledu, jenž působí útulně a stejnou měrou syrově, což určuje sveřepou atmosféru života v nevěstinci. Druhým nezvyklým projevem tohoto „anti-westernu“, jak jej nazval sám Altman, je hudební doprovod básníka, romanopisce a hudebníka Leonarda Cohena, jehož balady jsou příznačně melancholické i neúprosně tvrdé, s osudovou tíhou dotvářející kolorit zabahněného podnebí divokého severozápadu USA. Naopak zde nechybí tradiční značky Altmanových filmů, ať už se to týká promyšlené práce s vrstevnatým zvukem či rozpohybovaného rámování neposedné kamery. (Česká televize)

(více)

Recenze (85)

mm13 

všechny recenze uživatele

Nevidel som a asi už ani neuvidím obyčajnejší, uveriteľnejší a dojímavejší westernový príbeh. Pri každej scéne som mal pocit, že sledujem presne zaznamenané udalosti, pri každej hláške, že naozaj a doslova takto zaznela a v každej z postáv som nevidel nič, iba a len človeka. Čo sa týka autenticity, tak je to vzhľadom na žáner skutočne jedinečný výkon. Našincovi na tomto pocite pridávajú aj zvolené lokácie - pohrávam sa z myšlienkou, že bolo zámerom Roberta Altmana vytrhnúť tento príbeh z typického westernového prostredia - pretože namiesto púšte a červených skál nás čakajú lesy, dážď a sneh... podobný príbeh by sa s malými obmenami mohol pokojne odohrať aj pod Tatrami! ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Netradiční western, který rozhodně stojí za pozornost, i kdyby třeba jen kvůli tomu závěru, který je prostě dobrý. Herecké výkony jsou ozdobou tohoto snímku, který Robert Altman skvěle stylizoval a natočil tak něco, co je nezapomenutelné a ve svém pojetí jedinečné. Jako kdyby to ale bylo bez hudby Leonarda Cohena jen poloviční. ()

Reklama

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Civilné spracovanie je vo westerne originálne. Mnohí komentátori spomínajú, že uvedeným žánrom sa film stáva až ku koncu, kvôli záverečnej prestrelke. Súhlasím, no išiel by som aj trochu po symbolike. Postava stvárnená Warrenom Beattym je napriek svojej zraniteľnosti zahalená pravým westrnovým ruškom tajomstva. Zabil niekoho v minulosti, ako sa o ňom hovorí, alebo nie? Všetko nasvedčuje tomu, že nie je ten typ. Ale odkiaľ potom vie tak dobre strieľať? ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Predať, či nepredať. Warren Beatty rieši na sklonku éry divokého západu poznačeného kapitalistickým zmýšľaním a monopolistickými statusom firiem existenciálne problémy. Pokiaľ však chcete bojovať za svoje práva, podľa jednej z tých múdrejších postáv filmu to býva vykúpené smrťou. Možno tento film ani nie je potrebné zaškatuľkovať do žánru westernu, kľudne ho môžeme nazvať historickým komentárom s poetickým nádychom. Prestrelky tu nie sú, pokiaľ nerátame tú záverečnú, neohrabanú a keď zbadáme koňa zistíme, že je to somár. Film je príbehom (konkrétne dnes nezákonného) podnikania na divokom západe, ale môžeme ho chápať aj ako príbehom lásky a bezpredsudkovým pohľadom na postavy, ktoré toto nehostinné, drsné, ale zároveň krásne prostredie obývajú. Atmosféru dokresľujú pesničky Leonarda Cohena, zároveň vyplňujúce ticho spôsobené málovravnými postavičkami. Žiadne Wayneovské hláškovanie s protivníkom tu nie je, i keď občas vylúdi McCabe nejaký drsný fór o žabe. ()

Juto 

všechny recenze uživatele

Ako western je tento film fascinujúci tým, čo neobsahuje. Neexistujú žiadne rozsiahle výhľady na Veľké pláne, žiadni Indiáni, žiadne kaktusy, žiadne kovbojské klobúky. Nie je tam žiadny šerif, žiadne horúce slnko a žiadna banálna hudba. A na rozdiel od väčšiny westernov, ktoré sú poháňané zápletkou. ,,McCabe & Mrs. Miller" je menej o zápletke, ale skôr o tóne alebo nálade hraničného prostredia. Film sa odohráva na severozápade Pacifiku. Počasie je chladné, zamračené a nevľúdne. Môžete počuť zavýjanie vetra cez vysoké domy. A jemná poetická hudba Leonarda Cohena zvýrazňuje patrične ponurý vizuál. Pri vzpieraní sa kinematografickej tradícii si preto tento film zaslúži rešpekt, pretože je prinajmenšom nezvyčajný a možno sa v niektorých ohľadoch ešte viac približuje atmosfére života na americkej hranici než stereotypné predstavy, ako sú zobrazené v typických westernoch. 8,5/10 ()

Galerie (35)

Zajímavosti (4)

  • Keith Carradine v tomto filmu debutovala. (Pumiiix)
  • Robert Altman byl jedním z prvních tvůrců, který využíval při komponování obrazu tansfokátor, který byl urážkou starých hollywoodských kameramanů, protože transfokace je vždycky riskantní. Ve zvláštní oblibě ji nemají ani herci, protože přizpůsobují svůj projev tomu, jak daleko jsou od kamery. Režisér ale inscenoval velký celek, zalidněný řadou postav, a pak se vydal pomocí transfokátoru davem pro detaily, takže si herci nebyli jisti, jestli jsou jen jednou z dvaceti tváří, anebo úplně sami. (Andrrew)
  • V roce 2012 vyhodnotil Americký filmový institut snímek 8. nejlepším westernem v historii. (vyfuk)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno