Reklama

Reklama

Jean-Paul Belmondo v roli muže, který se stal legendou.  Serge Alexandre Stavisky ukrajinský emigrant začínal ve Francii jako malý podvodníček a postupně se vypracoval na muže, jenž významně ovlivňoval francouzské hospodářství i politiku. Jeho finanční machinace, do kterých byli zapleteni nevýznamnější průmyslníci, stejně jako vysocí politikové vyvrcholila tzv. „Aférou Staviského“, která ve třicátých letech minulého století otřásla celou Francií a v roce 1934 vyvrcholila pádem vlády. Stavisky, muž mnoha tváří, elegán s vytříbeným vkusem, se obklopoval krásnými věcmi i ženami, měl pár přátel a mnoho nepřátel. Alain Resnais ve svém filmu Stavisky zachytil domnělý průběh této aféry, strmý vzestup jejího aktéra, který končil nejhlubším pádem. Stavisky spáchal sebevraždu. Do hlavní role obsadil režisér Jeana-Paula Belmonda, který se podílel zároveň na financování filmu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (31)

Baxt 

všechny recenze uživatele

Je vlastně dobře, že Resnais v druhé půlce Staviského postavu trochu opomíjí a zaměřuje se na vedlejší společníky, kteří hrají ve stále houstnoucích flashforwardech hlavní roli. Beru za samozřejmost, že vyberu-li si reálně existujícího člověku a hodlám jeho osudy přepracovat, zejména vyplnit mezery v jeho privátním životě, bude to osoba zajímavá a bohatá životem. Alexandre Stavisky, jak jeho kontury Resnais načrtává, je tak na půli cesty. Sice darebák z vysoké společnosti, inu, věčná inspirace, ale trochu okoukaná partie do dialogu s divákem. Výborný materiál do humorných scén, které jsou ale opomíjeny (nebo z 99% závisí na Belmondově šarmu), stejně tak nejsou přítomny vážnější podtóny. Zbyl tak patvar, jež si nemůže dovolit punc skutečného životopisu, ani hravé fiktivní podívané. Brilantně natočené, ale snadno zapomenutelné. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Film je hodně postaven na zdlouhavějších dialozích a znalosti francouzského prostředí ve 30. letech. To je z mého pohledu důvod proč film působí zdlouhově. Dramatičtější spád filmu a určitě gradace příběhu se začne rozjíždět až několik málo minut před koncem a to už je bohužel velmi pozdě. Jean-Paul hraje dobře, ale a to musím říct s velkou lítostí, tady to prostě nedokáže zachránit ani on. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Filmy s Jeanem-Paulem Belmondem někdy trpí tím, že diváci si zvykli Belmonda vidět v jedné jediné škatulce a cokoliv se z jeho tvorby vymyká, sklízí rozpaky a nepochopení. Bohužel tady ale musím konstatovat, že rozpaky jsou zcela na místě, protože Resnais to nevzal za správný konec a výsledkem je nudný a bezkrevný film, jehož hlavní hrdina nedosahuje charisma skutečného Staviského, jakkoliv se mu Belmondo snaží vtisknout svůj obvyklý šarm. Resnais se snaží svého hrdinu vykreslit jako někoho, kdo až příliš uvěřil svým vlastním lžím a hraje svoji úlohu bez ohledu na rizika z toho vyplývající a na blížící se konec. Snímku toho schází mnoho, mimo jiné i výraznější ženská postava nebo Belmondův protihráč. Tady je Resnaisův hrdina vylíčen jako obět systému a jakkoliv je na tom kousek pravdy, viděl jsem spousty filmů, kde je podobný námět přetavený do mnohem přesvědčivější polohy. Celkový dojem: 40 %. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Alain Resnais měl zůstat u nízkorozpočtových art filmů, protože jeho trademark - prolínání minulosti a budoucnosti v přítomnosti - se do velkorozpočtového retra vůbec nehodí. Mix velkých hvězd (přičemž Belmondo nepředvádí nic oslnivého, prostě se typově do role hodí) a opulentní výpravy zastiňuje filosofickou úvahu o identitě - Stavisky utíká před sebou samým, před svým původem a činy, zatímco herečka utíkající z Německa se hrdě na jevišti hlásí ke svému židovství, Trockému je jeho původ odpírán... Takto však film neuspokojuje ani milovníky art filmů, ani milovníky Belmonda. Nakonec si zapamatujete jen G. Depardieu, který tu má sice pár vteřin, ale je hubeňoučký a sympatický. Kdeže ty doby jsou. ()

charge odpad!

všechny recenze uživatele

Před projekcí přečten obsah o čem film vlastně je a shlédnuto i díky hlavní roli Belmonda, ale to co zde bylo předvedeno je asi špatnej vtip. Nejnudnější snímek s Belmondem, který překonal i počiny v režii Godarda U konce s dechem a Bláznivý Petříček. Možná, že kdyby tvůrci nepovolili uzdu fantazii a natočili to celý podle pravdy dopadlo by to lépe, ale tohle je akorát bezduchá patlanina o šejdíři, který se s jakýmisi podvody dostal až do politických kruhů, kde v nich utopený v dluzích nadále pokračoval, to všechno zabalený v nehorázný nudě bez zřetelný atmosféry a charakteru postav a hlavně ve spoustě dvě hodiny táhnoucího se žvanění, což bylo k nesnesení. Alain Resnais je další režisér od kterého raději dál. 0% ()

Galerie (41)

Zajímavosti (3)

  • Jean-Paul Belmondo se z vlastní vůle stal i producentem filmu. O tom ale Alain Resnais neměl ani tušení. Po celou dobu natáčení žil v domnění, že produkci zajišťuje Ariane Films, tedy Alexandre Mnouchkine. Jean-Paul ale skutečně sám do filmu nastrkal peníze a zařídil to tak, aby režisér o ničem nevěděl. Mnouchkine to také po celém průběhu natáčení držel v tajnosti. Resnais se to dozvěděl až 3 dny před koncem natáčení. (Pierre)
  • Natáčanie filmu prebiehalo v mestách Paríž a Biarritz. (dyfur)
  • V době příprav filmu si Jean-Paul Belmondo přečetl všechy dostupné materiály o Staviskym a jeho době. A to proto, že chtěl svou historickou postavu co nejlépe poznat a nasát předválečnou atmostféru. (Pierre)

Související novinky

Zemřel skladatel a textař Stephen Sondheim

Zemřel skladatel a textař Stephen Sondheim

27.11.2021

Svět hudby přišel o jeden z velkých talentů. Ve svém domě v americkém Roxbury včera zemřel oceňovaný textař a hudební skladatel Stephen Sondheim. Médiím zprávu předal umělcův právní zástupce.… (více)

Reklama

Reklama