Režie:
Sébastien VaničekKamera:
Alexandre JaminHudba:
Douglas CavannaHrají:
Théo Christine, Jérôme Niel, Finnegan Oldfield, Sofia Lesaffre, Lisa Nyarko, Marie-Philomène Nga, Mahamadou Sangaré, Abdellah Moundy, Emmanuel Bonami (více)Obsahy(1)
Kaleb bude mít zanedlouho 30 let a nikdy nebyl osamělejší. Bojuje se svou sestrou o dědictví a přerušil vztahy se svým nejlepším přítelem. Fascinovaný exotickými zvířaty najde na trhu jedovatého pavouka a přinese si jej do svého bytu. Trvá jen chvíli, než pavouk unikne a rozmnoží se, čímž se celé místo změní na strašivou pavučinovou past. Policie zároveň uzamkne budovu a tím uvězní obyvatele uvnitř. Jediná možnost pro Kaleba a jeho kamarády je najít cestu ven a přežít. (Continental film)
(více)Videa (3)
Recenze (136)
Pavoučí denegrifikace, u které jsem narážel na zásadní problém - svoji absenci arachnofobie. S pavouky se mazlím a hýčkám si je jakožto tiché zabijáky otravného bzučivého hmyzu. Úvodních asi 35 minut sledujeme pouze retardované osazenstvo paneláku a jsou nám představeny sousedské vazby. Za mě trošku zbytečně roztahaný úvod. Jakmile se dají pavouci do pohybu, tak se situace zásadně zlepší. Postavy mi byly bohužel lhostejné a strašně mi splývaly. Akce byla však slušná a vyobrazení pavouků na více než solidní úrovni. Závěr byl až zbytečně přeakčněný a úplně mi tam nezapadal. Film nejvíce dle očekávání zaujme diváky, kterým pohled na pavouky zryhluje tlukot srdce. [50 %] ()
Kvalitní pavoučí horory za celých více jak sto let kinematografie spočítáme na prstech jedné, s přimhouřením oka na dvou rukách. A jsem rád, že mezi ně nově patří tato francouzská arachno-jízda. Zážitek z ní je ale silně závislý na míře vaší arachnofobie, protože není o líbivých postavách ani hezké přírodě. Odehrává se naopak v paneláku na sociálním francouzském sídlišti a její hrdinové jsou rebelští kšeftaři a výrostci, na kterých přežití vám začne záležet nejdříve v poslední čtvrtině filmu. Onen panelák je ovšem okrouhlá designová pecka se vzorem pavučiny, pavouků je čím dál víc a vypadají jako živí (ve francouzské žánrovce mladých nadšenců!), a nejedna scéna vám intenzitou děsu zadělá na zadržený dech a husí kůži. Čtvrtá hvězda platí pro kino zážitek s dobrým ozvučením. [Sitges FF] ()
Ale jo. Sice hodně fantastické, jelikož žádný pavouk by ve skutečnosti nedokázal během chvilky zabrat celý panelák, nemluvě o těch rozměrech a množení se v lidech, ale mně to nevadilo, páč jinak by šlo jen o průměrné sociální drama. Samozřejmě srovnání s Arachnofobií se člověk neubrání, já ale v tom více viděl snímek Vetřelci (hlavně tedy facehuggery) zejména pak v garáži. Postavy vesměs nesympatické, což vnímám jako plus, anžto se pak člověk může těšit, až zařvou, místo aby jim držel palce. A není nic divného, že větší nebezpečí než pavouci představují poldové. Snad jen v závěru jsem čekal podobný obraz jako v Království pavouků (1977), jenže to už by těch odkazů bylo asi zbytečně moc. V podstatě nejvíce mi vadil francouzský rap, ale to je můj problém. 4,5* ()
V architektonicky unikátním žabožroutském paneláku řádí strašlivá havěť! Kvůli tristně nedbalému přístupu celníků se tu totiž přemnožili akulturní, nezcivilizovatelní, kriminálničtí a řádně zislamizovaní negři a hadrové hlavy, Francouzi jako poleno, jež teď spolu s už jen minoritní hrstkou starých dobrých bílých socek nevybíravě terorizují své kultivovanější sousedy a zanechávají po sobě děsivý bordel. Naštěstí tu však také máme kolonii nesmírně užitečných a společensky přínosných osminohých miláčků, kteří neváhali, přimigrovali z Afriky na pomoc a ze všech altruistických sil se snaží ten barák deratizovat, seč jim kusadélka stačí. Ač dělají, co mohou, a celou hrací dobu jim zaníceně držíte palce, pár těch neřádů nakonec přeci jenom z nemovitosti vymigruje, takže akutně hrozí, že se zakuklí o dům dál, natahají si tam příbuzenstvo a celá ta politováníhodná situace se pravděpodobně bude opakovat ve dvojce s názvem Havěť 2: Migrační pakt. Tudíž doufejme, že se vrátí i pavoučci a nebudou perzekuování zkurveným neobolševickým establishmentem za hysterického ječení pamrdů z vlastizrádných neziskovek. Ohlasy nelhaly! Jedná se o snímek, u něhož místy opravdu otřepává, a o vynikající debut skoronašince Šebestiána Vaníčka, jenž plně prokázal svůj talent a nehynoucí lásku k hmyzu, přičemž také představil vskutku hřejivou vizi možné desinsekce parazity zaneřáděné Evropy. ()
Ultimátní zlo! Když zmizí jeden pavouk, který dokáže jet na vlastní pěst a rozmnožit se a následně se o dost zvětšit, začne se krom pavučin objevovat i víc mrtvých nájemníků. Pavouci lezou ze všech možných otvorů a Vaniček dokázal ukutat jeden z nejlepších pavoučích hororů za posledních 20 let. Nepříjemný, intenzivní a zlý film, který donutí arachnofobiky po zhlédnutí spát v mikině s plamenometem. Po hororové stránce se však jedná o klenot, jenž tady dlouho nebyl a který dokáže pracovat jak s atmosférou, tak se zajímavou kamerou. Největší výtkou tak jsou jen nevýrazné postavy a jejich občas hloupé chování. Možná trošku zamrzí až moc akční finále, které po výborné, tísnivé první půlce film trošku shodí. Převládá ale naprostá spokojenost a dostal jsem po dlouhé době film, u kterého mi opravdu nebylo moc dobře a to si myslím je přesně to, co má horor za úkol. Francie se opět dostává do hororového Topu a po nedávném monster hororu, je tady další kvalitní zářez. Proto jsem velice natěšený na to, jak si režisér poradí s novým Evil Dead. Po Havěti totiž nemám nejmenší pochyb o tom, že to bude zase totální nářez. ()
Galerie (36)
Zajímavosti (4)
- Sébastien Vanicek chcel ukázať komunitu s nízkymi príjmami vo Francúzsku inak, tak, ako reálne žije. Podľa neho sa vo filmoch často znázorňuje len v súvislosti s obchodovaním s drogami alebo ide o gýčovité komédie. On však vníma, že v skutočnom živote komunita funguje väčšinou celkom dobre a len občasne sa vyskytnú nejaké problémy. (Arsenal83)
- Majster hororového žánru Stephen King pochválil film a označil ho ako strašidelný, nechutný a dobre spracovaný. (Arsenal83)
- Scenárista a režisér Sébastien Vanicek hľadal nápady týkajúce sa diskriminácie, ktorej čelia černosi a arabsky vyzerajúci ľudia vo Francúzsku, a to ho priviedlo k pavúkom, ktorí sú v domácnostiach len zriedka vítaní - každý sa ich po spozorovaní snaží zabiť. Keďže so všetkými v príbehu (ľuďmi aj pavúkmi) spoločnosť zaobchádza ako s háveďou, názov mu prišiel ako prirodzený. (Arsenal83)
Reklama