Režie:
Michael MannScénář:
Stuart BeattieHrají:
Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo, Peter Berg, Bruce McGill, Irma P. Hall, Barry Shabaka Henley, Debi Mazar (více)Obsahy(2)
Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (938)
Slušný thriller, ano , ale nic mimořádného. Věčná škoda Toma Cruise ( toho Toma Cruise, který v Magnolii hraje tak, že padá brada) pro roli, v které bych si dovedla představit i někoho z živočišného druhu homo Van Damme, ovšem bez té šedivé hlavy. Ale co by pak zbylo? Navíc scénář jakoby nabízel ve Vincentovi i něco lidského, ale Tom to nehodlal zahrát. ()
Skvělé, ale od pětihvězdičkového hodnocení tenhle film dělí až příliš veliké logické díry ve scenáři (nevyužité Jamieho šance utéct, rozhovor v baru o Milesu Davisovi, kdy Foxx se zájmem naslouchá a tváří se, jako by zrovna neprožíval jednu z nejpernějších chvil svého života, nepochopitelná nepřítomnost policie u státní zástupkyně...). Na druhou stranu jistá Mannova režie dokázala umně skloubit psychologické a akční prvky, výhrou je použitá digitální kamera a "ksicht" celého filmu (obraz Los Angeles plného světel, hra barev) je velmi působivý a při kvalitní projekci ho divák docení, řečem o rušivosti kamery nevěřte :o). Cruisův cool drsňák je uvěřitelný, přesto malinko místama přehrává a opět si občas neodpustí ty své x-krát viděné grimasy. Hvězdou filmu je tak pro mně znamenitý Jamie Foxx, který mně už před lety velmi zaujal ve Stoneově Any Given Sunday a řekl bych, že o něm v budoucnu ještě hodně uslyšíme. ()
Malinko zklamán. Mann je machr, jako režisér se nevtírá a myslí mu to. Ale tady se do hry až příliš často zapoujují nelogičnosti, ohraná klišé (natahovaný závěr mě neskutečně vytočil) i pár nelogičností (Jamie mohl párkrát utýct a neudělal to jen z vůle tvůrců, pak ale zariskoval naprosto nesmyslně...). Místy mě hodně rušila digitální kamera, která nepomohla vůbec ničemu a v kontrastu s obrazově lahodnými pasážemi na klasický film, zabíjela kouzlo některých okamžiků. A to se radši nebudu pozastavovat nad tím, že hrdinové filmu pořád dokola mluví o "velkém Los Angeles" a sedmnácti milionech lidí v něm, aby byl příběh nakonec založen na neustálém potkávání hlavních postav. Takovýhle sled náhod opravdu nesežeru. Naštěstí Cruise podle mého předvádí svůj životní výkon, naprosto přesvědčivou a cool studii "oscarových rozměrů" (a to ho nemám fakt moc v lásce), a Jamie Foxx nemá moc času kazit dojem svým neumělým a strojeným tichošlápkem, kterýmu jsem nevěřil ani ten průkaz taxikáře. A pak je tu Michael Mann, který neumí natočit vyloženě blbou scénu. Režisér, jehož mýtické souboje muži proti muži mají cosi hlubokého do sebe. Lehce zklamaných 70%, ale jináč fajn. ()
Zrnitá digitálna kamera mi vo filme takých proporcí príde nevhodná. Autenticita sa dá dosiahnuť aj inak - a toto proste na multiplexovom plátne nevyzerá dobre. Ale ináč je Michael Mann stále rovnaký macher, na ktorého je spoľah. Ovláda hercov, napätie, dynamiku, atmosféru, vyhrotenie myšlienky, skrátka všetko. Jamie Foxx má niečo do seba a Tom Cruise nesklamal, i keď je predsa len trochu ťažšie si naňho zvyknúť v zápornej role. ()
Výborně natočený thriller o tom, jak pár "osudových" rozhodnutí způsobí prožití několika nejrušnějších hodin v životě Los Angeleského taxikáře.... Moc se mi líbila Mannova režie, záběry nočního města jak z taxíku, tak ze vzduchu, výborný byl Foxx, skvělý Cruise, pěkná muzika a úžasná scéna s kojoty na ulici.... Pár významných děr ve scénáři mi ovšem nedovolí dát plné hodnocení - škoda. ()
Galerie (36)
Zajímavosti (49)
- Režisér Michael Mann pracoval jako taxikář, stejně jako jeho otec a dědeček. (Kulmon)
- Na začátku filmu si Max (Jamie Foxx) postěžuje u pumpaře na vysokou cenu benzínu 2 americké dolary za galon, čemuž odpovídá 13,57 Kč za litr. Přitom v té době stál v ČR litr benzínu průměrně 25,70 Kč. (Pyron)
- Jamie Foxx skutečně zničil taxíka během scény, kdy bočně narazí. (Kulmon)
Související novinky

Michael Mann natočí svůj vysněný film
79letý režisér Nelítostného souboje, Miami Vice nebo Collateralu Michael Mann konečně dostane šanci natočit svůj vysněný projekt. Režisér po letech příprav sehnal obsazení a finance pro natočení…
Denzel si hledá bezpečné bydlení
V akčním thrilleru Safe House studia Universal si totiž zahraje vězně a zároveň korunního svědka, který je pod ochranou CIA. V rámci programu pro ochranu svědků je uklizen někam do Jižní Ameriky.…

Mimozemská sekaná ve velkém stylu
Fanoušci brutálních počítačových řezničin mají po nedávném ohlášení filmové adaptace Metal Gear Solid opět důvod jásat. Nebo také ne. Přijde na to, jak studio New Line Cinema pojme velkoplátnovou…
Reklama