Režie:
Nimród AntalKamera:
Gyula PadosHrají:
Sándor Csányi, Zoltán Mucsi, Csaba Pindroch, Sándor Badár, Zsolt Nagy, Eszter Balla, Lajos Kovács, Bence Mátyássy, Győző Szabó, Péter Scherer (více)Obsahy(1)
Svižně natočený akční thriller odehrávající se v budapešťském metru maďarského Američana Nimróda Antala. V Maďarsku se stal tento film kasovním trhákem a trumfnul většinu hollywoodské produkce, která se v té době promítala. Jak už bylo řečeno, Kontroll se odehrává ve tmavých tunelech maďarského metra, které jakoby z oka vypadlo tomu pražskému a sleduje několik revizorů a jejich kontrolované pasažéry.
Divák je ve filmu svědkem spousty bizarních, vtipných či divných situací, které se odehrávají mezi těmito skupinami "cestujících" a když k tomu připočteme kdesi se skrývajícího maskovaného zabijáka, tak máme o zábavu postaráno. O zábavu se nám také stará svižná kamera a raketový střih, který v žádném případě neruší a naopak zdatně evokuje každodenní shon v tomto dopravním prostředku. Stejně tak je velice povedený soundtrack od člověka jménem Neo (s Matrixem nic společného nemá) ve stylu Media Ventures (rytmické syntezátory a různé samply). Film byl také oceněn na letošním festivalu v Cannes zvláštní cenou "Award of the Young" a ve Varech byl uváděn v sekci Dny kritiků Variety. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (514)
Označení thriller se mi pro tento žánrový mix, který kromě vynikajících akčních scén také skvěle pracuje s nadsázkou a humorem, zdá příliš úzké. Totéž platí pro přirovnávání Nimróda Antala k Davidu Lynchovi. Do jisté míry je to pravda, ale je tu celá řada dalších ingrediencí, takže výsledná forma je celkem originální (i když sovy možná nejsou tím, čím se zdají být). Na druhou stranu, pokud máte rádi Lynche, je vysoce pravděpodobné, že se vám bude film líbit. Dobrý vizuální dojem jen doplňuje parádní zvuk podporovaný našláplou elektronickou hudbou. ()
Asi jsem tam těch analogií a symbolů chtěl najít mnohem víc, než jich tam bylo a skoro jsem si zapomněl užívat film. No dobře, žumpa společnosti, peklo plné zkrachovalých existencí a do toho hodná medvědice, ale co s tím dál? Proč zrovna revizoři? Měla jejich úloha nějaký zvláštní smysl oproti těm opilcům, chuligánům, pasákům a děvkám? Nebo to byla jen ničím neopodstatněná záminka pro konflikt a akci (která mimochodem není nijak třeskutá a už vůbec ne svižná)? Proč to rozdělení na skupinky, proč nové uniformy...? Že vnitřním běsům je třeba se podívat do očí a postavit se jim, se přece dalo vyjádřit mnohem rafinovaněji. Na prosté historky z podsvětí tam je zase málo šťavnatého materiálu. Za nápad, atmosféru a vizuální/hudební stránku ale nelze jít pod 3. ()
Kontroll je výborný film, jen mě zaráží nálepka "thriller". Revizoři přicházejí při své práci do styku s postavami do panoptika, nemají nouzi o újmu na zdraví a to ani pokud jde o to psychické - "vrací se mi jeden sen, že na onom světě jsou všichni, komu jsem dal pokutu, a mučí mě rozžhaveným železem", ale i v tomhle prostředí se najdou vtipné, tedy spíš trpce humorné situace. Učaroval mi střih i hudba - jak spolu srostlé. Žánrově se film krapet tříští, já jsem v tom viděla spíš ten "svrab" než akční film, takže vraždící "kapucín" mi de facto překážel a nebýt jeho, je to za 5. Zvláštní, že to měl někdo naopak :-)) ()
No, údajný humor tohoto snímku mi unikal, osudy revizorů mně přišly spíš smutné až tragické. Ale jako drama opepřené prvky krimi a thrilleru to fungovalo velmi dobře. Pohled na barvitý, absurdní a nelehký život v metru, kde je svět sám pro sebe, mě zaujal, nenudil a občas mi nabídl i napětí spolu s dobrým střihem a vhodnou hudbou. Akorát ten konec; dle komentářů některých uživatelů bych v tom měl nejspíš hledat div ne nesmrtelnost chrousta, ale já nemám důvod, protože racionální odpověď na moji pochopitelnou otázku zde není a pokud se nato teda podívám z toho "uměleckého" úhlu (nebo jak to nazvat), tak si jen říkám, proč se pan režisér pokoušel o něco, co si v očích normálního diváka (tím nemyslím filmového rádoby intelektuála) nedokáže dost dobře obhájit (jestli se snažil napodobit Lynche nebo jiného filmaře mu + body nepřidá). Takže díky závěru jsou to pouze slabší 4*, jinak z mé strany nad tímto maďarským svěžím kouskem převládá spokojenost. ()
Jednoznačně nadprůměrná zábava v podání maďarských revizorů. Jo, všichni máme ty otravný ocasy rádi asi stejně, ale dívat se na denní režim pobudů, kteří dostanou co chvílu po tlamě, je, věřte mi, více než zábavné. Navíc - celý výlet do výkonu tohoto otravnýho povolání je kvalitně zatemněný a potřísněný krví, takže mi nezbývá než si speciálně po první polovině zalibovat. 85% ()
Galerie (27)
Photo © Asociace Českých Filmových Klubů
Zajímavosti (13)
- Roli řidiče metra Bély ztvárnil maďarský herec Lajos Kovács. Ačkoliv je filmografie tohoto herce obsáhlá (objevil se mj. ve filmech Wima Wenderse Nebe nad Berlínem (1987) v roli trenéra akrobatky Marion a v Tak daleko, tak blízko! (1993)), celosvětově svou tvář proslavil až v miniroli běžícího muže ve videoklipu kapely Radiohead "Karma police" (1997). (Magyar)
- Jeden ze členů posádky sanitky je Gábor Herendi, maďarský režisér. (TomikZlesa)
- Natáčanie filmu prebiehalo po dobu 40 nocí. (MikaelSVK)
Reklama