Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1949. Ed Crane (Billy Bob Thornton) je kadeřník v malém městečku Santa Rosa někde na jihu Kalifornie. Jeho žena Doris (Frances McDormand) pracuje v místním obchodě a potají preferuje intimní společnost svého šéfa, Velkého Davea (James Gandolfini). Ed prostě nemá jediný důvod ke spokojenosti se svým doposud marněným životem. Jednoho dne se přijde k Edovi ostříhat člověk jménem Creighton Tolliver. Svěří Edovi svůj tajný sen - založit velkou síť chemických prádelen. Bez počátečního kapitálu deset tisíc dolarů je to ale stále jen sen

Každá scéna buduje tu následující, jedno překvapení za druhým exploduje s nemilosrdnou logikou, každý záběr je vybírán s maximálním účinkem, enigmatická tvář B. B. Thorntona se zarývá hluboko do paměti - tomu všemu dohromady se říká režisérská virtuozita. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (438)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

„The more you look, the less you really know.“ Bezvýznamnost může být jen zdánlivá, neboť stačí okamžik a roztáčí se osudová kola směr cesta do pekel a ta je jak dobře víme tradičně dlážděna dobrými úmysly.. Pocta Coenů filmům noir (odkazy na Hluboký spánek, Asfaltovou džungli aj.) s dávkou jejich typického absurdna navrch, která plyne pomalu jako kouř z cigarety mlčenlivého Boba T. a kdyby plynula ještě pomaleji, tak by se snad zastavila. Beethovenovy klavírní sonáty, Velkej Dave Gandolfini i neřízená právnická střela Shalhoub na jedničku. A lakonický holič Ed? Ten si teď už jistě bude pamatovat, že v kadeřnictví nemá brát zákazníky po zavírací době.. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Jsem nesmírně rád, že film "Muž, který nebyl" tady byl, protože poukázal na něco zvláštního - na pomíjivost bytí, smysl obyčejné existence, na funkci bezvýznamného člověka ve společnosti. Z té stinné stránky nutno podotknout. Pasivní, ale díky excelentnímu B. B. Thorntonovu ztvárnění charizmatický introvert Ed nevzbuzuje zájem o okolní svět a ten zas o něj. Co spáchal je přehlídnuto, ale cizí prohřešek mu přišit je, hlavně, že společnost má své viníky a řád je zachován. Ed Propluje životem jakoby nic, jakoby nebyl a divák si až se závěrečnými titulky uvědomí, jak je motiv a název filmu neuvěřitelně trefný. Režisérská práce je mistrovská a díky ní má Muž, který nebyl tu správně tíživou atmosféru... 8/10 ()

Reklama

swamp 

všechny recenze uživatele

"Me, I don't talk much..I just cut the hair." Billy Bob Thornton velmi charismatickým způsobem (jak výrazem, tak hlasem) provází celým snímkem tak bravurně, že leckterý noir film se může jít zahrabat. Je opravdu neuvěřitelně uvěřitelné, jak jeden "nevinný" dopis může změnit celkový běh událostí. Dechberoucí drama z dílny bratrů Coenů. "Sooner or later everyone needs a haircut." ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Černá KOMEDIE? Povídali že mu hráli. V Muži, který nebyl, je asi tolik humoru jako v Kafkově Procesu a mimochodem, je to právě klasik světového existencialismu, který by byl na postavu a osudy Eda Cranea hrdý. Pravda, Coenovic hrdina je poněkud aktivnější a tragédii svého osudu rozehraje sám, rozhodnutím, které je ospalé a nepochopitelné jako on sám. A v sílícím proudu osudových událostí se Ed také snaží poněkud více plovat než odevzdaný Josef K. O to horší je však jeho deziluze. Coenové vytvořili neuvěřitelně působivý, plastický a stylový portrét muže-loosera, kterému život unikl mezi prsty a který se v jedné chvíli stal pro druhé (i sám pro sebe) duchem. To nejsilnější je právě Edova postava, kterou s neuvěřitelnou věrohodností "umračil" Billy Bob Thornton. Počáteční dojem, že se jedná o chladného cynika, který prostě vyhlásil světu věčné mlčení, přerůstá v silnou sounáležitost s obyčejným člověkem, který mlčí ve světě, kterému nerozumí a který nerozumí jemu. V závěru už je ledová maska Eda Cranea definitivně pryč a divák náhle stojí tváří v tvář postavě tak lidské, že mu v obrysech připomene naše každodenní malé existenciální inferno. Za vráskami a strnulou grimasou hlavní postavy se skrývá neuvěřitelně křehké lidské jádro, to jádro, které taje při poslechu Beethovenových klavírních skladeb, to jádro, které by chtělo mluvit, ale nemůže, protože neví, co říct. Ještě dlouho poté, co Eda zalilo světlo věčnosti jsem seděl, zíral do tmy a vychutnával pocit, že se Coenům povedlo něco opravdu VELKÉHO. Film černý jako čerstvě nalakovaná rakev, dokonalá urnička plná absurdity. Kremace každodennosti. ()

Sobis87 

všechny recenze uživatele

50. léta. Ed Crane je holič. Ed Crane toho moc nenamluví. Nemá důvod být šťastným, ale ani nemá chuť to někomu zazlívat nebo si na někom vybíjet zlost. Ed Crane totiž nemá zlost. Je tím člověkem, který nemá svoje místo na tomto světě.Je jen osamělým bodem, okolo kterého obíhá celý svět. Jeho žena mu zahýbá se svým šéfem, Velkým Davem. Ed to ví, ale nic s tím neudělá. Nemá chuť s tím něco dělat. Jednoho dne se k němu přijde ostříhat muž, který mu nabídne partnerství v prádelně. Muž ale potřebuje deset tisíc. Ed v tom vidí příležitost konečně aspoň trochu změnit svůj život. Ale jak sehnat deset tisíc? Ed se tedy rozhodne napsat anonymní výhružný dopis Velkému Daveovi, kde po něm chce deset tisíc, jinak se svět o něm dozví nepěkné věci. A v tu chvíli se Edovi změní dočista celý život, ale ne tak, jak si to představoval. Tak takhle začíná příběh nového filmu bratrů Coenových. Dále vám nebudu z příběhu už více prozrazovat, protože byste přišli o spoustu překvapení. Film je plný absurdních situací, jak je už u bratrů Coenů zvykem. Naleznete zde spoustu věcí, které si divák spojuje s tvorbou těchto dvou nadaných filmařů. Ať už to je doba, do které je hodně jejich filmů zasazena, či jejich typická představa detektivů, jako prostomluvných mužů, kteří mají zálibu v nošení ošuntělých klobouků. Hrdina je také coenovsky typickým smolařem, kterému se nic nedaří a pokazí se mu vše, co se pokazit dá. Celý film stojí na výkonu Billyho Boba Thorntona. Thortnton dostal do rukou roli, na které by spousta herců pohořela, protože je tak nevýrazná, že by se dala nazvat až nudnou. Nenajdete zde žádnou chvíli, ve které by Thorntonova postava ze sebe ždímala emoce tak, jak se to líbí akademikům. Ne, jeho postava většinou mlčí, je nezúčastněným pozorovatelem, a když už nějak zasáhne do děje, jeho projev je chladný. Nedává svému okolí příležitost, aby mu nahlédlo do jeho nitra. Jim ne, ale divákovi se otevírá, prostřednictvím nespočtu monologů, ve kterých líčí své pohnutky a životní zklamání. Dokonce jen divák ví, co si Ed Crane opravdu myslí. Ale Thornton zvládl tuto na první pohled prázdnou, ale ve skutečnosti opravdu náročnou a nevděčnou roli na jedničku. Celý snímek má klidnou, nezúčastněnou tvář. Pracuje jen pohyby hlavou a očima. Je opravdu potěšením sledovat tak precizní minimalismus. Edovu manželku hraje manželka režiséra Frances McDormand a hraje zde svůj standard. Dále bych ještě zmínil Tonyho Shalhouba v roli egoistického právníka, Jamese Gandolfiniho jako Velkého Davea a Scarlett Johansson jako dceru Edova souseda Birdy, u které Ed našel únik od svých narůstajících problémů. Kamera a režie jsou, nebojím se říci, geniální. Tvůrci zvolili stylově černobílý materiál, ale měl jsem možnost vidět i barevnou verzi, která má také něco do sebe. Filmu dominují dlouhé statické záběry, kde je dokonale rozvržené osvětlení celé scény. Kontrastní záběry s ostrým světlem střídají ty, kde je osvětlení jemné. Siluety celých postav střídají detailní záběry obličejů, při nichž můžete zkoumat každou hercovu vrásku. Film je poctou noir-filmům a celková atmosféra tomu dokonale odpovídá. Dialogové scény jsou bez hudby, ale Craneovy monology podkreslují klidné klavírní skladby. Muž, který nebyl je filmem velmi pomalým, ale nikoliv nudným. Příběh plyne pozvolna, ale jakmile vás vtáhne do sebe, budete s nadšením hltat každé filmové políčko. Je to filmařsky precizní práce. () (méně) (více)

Galerie (67)

Zajímavosti (11)

  • Natáčení probíhalo v Kalifornii, ve městech Glendale, Los Angeles, Orange a Pasadena. (Tygrys)

Související novinky

Noir Film Festival 2021: Filmy bez předsudků

Noir Film Festival 2021: Filmy bez předsudků

18.08.2021

Noir bez předsudků bude stěžejním tématem 9. ročníku Noir Film Festivalu, který se letos stěhuje na nové místo – hrad Český Šternberk, v jehož pěti interiérových sálech a na hradním nádvoří bude od… (více)

Reklama

Reklama