Reklama

Reklama

Rozhovor

  • USA The Conversation (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Záhadné drama Francise Forda Coppoly zkoumá morální hodnoty soukromí. V hlavní roli se představí Gene Hackman jako Harry Caul, expert na bezpečnost a dohled. Jeho každodenní práce, odposlech, se změní v noční můru, ve které Harry stále slyší něco, co jej ruší v nahrávání mladého páru v parku. Začíná se obávat toho, že by nahrávka mohla být zneužita. Postupně se zaplétá do labyrintu tajemství a vražd. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (315)

dobytek 

všechny recenze uživatele

Na začátku mě to docela chytlo, ale pořád jsem čekal, kdy se to konečně rozjede, a ono se to nerozjelo. Aspoň to teda mělo celkem zajímavý rozuzlení, takže zhruba poslední půlhodinka celej film částečně zachránila. Samozřejmě to ještě zachraňuje Gene Hackman. Toho mám rád a tady jsem si ho opravdu užil do sytosti. Ale jinak je to zase takovej typicky rozvleklej a nicneříkající Coppola. 50% ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

„Natočil jsem to a nechal to na základě odezírání ze rtů přeložit a přepsat. Skoro jako v tý klasice Rozhovor z čtyřiasedmdesátýho, s Genem Hackmanem a Johnem Cazalem. Coppola to natočil mezi Kmotrama. Mně se to moc nelíbilo. Upřímně, je to celkem nuda.“  Přesně tento dialog vyřkne postava soukromého detektiva Fletchera v podání Hugha Granta v Gentlemanech režiséra a scenáristy Guye Ritchieho. Těžko říct, jak moc dialog Fletchera vycházel ze vztahu Ritchieho ke Coppolově Rozhovoru, zda šlo ovšem o předání osobního názoru, k Ritchiemu je rázem snadné mít o ždibec menší respekt, než který si za svou nabitou kariéru zaslouží. Ano, Coppolův Rozhovor zapadl mezi o poznání známější trilogii Kmotr a legendární Apokalypsou, onen fakt, že Rozhovor v povědomí tolika filmových diváků není dvakrát milá informace. Především proto, že si tento film rozhodně nezaslouží. A to nejen díky fenomenálnímu Genu Hackmanovi a skvělému (ovšem bohužel předčasně zesnulému) Johnu Cazaleovi. Trilogie Kmotr se stala nesmazatelnou součástí gangsterek, Apokalypsa poté stejně význam milníkem pro žánr válečných filmů, Coppolův Rozhovor poté minimálně patří mezi nejvýraznější thrillery své doby. Po vzoru již tehdy načaté trilogie Kmotr či pozdější Apokalypsy šlo i v tomto případě o film, kde Coppola zkoumá morální hodnoty. Velkou inspirací pro Coppolu byl tehdy snímek Zvětšenina italského tvůrce Michelangela Antonioniho, kde se i ve filmu z roku 1966 pátralo po rozřešení potencionální vraždy a stejně tak se ve filmu krapet zápasilo s paranoiou, paradoxně se poté film dočkal vydání v dubnu 1974, kdy hned v srpnu 1974 díky kauze Watergate Richard Nixon definitivně rezignoval na pozici prezidenta Spojených států a Rozhovor tak částečně dokázal reflektovat svou dobu. Na komerční úspěch Kmotrů a Apokalypsy poté Rozhovor sice navázat nedokázal, úplného zapadnutí se ovšem též naštěstí nedostal. Protagonista Harry Caul se zpočátku projevuje jako ideální představitel chladnokrevné postavy, kdy je jasné, že přesně takový člověk by neměl mít s tajným odposloucháváním a víceméně absencí osobních pocitů problém. Takový člověk se musí držet jasných pravidel podobného systému, být obalen nevyhnutelnou samotou, mít oči i uši na stopkách a počítat s tím, že se pevná smyčka přeci jen jednou může přetrhnout. Zhruba každý má ovšem se svou amorálností problémy, to ostatně vede právě k událostem Rozhovoru, který dokáže fungovat nejen jako poměrně svěží charakterní studie, ale představit skutečně nepříjemný thriller, kterým Coppola vzdáleně dokáže připomenout film, který by se mohl líbit i (v době uvedení 75-letému) Alfredu Hitchcockovi. Coppolův scénář nechává diváka v prakticky stejné situaci jako právě Harryho Caula, všechna zásadní odhalení v rámci příběhu se tak divák dozvídá s hlavní postavou a stává se obětí bravurní práce s napětím. Po vzoru Antonioniho Zvětšeniny poté Coppola pochopil, že důležitým hráčem celého filmu je zvuková stránka, která autenticky dokáže zachytit práci takového průměrného odposlouchávače, především je ovšem důležitým nástrojem pro vývoj příběhu. Pátrání po pravdě ovšem pochopitelně ještě více probourává led. Při vzpomínání na Gentlemany se poté musí uznat, že na rozdíl od ostatních Coppolových filmů Rozhovor skutečně není ten nejvděčnější a může možná vyvolat i jakýsi závan nudy. Vyvolený ovšem pochopí, že svou intenzitou tento film rozhodně nudou není. Do jisté míry dokázal Rozhovor navíc předběhnout svou dobu, dávno předtím, než se technologie dočkala moderních možností se už zde dalo diskutovat o potencionálním nebezpečí s nimi spojeným. Na malém prostoru dokáže zapůsobit i Robert Duvall, který si s Coppolou i díky trilogii Kmotr a pozdější Apokalypse svého času velmi rozuměl, solidně se zde mohl předvést i mladý Harrison Ford ještě před nástupem do rolí Hana Sola a Indiana Jonese. Zapomenout si pochopitelně nezaslouží ani John Cazale, který si pod Coppolovým vedením mohl zahrát nejen Freda Corleoneho v prvních dvou dílech Kmotra, ale v Rozhovoru se chopil i role Caulova kolegy Stana. A ano, při vzpomínání na Johna Cazaleho mysl připomene spíše právě Freda Corleoneho nebo Salvatoreho Naturileho z Psího odpoledne, Rozhovor je ovšem jeden z těch důkazu, že před sebou mohl mít Cazale skvělou fenomenální kariéru, kterou mu bohužel zatrhla rakovina plic. Na první pohled je sice Rozhovor primárně mysteriózním thrillerem, v jádru se ovšem skutečně jedná o poměrně odvážnou a dvakrát nenápadnou charakterní studii, která je nejvíc patrná v hořkosladkém závěru. Jeho tempo sice není v jistých momentech úplně vděčné a primární zdroj inspirace Zvětšenina je ve výsledku je o poznání zajímavější a nevyzpytatelnější podívaná, přesto si Coppola svůj odskok od značky Kmotr nepromarnil a natočil thriller, který sice v době svého vydání víceméně prošuměl, zub s časem ovšem přeci jen nakonec vyhrál. Francis Ford Coppola prohlásil, že má ze všech svých filmů Rozhovor nejradši, moc lidí by s ním přitom nejspíš nesouhlasilo. Přesto je Rozhovor bravurní audiovizuální práce, která v jistých ohledech svou dobu skutečně dokázala nejen reflektovat, ale do jisté míry jí i přeběhnout.... () (méně) (více)

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Kdyby měl příležitost, zabil by nás." Špiclovo ucho zase jednou rozluštilo něco, co dešifrovat nemělo a rychle pochopilo, že by jeho nevinné zachytávání slov ve větru mohlo mít neblahej důsledek pro jeho svědomí. Moc jsem se těšil na propracovanej thriller s koňskými dávkami napětí a místo toho se ke mně přišoural ospalej schizofrenní film s osamělým čmuchalem, jehož mnohokrát opěvovaná profesionalita dostala od scénáristy několik smrtelnejch zásahů. Snad bych šel s hodnocením ještě níž, ale úcta ke stáří snímku, v kombinaci se zábavnou závěrečnou destrukcí bytu, mne donutila jednu celou půlhvězdu tentokrát přidat. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Naprosto dokonalý thriller z něhož mohutně sálá paranoia až do všech stran. Kromě poutavého příběhu se na celkovém dojmu podílí po všech stránkách perfektní zpracování. Opravdu každý záběr lze považovat za absolutně vypiplaný. Vyniká zejména geniální koncepce záběrů, práce s kamerou, ale například i souhra vizuálna se zvukem a hudbou. No a samozřejmě opravdu mimořádné jsou i herecké výkony. Gene Hackman se obecně snažil vždy do filmu něco vnést, ale jeho Henry Caul je zřejmě jeho životní rolí. Je téměř neuvěřitelné, jak silné období Coppola v 70. letech měl. Jeho filmy Kmotr, Rozhovor, Kmotr II a Apokalypsa nejsou jen podařené snímky, ale geniální nesmrtelná díla. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Francis Ford Coppola .. Otravně monotónní thriller. Hackmanova postava je silně odosobnělá, tatáž atmosféra prostupuje celým filmem a tklivá režie tomu nijak nepomáhá. Mimo závěrečné psychotické deprese hlavního hrdiny, která vykresluje to, kam až dotáhnout vlastní posedlost prací, se jedná o nikterak zajímavý produkt doby, který neharmonicky prokládá neustále omílanou zvukovou nahrávku s postupným psychickým rozpoložením samotářského čmuchala. V Blowup tohle možná fungovalo s rozborem fotografie, jenže zde je tento způsob přinejmenším otravný a otupuje možnost, abych si Conversation nějak intenzivně vychutnal. Jestli zvuk, tak sáhněte radši po Blow Out. ()

Galerie (53)

Zajímavosti (24)

  • Film měl být původně hororem s Marlonem Brando. (Kulmon)
  • Modrá Mercedes limuzína, ve které sedí na konci filmu Cindy Williams byla vyhrána Coppolou v sázce s Paramount Pictures. Coppola si stěžoval na kombi, které sdílel s dalšími pěti lidmi během filmování Kmotra a studio mu řeklo, že pokud Kmotr vydělá určitou částku, koupí mu nové auto. Po obrovském hitu, jakým Kmotr byl, Coppola a George Lucas šli koupit Mercedes a prodavači řekli, ať účet pošle Paramount Pictures. (Kulmon)
  • Gene Hackman později hrál podobnou roli ve filmu Nepřítel státu. (Kulmon)

Související novinky

TOP 2017 dle nejoblíbenějších uživatelů

TOP 2017 dle nejoblíbenějších uživatelů

31.12.2017

Hrstka nejoblíbenějších uživatelů ČSFD.cz tradičně vybrala osobní trojku nej filmů, uvedených do české a slovenské distribuce nebo na filmových festivalech v roce 2017. A někteří dali hlasy taky svým… (více)

Reklama

Reklama