Reklama

Reklama

VOD (1)

Snímek Šampón je pikantní, hvězdně obsazená postelová fraška, která se odehrává v dekadentním, sexuálně liberálním Los Angeles na sklonku šedesátých let minulého století. Snímek, k němuž napsali scénář oscarový Warren Beatty a Robert Towne a režíroval jej Hal Ashby, byl nominován na čtyři Oscary a Americkým filmovým institutem byl zařazen mezi stovku nejvtipnějších filmů. Úspěšný, ale povrchní kadeřník George (Warren Beatty) bez ustání loví ženy, aniž by k nim něco cítil. Mezi jeho současné aférky patří Jill (Goldie Hawnová), žena, která ho doopravdy miluje, a jeho zákaznice Felicia Karpfová (Lee Grantová). Felicia George přesvědčuje, aby požádal jejího manžela Lestera (Jack Warden) o půjčku na nový salón. V domění, že je George homosexuál, se Lester rozhodne, že by mohl dělat bezpečného společníka jeho milence Jackie (Julie Christieová) na velkou párty. Protože je však Jackie shodou okolností jednou z kadeřníkových bývalých přítelkyň, Georgeova spletitá pavučina lží se rázem zpřetrhá, jakmile jsou Jill s Lesterem na večírku přistiženi in flagranti. (Cinemax)

(více)

Recenze (28)

Radko 

všechny recenze uživatele

Kaderník. Strihá, češe a obriaďuje zákazníčky. Nakoľko jeho libido je silnejšie než rácio, dokurví si spomenutými móresmi majster frizúr vlastný ambiciózny plán podnikania. Portrét a reflexiu doby som veľmi nenašiel – ako tragikomédia o trampotách a následkoch roztopaší sukničkára to ale vcelku ujde. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Vitajte v dobe, keď sa ani mainstreamový film nebál prinášať trpké posolstvá a stáť na pevných základoch chytrých scenárov. Niežeby sa to nedialo občas aj dnes, ale vtedy sa kalkul bral skôr ako urážka diváka. Aspoň tak mi to pripadá. Na Šampóne nie je ani tak zaujímavý príbeh, ako skôr inscentovanie scén a ich parádne načasovanie a vypiontovanie. K tomu narážky na dobu, keď sledujeme jedného pokrytca za druhým (zo situácie vyplýva, že aj z radov žien) a toho najväčšieho v televízii. George je proste taký, aký je a nemá zmysel, aby sa kvôli tomu ospravedlňoval. Niekto to chápe, niektorá zase nie a chudák si neuvedomuje, že nato, aby človek bol skutočne šťastný, nie je od veci trochu nad sebou popremýšlať. Ale zase, keď má pocit, že bude žiť večne... ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Za najlepsie filmy hollywoodskeho rebela Hala Ashbyho povazujem Harold a Maud 1971 a cestu ke slave 1976. Scenar je slaboduchy, Beattyho nemam rad, tuna vo filme navyse spi s manzelkou, milenkou ale dokonca i s obchodnikovou dcerou. ide navyse o hodne vulgarnu komediu, ale s tym, ze castym pouzivanim stracaju vulgarizmy silu : 30 % ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

V některých komentářích se objevuje podivení nad tím, jak nedoceněný snímek Šampón vlastně je a hledá se příčina tohoto odmítnutí. Příčinu bych částečně spatřoval v očekávání části diváků, kteří si pod žánrovým označením komedie dokážou představit jen řadu gagů a hlášek, zatímco Šampón je komedie asi tak jako Višňový sad nebo Strýček Váňa. Prostě jde o pokus o jemnou společenskou satiru, které ale narozdíl od Čechovových děl chybí hloubka a nadčasovost. V polovině 70. let spočíval význam Šampónu v tom, že snímek představoval jeden z prvních studiových filmů, které byť značně nedokonale reflektovaly společenskou deziluzi, témata a pohyby ve společnosti, jako je sexuální revoluce, vyprázdněný život profesionálních manželek ze zazobaných famílií, stínovou ekonomiku, hnutí hippies apod. Převážnou část z toho ale režisér použil jen jako pozadí pro celkem banální historku o lehkomyslném kadeřníkovi, který proplouvá životem od jedné hlavy ke druhé a totéž uplatňuje u vagín svých klientek. Ona postava v sobě prostě nemá potřebný dramatický konflikt, střet hodnot a schází tady scénář, který by dokázal námět náležitě prodat. Takový Buňuel dokázal společenskou kritiku prodat o dvě třídy rafinovaněji a vůči establishmentu krutěji. Celkový dojem: 50 %. Stojí za zmínku, že Warren Beatty do jisté míry ztvárnil sebe sama. Traduje se o něm, že byl nejvýkonnější sexuální mašinou, jaká kdy prošla Hollywoodem - a že měl pořádnou konkurenci. Jeho přístup k ženám a sexu byl tvrdě konzumní a měl to štěstí, že si sexuální revoluci užil ještě předtím, než propukla epidemie AIDS. Dost dobře nevím, jestli ten výčet skalpů, které za ona léta ulovil, vypovídá víc o něm, nebo o těch ženách... ()

Aelita 

všechny recenze uživatele

Kadeřník George je objekt i oběť ženské sexuchtivosti. Podle filmu. Odkdy je ženská sexuchtivost nejenže nehaněná, ale dokonce podporovaná? Dobu, kterou film zobrazuje, nejvíce charakterizovala nikoliv volba Nixona, ale probíhající sexuální revoluce, jež změnila pravidla vztahů mezi muži a ženami a tím samým i jejich jednání. George vysvětluje nevěru žen tím, že ty se samy cítí být podváděny muži ("I'm on my feet all day, every fucking day, listening to women talk and you know what they talk about, don't you? Being fucked up by some guy. That's all that's on their minds. I'm sure you've done something they could get pissed off about, what's that got to do with it? All women are pissed off, man, all of 'em. They fucking hate us! Don't you know that?"). Oddělení sexu od reprodukce umožnilo ženám stejným způsobem jednat s muži, čili být více promiskuitní. Všichni získali více sexu, ale ztratili dlouhodobost vztahů. Inu, modernita je tekutá. „Naše doba si vysloužila charakteristiku ‚tekutá‘, protože její rysy jsou chaos, ambivalence, nejistota, nahodilost a neustálá změna pravidel. Je jako řeka, jejíž proud přešel z poklidu a plynulosti do fáze peřejí a vodních vírů…“ (https://managementmania.com/cs/tekuta-modernita _____ http://www.enviwiki.cz/wiki/Tekut%C3%A1_modernita) ()

Galerie (50)

Zajímavosti (2)

Reklama

Reklama