Režie:
Wes CravenScénář:
Wes CravenKamera:
Jacques HaitkinHudba:
Charles BernsteinHrají:
John Saxon, Ronee Blakley, Heather Langenkamp, Amanda Wyss, Jsu Garcia, Johnny Depp, Charles Fleischer, Joseph Whipp, Lin Shaye, Robert Englund, Joe Unger (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Nancy (Heather Langenkamp) prožila smrt svých přátel. Matka a její blízké okolí si myslí, že se zbláznila a vytváří si vlastní postavu, která je zabila. Jenže postupem času napovrch vyplouvají důkazy, že vrahem je Freddy Krueger (Robert Englund), který se jí zjevuje prostřednictvím snů. Nancy zjistí, že v minulosti zabil 20 dětí a rodiče se sami pomstili, když selhaly vyšetřující orgány. Nezbývá jí než se vydat do posledního nerovného boje s Freddym a záchranou jí může být právě její otec (John Saxon). (Rodriguez)
(více)Videa (2)
Recenze (719)
"Come to Freddy". Originalita. Toto slovo vás určite napadne, ked si spomeniete na tento kulový horor. Niet čudo, že najúspešnejším hororom dekády sa stal film Nočná Mora z Elm Street, ktorým sa na scénu uviedol spálený vrah detí Freddy Krueger. Jeho otec, režisér Wes Craven, geniálne využil "objavy" svojich predchodcou. Nancy, hlavná hrdinka, nielen behá a jačí, ale má aj svoje city a problémy ako vačšina jej vrstovníkov: pochádza z rozvedenej rodiny jej matka pije, a čo je najhoršie, trpí nedostatkom spánku. Len čo si na chvílu zdriemne, už je tu Freddy.A jeho úmysly nie sú čestné... Parazitný sposob existencie Freddyho Kruegera poskytol filmárom široké manévrovacie pole: v snoch sa može stat naozaj hocičo. Ked vás počas spánku Freddy poreže, zobudíte sa s ranou na ruke. Ked vás zabije už sa neprebudíte :) Freddy je nepredvídatelný, zákerný a má zmysel pre humor, samozrejme, že ten najčiernejší. Nečudo, že sa s neho stal Mickey Mouse hororu. Film je vdaka ustavičnému striedaniu snových a reálnych scén krásne neprehladný a nás divákou sprevádza pocit neustáleho ohrozenia. TOTO JE KULT! Celá recenzia: TU ()
Než se pustím do komentáře, tak musím konstatovat, že na vlně všech těch osmdesátkových slasherů mám Freddyho Kruegera moc rád, ale u mě byl vždycky až na třetím místě za Michaelem Myersem a Jasonem Voorheesem, ale to neznamená, že bych sérii Nočních můr neměl rád. Jednička jak už to u podobných sérií bývá sází především na atmosféru a originálnost. Počet smrťáků není nijak ohromující, ale o to tu nejde. Z Freddyho tu především cáká totální ikoničnost jeho postavy a je prostě cool. film pak především stojí na tom nápadu a opravdu nervydrásajícím ději. Pro mě to není nejlepší díl série, ale skvělý start je to určitě.75% ()
Nancy, po chodbách se neběhá! Hororový kult Wese Cravena, který se (stejně jako v budoucnu Vřískot) zapsal do dějin žánru, myslí filmových fanoušků a jednoznačně se zařadil mezi klasiku. Nepolapitelný snový přízrak Fred Krueger, v otrhaném klobouku, zeleno-červeném svetru, s ohněm znetvořenou tváří a noži místo rukou, je dnes absolutně kultovní postavou hororového průmyslu. Po hodně dlouhé době jsem Noční můru zhlédl a byl jsem spokojen. Co, spokojen? Nadšen! Líbí se mi Freddyho originální útoky na své oběti, např. když nepřirozeně natahuje ruce, honí Tinu po zdech ložnice či vystrčí svá ostří z vany. Fajn vychytávky. Už se filmu neděsím jako v deseti letech, když jsem ho sledoval v pozdních nočních hodinách na satelitu a s německým dabingem, ale skvěle se u něho bavím. ()
Noční můra v Elm Street patří bez přehánění mezi nejznámější horory, které kdy vznikly. Oprávněně. Už zabití první osoby, která byla od začátku prezentovaná jako hlavní postava, a tedy jako ta co by neměla umírat, tedy rozhodně ne hned na začátku, je velmi překvapivé. Nápad se zabijákem, který se ve snech mstí potomkům svých vrahů, je perfektní. Bohužel v prvním díle se jej nepovedlo zcela rozvinout. Důvod je nasnadě. Tvůrci se snažili o co nejuvěřitelnější prolínání mezi reálnými a snovými pasážemi. Nechtěli využít veškerý prostor snu k realizaci šílených nápadů, které by bouraly již tak vratkou atmosféru, a bohužel zcela rezignovali i na vyobrazení bezmocnosti, kterou museli, resp. mohli, jednotlivě postavy zažívat (zejména neprávem obviněný Rod a hlavní hrdinka). V konečném důsledku tak sledujeme spíše komorní podívanou, ve které je jediná hlavní postava opakovaně konfrontovaná se světem Freddyho Kruegera. Je ovšem třeba vyzdvihnout fakt, že hlavní postava prochází neustálým vývojem a k Freddymu se vrací vždy obohacena o nové myšlenky, které může a chce využít. Jejich souboj je čím dál vyrovnanější, což přináší větší napětí v důsledku očekávání dobrého, či špatného konce. Problém je, že toho napětí je na začátku co by se za nehet vešlo a na konci to není zase až o tolik lepší. Nervydrásající atmosféra a okusování prstů ze strachu o hrdiny se bohužel nekoná. Takovým hřebíčkem do rakve je pak závěr, který je nejslabším článkem celé série. ()
Jak už to u filmových sérií bývá, i v případě NOES jsou některé díly slabší a jiné silnější. Původní Cravenova Můra patří jednoznačně k těm druhým. Navíc jde o nejhorrorovější film série. Ještě zde není tak patrná comicsová estetika, nadhled a černý humor pozdějších sequelů, ovšem napětí a správně dávkovaná hrůza vytěžují originální nápad více než dobře. Mou srdeční záležitostí je sice zejména Můra č.3 (aka Dream Warriors), ale debut Freddyho K. má i tak můj plný respekt. ..... Často se vedou spory o tom, zda NOES je či není slasher (tedy zástupce horrorového subžánru, zabývajícího se vyvražďováním teenagerů). Osobně se kloním k názoru, že tenhle snový svět je se svými zvláštními pravidly přece jen trochu jinde, než svět Halloweenů, Pátků třináctého či Vřískotů. Ostatně, i to, že Craven si vymínil, že po celou dobu natáčení nesmí na place padnout slovo "slasher", o něčem vypovídá. ()
Galerie (178)
Zajímavosti (136)
- Hlavními Cravenovými inspiracemi pro film byla popová píseň Garyho Wrighta z roku 1970 "Dream Weaver" a série článků ze 70. let o hmongských uprchlících, kteří po útěku do Spojených států kvůli válce a genocidě v Laosu, Kambodži a Vietnamu trpěli znepokojivými nočními můrami, odmítali spát a někteří z nich ve spánku zemřeli. (ajaxx)
- Americký filmový institut zařadil Freddyho Kruegera (Robert Englund) na 40. příčku žebříčku nejzápornějších postav v dějinách amerického filmu. (TheDude)
- Zdravotní sestru v nemocnici hraje manželka režiséra Wese Cravena, Mimi Craven. (Witta)
Reklama