Režie:
Michael CrichtonScénář:
Michael CrichtonKamera:
Gene PolitoHudba:
Fred KarlinHrají:
Richard Benjamin, Yul Brynner, James Brolin, Norman Bartold, Victoria Shaw, Alan Oppenheimer, Dick Van Patten, Linda Gaye Scott, Majel Barrett (více)Obsahy(2)
Vítejte na hřišti pro dospělé, které je navrženo tak, aby uspokojilo všechny vaše představy, a kde jsou realističtí roboti naprogramováni na romantiku... násilí... cokoli. Vítejte ve Westworldu! Podnikatelé Peter Martin (Richard Benjamin) a John Blane (James Brolin) přijíždějí strávit dovolenou v zábavním parku imitujícím Divoký západ, kde nechybí tanečnice, hromadné barové rvačky ani přestřelky, ale všechno je bezpečné a neškodné. Když je však Blane postřelen robotem (Yul Brynner) a záhy umírá, Martin zjišťuje, že se něco příšerně zvrtlo. Všichni lidští provozovatelé jsou mrtví a roboti vyvražďují návštěvníky v tomto sci-fi thrilleru od scenáristy a režiséra Michaela Crichtona (Jurský park). (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (126)
S filmy podle Crichtona mám vždycky nějakej problém, ani nevím proč. Stejné je to u Westworldu. Nápad je to výbornej a zajímavej, začátek je fajn a vypadá to jako bezstarostná komedie. Pak to ale nějak upadne, neumím ale říct jak. Připadalo mi, že to nějak ztratilo tempo a začalo se to táhnout. Stroje jsou dobře vymyšlené a Brynner podává vynikající výkon, vypadá fakt hrůzostrašně. Ale myslím, že nejvíc selhává Crichton jako režisér. Kdyby se zaměřil jen na samotný Westworld a jeho problémy, bylo by to fajn. On ale začne přimíchávat ještě ty dva další světy a divák se v tom přestane trošku orientovat a celý to pak působí odtažitě. Možná měl zvolit teda delší film a probrat všechno. Takhle mi to přijde takový nehotový, i když ten konec s tou naháněčkou je dobrej. 60% ()
Je příliš snadné odsoudit Westworld kvůli zjevné režijní nezkušenosti Michaela Crichtona. Ano, mnohé scény jsou nesmyslně zdlouhavé, nedaří se mu efektivně provázat paralelní děje z westernového, renesančního a starořímského světa a iluze autenticity těchto umělých světů každou chvíli zakopne o nějaký formální nedostatek... Jsou to důvody, proč nejdu nad tři hvězdičky. Ale někde vespod té vnější neohrabanosti se možná skrývá cosi zajímavějšího, než jsou triky nebo přestřelky. Westworld se dá chápat i jako komentář k zániku žánrů Starého Hollywoodu a vyjádření stesku po jejich půvabné přímočarosti. Po tom, co představitelé Nového Hollywoodu odsoudili jako šablony a překonaná klišé, než se k nim o dekádu či dvě později všichni pokorně vrátili. Hrdinové filmu se jedou povyrazit právě tímto způsobem, protože paralelní realita filmových westernů, se všemi typizovanými budovami, krajinou a jasně definovanou hierarchií obyvatel, shodnou v každém filmu tohoto žánru, jim připadá důvěrně známá a bezpečná. Jako schéma, do něhož snadno zapadnou a budou se v něm cítit dobře, protože má svá pravidla, protože se jim zdá srozumitelnější a ovladatelnější, než je reálný svět a potažmo rozervaný Nový Hollywood. Takže tito živí lidé - návštěvníci - se paradoxně chovají jako roboti. Vyfasovaný klobouk s plíšky a pončo přimějí Jamese Brolina se sebevědomou samozřejmostí přijmout roli Clinta Eastwooda, obstarožní manželský pár oživuje svůj vyčerpaný vztah obřadně rytířskými námluvami, jaké zná z idealizovaných romanticko-historických filmů. Ale tak jako se vyčerpaly tradiční filmové žánry nebo jejich hvězdy, podléhají opotřebení i roboti a nastane zmatek. Kdo ví, možná to tak Michael Crichton nemyslel; ani nevím, zda svůj román nenapsal ještě v dobách, kdy filmům kralovali Cary Grant a spol. a jejich budoucí vrahové si teprve brousili nože. Ale je to přinejmenším jeden z možných výkladů. 60% ()
Knihy Michaela Crichtona mám hodně rád, ale s jejich filmovými adaptacemi to dopadalo všelijak - pokud se za ně nepostavil špičkový režisér, dívat se na ně moc nedalo. To platí i o samotným Crichtonem režírovaném Westworldu. Na svou dobu bylo lehce "cyberpunkové" téma sice trochu přelomové - deset let před tím než ten žánr vůbec oficiálně vzniknul - ale taky to ty jeho stěžejní myšlenky nerozvíjí nijak do hloubky, a spokojí se s prostinkým příběhem který by vystačil tak na několikastránkovou povídku, a maximálně půlhodinový film. Takže jak tady se ta délka 88 minut zdá krátká, stejně je to zbytečně natahované a útrpně nudné. Tady doslova nic víc než představení prostředí zábavního robo-parku a pak honička s jedním ze zblázněných robotů není. 5/10 ()
Snímek stojí na zajímavém tématu a originálním nápadu skloubit western a sci-fi a padá na Crichtonově režii a nestabilitě vyprávění. Spoustu scén je zdlouhavých a slibné scény (za všechny závěrečná honička) nemají potřebné grády. Film se rozjíždí hodně ze široka, přičemž pasáže ze středověku a starověku víceméně vyznívají doztracena. Pokud by se Michael Crichton věnoval pouze westernovému světu (či na větší ploše rozehrál všechny tři) a film režíroval zručný režisér, hodnocení by bylo jistě vyšší. Takto jej i přes nesporné klady (neotřelost příběhu, takřka dokonalý Yul Brynner) považuji spíše za pozoruhodný a zajímavý, nežli skvělý a jedinečný. 60%. ()
Koukatelné i dnes, po více jak čtyřiceti letech od svého natočení. Jakožto fanda seriálu jsem byl hodně zvědavý (a tedy s filmem jsem se poprvé seznámil až teď), jak si vede jeho filmový předchůdce. Největším překvapením pro mě byla obrovská podobnost se seriálem - jak park vůbec funguje (včetně toho, že pro mrtvé přijíždí v noci sanitka), nově vznikající příběhové linky za pochodu, aby se zákazníci neměli šanci nudit a události, které se odehrály až v samém závěru seriálu. Je to méně sonda do duše umělé bytosti a více hodně kreativní a velmi zábavný počin, který si drží vysokou úroveň až do závěrečných titulků. Yul Brynner podává perfektní výkon jako obávaný Gunslinger. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (23)
- Když Peter (Richard Benjamin) poprvé zastřelí Pistolníka (Yul Brynner) v salónu, kulka vyjde uprostřed jeho zad. V dalším záběru je zranění po kulce v pravém rameni. (Marek06)
- Když jsou roboti naloženi na pás k opravě na konci dne, první z nich má na hrudi klobouk. V dalším záběru ho má na hlavě. (Marek06)
- Režišér John Carpenter se při práci na postavě Michaela Meyerse ve filmové sérii Halloween údajně inspiroval právě postavou zabijáckého pistolníka ze snímku Westworld. (vesper001)
Reklama