Režie:
Terence YoungKamera:
Charles LangHudba:
Henry ManciniHrají:
Audrey Hepburn, Alan Arkin, Richard Crenna, Efrem Zimbalist Jr., Jack Weston, Samantha Jones, Robby Benson, Mel Ferrer, Jean Del Val, Gary MorganObsahy(1)
Audrey Hepburnová v roli slepé ženy, která bojuje o přežití a netuší s kým. Slavný americký thriller Čekej do tmy (1967) začíná poměrně nevinně. Manžel slepé Susy z neznalosti vezme k sobě na letišti od neznámé ženy hrající panenku. Když ji má vrátit, nemůže ji najít. Susy přišla o zrak teprve nedávno a stále se učí s tímto handicapem žít. Někomu však panenka velmi chybí a za každou cenu ji chce získat zpět. Neznámý si je jist, že ji najde u Susy a je odhodlán kvůli ní i zabíjet. Mladá žena se tak ocitá tváří v tvář psychopatickému vrahovi Roatovi. Jejím jediným přáním je přežít. Je sledována a přitom sama nevidí. Jen ve tmě má nad vetřelcem výhodu… Mrazivě děsivý snímek udržel v napětí již generace diváků a léty neztratil na své působivosti. Zásluhu na tom má i vynikající Audrey Hepburnová, která za roli Susy získala svou pátou nominaci na Oscara. Producentem snímku byl její tehdejší manžel, herec Mel Ferrer. Role Roata, zosobněného zla, se skvěle ujal Alan Arkin a jeho dva spojence si zahráli Jack Weston a Richard Crenna. Postupně se rozvíjí příběh plný napětí, který vrcholí ve strhující konfrontaci obou hlavních postav. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (394)
Ano, kdyby Susy věděla, jak funguje zámek na dveřích, tak by se z toho nic nestalo, jak ne nepravdivě podotýká celá řada mých vážených kolegů zde. Ono se taky ale nestává každý den - alespoň mně ne -, že se z vás trojice kriminálníků snaží vymámit panenku narvanou heroinem. Ano, člověk musel sem tam přivřít oko, u mne to však nic neměnilo na tom, že jsem byl napjat od začátku až do konce. A takovou zákeřnou zrůdu jako je Roat aby člověk pohledal... 90% ()
Nečekal jsem do tmy a film si pustil odpoledne :-), a přišlo zklamání. Ale co jsem čekal, tak to klaustrofobickou klasiku, ne pouhý přepis hitchcockových děl. Audrey Hepburn naprosto miluji, ale v tomhle případě byla moc uječená a její postava se chovala nelogicky. Ono je to celkově uděláno tak, že to připomíná známé pořekladlo "z komára velblouda" a k realitě se to blíží asi jako porouchaný Pendolino do Prahy. Přeceňované až na kost! ()
Scénář: Robert Carrington .. Jeden byt, jedna slepá žena, jedna telefonní budka, panenka plná heroinu a banda lumpů, kteří se jí snaží získat. Skvěle zfilmovaná divadelní hra, která někdy trošku logicky skřípe, ovšem pohled na půvabnou Audrey Hepburn (ten krátký sestřih ji neuvěřitelně sluší) kdejaké chmury nad nedostatky spolehlivě rozpráší ;-) ()
Způsob, jakým se trojice kriminálníků pokouší získat panenku, je možná zbytečně komplikovaný, nicméně z dané situace vytěžuje maximum napětí. Rozehrávají nevyrovnanou partii, jejíž pravidla nedávají větší šanci hrdince. Susy však není úplně hloupá, naivní a důvěřivá, a navíc má přinejmenším tu výhodu, že zatraceně dobře slyší a k tomu, aby se mohla pohybovat, nepotřebuje světlo (což je nádherně demonstrováno v posledních minutách, zahalených zčásti do úplné tmy). Způsob, jakým scénář staví na jejím handicapu hraničí s morbiditou a souvisí s tím i můj největší problém s tímto filmem. Dokázal jsem si jej totiž velice živě představit jako ztřeštěnou komedii. Stačilo, aby zloději byli větší sympaťáci a hlavní hrdinka větší naivka. Námět k tomu opravdu vybízí. Navíc zde hlavního padoucha hraje Alan Arkin, kterého mám stále zafixovaného jako pošahaného kapitána ruské jaderné ponorky z komedie Rusové přicházejí, Rusové přicházejí… 80% Zajímavé komentáře: monolog, sud, genetique, Cimr ()
První věc: Změňte či odeberte nějaký samozřejmý element (zrak titulní hrdinky) a obyčejný nápad náhle skýtá nové možnosti. Druhá věc: Doba pokročila. Herecké výkony jsou místy přepjaté a postup tří grázlíků občas malinko komický. Naštěstí je tu Alan Arkin - jeho zloduch s černými skly je ztělesněný satan a hlavně díky němu není povinný konfrontační závěr trapný. ()
Galerie (36)
Zajímavosti (27)
- Byt Susy Hendrix (Audrey Hepburn) je na 4 St. Luke's Place v Manhattanu. (HellFire)
- Kina se podílela na tom, aby bylo posledních 12 minut filmu co nejstrašidelnějších. Pokaždé, když Audrey Hepburn (Susy Hendrix) rozbila jednu žárovku, zhaslo v sále jedno z již tak dost utlumených světel. (HellFire)
- Audrey Hepburn (Susy Hendrix) a režisér Terence Young spoločne navštívili školu pre nevidiacich, aby sa dozvedeli viac o zrakovo postihnutých. Audrey sa naučila Brailleovo písmo natoľko, aby sa zdalo, že ho dokáže čítať a písať. Používanie Brailleového písma je zmena oproti pôvodnému scenáru z Broadwayu, kde Susy používala veci ako kocky cukru na sledovanie telefónnych čísiel. Písanie telefónnych čísiel v Brailleovom písme pôsobí reálnejšie a jeho zaradenie do filmu pochádza zo stretnutia Audrey Hepburn s nevidiacimi. (TheRoller)
Reklama