Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nejznámější román F. Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby (1925) nebyl zprvu právě populárním čtivem, i když během jednoho roku od prvního vydání vznikla divadelní adaptace, již na Broadwayi režíroval George Cukor, a podle ní také hollywoodský film režiséra Herberta Brenona, jenž se bohužel nedochoval. O pár let později byla kniha prakticky zapomenuta a teprve po dalších, poválečných vydáních se dočkala zaslouženého uznání i čtenářské obliby. Kniha zachycuje "jazzový věk" bouřlivých dvacátých let, kdy nečekaná hospodářská prosperita byla často vykoupena ztrátou morálních hodnot a kdy "stará" aristokracie těžce snášela nastupující konkurenci z řad nejrůznějších zbohatlíků, z nichž mnozí byli zapojeni do bujícího organizovaného zločinu. Podruhé byl román zfilmován v roce 1949 (režie Elliott Nugent, titulní role Alan Ladd), ale nejznámější je dnes asi třetí filmová verze z roku 1974. Jejím režisérem je známý anglický tvůrce Jack Clayton (mj. klasické Místo nahoře), který pracoval se štědrým rozpočtem (cca 6,5 milionu dolarů) podle scénáře Francise Forda Coppoly a měl k dispozici přední herecké hvězdy, zejména Roberta Redforda do titulní úlohy a Miu Farrowovou jako Daisy. Snímek natočený v duchu tehdy módních retrofilmů (Takoví jsme byli, Podraz) sice ctitele předlohy a filmové kritiky příliš nepřesvědčil, nicméně patřil ve své době k divácky nejúspěšnějším titulům. Americká akademie ho vyznamenala dvěma Oscary, za kostýmy Theoni V. Aldredgeové a hudební adaptaci Nelsona Riddlea. (Česká televize)

(více)

Recenze (114)

viperblade 

všechny recenze uživatele

Těsně předtím, než jsem šel do kina na remake, jsem si sehnal tento film. Proč? Na tohle je jednoduchá odpověď - podívejte se na ta jména. Robert Redford s Miou Farrow v hlavních rolích a scénář měl na starosti Francis Ford Coppola. Jen při čtení titulků jsem se na film opravdu těšil, a proto mě mrzí, že mě film do jisté míry zklamal. Píšu "do jisté míry" protože hned po skončení bych mu těch 70 % i dal, protože ten závěr se mi opravdu líbil, ale po pár týdnech, kdy jsem film viděl, si pamatuju spíše tu vleklou atmosféru a nevýrazné herce (Redford i Farrow měli naštěstí spousty lepších rolí, které jim sedly) než na těch pár opravdu skvělých scén. The Great Gatsby je přesně ten typ filmu, které stačí vidět jednou. 60 %. ()

danliofer 

všechny recenze uživatele

Film, jenž šlape jako hodinky od začátku do konce. Bonusem budiž neskutečně dobrá kamera. Příběh lze více docenit až po pár hodinách či dnech, kdy se to vše pozlátko člověku rozleží v hlavě, aby nakonec vyhřezla všechna ta povrchnost na jedné straně a hloubka na druhé. Ať si každý vybere své strany... ()

Reklama

sona123 

všechny recenze uživatele

Ne, mně to nepřišlo až tak hrozné, jak se tu píše. Možná proto, že neznám ani knihu, ani jiné adaptace a že se mi tu moc moc líbil mladičký Redford (už vím, komu se podobá Brad Pitt). Chápu, že měl tolik fanynek. Nevadil mi český dabing, líbily se mi kostýmy, lokace, celé mne to bavilo a ano, asi to mohlo být drama, asi to mohlo mít větší hloubku, ale nedostatek toho všeho odpouštím. Vždyť je to jakási klasika, na kterou se dá i po víc než 30 letech velmi dobře dívat a to se cení. ()

Martinvon 

všechny recenze uživatele

Zpracování románové předlohy Francise Scotta Fitzgeralda snad nemohlo být zdařilejší. Pomalu plynoucí čas v předválečném životě znuděné smetánky je i do filmové řeči převeden do podoby pomalu plynoucího rytmu filmu. Čas jakoby nebyl. Teprve skutečné tragédie zahýbou i s časem - pro pumpaře končí život smrtí jeho manželky, bere spravedlnost do svých rukou a jde zabíjet. Jen pro Daisy a jejího manžela stojí čas na stále stejném místě. To, co je v tomto filmu pozoruhodné - samozřejmě kromě hvězdného obsazení - je vizuální řeč motivů. Především očí coby leitmotivu. Několikrát projedou všichni kolem reklamní tabule, na níž jsou dvě velikánské oči. Oči dohlíží na celé dění svrchu, podobně jako oko boží. Několikrát použije kameraman zajímavé detailní záběry - lampa v domě pumpařově přechází pomalým pohybem kamery v jeho (pumpařův) pohled. Detailní přiblížení na přední reflektory automobilu - tak podobné očím. Rozbité “oko” po nehodě, při které umřela pumpařova žena. A jsou to právě oči, které zradí pumpaře a vedou ho za domnělým vrahem jeho ženy. Při psaní tohoto komentáře si uvědomuji, jak je vlastně na první pohled nenápadná, uťáplá postava pumpaře důležitá. Právě na něm je vidět, jak velkou tragédii mohou způsobit zdánlivě banalní “přehmaty” mocných. Stává se nositelem děje. Gatsby je naproti tomu obrazem veleúspěšné kariéry, po celou dobu se snažíme prostřednictvím vypravěče proniknout jeho tajemství. Manželé Carrawayovi obrazem neměnnosti a jakési předurčenosti, plynoucí z vyššího společenského postavení. ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Je mi fuk, že je to podľa nejakej knihy. Z tohto filmu je cítiť akúsi obhajobu prehnaného bohatstva na úkor spoločnosti, akúsi mimoriadnu galantnosť a rozumnosť u bohatých ľudí, proste akúsi nadradenosť. Tiež tu akosi tie citové hľadiská sú príliš chladné a chlap sa tu nekresťanským spôsobom pokúša byť šťastný tým, že si uchmatne naspäť svoju bývalú lásku, ktorá nevie, čo chce a ktorá je akoby bez citov a len povrchná a výstredná žena. Redford tu má ozaj málo priestoru a tiež je to zbytočne pretiahnutý film a ani tá podľa mňa výrazne dobrá atmosféra doby tomu veľmi nepomáha, lebo scenár v spojení s dejom nie je nič romanticky výnimočné, či niečo na štýl tragédie ako Rómeo a Júlia. ()

Galerie (36)

Zajímavosti (16)

  • Anachronismus: Příběh je situován do roku 1922, ale Gatsbyho žlutý Rolls Royce Phantom I je model z roku 1928. (NinadeL)
  • Anachronismus: Nick krmí pěnkavu a kardinála červeného, kteří se na Long Islandu objevují až od 40. let. Do té doby se objevovali jen na západě USA. (NinadeL)
  • Hlavní role byla nabídnuta i Warrenu Beattymu. Odmítl, aby se mohl věnovat McGovernově prezidentské kampani. (džanik)

Reklama

Reklama