• fisikk
    *****

    Když jsem se dívala na tento seriál, cítila se jako bych hrála hru; věděla jsem, že až se dostanu na konec, budu šťastná, že je to za mnou, ale vzápětí to vystřídá pocit smutku a prázdnoty, protože najednou nevíte co s volným časem. Nejspíš to zní divně, protože Kamenný řád má jen 6 dílů a celkové shlédnutí mi trvalo pouhé dva dny, ale o to více je zde vidět kvalita snímku, když tento pocit dokáže vyvolat v tak krátké době.(5.6.2011)

  • gudaulin
    ****

    Tradice, autorita, pořádek, půda, práce a povinnosti - Kamenný řád je rodinnou ságou, která vyjadřuje tradiční konzervativní hodnoty selského stavu na českém venkově. Velmi slušný scénář, zajímavé obsazení málo viděnými herci, na dobu vzniku až překvapivě dobrý, v konfrontaci se slátaninami typu Poslední z rodu Hamrů se nebojím říct výborný seriál. Je zajímavé, že ačkoliv naše televize recyklují kdejakou normalizační trapárnu, k repríze tohohle kvalitního kousku sáhly za dvacet let poprvé. Seriál na příběhu příslušníků jedné selské rodiny popisuje postupný rozklad konzervativního řádu a tradic na našem venkově. Konfrontuje ho s technologickým a především sociálním a politickým vývojem, s hodnotami moderního městského člověka (Postava učitele, který se přižení do rodiny a je nucený handlovat o věno své nevěsty. Scéna, kde se ošívá nad tím, že pro rodinu své vyvolené jde v případě hledání partnera svým způsobem o obchod a investici je sice humorná, ale hluboce příznačná.) Celkový dojem: 80 %. Je škoda, že seriál neměl zdaleka tak velký rozpočet jako dobově oblíbené dietlovské projekty. Jeho dobová popularita na rozdíl od Dietlových seriálů ale souvisela i s faktem, že Kamenný řád jen v minimální míře ovlivnila režimní ideologie normalizační éry.(20.7.2009)

  • sportovec
    *****

    Česká obdoba švédských Raskenů z někdejšího slezského trojhraničí v Beskydách se výrazně vymkla z normalizačního standardu tvorby tohoto zaměření dramatizací významného regionálního románu možnostmi regionálního televizního ostravského studia. Zachycení postupné proměny někdejšího agrárního zapadlého kraje do ocelového a černouhelného srdce Česka přesvědčivě a silnými uměleckými prostředky buduje na osudech selské rodiny a vývoje jejích početných členů. Kraj na pomezí českého, polského a někdejšího německého slezského osídlení tehdy začal formovat svou novou, osobitou tvář, která vedle vnitřní české a moravské jazykové identity dotvořila základní půdorys moderního češství. V tomto ohledu jako bychom se dostali do prostředí jiné středoevropské identity, lodžské Rejmontovy a Wajdovy ZASLÍBENÉ ZEMĚ. Výrazně tu na sebe upozornila kvalitou svých výkonů dosud širší české veřejnosti neznámá komunita ostravských divadel; některá jména se postupně prosadila do trvalého diváckého povědomí: Tomáš Töpfer, Zdeněk Hradilák, Jan Vlasák, Lenka Termerová, Nataša Baženovová; nikoliv náhodou autorem scénáře byl jeden z nejpřednějších českých dramatiků druhé poloviny dvacátého století Ota Zelenka. Oživením ostravského centra se tak dotvořila doposud nepřekonaná plnost původní české televizní tvorby přelomu třetí a čtvrté čtvrtiny minulého století. KAMENNÝ ŘÁD stojí na počátku této zřejmé, ale jinak ne příliš často uváděné éry.(19.3.2008)

  • Aky
    ****

    Velice povedený seriál, vzhledem k době svého vzniku působící jako zjevení. Chudý rozpočet, absence největších tehdejších hvězd, nic z toho nezabránilo tomu, aby vznikla rozsáhlá naprosto pravdivě působící rodová sága o střetech tradic s momentálními požadavky doby, aniž se straní jedné či druhé straně, čímž celý projekt působí jako vytržený ze skutečného života.(18.8.2012)

  • Kroupa
    *****

    Neuvěřitelné, natočit v dobách tuhé normalizace takový seriál. Vypráví totiž o rodině, jejíž život se točí kolem gruntu a rozhodně se nejedná o "socialistický realismus". Vysoká odolnost proti ideologickým zásahům ale není jediným kladem Kamenného řádu, dnes je to samosebou a nikdo by proto kvůli tomu na to nekoukal. Ani známí herci (kromě Töpfera a Beka) tam nehrají. Přesto stojí za to se na něj dívat - vynikající herecké výkony a zajímavý příběh zasazený do doby zkoušeného národa, střet moderní doby a tradice, z něhož ani jedna strana nevychází jako horší.(24.11.2006)

  • - Milena Asmanová, která ztvárnila dceru postavy Štěpánky Ranošové, byla pouze o 4 roky mladší. (M.B)

  • - Eva Hudečková (Maryča), zvárnila ve filmu matku Tomáše Töpfera (Cyril), ve skutečnosti byl mezi herci věkový rozdíl jen dvou let. (topr harley)

  • - Film se natáčel nedaleko Nového Jičína na odlehlém lesním statku u Mutinů. (topr harley)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace