Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dětství, které v Kalifornii prožila patnáctiletá Vanessa Lutz připomínalo peklo. Její nevlastní otec Larry obchoduje s drogami, matka Ramona je narkomanka a prostitutka, která už několik let předstírá, že nevidí, jak muž Vanessu pohlavně zneužívá. Když se nakonec otčím dostane za její zneužívaní a drogy za mříže a matka je zatčena za prostituci, usoudí sotva gramotná Vanessa, že se nechce dostat do žádné pěstounské rodiny a raději se rozhodne najít svou babičku, kterou v životě neviděla a začít u ní nový život. Ukradne auto sociální pracovnici, která měla na starost její rodinu a uteče z domu. Cestou se však auto porouchá a tak Vanessa pokračuje v cestě s mladým, příjemným a na první pohled slušným Bobem Wolvertonem, který pracuje jako právní poradce ve škole pro problémové chlapce. Bob si pomalu získává Vanessinu důvěru a nakonec ji přesvědčí, aby mu vyprávěla o tom, jak ji nevlastní otec pohlavně zneužíval. Jenže zanedlouho si šokovaná Vanessa uvědomí, že to, co vypráví, Boba vzrušuje. Vzápětí se ukáže, že muž je psychopatickým "vrahem z I-5", o němž se mluví ve zprávách. Muž, který zabíjí a znásilňuje ženy na dálnici I-5. A teď si jako další oběť vybral Vanessu. Dívka se pokusí z jeho auta uniknout, ale zjistí, že muž odstranil vnitřní kliku dveří. Podaří se jí zmocnit pistole a zasáhnout ho několika výstřely. Jako zázrakem však vrah přežije, Vanessa je zatčena a policie ji obviní z pokusu o vraždu. Americký film, který je zdařilou směsí road movie a vězeňského dramatu, vznikl v roce 1996 a původně byl určen pro televizní obrazovky, Velmi kladné recenze a příznivé přijetí nakonec vedly k rozhodnutí uvést film v kinech. Podle vlastního scénáře ho natočil jako svůj režijní debut scenárista Matthew Bright. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (107)

mala_kea 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem alespoň nějakou zabijáckou a vypěťovou podívanou, když jsem však zjistil, jaký bič Bright ušil na Kiefera, bylo mi do breku. Nemůžu říct, že by neměl působivou roli, ale jeho potenciál zkameněl hned v úvodu po několika minutách. Reese se na svou parodickou hodila nadpřiměřeně, ale její "namyšlenost", že ona je vládcem platna ve mě vynutila posunek, že bych ani tu 3 hvězdu neměl radši dávat. Kiefe, tebou to není. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Matthew Bright je buďto prokletý génius, pro kterého v Hollywoodu nebylo místo, nesoudný magor nebo jen filmařský pankáč, který zvysoka kašle na klasické řemeslné normy. Jeho filmografie se vychyluje mezi póly kultovního undergroundového úletu "Forbidden Zone" a hvězdně obsazeného zhůvěřile zpatlaného melodramatu "Tiptoes". "Freeway" stojí někde uprostřed a ukazuje Brighta rovným dílem jako neotesaný drahokam i podvratného anarchistu. Režijní debut, který byl svého času uveden v hlavní sekci Sundance, mu produkčně zaštítil Oliver Stone, který se sám tou dobou nořil do vyšinutých vizí odvrácených stran Ameriky s projekty jako "Takoví normální zabijáci" a "U Turn". Ve štábu se mísili šestákoví fantasti odchovaní Rogerem Cormanem s věhlasnými jmény v čele se střihačkou Maysie Hoy odchovanou Robertem Altmanem a Brightovým starým kámošem Dannym Elfmanem. Navzdory hvězdnému obsazení dává film hrdě na odiv svůj punkový rodokmen dlouhými nepřerušovanými záběry a exaltovaným herectvím, které evokuje klasiky undergroundu jako Christopha Schlingensiefa. Ostatně s jeho projekty sdílí "Freeway" nejen zastřešující princip produkce, který můžeme shrnout jako "rychle, levně a zběsile", ale také základní koncept hystericky podvratného přivlastnění si mainstreamových motivů a jejich emancipačního přesazení do odvráceného prostředí, v tomto případě do světa delikventů, pouličních prostitutek a smažek. Brightova parafráze na Červenou Karkulku lavíruje mezi exploatační vyhroceností i soapoperovou teatrálností, zatímco servíruje nazlobenou pohádku, která s feministickým nádechem účtuje s tradičním sexismem a privilegovanou povýšeností. Cesta téhle Karkulky s hodně pošpiněným trestním rejstříkem z bezútěšného domova na periferii, nasyceného sexuálním zneužíváním, drogami a sociální mizérií, do babiččina domečku v trailer parku vede přes hodně spletité odbočky, včetně klasické kulisy delikventských bijáků, pasťáku. Ale stejně jako ve vzorové vyprávěnce bratří Grimmů i tady přináší setkání s vlkem nejen ohrožení, ale také prozření a uvědomění si vlastní ceny, a to nejen ve smyslu kolik si účtovat za kuřbu v postranní uličce. ()

Reklama

mourinho 

všechny recenze uživatele

Kdo chce film vnímat jako ztřeštěnou satiru parodující Červenou Karkulku, může, pro mě je ale MANIAK spíše skvěle zahranou bláznivou road movie, kde jediný problém spatřuji v absurdnosti některých scén (on si jich tam každý najde), které tak snímku ubírají na celkové uvěřitelnosti. Možná to tak ale tvůrci chtěli, pak je vše v pořádku. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Netradiční variace na Červenou karkulku, která občas pomrkává doslovnou citací, aby vzápětí známou pohádku převrátila naruby. V hlavní roli je sladce vypadající dívčina hraná specialistkou na sladce vypadající dívčiny, která se ovšem o sebe umí postarat, a nevyhýbá se ani drsnějšímu přístupu. Matthew Bright se s tím zkrátka nepáral, takže za sebe staví násilné scény, bizarní rozhovory, duševní manipulace, sociální tragédie i prostou radost ze života. Vše okořeněné dynamickou režií a obrovskou tvůrčí invencí. Danny Elfman mu k tomu natočil soundtrack, kterým ukázal, že se u Burtonových bizarností ještě krotil. Vynikající film, který ovšem nesedne každému. ()

masw 

všechny recenze uživatele

Naprosto perfektní a originální B-čko! Reese Witherspoon je skvělá, ikdyž podle mého názoru na začátku trošku přehrávala, ale jinak perfektně se téhle role zhostila. Kiefer Sutherland je jako na první pohled normální člověk, ovšem tak trochu psychopat perfektní. Film je vtipný, místy je zde i dobrá atmosféra, ale důležité je že až na konec je film překvapující. No prostě na nadávající Reese Witherspoon, nebo Reese Witherspoon, která si vyrábí nůž z kartáčku na zuby a schovává ho před dozorkyněmi ve vězení v "you know what", lesbickou spoluvězenkyni Brittany Murphy a psychopata Sutherlanda se už v dalším filmu asi nepodíváme. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (4)

  • Muž na fotce, kterou Vanessa (Reese Witherspoon) ukazuje Bobovi (Kiefer Sutherland) jako fotku svého otce, je ve skutečnosti masový vrah Richard Speck. (zajda404)
  • Make-up, který má Bob (Kiefer Sutherland) ve Vanessiných (Reese Witherspoon) nočních můrách, pochází už z prvních zkoušek kostýmů. Původně měla být použita složitější verze, která byla ale později zamítnuta. Líčení totiž trvalo šest hodin, což si štáb nemohl dovolit. (zajda404)
  • Falešná krev, která byla použita v jedné scéně, vyvolala na kůži Reese Witherspoon alergickou reakci. (zajda404)

Reklama

Reklama