Režie:
David FincherScénář:
Eric RothKamera:
Claudio MirandaHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Brad Pitt, Cate Blanchett, Taraji P. Henson, Julia Ormond, Jason Flemyng, Mahershala Ali, Jared Harris, Elias Koteas, Phyllis Somerville, Tilda Swinton (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Benjamin Button se narodil v New Orleans té noci, kdy skončila první světová válka. Rodiče místo radosti čeká šok. Zjistí, že jejich syn vypadá jako stařec. Matka umírá krátce po porodu a vystrašený otec ho položí na schodech starobince v černošské čtvrti, kde ho najde černá kuchařka Queenie a rozhodne se jej přijmout za svého. Lékaři mu nedávají moc dlouhé šance na život - jeho tělo je opotřebované, jako by opravdu žilo už osmdesát let. Zatímco všichni očekávají, že chlapec zemře, on celý život mládne. Časem se vydává do světa, aby zjistil, že nejlépe mu bylo doma. Po svém návratu se setkává se svou přítelkyní z dětství, z které je nádherná žena. Vznikne mezi nimi silné pouto podporované vzájemnými sympatiemi, které postupně přerůstá v hlubší cit. Jak ale jejich vztah vydrží, když Daisy je předurčeno stárnout a Benjaminovi mládnout? (TV Nova)
(více)Videa (14)
Recenze (2 024)
Dlouhé uvažování nad rychlým a neúprosným během času. Vlastně takový óda na čas. Mistrovsky podaná mistrem Fincherem, se skvělým citlivým a dojemným příběhem, úžasným Bradem Pittem a Cate Blanchett, dokonalou atmosférou a samozřejmě i těmi vizuálními kouzlami. Nádherná cesta napříč časem s pár nezapomenutelnými úvahami a scénami (variace efektu motýlích křídel je na toto téma nejlepší věc, jaká kdy byla natočena) a závěrem, který jen utvrdil můj názor na výjimečnost snímku. Tohle si budu pamatovat dlouho. ()
Scénář: Eric Roth .. _ Benjamin, sorted to lose people you love. How else could I know how important is for us? _____ Curious Case of Benjamin Button je velkolepé sentimentální představení fantazie a rozjímání nad časem, životem, smrtí, významem i pomíjivostí nás všech. Scénárista Eric Roth se v tomto směru skutečně přesvědčivě vyjádřil. Síla příběhu je však pouze v tom, zda ve vás vyvolá určité pocity. Obsahem totiž diváky neválcuje. Ústřední postavu téměř nezajímají dějinné okolnosti, které formují chod světa a taktéž okolní svět se o tak podivuhodného jedince pranic nezajímá a jen úzký okruh přátel s ním sdílí jeho úděl, který je nám, v čase plynoucích epizodách, postupně předkládán. Délka vyprávění je nakonec poměrně dobře stravitelná, na jeden neobyčejný lidský život až nedostačující. Ale možná, že bych střední část (práci na remorkéru) nahradil něčím poutavějším, protože po Buttonově úžasném „dětství“ v domově důchodců jsem byl možná až moc nažhaven. Finální vztahová houpačka a definitivní omlazení (za tohle bych trailery kopl někam) pak téměř začínají skřípat… _____ David Fincher už není tím razantním tvůrcem, co býval. Nyní režíruje decentně, stylově, bez excesů a ztrácí tím tak jistě část svých dřívějších vyznavačů, ale pořád se v jeho práci skrývá velký potenciál. Ten je v případě CCoBB ochucen výtečnou výpravou, kamerou (dlouhodobý Fincherův technický spolupracovník Claudio Miranda) a opředen libými tóny Alexandre Desplat (soundtrack mi občas lehce připomněl jeho Birth), které asi nejvíce podtrhují melancholickou náladu, jakou snímek má (kdyby někdo váhal, zda film vidět nechť si OST předtím - pro přesnou představu, co ho čeká - poslechne). Brad Pitt si renomé svým výkonem rozhodně posiluje a pro Cate Blanchett mám slabost i kdyby nebyla tak výbornou herečkou. _ BlackBox Projekce _ 90%. ()
Fincher i s přehnaně "gumpovským" scénářem dokazuje, že je mistrem filmového pásu. Pouť "starého mladíka" Benjamina Buttona je plná silných okamžiků, které chtějí diváka převálcovat, vyždímat do poslední slzičky a pak ho poslat do kavárny před kinem, aby si to přebral. Musím se přiznat, že té trochu násilné vlezlosti jsem se neubránil a může za to Fincherovo puntíčkářství, které každý záběr žene za roh jeho možností, doslovný voice-over i přiměřené (nikoliv geniální) herecké výkony ústřední dvojice. Ten film je dlouhý a není rychlý, ale když vám "sedne", budete s očima přibitýma na plátno hltat každou další minutu a doufat, že to nikdy neskončí. V tu chvíli dokonce začne být jedno, že se postavy jaksi "tenčí" a kvantita jejich zážitků přebírá moc nad kvalitou. Z velkého příběhu se tak vlastně stane velká podívaná... s odstupem času (tři týdny od zhlédnutí) si tu jemnou hranici začínám uvědomovat, ale i tak pořád věřím, že tahle oscarová těžká váha si poklonu zaslouží. A její režisér dvojnásob. Možná to není tvůj nejlepší film, Davide, ale tleskám ti... za odvahu nechat Brada stárnout pozpátku, za snahu vycepovat každou maličkost v každém záběru a úspěch, který se na tebe teď snáší. Po komorním Zodiacovi jistě zasloužená pozornost celého světa. Člověk se ale neubrání dojmu, že právě ten by si všechnu tu slávu zasloužil víc. ()
S přetěžkým srdcem nakonec dávám jen 4*. Globálně vzato mne film nakonec tolik emocionálně nevzal. Tím však neříkám, že jsou na první pohled patrné nějaké chyby. Ba naopak. Fincher naservíroval další ze svých "podivuhodných" kousků, tentokrát si dovolil nechat Brada Pitta narodit se jako starce uvnitř něhož se skrývá dítě a v průběhu života se role pomalu obracejí. Tohoto Brada - Benjamina si člověk zamiluje a budeme netrpělivě očekávat, zda sáhne po oscarové sošce, kandidátů bude jistě víc. Fakt je mi líto, že tak vyšperkovanému filmu nemohu dát plný počet. ()
„Our lives are defined by opportunities; even the ones we miss.“ Jistě, bere si to všemožné z Forresta Gumpa (od občas šestákového filozofování až po poletování pírka/kolibříka), ale v Benjaminu Buttonovi jsou ta kola osudu mnohem méně ovladatelná a drtí pod sebou lidskou pomíjivost. Troufám si tvrdit, že míra vašich životních zkušeností bude korespondovat s mírou vaší účasti. Lépe třeba pochopíte, že začínat od konce obklopen smrtelností je zároveň darem i prokletím.. Můžete nadávat, proklínat osud, ale když to dojde ke svýmu konci, musíte uznat, že Fincher umí (i v ratingu PG-13).. ()
Galerie (92)
Zajímavosti (36)
- Scenárista Eric Roth nakonec obměnil valnou většinu děje povídky Francise Scotta Fitzgeralda. Časově ji posunul dopředu a otočil i zákonitosti Benjaminova růstu (v předloze se narodil se stařeckým myšlením a umíral s dětským – ve filmu je to naopak). (Lichty)
- Brad Pitt bol po hurikáne Katrina znechutený nečinnosťou vlády a dal v New Orleans postaviť 150 ekologických domov. Použil na to svoj honorár práve z filmu Podivný prípad Benjamina Buttona. (skrecok1581)
Reklama