Režie:
Robert ZemeckisKamera:
Robert PresleyHudba:
Alan SilvestriHrají:
Ray Winstone, Angelina Jolie, Brendan Gleeson, Crispin Glover, Anthony Hopkins, Alison Lohman, John Malkovich, Sebastian Roché, Robin Wright (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Fantasy snímek Beowulf je filmovou adaptací staré anglosaské hrdinské básně (vznikla někdy okolo roku 1000 a je považována za základní kámen britské literatury). Film režíruje Robert Zemeckis a to opět za pomoci performance capture (tu už použil ve svém předchozím snímku Polární Expres).
Tento slavný příběh vypráví o skvělém skandinávském válečníkovi Beowulfovi (hlas Ray Winstone), který se vydává na pomoc králi Hrotgarovi (Anthony Hopkins). Od něho se dozvídá, že musí porazit a zničit obávanou příšeru jménem Grendel (Crispin Glover). Ten totiž neustále terorizuje skandinávský venkov. To se mu nakonec ve velkolepé bitvě podaří, ale aby to nebylo tak jednoduché, musí ještě zabít Grendelovu matku (Angelina Jolie), protože ta z touhy po pomstě začala zabíjet nevinné vesničany... (catchup)
(více)Videa (5)
Recenze (801)
Beowulfa jsem nečetl, ale pokud je film předloze věrný, tak musí jít o pěkný brak, který je v osnovách jen proto, že je 1000 let starý. Film už tak řídkou story natahuje na skoro dvě hodiny. Reklamní tahák v podobě nahé Angeliny Jolie je zde jen pár minut, vypadá hezky, ale je to jen jakýsi bezpohlavní tvor. Co se týče zakrývání animovaných penisů se tvůrci zřejmě inspirovali u celovečerních Simpsonových, ovšem tam šlo o úmyslný gag. Pokud nechcete sledovat jen intro k počítačové hře, jděte na film do IMAXU (kde jsem jej viděl i já), ať máte aspoň pěknou vizuální podívanou. ()
Akční úseky připomínají lehce nadprůměrné intro počítačové hry (ačkoli i tady by se tvůrci mohli hodně přiučit, třeba u intra spřízněného Zaklínače), postavy jsou nelidsky bachraté, koně se valí jako osudy a chvíle, kdy má z animace vyzařovat emoce, se vysloveně míjejí účinkem. Což je vlastně škoda, protože jinak je Beowulf docela pěknou a překvapivě ne úplně klišovitou hrdinskou epikou – tedy souzeno měřítky Hollywoodu. Disponuje slušnou hudbou a místy i dobrou atmosférou, ale animace absolutně selhává, co se týče oživení světa "mimo záběry". Beowulf je film s děsivě úzkým záběrem, který žije jen v malém výseku kamery, jinak připomíná indiferentní cosi, čemu fatálně chybí přesvědčivost. ()
Podmanivé, atmosférické, magické. Zemeckisovi jsem podruhé křivdil. I napodruhé a snad ještě více ovšem platí, že jeho film je doslova uvězněn mezi animovanou a hranou stylizací, které obě předpokládají jiný styl diváckého vnímání a očekávání. Zemeckis ví, proč se pro tento druh stylizace pokouší, v hraném filmu je jeho vize jednoduše nedosažitelná a její možnosti využívá dokonale - ať už k jednotě postav a prostředí nebo detailnímu propracování a nasnímání scény. Přesvědčit diváky, aby v této technologii viděli více než jen oživlé muzeum voskových figurín, se mu zatím ale příliš nedaří. PS: Po opakovaném zhlédnutí docházím k přesvědčení, že pokud Artušovská legenda, tak jedině podobnou cestou a velmi lituju, že mi film utekl v 3D. ()
Velký potenciál, zmařený Zemeckisovou posedlostí supermoderními hračkami. Akční scény mají slušný náboj, některé momenty jsou málem magické a hrozně moc se mi líbila mnohovrstevnatost scénáře, který při tom výborně sedí i do hollywoodské dobrodružné podívané. Jenže zvolená technologie má příliš mnoho chyb a příliš často vytrhává ze zážitku. A co přináší nového nic? Ať mi nikdo neříká, že za stejné prachy by nepořídil Zemeckis stejný biják se živými herci. Odlišoval by se akorát opravdovou velkolepostí a absencí zhulených pohledů, které mají naznačit, že se ty digitální kuželky milují. ()
V hodně komentech se tu jistě bude vzdychat nad faktem, že kdyby Zemeckis natočil fantasy epos s živými herci, byla by to pecka jako hrom. Chytlavě vyprávěná legenda k tomuto soudu přímo svádí. I přes všechny ty proklamace o špičkových animačních technikách nedokážou digitální panáci uvést v uspokojující praxi širokou škálu lidských emocí (a koně cválají opravdu "neuvěřitelně"), což je na Beowulfovi bohužel dost znát. Na začátku v hodovní síti jsem měl ze strnulých obličejů chvíli pocit, že se dívám na Shreka a královna je ve skutečnosti vylepšená princezna Fionna. Dál už je dojem z postav a jejich konání lepší, ale stejně jsem se nedokázal plně ponořit do děje a v hlavě mi pořád svítilo ono "kdyby". Tragický a heroický příběh má velký potenciál a ačkoliv je Zemeckisův počin místy opravdu pastva pro oči, musím s lítostí prohlásit, že digitální Beowulf ho naplnil sotva z poloviny. ()
Galerie (54)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (19)
- Na filme pracovalo viac ako 450 grafických dizajnérov. Draka navrhol výtvarník Doug Chiang, ktorý sa spolu s konštruktérmi nechal inšpirovať netopiermi a lietajúcimi veveričkami, a taktiež navrhol aj chvost, ktorý plnil funkciu lodnej skrutky pod vodou. (Greenpeacak)
- Neil Gaiman a Roger Avary začali s přípravou scénáře už v roce 1997. (Karlos80)
- Většina rekvizit byly drátěné modely, protože skutečné předměty by bránily kamerám snímat body, nakreslené pro účely animace na tělech herců. (Crackonosc)
Reklama